Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Å andra sidan är det fortfarande en kompetent elbil med 90 kWh batteri, och för 900 000 så är den ändå runt 200 000 billigare än en Model X 100D som väl ligger närmast i prestanda. Till skillnad mot Model Y så finns den dessutom på riktigt och går att köpa här och nu.

Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
Närmast S75D i prestanda skulle jag säga. Lite långsammare, antagligen någon kilometer längre räckvidd. Samma pris, mycket mindre.

Personligen tycker jag 45 kW på långresa är ännu större problem än trefasen, men å andra sidan är ju trefasen ett mer oförlåtligt fel att inte ha löst imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Precis 45kW i snabbladdning är ett större problem än att bara kunna ladda med 3,7kW till vardags. Jag tycker det är helt okej att ta en paus på 1timme för lunch men två timmar... då börjar det bli segt.
Nu behöver man ju iofs inte köra så! Man skulle kunna ladda mellan 20 och 80% och då utnyttja typ 60kWh av batteriet. Då laddar man upp bilen på ungefär 1 timme vilket är okej beroende på hur långt man kommer mellan stoppen.
Taktiken 20-80 löser ju också många av bristerna i laddnätverket. Funkar inte en laddare så är chansen stor att du har reserver för att ta dig till nästa laddare.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Jerka skrev:
Å andra sidan är det fortfarande en kompetent elbil med 90 kWh batteri, och för 900 000 så är den ändå runt 200 000 billigare än en Model X 100D som väl ligger närmast i prestanda. Till skillnad mot Model Y så finns den dessutom på riktigt och går att köpa här och nu.

Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
Närmast S75D i prestanda skulle jag säga. Lite långsammare, antagligen någon kilometer längre räckvidd. Samma pris, mycket mindre.

Personligen tycker jag 45 kW på långresa är ännu större problem än trefasen, men å andra sidan är ju trefasen ett mer oförlåtligt fel att inte ha löst imo.
Eftersom den kan ha dragkrok så måste vi jämföra med modelX eftersom vi är många som vill ha en sån även om den bara tar 750kg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:

Eftersom den kan ha dragkrok så måste vi jämföra med modelX eftersom vi är många som vill ha en sån även om den bara tar 750kg
Måste och måste.

Eftersom den kan ha takbox så _måste_ vi jämföra med Model S...
Eftersom den har max 5 säten så _måste_ vi jämföra med Model 3...
Eftersom Jaguar är indiskt _måste_ vi jämföra med Tata...

osv...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Eller Model S.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Eller Model S.
Model S kan ha och får rum med 5+2 säten men Model S kan även ha takbox vilket Model X inte kan ha.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker man kan jämföra den mot alla Tesla modeller då den i mina ögon uppfyller grunden för att en elbil ska fungera för den stora massan, dvs den har en vettig range. Om man utgår från detta så finns de därefter för och nackdelar, med tex laddning, krok, pris, mm....

Jag tycker detta är den första bilen efter Tesla som upfyller range på en sådant sätt jag kräver. Dagens leaf ser jag som en andra bil för oss även om jag kan se att vissa kan ha den som första bil och de är framförallt range som är deal breaker för mig.

Tyvärr är både I-pace, MS och MX utför min budget men hade jag haft pengarna till dessa så skulle jag helt klart även titta på I-Pace där största nackdelen jag ser är laddnätverket idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jag tycker man kan jämföra den mot alla Tesla modeller då den i mina ögon uppfyller grunden för att en elbil ska fungera för den stora massan, dvs den har en vettig range. Om man utgår från detta så finns de därefter för och nackdelar, med tex laddning, krok, pris, mm....
Man kan jämföra en Golf med en Lamborghini så länge man tar hänsyn till alla parametrar. Problemet är att Jaguar väljer att jämföra med Model X och prestanda utan att nämna att det trots allt är rätt stor skillnad modellmässigt. Det blir tyvärr rätt löjligt, man hade kunnat skippa den biten kan jag tycka.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag har nog ändå lite svårt att förstå upprördheten över priset. Den är jämförbar med både Model S och X och kostar ungefär lika mycket också. Sen kan man tycka att båda de två är bättre bilar men det är ändå en Jaguar vi pratar om, de brukar kosta så här mycket.

Jag tror att I-Pace lider av alltför höga förväntningar, åtminstone på priset. Alla har av någon anledning hoppats på att den ska vara ett alternativ till Model 3 men i själva verket har den hela tiden varit tänkt att lira i samma klass som Model S och X.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Även om Ipace antagligen aldrig kommer vara billig, så kommer det iaf billigare varianter framöver. Bl.a. S-varianten med mindre utrustning. Samt även en motorsvagare variant med 320hk men fortfarande AWD. Denna har Jaguar inte alls gått ut med, men jag såg speccen i instruktionsboken, så jag vet att den är planerad :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Smart! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Chrome

Inlägg av Chrome »

Jag trodde att det ska komma en vassare variant men om man ska tro detta klipp så kanske det bara är en svagare billigare variant som kommer.

Kan det verkligen stämma att den spöar
Model X ?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Chrome skrev:
Jag trodde att det ska komma en vassare variant men om man ska tro detta klipp så kanske det bara är en svagare billigare variant som kommer.

Kan det verkligen stämma att den spöar
Model X ?
Ja den är som dom säger mycket tyngre, dom har valt motståndare med omsorg 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerka skrev:
Jag har nog ändå lite svårt att förstå upprördheten över priset. Den är jämförbar med både Model S och X och kostar ungefär lika mycket också. Sen kan man tycka att båda de två är bättre bilar men det är ändå en Jaguar vi pratar om, de brukar kosta så här mycket.

Jag tror att I-Pace lider av alltför höga förväntningar, åtminstone på priset. Alla har av någon anledning hoppats på att den ska vara ett alternativ till Model 3 men i själva verket har den hela tiden varit tänkt att lira i samma klass som Model S och X.
Vet inte om jag är upprörd över priset, den kostar väl i princip exakt så mycket som Jaguar nämnde innan release, 10-15% mer än motsvarande F-Pace. Däremot var mina förväntningar höga pga just priset, dragvikt som är användbar och rejäl snabbladdning med tanke på att den trots allt har ett relativt stort batteripack. Även om de har nämnt 100 kW laddning så står det fortfarande 50 kW på hemsidan. Ingen trefas. Känns inte så lovande i dagsläget men det kan förstås ändras med kommande uppdateringar.
HelectriC skrev:
Även om Ipace antagligen aldrig kommer vara billig, så kommer det iaf billigare varianter framöver. Bl.a. S-varianten med mindre utrustning. Samt även en motorsvagare variant med 320hk men fortfarande AWD. Denna har Jaguar inte alls gått ut med, men jag såg speccen i instruktionsboken, så jag vet att den är planerad :D
S versionen saknar adaptiv farthållare som inte går att välja till heller, lite snålt för en 829k bil. Den motorsvagare varianten är mer intressant, 300 hk F-Pace kostar 608k, säg 700k då för 320 hk i-Pace om vi ska följa 10-15% mer än motsvarande F-Pace "regeln".

Personligen gör dock den låga dragvikten att jag lika gärna kan vara utan dragkrok och då köper jag hellre än Model S. Mer teknik , AP osv, antagligen liknande räckvidd vid motorvägshastighet (75D) och snabbladdarnätverket på köpet. Och även om jag gillar i-Pace utseendemässigt så nog är Model S betydligt snyggare.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JonasAnd

Inlägg av JonasAnd »

iAkita skrev:
JonasAnd skrev:
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Den där liknelsen förstår jag inte alls. Hur kan du ens jämföra iPace med Leaf? I så fall kan du ju lika gärna säga att Modell X "bara" är en svindyr Nissan e-NV Evalia...
Jo, du har väl en poäng. Jag kör Jaguar idag och är ganska nöjd med det, men iPace säger mig inget direkt, det finns inget som får mig att vilja betala mer för än iPace än för exempelvis en Tesla M3.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
S versionen saknar adaptiv farthållare som inte går att välja till heller, lite snålt för en 829k bil. Den motorsvagare varianten är mer intressant, 300 hk F-Pace kostar 608k, säg 700k då för 320 hk i-Pace om vi ska följa 10-15% mer än motsvarande F-Pace "regeln".

Personligen gör dock den låga dragvikten att jag lika gärna kan vara utan dragkrok och då köper jag hellre än Model S. Mer teknik , AP osv, antagligen liknande räckvidd vid motorvägshastighet (75D) och snabbladdarnätverket på köpet. Och även om jag gillar i-Pace utseendemässigt så nog är Model S betydligt snyggare.
Ja en MX P100 har inte heller någon adaptiv farthållare som standard utan kostar 50000 kr extra även om de inte bara är den adaptiva farthållaren i de paketet.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Ja en MX P100 har inte heller någon adaptiv farthållare som standard utan kostar 50000 kr extra även om de inte bara är den adaptiva farthållaren i de paketet.
Det visste jag faktiskt inte, snålt. Men sen får man som du säger då en hel del mer för de 50k extra det kostar samt att det finns som tillval vilket det inte gör på S modellen av i-Pace.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
har det diskuterats dragkrok 750kg är det acceptabelt? (om man vill ha elbil med dragkrok)
priset är ju i det högsta lagret, men det är en jagga. det skulle vara under deras värdighet att komma med en rimlig prissatt bil. (det ligger på asiaterna)
Brädgården kan nog fungera om man har ett lätt släp. En skoter går bra, två blir på gnällen. Husvagn kan man glömma.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Har Jaggan vattenkylt batteri? Det jag ju tydligen betydelse för dragvikten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man måste komma ihåg att detta är första generationen av bilen. Med bara några få, men viktiga, förbättringar såsom en bättre ombordladdare, blir den nog intressant för många.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Man måste komma ihåg att detta är första generationen av bilen. Med bara några få, men viktiga, förbättringar såsom en bättre ombordladdare, blir den nog intressant för många.
Precis, för USA, Norge och Storbritannien så spelar det mindre roll att det endast är en fas eftersom man där har högre huvudsäkringen på fasen. Jaguar kommer troligen kunna sälja alla bilar de kan tillverka bara för dessa tre länder. De lär säkert höra kritiken om avsaknad trefasladdare både från media och kunder. Snabbladdarproblemet är inte lika stort i Norge eller utanför Sverige där det oftare finns flera snabbladdare på samma plats och större tillgång till snabbladdare, särskilt 100 kW CCS.

Gällande 750 kg på dragkroken så kanske de tar det försiktigt nu inledningsvis och sedan kan öka detta i kommande generationer.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Precis, för USA, Norge och Storbritannien så spelar det mindre roll att det endast är en fas eftersom man där har högre huvudsäkringen på fasen. Jaguar kommer troligen kunna sälja alla bilar de kan tillverka bara för dessa tre länder. De lär säkert höra kritiken om avsaknad trefasladdare både från media och kunder. Snabbladdarproblemet är inte lika stort i Norge eller utanför Sverige där det oftare finns flera snabbladdare på samma plats och större tillgång till snabbladdare, särskilt 100 kW CCS.

Gällande 750 kg på dragkroken så kanske de tar det försiktigt nu inledningsvis och sedan kan öka detta i kommande generationer.
Hur är de med typ 2 laddare "på stan" i andra länder, tex de länder som nämns ovan. Är de oftast enfas eller brukar de erbjudas 3 fas i dessa länder på samma sätt som de ofta är 11 kW 3 fas här i Sverige vid köpcentra och andra parkeringar?
Kermit75

Inlägg av Kermit75 »

Jaguaren verkar vara lite bättre än Teslan....

https://paultan.org/2018/03/05/video-ja ... a-model-x/
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Kermit75 skrev:
Jaguaren verkar vara lite bättre än Teslan....

https://paultan.org/2018/03/05/video-ja ... a-model-x/
Den videon har tagits upp flera gånger i denna tråden och precis som Tibor skriver i dagens artikel så är I Pace kortare och smalare än Model 3, är det då rättvist att jämföra med större och tyngre än Model X?
Skriv svar