Jerka skrev:Jag har nog ändå lite svårt att förstå upprördheten över priset. Den är jämförbar med både Model S och X och kostar ungefär lika mycket också. Sen kan man tycka att båda de två är bättre bilar men det är ändå en Jaguar vi pratar om, de brukar kosta så här mycket.
Jag tror att I-Pace lider av alltför höga förväntningar, åtminstone på priset. Alla har av någon anledning hoppats på att den ska vara ett alternativ till Model 3 men i själva verket har den hela tiden varit tänkt att lira i samma klass som Model S och X.
Vet inte om jag är upprörd över priset, den kostar väl i princip exakt så mycket som Jaguar nämnde innan release, 10-15% mer än motsvarande F-Pace. Däremot var mina förväntningar höga pga just priset, dragvikt som är användbar och rejäl snabbladdning med tanke på att den trots allt har ett relativt stort batteripack. Även om de har nämnt 100 kW laddning så står det fortfarande 50 kW på hemsidan. Ingen trefas. Känns inte så lovande i dagsläget men det kan förstås ändras med kommande uppdateringar.
HelectriC skrev:Även om Ipace antagligen aldrig kommer vara billig, så kommer det iaf billigare varianter framöver. Bl.a. S-varianten med mindre utrustning. Samt även en motorsvagare variant med 320hk men fortfarande AWD. Denna har Jaguar inte alls gått ut med, men jag såg speccen i instruktionsboken, så jag vet att den är planerad

S versionen saknar adaptiv farthållare som inte går att välja till heller, lite snålt för en 829k bil. Den motorsvagare varianten är mer intressant, 300 hk F-Pace kostar 608k, säg 700k då för 320 hk i-Pace om vi ska följa 10-15% mer än motsvarande F-Pace "regeln".
Personligen gör dock den låga dragvikten att jag lika gärna kan vara utan dragkrok och då köper jag hellre än Model S. Mer teknik , AP osv, antagligen liknande räckvidd vid motorvägshastighet (75D) och snabbladdarnätverket på köpet. Och även om jag gillar i-Pace utseendemässigt så nog är Model S betydligt snyggare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd