Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Är inne på FB sidan "Miljövänner för kärnkraft" och diskuterar miljö om dieselbilar, vindkraftverk och solkraft mm. Man kan tydligen inte tycka om både kärnkraft och detta på denna sida. Den stora skaran där inne älskar kärnkraft som givet, men älskar dieselbilar och hatar solv, vind och elbilar lika mycket. Konstigt?Jerker skrev:Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Re: Artikel i media
Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.Jerker skrev:Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Det roliga (tråkiga) med det hela är att folk fortsätter att köpa bilar från fuskbyggarnas fuskare nr 1 VW koncernen.?!strejf skrev:Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.Jerker skrev:Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Re: Artikel i media
De tråkiga är ju att man inte kan lita på "samhället" jag kan förstå att alla kan inte sätta sig in i vad som är bra och dåligt och då litar man på de som sägs... tråkigt att de är så men man klara inte sätta sig in i allt...strejf skrev:Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.Jerker skrev:Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Jag får väl erkänna och jag också är en av de som gick på de, hade jag vetat vad jag vet idag så hade de åtminstone blivit en bensin bil när jag bytte (första) bil senast (2011).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Det roliga är att folk köper fossiler alls från hela fuskande fossilbilsbranschen. Så tjonga din slägga mot hela branschen och EU och kontrollenheterna.Kulingen skrev:Det roliga (tråkiga) med det hela är att folk fortsätter att köpa bilar från fuskbyggarnas fuskare nr 1 VW koncernen.?!strejf skrev:Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.Jerker skrev:Joråsåatt...Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ktigt-bra/
Kollar man på den listan så är det väl en VW bland andra man ska köpa för att inte vara en sjuk miljöbov (om man nu måste ha en fossil)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/kritiken ... 1107372290
Extra kul när dom pratar om att se till helheten och så är dom likförbannat totalt blind när det kommer till just helheten
Extra kul när dom pratar om att se till helheten och så är dom likförbannat totalt blind när det kommer till just helheten

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Måste bara flika in den här oxo även om vi pratat en hel del om det redan, dvs hur långt kan man komma med fossilteknik?
Världsrekordet bland serieproducerade motorer blir alltså snart ca 40% verkningsgrad... knappast imponerande och det där aset till motor
vill jag nog inte äga/ha under huven när garantin gått ut om man säger så.
Sedan blir ju inte fossilt utsläppsfritt hur man än gör (förutom om vi skulle kunna producera bränsle från naturråvaror osv i mycket stor skala)
Mazdas dröm nämns oxo, det är då en verkningsgrad på 56%... jösses... även OM dom når dit så räcker det inte, inte på långa vägar (fyndigt ordval ju haha).
https://www.nyteknik.se/fordon/toyotas- ... ad-6901727
Edit: glömde länken...
Världsrekordet bland serieproducerade motorer blir alltså snart ca 40% verkningsgrad... knappast imponerande och det där aset till motor
vill jag nog inte äga/ha under huven när garantin gått ut om man säger så.
Sedan blir ju inte fossilt utsläppsfritt hur man än gör (förutom om vi skulle kunna producera bränsle från naturråvaror osv i mycket stor skala)
Mazdas dröm nämns oxo, det är då en verkningsgrad på 56%... jösses... även OM dom når dit så räcker det inte, inte på långa vägar (fyndigt ordval ju haha).
https://www.nyteknik.se/fordon/toyotas- ... ad-6901727
Edit: glömde länken...

Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Både rätt och fel tänkt...Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/kritiken ... 1107372290
Extra kul när dom pratar om att se till helheten och så är dom likförbannat totalt blind när det kommer till just helheten
Ja mät gärna från vagga till grav men glöm inte att göra de även på de "bränsle" som bilen använder sig av under sin livstid...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel jag länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.
Trött blir man...
Trött blir man...
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Du kan ju skippa artikeln och gå direkt på kommentarerna istället. Många namn att känna igen där ;DJerker skrev:Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel ja länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.
Trött blir man...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Ja, den var tydlig och bra!zyax skrev:Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Tänkte precis skriva samma sakJerker skrev:Ja, den var tydlig och bra!zyax skrev:Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Inte direkt en artikel, men reklam.
Falsk marknadsföring? Tror knappast det finns två engines i bilen.
Falsk marknadsföring? Tror knappast det finns två engines i bilen.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag vet ju precis hur det lät då. Det enda heliga var CO2 allt annat spelade ingen roll. Jag var riktigt upprörd över detta då men ingen lyssande. Dieselbilar har aldrig varit rätt och kommer aldrig bli rätt oavsett bränsle. De smutsar ner lokalmiljön helt enkelt.
Re: Artikel i media
Hur menar du? Antar att de menar en bensinmotor och en elmotor. Jag får det också till två faktiskt.Teslaspolen skrev:Inte direkt en artikel, men reklam.
Falsk marknadsföring? Tror knappast det finns två engines i bilen.

Re: Artikel i media
Jerker skrev:Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel jag länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.
Trött blir man...
Ja, det är faktiskt galet hur snabbt man hamnar i det där "staten ska ha sina pengar"-resonemanget. Det brukar vara det sista argumentet som du säger...
Re: Artikel i media
Samtidigt så skulle staten få mindre utgifter om man hade renare bränslen i bilarna.
Sjukvården exempelvis skulle få färre patienter som kommer in med andningsbesvär av avgaserna.
Sjukvården exempelvis skulle få färre patienter som kommer in med andningsbesvär av avgaserna.
Re: Artikel i media
Verdi skrev:Hur menar du? Antar att de menar en bensinmotor och en elmotor. Jag får det också till två faktiskt.Teslaspolen skrev:Inte direkt en artikel, men reklam.
Falsk marknadsföring? Tror knappast det finns två engines i bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine#TerminologyAn engine is a device that burns or otherwise consumes fuel, changing its chemical composition, whereas a motor is a device driven by electricity, air, or hydraulic pressure, which does not change the chemical composition of its energy source.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Exakt! Engine och motor är olika på engelska, även om båda kallas motor på svenska. 
Har för mig samma fel finns i e-Golf, där står det "Start engine" på startknappen, men någon engine finns det inte!

Har för mig samma fel finns i e-Golf, där står det "Start engine" på startknappen, men någon engine finns det inte!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Fast med definitionen ovan skulle man kunna se hela e-Golfens drivsystem bestående av batteri och motor som en engine, för det sker ju en kemisk reaktion i batteriet när det levererar energi till elmotorn. Och startknappen sätter ju inte på något sätt igång elmotorn, utan den kan möjligen sägas aktivera hela drivsystemet, så på så sätt kanske texten Start Engine kan motiveras.Teslaspolen skrev:Har för mig samma fel finns i e-Golf, där står det "Start engine" på startknappen, men någon engine finns det inte!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Artikel i media
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?Jerker skrev:Ja, den var tydlig och bra!zyax skrev:Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986