Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Joråsåatt...
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.
Joråsåatt...
Är inne på FB sidan "Miljövänner för kärnkraft" och diskuterar miljö om dieselbilar, vindkraftverk och solkraft mm. Man kan tydligen inte tycka om både kärnkraft och detta på denna sida. Den stora skaran där inne älskar kärnkraft som givet, men älskar dieselbilar och hatar solv, vind och elbilar lika mycket. Konstigt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Jerker skrev:
Joråsåatt...
Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

strejf skrev:
Jerker skrev:
Joråsåatt...
Ja grundlurade av bilindustrin igen. Men folk förstår inte detta, jag diskuterade nyligen i fikarummet med en kollega som sa att för 20 år sen sa alla att dieselbilar var bra för miljön. Jag påpekade att miljöforskarna inte sa så, men billobbyn lyckades övertyga, han trodde mig inte.
Det roliga (tråkiga) med det hela är att folk fortsätter att köpa bilar från fuskbyggarnas fuskare nr 1 VW koncernen.?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

strejf skrev:
Jerker skrev:
Joråsåatt...
De tråkiga är ju att man inte kan lita på "samhället" jag kan förstå att alla kan inte sätta sig in i vad som är bra och dåligt och då litar man på de som sägs... tråkigt att de är så men man klara inte sätta sig in i allt...
Jag får väl erkänna och jag också är en av de som gick på de, hade jag vetat vad jag vet idag så hade de åtminstone blivit en bensin bil när jag bytte (första) bil senast (2011).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Kulingen skrev:
strejf skrev:
Jerker skrev:
Joråsåatt...
Det roliga (tråkiga) med det hela är att folk fortsätter att köpa bilar från fuskbyggarnas fuskare nr 1 VW koncernen.?!
Det roliga är att folk köper fossiler alls från hela fuskande fossilbilsbranschen. Så tjonga din slägga mot hela branschen och EU och kontrollenheterna.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ktigt-bra/

Kollar man på den listan så är det väl en VW bland andra man ska köpa för att inte vara en sjuk miljöbov (om man nu måste ha en fossil)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

https://www.nyteknik.se/fordon/kritiken ... 1107372290

Extra kul när dom pratar om att se till helheten och så är dom likförbannat totalt blind när det kommer till just helheten :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Måste bara flika in den här oxo även om vi pratat en hel del om det redan, dvs hur långt kan man komma med fossilteknik?
Världsrekordet bland serieproducerade motorer blir alltså snart ca 40% verkningsgrad... knappast imponerande och det där aset till motor
vill jag nog inte äga/ha under huven när garantin gått ut om man säger så.
Sedan blir ju inte fossilt utsläppsfritt hur man än gör (förutom om vi skulle kunna producera bränsle från naturråvaror osv i mycket stor skala)
Mazdas dröm nämns oxo, det är då en verkningsgrad på 56%... jösses... även OM dom når dit så räcker det inte, inte på långa vägar (fyndigt ordval ju haha).

https://www.nyteknik.se/fordon/toyotas- ... ad-6901727

Edit: glömde länken... :oops:
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/kritiken ... 1107372290

Extra kul när dom pratar om att se till helheten och så är dom likförbannat totalt blind när det kommer till just helheten :evil:
Både rätt och fel tänkt...
Ja mät gärna från vagga till grav men glöm inte att göra de även på de "bränsle" som bilen använder sig av under sin livstid...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel jag länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.

Trött blir man...
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel ja länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.

Trött blir man...
Du kan ju skippa artikeln och gå direkt på kommentarerna istället. Många namn att känna igen där ;D
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Svårt att släppa Ny Teknik idag...
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilar ... ol-6901986
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Ja, den var tydlig och bra!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
zyax skrev:
Tänkte precis skriva samma sak :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Inte direkt en artikel, men reklam.

Falsk marknadsföring? Tror knappast det finns två engines i bilen. ;)
photo_2018-03-02_13-45-11.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag vet ju precis hur det lät då. Det enda heliga var CO2 allt annat spelade ingen roll. Jag var riktigt upprörd över detta då men ingen lyssande. Dieselbilar har aldrig varit rätt och kommer aldrig bli rätt oavsett bränsle. De smutsar ner lokalmiljön helt enkelt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:

Hur menar du? Antar att de menar en bensinmotor och en elmotor. Jag får det också till två faktiskt. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag orkar inte ens läsa artikeln i Ny Teknik. Jag hade en diskussion på min egen FB med en ytlig bekant som var arg över en artikel jag länkade till med anledning av att det blir tillåtet med dieselbilsförbud i Tyskland. Jag tog ju lätt ner alla hans argument om att elbilar skulle vara smutsigare än fossiler, och när de tog slut så börja han yra om att staten måste ju ta in sina inkomster på nåt annat när alla kör elbil. Då frågade jag honom vad det hade med saken om vilken biltyp som var smutsigast att göra, och då slutande han skriva.

Trött blir man...

Ja, det är faktiskt galet hur snabbt man hamnar i det där "staten ska ha sina pengar"-resonemanget. Det brukar vara det sista argumentet som du säger...
Vasp

Inlägg av Vasp »

Samtidigt så skulle staten få mindre utgifter om man hade renare bränslen i bilarna.

Sjukvården exempelvis skulle få färre patienter som kommer in med andningsbesvär av avgaserna.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Teslaspolen skrev:

Hur menar du? Antar att de menar en bensinmotor och en elmotor. Jag får det också till två faktiskt. ;)
An engine is a device that burns or otherwise consumes fuel, changing its chemical composition, whereas a motor is a device driven by electricity, air, or hydraulic pressure, which does not change the chemical composition of its energy source.
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine#Terminology
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Exakt! Engine och motor är olika på engelska, även om båda kallas motor på svenska. :)

Har för mig samma fel finns i e-Golf, där står det "Start engine" på startknappen, men någon engine finns det inte!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ok. Antog att invändningen var av besswerwisser-karaktär. ;)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
Har för mig samma fel finns i e-Golf, där står det "Start engine" på startknappen, men någon engine finns det inte!
Fast med definitionen ovan skulle man kunna se hela e-Golfens drivsystem bestående av batteri och motor som en engine, för det sker ju en kemisk reaktion i batteriet när det levererar energi till elmotorn. Och startknappen sätter ju inte på något sätt igång elmotorn, utan den kan möjligen sägas aktivera hela drivsystemet, så på så sätt kanske texten Start Engine kan motiveras.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
zyax skrev:
Det här kan stämma för Sverige men hur är det med resten av världen? Är det likadant med Ryssland, Albanen, Usa Kina ....... ?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Skriv svar