Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+46 skrev:
Inte för att jag bryr mig om toppfarten på P85D men för de som ändå tycks göra det så lanserades P85D med toppfarten 155 mph. Det räcker att lyssna på Elons presentation på D-eventet där han utlovar högre toppfart eller läsa media från eventet.
Att de första ägarna sedan fick vänta på en ny mjukvara innan de fick utlovade 155 mph är en annan historia...
”Inte för att jag bryr mig om toppfarten på P85D men...” :lol:

Det Elon presenterar vid en lansering är inte synonymt med verkligheten. P85D hade inte 250 km/h som topphastighet när bilarna levererades till kunderna, fast den lanserats så. Det kom senare i samband med ny mjukvara.

Likaså har Elon presenterat AP2 med total självkörningsförmåga. Har den det?

Visst har den det. Den har ju lanserats så. Att de första ägarna sedan får vänta på en ny mjukvara innan de får den utlovade totala självkörningsförmågan är en annan historia...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
Inte för att jag bryr mig om toppfarten på P85D men för de som ändå tycks göra det så lanserades P85D med toppfarten 155 mph. Det räcker att lyssna på Elons presentation på D-eventet där han utlovar högre toppfart eller läsa media från eventet.
Att de första ägarna sedan fick vänta på en ny mjukvara innan de fick utlovade 155 mph är en annan historia...
”Inte för att jag bryr mig om toppfarten på P85D men...” :lol:

Det Elon presenterar vid en lansering är inte synonymt med verkligheten. P85D hade inte 250 km/h som topphastighet när bilarna levererades till kunderna, fast den lanserats så. Det kom senare i samband med ny mjukvara.

Likaså har Elon presenterat AP2 med total självkörningsförmåga. Har den det?

Visst har den det. Den har ju lanserats så. Att de första ägarna sedan får vänta på en ny mjukvara innan de får den utlovade totala självkörningsförmågan är en annan historia...
Tack för ditt modererade svar. Klart mycket trevligare än det jag läste tidigare...
Du har säkert helt rätt om allt. Jag ville bara förtydliga att Tesla aldrig har uppgett någon annan topphastighet än 155 mph för 85D eller P85D. Varken i Designstudion eller i pressmeddelanden. Hur stor avvikelsen var innan mjukvaran uppdaterades har jag ingen aning om. Men tydligen väldigt stor enligt dina källor.
Att Tesla/Elon lovar brett och runt är ingen nyhet men numera har man blivit lite försiktigare och reserverar sig för det ena och det andra. Både vad gäller prestanda och AP.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jensa skrev:
Smutt skrev:
Vad gör en 75 RWD utan kork 0 till 100 på? Och hur många hästar extra motsvarar det?
5,8 sek
Ja dom siffrorna har jag nu frågan är vad får jag om jag hostar upp 21600kr?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+46 skrev:
Tack för ditt modererade svar. Klart mycket trevligare än det jag läste tidigare...
Du har säkert helt rätt om allt. Jag ville bara förtydliga att Tesla aldrig har uppgett någon annan topphastighet än 155 mph för 85D eller P85D. Varken i Designstudion eller i pressmeddelanden. Hur stor avvikelsen var innan mjukvaran uppdaterades har jag ingen aning om. Men tydligen väldigt stor enligt dina källor.
Att Tesla/Elon lovar brett och runt är ingen nyhet men numera har man blivit lite försiktigare och reserverar sig för det ena och det andra. Både vad gäller prestanda och AP.
Jag hade jobbar sent och var trött och grinig. :oops: Dessbättre insåg jag det själv utan att någon behövde påpeka det.

Enligt uppgift var toppfarten 210 km/h och det var ”tyskarna” av förklarliga skäl inte så imponerade av. Tesla fixade till det och nu är allt förlåtet och glömt.

Låt oss hoppas att det blir samma sak med AP2.

Däremot är det nog helt kört med den självstängande laddluckan på P85D.
Och det kommer aldrig att förlåtas eller glömmas, av vissa. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
thomas76 skrev:

Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil :)
Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
Hur menar du?

Jag har inte ens funderat i de här banorna då jag inte har så bra koll på elmotorer. Hittade dock denna bild.

Max vrid från 0 alltså men inte full effekt förrän vid 60 km/h. Efter 140 km/h så börjar den tappa effekt men inte alls så dramatiskt som jag har trott. Har inte testat att köra så fort själv med den men jag har läst typ "efter 110 så dör Teslan helt" osv osv. Men det verkar inte vara sant. För mig ser kurvan hyfsad ut även om den faktiskt börjar sjunka vid 110... Det är klart att vid hastigheter över 140 så kommer ju luftmotståndet fortsätta öka väldigt mycket samtidigt som effekten sjunker lite mer dramatiskt. Då är det klart att man upplever det som att bilen "dör". På en vanlig ICE kan man ha max effekt ända upp till toppfarten i princip. Ger ju en lite annan känsla. Och som jag ser det är det väl ungefär så fort jag kör med den som snabbast. Körkortsgränsen på motorväg typ...

Här är kurvorna för de första modellerna:

En P85 är alltså inte märkbart snabbare än en vanlig 85:a över ca 130 km/h.

En P100D är inte heller så mycket snabbare än en P90DL över 170 km/h. :)
Jo dom teoretiska kurvorna ser ju jättefina ut men i verkligheten så ger inte den vanliga (icke-P) modellen inte fullt moment direkt från start som kurvorna antyder :twisted:
På P-modellerna stämmer det däremot att dom ger fullt moment direkt (i princip)...
Och det är förhållandevis stor skillnad också, men det här är väl en av sakerna som Tesla efter lite uppdateringar gjorde sämre på icke-P-modellerna någon gång längre tillbaks, vi är ju ett gäng som
tycker bilen var snabbare i starten när bilen var ny än den är numera...
Det är effekt som accelererar bilen. Inte vridmoment. Och effekten stiger ju gradvis upp till 60km/h.
Det som skulle vara möjligt (och som jag efterfrågar) är att dom brantar till effektkurvan på vanliga S85 så att den snabbare når max effekt, vilket i sin tur leder till ett högre vridmoment.
Som tidigare påpekats så är det ju samma motor med den enda skillnaden att drivenheten på P-modeller kan leverera högre ström dvs högre effekt på max, alltså kan man plocka ut ett högre moment
ur vanliga S85:an men inte lika högt som på P-modellerna (det vore politiskt självmord för Tesla kanske).
I princip skulle effektkurvan för vanliga S85 kunna följa P85 ända upp till S85:ans max-effekt, därefter skulle momentkurvan falla precis som vanligt (medans P85 kan fortsätta högre upp eftersom den
kan leverera högre effekt, precis som den gör redan idag).

Vad jag kan se så är det ungefär så här man har uncorkat bilar hittills, man tillåter alltså en brantare effektkurva, eller helt enkelt ett högre max-moment om man vill se det så, det är samma sak...

Jag kanske måste rita upp en egen effekt/momentkurva för att visa hur jag menar :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Smutt skrev:
Jensa skrev:
Smutt skrev:
Vad gör en 75 RWD utan kork 0 till 100 på? Och hur många hästar extra motsvarar det?
5,8 sek
Jaha, du menar utan kork :) Vet inte vad siffran blir då, borde bli 4,8-5 sek kanske? Har Stefan koll?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inlägg av Fredric83 »

Jensa skrev:
Smutt skrev:
Jensa skrev:
Smutt skrev:
5,8 sek
Jaha, du menar utan kork :) Vet inte vad siffran blir då, borde bli 4,8-5 sek kanske? Har Stefan koll?
Om det blir samma som de som såldes med nya prestandan är de specade 0-100 tiden 4,6.
Och vad gäller effekten så är den registrerade effekten på de "nya" 350kw. Sen om det blir exakt samma siffror vid uncork vet jag inte.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Jensa skrev:
Smutt skrev:
Jensa skrev:
Smutt skrev:
5,8 sek
Vet inte, men skulle gissa på under 5. Om man kan göra ett säkert test, så ställer jag upp med en bil :)
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Kulingen skrev:
På tal om hastigheter, det står en fartkamera omärkt på en vagn vid utfarten i Västervik idag. Polisens nya vapen att inte veta var dom står.
OT: Men jag säger Waze har hjälpt mig mer än en gång och jag har troligen hjälp rätt många andra. :roll:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Tillbaka till ämnet. :roll:

Nu är även min S75D "uncorked" och det var ju faktiskt en ordentlig skillnad, fast det var blött ute. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Jippi fick svar idag, det går att slita ur korken i min också. Så på Onsdag blir det gasa

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Grattis båda!
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Jag fick precis dubbelt nej från SC i Göteborg med motivationen att det verkligen inte går att göra på RWD-bilar.

Stefan, visst var det i Göteborg du fick korkat upp din RWD?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dom sa nej till mig oxo nyss, dåååååligt! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Dom säljer ju en blå demo RWD och på den står det 5,8 Sek så den verkar dom inte fixat
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Schelin skrev:
Jippi Bild fick svar idag, det går att slita ur korken i min också. Så på Onsdag blir det gasa Bild

Tesla S75D
Nu fick jag också JAAAAAAAAAAAAA! :D :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

eric skrev:
Jag fick precis dubbelt nej från SC i Göteborg med motivationen att det verkligen inte går att göra på RWD-bilar.

Ja det var det.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

eric skrev:

Låter väldigt märkligt då Stefan fick ja där? Stefan, du kanske är ovetandes om att du råkade få en extra motor i din S75 :lol:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Jensa skrev:
eric skrev:

Låter väldigt märkligt då Stefan fick ja där? Stefan, du kanske är ovetandes om att du råkade få en extra motor i din S75 :lol:
Eller så uppgraderade de den till en D :roll:
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Stefan skrev:
Jensa skrev:
eric skrev:

Eller så uppgraderade de den till en D :roll:
Står på kvittot att jag har fått firmware för 75D :shock:

Kan man se någonstans jag fick en extra motor? :lol:
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Legato skrev:
Schelin skrev:
Jippi Bild fick svar idag, det går att slita ur korken i min också. Så på Onsdag blir det gasa Bild

Tesla S75D
Härligt! Ska få min prestandauppdatering imorgon om allt vill sig väl! :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
Schelin skrev:

Tesla S75D
Härligt! Ska få min prestandauppdatering imorgon om allt vill sig väl! :D
Gick det med S60D eller var du tvungen o hosta upp 21600kr?
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Nu fick jag svar igen från SC. Den RWD-bil som uppgraderades i veckan var ett misstag från deras sida då uppgraderingen inte vänder sig specifikt till RWD-bilar. Teknikerna i Belgien ska nu spärra denna möjlighet helt efter att misstaget uppmärksammats.

Grattis Stefan, du kan nu ha den enda uppkorkade RWD-bilen i hela världen. :D
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Då kommer det säkert programvara för RWD dom är garanterat villiga att ta in 21600kr från massor av S60 ägare :lol:
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Vilken cirkus... :lol:
2016 Model S 75
Skriv svar