Verdi skrev:Bjelke skrev:Verdi skrev:Bjelke skrev:thomas76 skrev:
Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil

Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
Hur menar du?
Jag har inte ens funderat i de här banorna då jag inte har så bra koll på elmotorer. Hittade dock denna bild.
Max vrid från 0 alltså men inte full effekt förrän vid 60 km/h. Efter 140 km/h så börjar den tappa effekt men inte alls så dramatiskt som jag har trott. Har inte testat att köra så fort själv med den men jag har läst typ "efter 110 så dör Teslan helt" osv osv. Men det verkar inte vara sant. För mig ser kurvan hyfsad ut även om den faktiskt börjar sjunka vid 110... Det är klart att vid hastigheter över 140 så kommer ju luftmotståndet fortsätta öka väldigt mycket samtidigt som effekten sjunker lite mer dramatiskt. Då är det klart att man upplever det som att bilen "dör". På en vanlig ICE kan man ha max effekt ända upp till toppfarten i princip. Ger ju en lite annan känsla. Och som jag ser det är det väl ungefär så fort jag kör med den som snabbast. Körkortsgränsen på motorväg typ...
Här är kurvorna för de första modellerna:
En P85 är alltså inte märkbart snabbare än en vanlig 85:a över ca 130 km/h.
En P100D är inte heller så mycket snabbare än en P90DL över 170 km/h.
Jo dom teoretiska kurvorna ser ju jättefina ut men i verkligheten så ger inte den vanliga (icke-P) modellen inte fullt moment direkt från start som kurvorna antyder
På P-modellerna stämmer det däremot att dom ger fullt moment direkt (i princip)...
Och det är förhållandevis stor skillnad också, men det här är väl en av sakerna som Tesla efter lite uppdateringar gjorde sämre på icke-P-modellerna någon gång längre tillbaks, vi är ju ett gäng som
tycker bilen var snabbare i starten när bilen var ny än den är numera...
Det är effekt som accelererar bilen. Inte vridmoment. Och effekten stiger ju gradvis upp till 60km/h.
Det som skulle vara möjligt (och som jag efterfrågar) är att dom brantar till effektkurvan på vanliga S85 så att den snabbare når max effekt, vilket i sin tur leder till ett högre vridmoment.
Som tidigare påpekats så är det ju samma motor med den enda skillnaden att drivenheten på P-modeller kan leverera högre ström dvs högre effekt på max, alltså kan man plocka ut ett högre moment
ur vanliga S85:an men inte lika högt som på P-modellerna (det vore politiskt självmord för Tesla kanske).
I princip skulle effektkurvan för vanliga S85 kunna följa P85 ända upp till S85:ans max-effekt, därefter skulle momentkurvan falla precis som vanligt (medans P85 kan fortsätta högre upp eftersom den
kan leverera högre effekt, precis som den gör redan idag).
Vad jag kan se så är det ungefär så här man har uncorkat bilar hittills, man tillåter alltså en brantare effektkurva, eller helt enkelt ett högre max-moment om man vill se det så, det är samma sak...
Jag kanske måste rita upp en egen effekt/momentkurva för att visa hur jag menar
