Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
chaffis75 skrev:
Ja de är mycket pest eller kolera de håller jag med om...
Alla biltivvkerkar har sin sida. Jag har tidigare sagt jag inte ska köpa VW men vad finns de då att välja på (om jag inte har råd med modell3, S och X finns inte i min värld). Problemet är väl lite att VW gör väldigt prisvärda bilar, jag tycket de är de märka man får mest bil för pengarna just nu och då är de svårt att undvika dem. Volvo låg där innan (bra mellanklass bilar) men nu ska de härma Audi och BMW vilket gör att jag inte riktigt tycker de är värda sitt pris åtminstone i förhållande till vad jag behöver.
Ja jag väntar ett tag till på modell 3 (svenska priser, hur paketen ser ut och hur jag upplever bilen när jag en dag får se den IRL) innan jag bestämmer mig för vad de blir för bil efter min nuvarande Volvo som börjar komma till åren.
Nja säger jag, visst VW gör bilar jag gillar men den tekniska kvaliten är undermålig. Körde en Sharan innan och verkstaden som fick laga den tyckte att man skulle undvika alla fordon från VAG koncernen. Just för deras återkommande fel.

Men ändå är både Passaten och e-golfen väldigt intressanta som bilar. Synd att inte passaten finns som ren elbil, men då hade den nog kostat en bra bit över 600tkr, med tanke på hur mycket dyrare e-golfen och passat Gte är i förhållande till fossilvarianten.

Försöker själv hitta en kreativ miniräknare som kan visa på att en begagnad model s funkar bra, både ekonomiskt att äga som tekniskt att köra när den passerat en bit över 10tmil.
Tesla utan garant kan bli ekonomisk katastrof om du har otur
Köp hellre begagnad från Tesla även om det är lite dyrare så får du utökad nybilsgaranti
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men de lurar sina kunder istället genom att sälja saker de inte har, och det finns kanske folk här på forumet som inte gillar det affärsupplägget. Man får välja mellan pest och kolera, eller vilken form av bedrägeri man föredrar helt enkelt.
Har mot svårt att se hur orden lura och bedrägeri är applicerbart i Teslas fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Laban skrev:
mati skrev:
Men de lurar sina kunder istället genom att sälja saker de inte har, och det finns kanske folk här på forumet som inte gillar det affärsupplägget. Man får välja mellan pest och kolera, eller vilken form av bedrägeri man föredrar helt enkelt.
Har mot svårt att se hur orden lura och bedrägeri är applicerbart i Teslas fall.
Man lovar eller antyder att man ska leverera nåt vid en viss tidpunkt och så blir det inte så
Personligen ( bil från 2015 ) har jag fått fler funktioner ön vad jag köpt
Om man vill vara grinig så lovades aningen för mycket för AP1 bilar på D eventet dock inget jag personligen känner mig lurad av
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

e5m1r skrev:
Man lovar eller antyder att man ska leverera nåt vid en viss tidpunkt och så blir det inte så
Om man vill vara grinig så lovades aningen för mycket för AP1 bilar på D eventet dock inget jag personligen känner mig lurad av
Så vitt jag vet så:

1. Går det att avboka en beställning/reservation
2. Alla som har beställt en bil har fått den

Kan inte se hur det kan anses vara lura/bedrägeri och på något sätt vara i närheten av det VW har gjort.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Det är ju värre än så. Att lova en massa saker som ska komma i framtiden utan att uttryckligen ta betalt för det, som sedan ändå aldrig kommer, är en sak. Men att faktiskt sälja funktioner för en massa pengar, trots att man inte vet om det någonsin kommer att fungera, det är inget annat än att lura sina kunder.
Detta upplägget är ju ganska nytt och infördes på riktigt i samband med AP2-introduktionen. Innan dess fanns inte det på samma vis. Bortsett från självstängande laddlucka kanske. ;) AP1 skulle förvisso också klara av mycket mer än vad den gör i verkligheten, men det var ändå bara löften från Elon själv som gavs under D-eventet. Jag tänker t ex på vad Summon skulle kunna göra, det blev ju aldrig så. Med detta kom mig veterligen aldrig med som beskrivande text i konfiguratorn, dvs den som inte hade tittat på D-eventet hade inte samma förväntningar på AP1. Det marknadsfördes inte på samma vis. AP2 däremot, och framförallt "Full autonomi", säljs med stora ord för en jäkla massa pengar. En kund som inte är så insatt i Teslas märkliga affärsupplägg begriper inte att detta är funktioner som inte finns, och som kanske aldrig kommer att finnas. Sen kan man tycka att det står ju i det finstilta, men det räcker inte i mina ögon. Detta upplägget att ta betalt för nånting som inte existerar är så ovanligt, för att inte säga unikt, att vanligt folk inte tror att det är sant. Det förekommer inte någon annanstans. Folk har svårt att tro att man verkligen inte får ett dyft när man köper "full autonomi", nånting måste man ju få för pengarna. Det uttalandet har jag hört många gånger. De flesta tror helt enkelt inte att man talar sanning när man säger att autonomipaketet är ett paket utan funktionellt innehåll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det är ju värre än så. Att lova en massa saker som ska komma i framtiden utan att uttryckligen ta betalt för det, som sedan ändå aldrig kommer, är en sak. Men att faktiskt sälja funktioner för en massa pengar, trots att man inte vet om det någonsin kommer att fungera, det är inget annat än att lura sina kunder.
Man är väl hyfsat transparent om detta också, det står ingen tid för när funktionen väntas samt att det beror på regelverk mm. Dessutom kan man köpa till funktionen i efterhand. Så tveksamt ja, lura, nja.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tänker på liknelsen med olika affärs/datasystem. Där företaget köper en applikation/system som utlovas ha en massa "funktioner" som när man börjar använda det inte funkar. Då kommer vissa fixar gratis och andra får man betala extra för men i slutändan är det ändå inte exakt som man beställt. (oftast lite sämre). Samma sak med stora byggprojekt/infrastrukturinvesteringar.

Så visst förekommer liknande fenomen. Tänk bara bantningspreparat, gym-kort, äktenskap... ;)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

frippe skrev:
Nja säger jag, visst VW gör bilar jag gillar men den tekniska kvaliten är undermålig. Körde en Sharan innan och verkstaden som fick laga den tyckte att man skulle undvika alla fordon från VAG koncernen. Just för deras återkommande fel.
Alla kan nog ha otur, och kanske har vissa modeller specifika problem, men att påstå att VAG generellt har problem med återkommande fel skulle jag hävda är en kraftig överdrift. Vore det sant skulle de inte sälja bilar i den omfattning de gör.

Enskilda exempel är som alltid att betrakta som "anekdotisk bevisföring" men för att balansera din upplevelse med min har jag en Octavia kombi som jag köpte för ganska precis sex år sen när den var ett år och hade rullat 2700 mil. Den har nu gått nära 16500 mil och under den tiden har jag inte haft ett fel på den. Det enda jag gjort förutom att fylla på bensin och spolarvätska är att byta en och annan glödlampa i strålkastarna. T.o.m VAG-motorernas omvittnat höga oljeförbrukning har lyst med sin frånvaro, jag tror inte jag fyllt på mer än någon halvliter totalt under alla år jag haft bilen.

Jag säger som några sagt tidigare i tråden, jag avvaktar ankomsten av Model 3 och hoppas att den i verkligheten visar sig vara så vettig som jag hoppas och får ett svenskt pris som funkar för mig. Om inte annat lär det förhoppningsvis dyka upp fler vettiga elbilar med tillräcklig räckvidd för mina behov de närmaste fem åren.

Men - om jag av någon anledning skulle vara "tvungen" att köpa en ny bil idag skulle det utan tvekan bli en ny Octavia kombi.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
mati skrev:
Man är väl hyfsat transparent om detta också, det står ingen tid för när funktionen väntas samt att det beror på regelverk mm. Dessutom kan man köpa till funktionen i efterhand. Så tveksamt ja, lura, nja.
Jo, de luras faktiskt eftersom det är uppenbart att det inte kommer fungera i närtid, om någonsin. Genom att sälja "fullkomlig självkörningsförmåga" så framstår det ju som att det kommer fungera "inom kort" och så bygger det på hypen bland fan boys också. De flesta tecknar väl leasing på 3 år och det finns ingenting som tyder på att de som köpt självkörning kommer få nån som helst valuta inom den tidsramen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
frippe skrev:
Alla kan nog ha otur, och kanske har vissa modeller specifika problem, men att påstå att VAG generellt har problem med återkommande fel skulle jag hävda är en kraftig överdrift. Vore det sant skulle de inte sälja bilar i den omfattning de gör.

Enskilda exempel är som alltid att betrakta som "anekdotisk bevisföring" men för att balansera din upplevelse med min har jag en Octavia kombi som jag köpte för ganska precis sex år sen när den var ett år och hade rullat 2700 mil. Den har nu gått nära 16500 mil och under den tiden har jag inte haft ett fel på den. Det enda jag gjort förutom att fylla på bensin och spolarvätska är att byta en och annan glödlampa i strålkastarna. T.o.m VAG-motorernas omvittnat höga oljeförbrukning har lyst med sin frånvaro, jag tror inte jag fyllt på mer än någon halvliter totalt under alla år jag haft bilen.

Jag säger som några sagt tidigare i tråden, jag avvaktar ankomsten av Model 3 och hoppas att den i verkligheten visar sig vara så vettig som jag hoppas och får ett svenskt pris som funkar för mig. Om inte annat lär det förhoppningsvis dyka upp fler vettiga elbilar med tillräcklig räckvidd för mina behov de närmaste fem åren.

Men - om jag av någon anledning skulle vara "tvungen" att köpa en ny bil idag skulle det utan tvekan bli en ny Octavia kombi.

VAG har haft flera välkända problem. T ex hade de rätt stora problem med 3.2 liters V6:an.
På nätforumet nordicaudi.com samlas just nu ett större antal Audiägare med liknande upplevelser: motorhaveri och reparationskostnader på närmare 100 000 kronor. I slutet av februari publicerade en användare ett öppet brev till Audi - där bilmärket uppmanas att ta ansvar för vad man kallar för ett konstruktionsfel.
I samtliga fall handlar det om att kamkedjan brustit i motorn på bensindrivna modeller av Audi A4 och A6.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

VAG har även haft enorma problem med vissa DSG-lådor: http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds ... la-119321/

VAG har även haft stora problem med sina gasbilar.

Personligen har jag råkat ut för både turboras och kamremsbrott med motorrenovering som följd på Audi. Det var visserligen ett tag sen men om jag tar mina egna erfarenheter och lägger till sånt jag hört och läst så räcker det för att hålla mig borta från VAG-bilar. Deras verkstäder är i regel inte heller särskilt trevliga att ha att göra med även om det såklart är personberoende också.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

StefL skrev:

Nu var det ingen anekdotisk bevisföring direkt, utan ett återgivet uttalande av en serviceverkstad som ansvarade för Länsförsäkringars reparationer vid försäkringsärenden.

Och helt fel hade de inte på serviceverkstaden sett till försäkringsbolagens statistik, alla märken inom VAG, är sämre än medelbilen enligt dem.
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyunda ... ik-389557/

Men visst, försäkringsbolagens statistik är inte helt komplett, då fel på märken med lång garanti (Kia, Hyundai m.fl), inte kommer till försäkrinsbolagens kännedom.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

e5m1r skrev:
Köp hellre begagnad från Tesla även om det är lite dyrare så får du utökad nybilsgaranti
Synd bara att just nu är det bara Tesla i England och Schweiz som säljer fordon via sitt CPO-program. Så det blir till att vänta tills övriga länder och främst Tesla här i Sverige börjar sälja sina CPO-bilar igen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Jo, de luras faktiskt eftersom det är uppenbart att det inte kommer fungera i närtid, om någonsin. Genom att sälja "fullkomlig självkörningsförmåga" så framstår det ju som att det kommer fungera "inom kort" och så bygger det på hypen bland fan boys också. De flesta tecknar väl leasing på 3 år och det finns ingenting som tyder på att de som köpt självkörning kommer få nån som helst valuta inom den tidsramen.
Exakt. Dessutom håller jag inte med om att de är transparenta. De säger att funktionerna i bilen släpps allt eftersom de godkänns av myndigheterna och efter att de har "verifierats". En oinsatt köpare måste naturligtvis få intrycket att det finns färdigt på hyllan, det enda som kvarstår är lite tester och att myndigheterna ger sitt godkännande. För det är det de säger. I själva verket har Tesla på över ett år inte kunnat visa att de har nånting som ens är i närheten av en fungerande mjukvara. Det har inte släppts en enda video som bevisar att man någonsin får valuta för pengarna. Vi vet det. Men alla hänger inte på en massa forum hela tiden. Hur kan man kalla det för transparent?
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
VAG har haft flera välkända problem. T ex hade de rätt stora problem med 3.2 liters V6:an.
VAG har även haft enorma problem med vissa DSG-lådor
VAG har även haft stora problem med sina gasbilar.
Det har du självfallet rätt i - jag känner till dessa fall (även om jag aldrig skulle betala den merkostnad en 3.2 liters sexa innebär...). Och jag har medvetet undvikit de modeller jag hört har problem, så lite självbevarelsedrift har jag förstås tillämpat i mitt val av modell.
frippe skrev:
Nu var det ingen anekdotisk bevisföring direkt, utan ett återgivet uttalande av en serviceverkstad som ansvarade för Länsförsäkringars reparationer vid försäkringsärenden.

Och helt fel hade de inte på serviceverkstaden sett till försäkringsbolagens statistik, alla märken inom VAG, är sämre än medelbilen enligt dem.
Och det stämmer förmodligen även som du skriver - jag försöker själv följa med i vilka problem som finns och funnits med motorer, växellådor och (gas)tankar och har undvikit de jag känt till pekats ut.

Samtidigt kvarstår faktum att VAG säljer ett enormt antal bilar och rent allmänt verkar gå hem hos konsumenterna - vilket var vad jag bland annat ville visa på med exemplet kring mitt eget bilägande. Kanske har jag haft tur - eller en kombination av att vara närmast analt noggrann med skötsel av bilen (även om jag inte alltid tvättar den utvändigt lika ofta som jag borde). Har dock tilläggsbehandlat vilket gör att bilen är 100% rostfri och servat efter schema. Och hittills verkar det ju ha gått bra :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

frippe skrev:
e5m1r skrev:
Synd bara att just nu är det bara Tesla i England och Schweiz som säljer fordon via sitt CPO-program. Så det blir till att vänta tills övriga länder och främst Tesla här i Sverige börjar sälja sina CPO-bilar igen.
Har du pratat med någon säljare på Tesla och fått bekräftat att de faktiskt inte säljer CPO bilar?
Fram till förra veckan fanns det ungefär 4-5 gånger så många CPO bilar på Teslas CH site. Jag har svårt att tänka mig att alla faktiskt är sålda i ett svep, om de inte sålt till leasingbolag eller liknande.

Tidigare har de ofta haft fler bilar tillgängliga än de haft listade på CPO sidan. Så ring och fråga om du inte redan gjort det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Hur kan man kalla det för transparent?
Ser inte problemet själv men jag kanske är för insatt i problematiken. Men oavsett det så pratar vi väl om en magnituds skillnad mellan detta och dieselgate ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är alltid lite fel att gå efter vad andra säger angående en bils tillförlitlighet. Det är alltför oftast manliga hormoner inblandade när folk uttalar sig om ett visst bilmärke och dess förträfflighet eller hemskhet. När jag för några år sedan besiktigade min Mazda Miata så fick jag höra av besiktningsmänniskan att den där bilen kommer jag inte ha så mycket glädje av, den kommer enligt hans erfarenhet snart rasa ihop. Samtidigt som just Miatan är en erkänd extremt tillförlitlig bil, den krånglar nästan aldrig. Samma visa fick sambon höra av en annan besiktningsman när hon var inne med sin Toyota Yaris. Även denna bil är känd för att vara exceptionellt krångelfri och tillförlitlig. Det borde besiktningsfolket veta tycker man.
Samma är det med VW. Jag har också hört hemska historier från folk som fick växellådshaverier på nästan nya bilar, turbon som slutar fungera, bakluckor som rostar sönder osv. Men det är lite som StefL säger, det är ändå extremt många som är nöjda med sina bilar och som inte har några fel alls. Jag har haft i inbördesordning Opel, Renault, 3xVolvo, 3xMazda och 2xTesla. Den bilen som har haft flest antal fel är med god marginal Tesla. Därefter Volvo. Intressant nog de sk premium-bilarna (jag anser inte att de är det, men de kallas ju så). På andra sidan skalan med noll fel ligger samtliga Mazda-bilar. Nu ska vi bli med Golf snart. Ligger den nånstans i mitten på krångel-skalan är jag ganska nöjd.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ingen artikel men på bandit vid 8.15 imorse så klämde Richy ur sig att man kan köra 30k mil med dieseln innan man kommer ikapp batteriets påverkan. IVL hjärntvättar...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Ser inte problemet själv men jag kanske är för insatt i problematiken. Men oavsett det så pratar vi väl om en magnituds skillnad mellan detta och dieselgate ?
Det beror återigen på vem du frågar. De som bryr sig om miljön kommer naturligtvis hålla med dig. Men i ärlighetens namn har ingen VW-ägare märkt nånting förrän fusket uppdagades. Alla var väldigt nöjda med sina extremt snåla men ändå pigga dieslar. Att de hostade ut massor med NOx har ingen märkt. Tvärtom, den låga förbrukningen gjorde att många trodde att bilarna var synnerligen miljövänliga. Besvikelsen var desto större när det visade sig att motsatsen var fallet. Dessa ägare känner med all rätt en stor frustration.
Sen finns de som inte bryr sig så mycket om miljön. Det är de som idag inte vill sina bilar åtgärdade eftersom bilarna blir både törstigare och även slöare. En törstigare bil känns i plånboken och det irriterar folk.
Men om man som beställare kan bocka i ett tillbehörspaket för över 30-tusen kronor, som bevisligen inte existerar, så tycker jag att det är att medvetet lura kunderna. Visserligen gör det bara ont i plånboken, man förstör varken miljön eller människors hälsa. Men det gör det inte mindre fel. Och den som bockade i det där krysset eftersom det inte klart och tydligt framgick att man kastar pengar i sjön, kommer inte bli mindre besviken än den som köpte en VW som inte uppfyllde de gällande miljökraven.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inlägg av Fredric83 »

mati skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Det beror återigen på vem du frågar. De som bryr sig om miljön kommer naturligtvis hålla med dig. Men i ärlighetens namn har ingen VW-ägare märkt nånting förrän fusket uppdagades. Alla var väldigt nöjda med sina extremt snåla men ändå pigga dieslar. Att de hostade ut massor med NOx har ingen märkt. Tvärtom, den låga förbrukningen gjorde att många trodde att bilarna var synnerligen miljövänliga. Besvikelsen var desto större när det visade sig att motsatsen var fallet. Dessa ägare känner med all rätt en stor frustration.
Sen finns de som inte bryr sig så mycket om miljön. Det är de som idag inte vill sina bilar åtgärdade eftersom bilarna blir både törstigare och även slöare. En törstigare bil känns i plånboken och det irriterar folk.
Men om man som beställare kan bocka i ett tillbehörspaket för över 30-tusen kronor, som bevisligen inte existerar, så tycker jag att det är att medvetet lura kunderna. Visserligen gör det bara ont i plånboken, man förstör varken miljön eller människors hälsa. Men det gör det inte mindre fel. Och den som bockade i det där krysset eftersom det inte klart och tydligt framgick att man kastar pengar i sjön, kommer inte bli mindre besviken än den som köpte en VW som inte uppfyllde de gällande miljökraven.
Jag både håller med och inte. Det finns ingen VW ägare som valt dieselfusket i tillbehörslistan, de som däremot köpt total självkörningsförmåga har aktivt valt att bocka i den rutan och betala de pengarna.
Jag tycker personligen att jag fick bra information av Tesla när jag beställde min bil om vad som fungerade och inte när det gäller AP och total självkörning. Men om man bara tar infon som står i konfiguratorn så håller jag med om att den är tveksam.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Remuz skrev:
Ingen artikel men på bandit vid 8.15 imorse så klämde Richy ur sig att man kan köra 30k mil med dieseln innan man kommer ikapp batteriets påverkan. IVL hjärntvättar...
Det är roligt/skrämmande för det blir alltid fler mil den där dieseln kan köra för varje gång man hör om den där rapporten. I början pratade man 6'-8' mil innan break even, sen blev det 15' mil, sen 20' och nu tydligen 30 000 mil :D

Hävdar alltid att det är få som kör elbil i första hand pga att värna jordens klimat. Möjligtvis närmiljön och luftkvalitén, men de flesta av helt andra orsaker.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Börjar de förbereda oss för framtiden?
https://www.nyteknik.se/energi/minister ... -122831618
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Denna tycker jag ser tung ut för fossil världen ;)

https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... industrin/
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Kulingen skrev:
Känns som ett projekt som startade innan diesel gate och som man borde lagt ner men troligen trodde man att vi vill fortsätta köra på fossila bränslen.
Ja hade de haft tekniken för 10 år sedan hade de nog uppskattats men nu känns de försent, se till att fixa rena elbilar istället.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar