Jo så är det nog.Bjelke skrev:Helt klart är lättnaderna bara tänkt under en övergångsperiod (men den kan ju bli lång ändå ev),joel80 skrev:Swede1
Det där är ju unjämnat snart om inte redan. Elbilarna blir ju ganska snabbt billigare.
Sen så är förmånsvärdet inte för alla, även om det såklart påverkar oss som köper via företag, men framför allt så sjunker elbilar i pris och inom kort är förmånsvärde och företagsleasing inte avgörande för totalekonomin på en elbil.
men kikar man på Norge så kan det ju tänkas användas tills en mkt stor del av försäljningen är elbilar, fast då måste man ju
oxo komma ihåg att Norge ligger före oss och när elbilarna blir billigare så förändras ju detta antagligen, när vi
"Kommer ikapp" Norge så kanske inte sanktioner behövs alls (inte hos dom heller), så vår sanktionsperiod blir väl
kortare än deras (och som det än så länge verkar, även klenare än deras).
Sen får man ju väga miljönytta med kostnad också. Jag tycker man ska ha lättnader för elbilar nu innan dom blivit billigare än ICE-bilar... Men jag är mer positiv till t.ex det bonus-malus som nu troligen kommer till sommaren då även privatpersoner som köper ny bil tar del av den lättnaden.
Att ha viss rabatt på förmånsvärde och så är inte helt fel, men det får inte bli så att det blir för stor skillnad för de som köper bilar privat.