Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Swede1
Det där är ju unjämnat snart om inte redan. Elbilarna blir ju ganska snabbt billigare.

Sen så är förmånsvärdet inte för alla, även om det såklart påverkar oss som köper via företag, men framför allt så sjunker elbilar i pris och inom kort är förmånsvärde och företagsleasing inte avgörande för totalekonomin på en elbil.
Helt klart är lättnaderna bara tänkt under en övergångsperiod (men den kan ju bli lång ändå ev),
men kikar man på Norge så kan det ju tänkas användas tills en mkt stor del av försäljningen är elbilar, fast då måste man ju
oxo komma ihåg att Norge ligger före oss och när elbilarna blir billigare så förändras ju detta antagligen, när vi
"Kommer ikapp" Norge så kanske inte sanktioner behövs alls (inte hos dom heller), så vår sanktionsperiod blir väl
kortare än deras (och som det än så länge verkar, även klenare än deras).
Jo så är det nog.

Sen får man ju väga miljönytta med kostnad också. Jag tycker man ska ha lättnader för elbilar nu innan dom blivit billigare än ICE-bilar... Men jag är mer positiv till t.ex det bonus-malus som nu troligen kommer till sommaren då även privatpersoner som köper ny bil tar del av den lättnaden.

Att ha viss rabatt på förmånsvärde och så är inte helt fel, men det får inte bli så att det blir för stor skillnad för de som köper bilar privat.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gillar inte straffskatter på bilar som i Norge, de kan lätt flyttas över till elbilar senare.
Det rätta vore att lägga de skatterna på bränslet direkt. Men det kommer ingen politiker våga göra eftersom det skulle drabba de fattiga... jag tror knappast det men så ser opinionen ut.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

PM Nilsson slår ett slag för elbilar (och mot fossilbilar) i dagens DI; http://www.di.se/ledare/pm-nilsson-bile ... -vitvaran/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

PM Nilsson verkar mer klarsynt än flertalet så kallade motorjournalister.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Niklas Z skrev:
PM Nilsson verkar mer klarsynt än flertalet så kallade motorjournalister.
Att en ekonomijournalist fattar är inte oväntat då de ser bortom motorjournalisters vurm för att åka i brummande monster där man pratar om cylindrar och annan fossilskit. Riktigt bra faktiskt.

Vår motorjournalist i den regionala tidningen Smålandsposten är sedan länge med i två elbilsföreningar, det är kanske undantaget som bekräftar regeln bland motorjournalister...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Tjell »

Ekonomisk syn vs traditionell, precis det som kännetecknar Tesla, se ett förhållande på ett annat sätt kan vara väldigt vinnande!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det var banne mig inte dåligt skrivet, han ser vad som komma skall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
PM Nilsson slår ett slag för elbilar (och mot fossilbilar) i dagens DI; http://www.di.se/ledare/pm-nilsson-bile ... -vitvaran/
Han har både rätt och fel. Det kommer ändå finnas människor som vill betala för exklusiva inredningsmaterial, bättre prestanda, bättre köregenskaper, varumärke, bättre säkerhet, design mm mm. Det kommer liksom inte att försvinna för att man byter från fossilmotor till elmotor. En Dacia Sandero gör ju mer eller mindre samma jobb som en Porsche Panamera redan idag om man är på det humöret.

Finns ju visst skillnad i pris på vitvaror också för den delen. Vissa köper svindyra märken (Gaggenau, Miele osv?) utan att de gör särskilt mycket bättre jobb än Bosch eller Siemens t ex. (De svenska märkena sägs dock vara klart sämre. Huskvarna, Electrolux osv)

Och om det vore så prispressat med mobiler. Varför köper någon fortfarande iPhone och dyraste Samsung när det finns billiga Huawei och andra kinesiska mobiler för en bråkdel av priset?

För de som inte bryr sig så kan det ju te sig som i PMs krönika. Men många är ändå villiga att betala extra för fina saker. Förstår inte varför det inte skulle gälla bilar när det gäller alla andra produkter. Till och med toalettpapper. :D
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tjell skrev:
Ekonomisk syn vs traditionell, precis det som kännetecknar Tesla, se ett förhållande på ett annat sätt kan vara väldigt vinnande!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jo, fast Tesla har faktiskt nått framgång TACK VARE att de erbjudit en klassisk design och fina prestandasiffror. Inte för att det erbjudit nyskapande design och så billig bil som möjligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Shit va coolt! Tänk om det här blir möjligt :o
Då ska jag ha det på min bil, lätt! .... eller, öööhhh, det har jag ju redan.... :lol:

https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-chef ... el-6871932
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
themax skrev:
Han har både rätt och fel. Det kommer ändå finnas människor som vill betala för exklusiva inredningsmaterial, bättre prestanda, bättre köregenskaper, varumärke, bättre säkerhet, design mm mm. Det kommer liksom inte att försvinna för att man byter från fossilmotor till elmotor. En Dacia Sandero gör ju mer eller mindre samma jobb som en Porsche Panamera redan idag om man är på det humöret.

Finns ju visst skillnad i pris på vitvaror också för den delen. Vissa köper svindyra märken (Gaggenau, Miele osv?) utan att de gör särskilt mycket bättre jobb än Bosch eller Siemens t ex. (De svenska märkena sägs dock vara klart sämre. Huskvarna, Electrolux osv)

Och om det vore så prispressat med mobiler. Varför köper någon fortfarande iPhone och dyraste Samsung när det finns billiga Huawei och andra kinesiska mobiler för en bråkdel av priset?

För de som inte bryr sig så kan det ju te sig som i PMs krönika. Men många är ändå villiga att betala extra för fina saker. Förstår inte varför det inte skulle gälla bilar när det gäller alla andra produkter. Till och med toalettpapper. :D
En bil är mycket dyrare än klockor och tvättmaskiner. Nilsson har rätt i att det är ett teknikskifte mot enklare teknik. Provkör en Tesla, Bmw , Hyundai, leaf, zoe. Jag tror tyskarna klarar sig hyfsat på all annan kunskap om bilar än bara förbrännings motorn.

BMW i3 och Renault zoe löser ungefär samma transport behov. Men folk dreglar över i3:an, zoe känns mer som ett sätt att förflytta sig.
Test av i3.

Kör för livet, provkör en laddbar BMW och skänk 100 kr till barn cancer fonden.

https://www.bmw.se/korforlivet

Riktigt bra kampanj, du åker utan utsläpp i staden vilket också minskar risken för cancer. Sen är många av bilarna löjligt dyra... Men det är väl meningen...

De trycker verkligen ut reklam där folk laddar bilen hemma vid laddstation. Vad tycker ni om det? ;-)

Det kommer hända grejer när biltillverkarna matar på med reklam för elbilar som det nya och bättre. Volvo tex när de börjar trycka på elbilar så kommer många köpa det istället.

(Nej jag jobbar inte på BMW, har inte gillat deras framtoning med aggressiva förare, men det börjar ändras)
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Då ska jag ha det på min bil, lätt! .... eller, öööhhh, det har jag ju redan.... :lol:

Ja, ojojojoj vilket framtidstänk. En app i en telefon för att låsa upp bilen. Det tar ju säkert hundra år innan detta är tekniskt möjligt. Telefoner är väl domdäringa grejer som set ut som en dusch och som gör att man kan prata med nån annan som inte befinner sig i samma rum. Vad en nyckel är vet jag också. Jag har en sån till min ladugård. Den är utav järn och väger säkert ett halvt kilo. En bil har jag sett nån enstaka gång. De skakar och väsnas och luktar illa. Men vad en app är vet jag inte.
Men vänta nu. Vi har 2017. Det finns bilar som inte behöver några nycklar. Jag har en sån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:

Ja, ojojojoj vilket framtidstänk. En app i en telefon för att låsa upp bilen. Det tar ju säkert hundra år innan detta är tekniskt möjligt. Telefoner är väl domdäringa grejer som set ut som en dusch och som gör att man kan prata med nån annan som inte befinner sig i samma rum. Vad en nyckel är vet jag också. Jag har en sån till min ladugård. Den är utav järn och väger säkert ett halvt kilo. En bil har jag sett nån enstaka gång. De skakar och väsnas och luktar illa. Men vad en app är vet jag inte.
Men vänta nu. Vi har 2017. Det finns bilar som inte behöver några nycklar. Jag har en sån.
Jag har två elbilar. En BMW och en Tesla. Kan låsa upp båda med telefonen. Och vet ni vad? En av bilarna känner av när det regnar!!! Den läser även hastighetsskyltar!!! Den andra TROR dock att den kan köra själv ibland. :shock:

Däremot kan man nog inte köra iväg med i3:an utan nyckel. Fast å andra sidan, om nu bilar stjäls med räckviddsförlängare på nyckellösa system så är det nog att bjuda in tjuvarna ännu mer om man kan köra iväg genom att hacka en mobilapp.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Artikeln är ju väldigt vag och kort, så det är svårt att veta vad han menade egentligen.
Möjlighet att låsa upp med nyckel finns idag främst som nödåtgärd ifall bilen är strömlös. Han kanske diskuterade om man slutligt skall avskaffa den redundansen.
En annan tanke är att han kanske vill avskaffa foben helt. Kan man på ett tillräckligt säkert sätt låsa upp bilen med t ex ansiktsigenkänning, eller någon annan metod som inte kräver att brukaren har något med sig?
Det är knappast rimligt att tolka uttalandet som att han vill att BMW ska hitta alternativ till att låsa upp bilen med en metallpinne som man sticker in i ett särskilt avsett urtag.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Men om BMW, Jaguar, Aston Martin med mera avskaffar keyfoben hur ska man då kunna nonchalant slänga upp den på bardisken för att imponera på brudar? :?

Apropå Aston Martin keyfob:
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

"Teslan knockar Volvon på energiförbrukning" - Ny artikel av Lasse Swärd i DN

http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Blixten skrev:

Verkar som Lasse så smått börjar försåt det hela! Inga direkta fel och intressanta aspekter tas upp. 540 graders sväng känns det som!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Artikel i media

Inlägg av bonath »

Lidl bygger ny butik i Halmstad med laddstation.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.4648242
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Blixten skrev:

Kan knappt tro mina ögon! :shock:
"Jag passar på att ladda fullt, trots att jag har räckvidd kvar till Sundsvall."
"Jag kommer på mig att inte tänka det minsta på räckvidd eller laddning. Räckviddsångest finns inte längre."
"Hemfärden blir odramatisk, skön och avkopplande."

Har nån kapat hans konto? ;)

Lasse, välkommen till framtiden! :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Har för mig att Lidl sagt att alla nya butiker de bygger skall ha snabbladdare och när möjlighet finns så kommer även äldre butiker få laddmöjlighet. Detta var nog dock på en tysk sida men det verkade som att det gällde alla butiker i Europa vilket är positivt.

Här kommer klickbar länk: http://goo.gl/hjMtja

Hittade en artikel som liknar den jag tänkte på:
“We will have fast chargers at all of our new Lidl stores, as well as at a few existing ones. For more people to dare to buy an electric car, there have to be more fast chargers in Sweden, and to be able to charge your car fully in 25-30 minutes while you do your shopping is perfect,” says Heike Daase Undorf.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/85cd26 ... 02aef.aspx
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Blixten skrev:

"Jag passar på att ladda fullt, trots att jag har räckvidd kvar till Sundsvall."
"Jag kommer på mig att inte tänka det minsta på räckvidd eller laddning. Räckviddsångest finns inte längre."

Blev också förvånad över den texten, inte alls det jag hade förväntat mig.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
bonath skrev:
Har för mig att Lidl sagt att alla nya butiker de bygger skall ha snabbladdare och när möjlighet finns så kommer även äldre butiker få laddmöjlighet. Detta var nog dock på en tysk sida men det verkade som att det gällde alla butiker i Europa vilket är positivt.

Här kommer klickbar länk: http://goo.gl/hjMtja

Hittade en artikel som liknar den jag tänkte på:
“We will have fast chargers at all of our new Lidl stores, as well as at a few existing ones. For more people to dare to buy an electric car, there have to be more fast chargers in Sweden, and to be able to charge your car fully in 25-30 minutes while you do your shopping is perfect,” says Heike Daase Undorf.
http://www.abb.com/cawp/seitp202/85cd26 ... 02aef.aspx
Mailade Lidl i våras och fick detta svaret:
För närvarande finns ingen tidsplan för när och hur många av våra befintliga butiker som ska få dessa laddstationer. Målsättningen är hur som helst att alla nya butiker ska förses med sådana. Det finns stora förhoppningar om att i framtiden kunna öppna fler Lidl-butiker i Halmstad och då kommer du med största sannolikhet kunna hitta laddstationer på dessa.

Med vänlig hälsning,
Robin Rodenholm
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Kriper

Inlägg av Kriper »

TiborBlomhall skrev:
Blixten skrev:

Sent ska syndarna vakna, som det heter i ordspråket. Han vill väl inte vara den sista som står kvar i fossilträsket medan alla andra svävar vidare in i framtiden. :lol:

Jag mejlade honom dessa rader.
Hej,

Tack för en välskriven artikel i DN idag. Kul att du gillar Teslan, både bilen och deras Superchergers.
Jag averkade 680 på fyra veckor genom halva Europa i somras. Laddningen bestod av gratis förnyelsebar
el och allt gick som en dans. Vill bara vänligt påpeka att oljan också har stor miljöpåverkan innan den hamnar
raffinerad i en bils bränsletank. Jag tror nämligen på att journalistik ska vara så saklig och trovärdig som möjligt. Vill du veta mer kan du följa denna länk.

Med vänlig hälsning, Per Kringberg
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:

När jag läste hans text tänkte jag:
Lasse, välkommen till nutiden!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Blixten skrev:

Helt omöjligt att det är Lasse som skrivit det där!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Skriv svar