Försöker ladda Teslan i grövelsjön...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Försöker ladda Teslan i grövelsjön...

Inlägg av Henrik »

Tänkte försöka söka lite råd om hur man kan lösa detta...

Har nyligen ankommit till en stuga i grövelsjön - Försöker ladda Teslan med shuko - har testat flera uttag från huset men får bara RÖTT från UMC'n...

De första 10-15 sekunderna så lyser UMC'n grönt sedan switchar den om till rött och blinkar 6 gånger (Har ej bilen kopplad)

Har ca 20 % kvar i batteriet så än så länge är det väl helt lugnt, men håller på att kolla om det finns någon kraftigare typ2 laddare i närheten (har med typ2 och chademo).

Men eftersom jag befinner mig bara några mil från den Norska gränsen så jag börjar jag bli lite orolig eftersom det skulle kunna vara det norska nätet jag försöker ladda ifrån, och som alla vet så går inte riktigt den Svenska UMC'n ihop så bra med det... Egentligen är en Norsk UMC mest lämplig att ha men har kört ca 2500 mil nu utan problem och det här är första gången jag känner att det kanske kan bli lite problem..

Så är det någon som har något gott råd hur jag kan få min bil laddad så skulle det uppskattas väldigt mycket! :D

verkar som att det är Dalaenergi som är levererare till fjällstationen här iallafall så det bör kunna gå.. Men tanken var (är) att ladda vid stugan.
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Försöker ladda Teslan i grövelsjön...

Inlägg av Smutt »

Hitta ett jordat urtag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Du behöver inte bara vända på kontakten då?

Annars finns det massa destinationsladdare på Idre fjäll. Nu efter jag satte upp mitt 3-fas i lgh:n där...
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Smutt skrev:
Hitta ett jordat urtag
Hittade en jordad kontakt men UMC'n blir först grön men sedan röd efter ca 10 sekunder :(

orca skrev:
Du behöver inte bara vända på kontakten då?

Annars finns det massa destinationsladdare på Idre fjäll. Nu efter jag satte upp mitt 3-fas i lgh:n där...
Har vänt åt alla håll som det går på alla kontakter i huset (även inne i huset) - utan framgång :?

Idre fjäll kan ju fungera! Men får se när jag kan få tiden till att åka dit (har ca 64 km i batteriet nu så det kan funka)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hmm, konstigt...

Har du kollat Plugshare? Enligt den finns det en gratis schuko att använda, STF Fjällstation Grövelsjön som Dala Energi har satt upp. Det kanske fungerar där?

Tror jag såg dig idag förresten, om du var på resande fot under eftermiddagen i mina trakter :)

Edit: Du kan förresten kika i säkrings/proppskåpet om du har åtkomst. Det brukar stå där om det är TN eller IT jordat.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Teslaspolen skrev:
Hmm, konstigt...

Har du kollat Plugshare? Enligt den finns det en gratis schuko att använda, STF Fjällstation Grövelsjön som Dala Energi har satt upp. Det kanske fungerar där?

Tror jag såg dig idag förresten, om du var på resande fot under eftermiddagen i mina trakter :)
Jo, tänkte åka och testa vid fjällstationen nu ;)

Du såg nog helt rätt! Åkte förbi på väg till grövelsjön vid 16-tiden :D
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Är du säker på att den blinkar 6ggr? Kolla manualen så ser du att det är ett problem med värmen hos UMC. Se https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... df.230395/
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

kangru skrev:
Är du säker på att den blinkar 6ggr? Kolla manualen så ser du att det är ett problem med värmen hos UMC. Se https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... df.230395/
Jo, läste manualen och har pratat med Tesla supporten nu och tydligen är UMC'n trasig eller något har hänt mellan att jag försökte ladda vid stugan och på hotellet i närheten.

Försökte även att ladda med 3-fas och den lyste rött även där.. (Först lyser den grönt men det är en liten diod längst ner som lyser rött - efter ca 10 sek så blir allt rött och nu lyser den konstant rött, inga blinkningar)

Men har ställt bilen på en destination charger i Idre nu som ger 22 Kw, så bilen är laddad fullt om ca 4 timmar.

Tesla ska skicka en ny UMC.. SKulle gärna vilja få tag på en Norsk, då den verkar vara mindre "känslig" och förhoppningsvis fungerar bättre

Slutet gott allting gott! Tog bara lite tid att åka fram och tillbaka till alla uttag och hotell...

Kom ner i 120 wh/km iaf! Körde 85 km/h hela sträckan till idre (45 km) och hade 16 % när jag åkte och 7 % när jag kom fram, så det var precis så att det gick..

Tack för alla förslag!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur gick det nu då, är du fast i Idre eller får du komma till stugan och sova?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Trist med UMC:n. Jag långsamladdade utan problem vid fjällstationen tidigare i somras. Laddplatsen är som en utställningsplats - ALLA vrider på huvudet och kollar in Teslan som står och laddar precis vid huvudbyggnaden. Sen öppnar man falkvingarna och vrider på huvudena en gång till. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Teslaspolen skrev:
Teslaspolen skrev:
Vi är fler i stugan så vi åkte med två bilar till idre, så kunde jag åka med i den andra tillbaka :) Dock inte en Tesla..

Så nu är jag hemma i stugan och kan sova lugnt!
Alfred skrev:
Trist med UMC:n. Jag långsamladdade utan problem vid fjällstationen tidigare i somras. Laddplatsen är som en utställningsplats - ALLA vrider på huvudet och kollar in Teslan som står och laddar precis vid huvudbyggnaden. Sen öppnar man falkvingarna och vrider på huvudena en gång till. :)
Ja, tänker att det är man känner sig fortfarande som en lite early adopter.. Det ska egentligen funka till 100 % och min plan är ju att ladda på natten och köra på dagen

Ah, kom dit på kvällen nu men var ganska mycket folk ändå ute vid entrén - Och ja helt klart, de vrider på huvudet :D
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Jag har också haft problem att ladda schuko. Den slår alltid ifrån, men har tänkt att det inte varit jordade uttag...
Inte gjort mig så mycket att det inte funkat men kanske bör kolla detta med Tesla då, om det är nåt som är paj. Kanske behöver schuko-ladda en vacker dag.
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har också haft en trasig UMC. Då gick det ej att ladda varken 3-fas eller schuko. Jag lyckades med nöd och näppe ta mig till Stöten och ladda typ2 där i 4h. Tesla skickade en ny UMC så några dagar senare var krisen över men jag kanske borde köra runt med en i reserv om det är vanligt att dom pajar. Jag laddar nog 90% av mina kWh med UMC så det blir problem när det inte fungerar.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om man försöker ladda bilen i en sjö har man nog missuppfattat det här med vattenkraft. ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Någon som laddat vid STF Grövelsjön nyligen?

Fortfarande gratis för boende, shukoladdning?

Gör lite skillnad att kunna ladda över natten där innan hemresan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

jonasl skrev: 06 aug 2023 18:29
Någon som laddat vid STF Grövelsjön nyligen?

Fortfarande gratis för boende, shukoladdning?

Gör lite skillnad att kunna ladda över natten där innan hemresan.
Inte svar på din fråga, men jag var precis där och med full laddning i Mora hade jag 56% kvar vid ankomst. Inga problem att komma tillbaka till Mora med andra ord. :)
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ja hem kommer vi ju utan problem men jag gillar att starta med mer eller mindre fullt batteri. Annars finns det ju bra laddning i Idre också och nån gång laddade vi på boendet i närheten som man kan starta med Waybler. Men där är det ganska dyrt även om jag uppskattar att den finns.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det är fortfarande ett shukouttag man kan låna, bokas normalt för max 4 timmar (75 kr eller gratis för boende gäster) men vi fick ladda över natten. Men Shuko innebär att man med Teslas kabel bara får 13A istället för 16A så lite sämre fart.

Typ2 som det står på Chargefinder är alltså fel. Många åker ju runt utan shukokabeln i bilen men här behövs den.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

20230814_082644.jpg
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar