Yxel skrev:rmokvist skrev:Zoidberg skrev:Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.
Locka med fria resor till medelhavet/paris/alperna så lossnar det nog.

Jodå, kört med det argumentet med, var så säker. Vi har tidigare även pratat om att åka runt i vårt lilla land med och utforska det mer än man gör i vanliga fall med barn (alltså inte bara åka till Liseberg, kålmorden osv) och då måste ju det vara en bil man trivs med också och inte behöver tränga ihop sig för att kunna åka i en bil. Kan ju även övernatta i Teslan så där sparar man ju den pengen med

Kanske inte så populärt.
Allvarligt dock så måste givetvis båda parter vara överens vid ett så dyrt köp annars finns stor risk för att detta kommer slå tillbaka vid första bästa ekonomiska bakslag och i bästa fall är det bara bilen som ryker ur huset.
Du prickar exakt in mina farhågor. Detta med ett Teslaköp (privat) är en jäkla borderlinesjukdom. Ena dagen är man pepp och positiv och tänker att allt löser sig. Andra dagen får jag stora olustkänslor över alltihop...
Kan det verkligen vara värt det på en bil?
Korta svaret är nej. Jag har inte samma känslor utan jag har landat i längtan. Jag funderar inte längre på OM jag ska köpa en Tesla utan NÄR. Det händer visst att jag får olustkänslor kring det hela. Framförallt kring den egentliga kvalitén på bilarna som kommit fram här på forumet. Småsaker som liksom inte borde finnas på en så dyr bil. Finns givetvis inte på alla men ATT det finns en chans att just min bil kan bli drabbad är lite oroväckande.
I andra stunden läser jag istället om hur Tesla faktiskt åtgärdar dessa grejer, ofta utan att du behöver betala för det och utan något tjabb om hur det uppstått eller vems fel (finns givetvis undantag med, säger inte det). Detta ger mig bara mer vatten på kvarnen att slippa det här fixandet själv för att undvika verkstäder och dess kostsamma besök.
Nu kan det givetvis vara så att det kan vara något litet som behöver åtgärdas som du behöver stå för men så är det ju med alla bilar. I Teslas fall är det dock troligt att det är dyrare delar än på den gamla volvon du hade som kostade en bråkdel av Teslans inköp men detta är ju även det något att ta in i beräkningarna. Bilar går sönder, förr eller senare.
Jag känner mig iaf komfortabel med ett eventuellt Teslaköp, kanske redan inom ett år. I mitt fall blir det då en begagnad för att jag ska få ihop det. Allra helst från Tesla för att iaf ha någon form av garanti under den närmsta tiden efter köpet. Ska väl nämna med att jag är ute efter en sjusitsig bil och därför faller tyvärr model 3 bort, annars hade jag bokat en för länge sedan.
Mina topp tre anledningar till att det blir en Tesla är:
*Säkerheten
*OTA-uppdateringar (så länge bilen rullar kommer jag köra den och Tesla uppdatera den

)
*Körglädjen (här tänker jag inte bara på själva framförandet av detta underbara fordon utan även SuC-nätverket och även servicen, som jag visserligen inte ännu fått pröva)