Någon som kan räkna. Hjälp!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Någon som kan räkna. Hjälp!

Inlägg av frippe »

rmokvist skrev:
Remuz skrev:
Jag är beredd att "offra" dom pengarna på en Tesla av flera anledningar, nu väntar jag bara på att det ska lossna för frugan. :oops:
Då sitter vi i exakt samma sits. Kör också kampanj övertalning här hemma, med många argument. Enbart sakliga då..... :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Jag har själv en grundregel på 20% första året och därefter 15% per år. Det ger ett restvärde på ca 58% efter 3 år. Hare dock sett att på t ex Volvo XC60 och andra populära modeller att man nog kan sälja privat för ca 65% av nypriset efter 3 år.

För Tesla just nu med fallande dollar och skenande teknikutveckling så törs jag inte ens räkna med 50% restvärde. Jag har räknat på 40% restvärde på min nu faktiskt för att förhoppningsvis bli alltför besviken sen. Jag skulle absolut se till att ta restvärdesförsärkringen om det går.

Och ja, du har helt rätt i att alla kalkyler för privat ägande av en Tesla är mer eller mindre omöjliga om man inte har väldigt bra ekonomi eller är villig att göra en stor uppoffring för att köra Tesla. Det är tyvärr så det ser ut.
Så positiv om ett restvärde vågar inte jag vara på en bensin/dieseldriven bil. Ser hellre att jag blir positivt överraskad vid en försäljning.

Vad kostar en restvärdesförsäkring, trodde de bara fanns för de som leasade bilarna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

rmokvist skrev:
Zoidberg skrev:
Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.
Locka med fria resor till medelhavet/paris/alperna så lossnar det nog. ;)
Jodå, kört med det argumentet med, var så säker. Vi har tidigare även pratat om att åka runt i vårt lilla land med och utforska det mer än man gör i vanliga fall med barn (alltså inte bara åka till Liseberg, kålmorden osv) och då måste ju det vara en bil man trivs med också och inte behöver tränga ihop sig för att kunna åka i en bil. Kan ju även övernatta i Teslan så där sparar man ju den pengen med :roll: Kanske inte så populärt. :oops:

Allvarligt dock så måste givetvis båda parter vara överens vid ett så dyrt köp annars finns stor risk för att detta kommer slå tillbaka vid första bästa ekonomiska bakslag och i bästa fall är det bara bilen som ryker ur huset.
Du prickar exakt in mina farhågor. Detta med ett Teslaköp (privat) är en jäkla borderlinesjukdom. Ena dagen är man pepp och positiv och tänker att allt löser sig. Andra dagen får jag stora olustkänslor över alltihop...
Kan det verkligen vara värt det på en bil?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Om man kör sin Tesla i 100000mil så är värdeminskningen bara 10kr mil 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Yxel skrev:
Du prickar exakt in mina farhågor. Detta med ett Teslaköp (privat) är en jäkla borderlinesjukdom. Ena dagen är man pepp och positiv och tänker att allt löser sig. Andra dagen får jag stora olustkänslor över alltihop...
Du beskriver det där dilemmat väldigt bra. För min del har det fortsatt även efter köpet. Överlag så är det bra och jag njuter av att köra Tesla och så, men jag kan få extremt mycket ångest varje gång jag ser hur mycket pengar den käkar i sig varje månad. När jag hade en privatägd Tesla var det ännu värre, det gick till sist inte längre att försvara. Hade jag inte haft möjlighet att företagsleasa en Model S så hade jag nog lämnat sekten och återgått till en billigare bil. Men även nu med en leasingbil kan jag fortfarande känna att jag inte riktigt vet om det är värt det. Det är ju ingen billig bil bara för att man har den på företaget. Oavsett hur mycket man räknar så är den fortfarande mycket dyrare än de bilarna jag brukade köra tidigare. Det är precis på smärtgränsen för min del. Och den jobbiga känslan att ha betalat alldeles för mycket minskar ju inte heller av omständigheten att bilen inte är felfri direkt, och att den saknar grundfunktioner som t.ex. regnsensor osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på kalkyl för Tesla 3.
https://teslanomics.co/model3cost2
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Min fru och jag har köpt privat, jag skrev om det i en annan tråd om just privatköp:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 88#p190488

Vi har ett lån på bostaden på 930k som vi amorterar på 10 år. Det är 7 750 kr/mån. Räntan har vi bundit i 2 år, vilket gör att den kommer ligga still på cirka 1 100 kr/mån. El, service, tvätt, försäkring och annat hamnar på ungeför 2 400 kr/mån. Summa summarum cirka 11 250 kr/mån, eller 135 000 kr/år. Den kostnaden är mer eller mindre fast i 10 år, efter det försvinner allt som har med lån att göra, och då blir det riktigt billigt, men det är nog svårt att räkna hem om man inte ska titta på en 20-årsperiod. Vi gör det som sagt ändå för att vi vill vara med och driva på övergången till elbilar.
Svart X75D -17
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Yxel skrev:
rmokvist skrev:
Zoidberg skrev:
Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.
Locka med fria resor till medelhavet/paris/alperna så lossnar det nog. ;)
Jodå, kört med det argumentet med, var så säker. Vi har tidigare även pratat om att åka runt i vårt lilla land med och utforska det mer än man gör i vanliga fall med barn (alltså inte bara åka till Liseberg, kålmorden osv) och då måste ju det vara en bil man trivs med också och inte behöver tränga ihop sig för att kunna åka i en bil. Kan ju även övernatta i Teslan så där sparar man ju den pengen med :roll: Kanske inte så populärt. :oops:

Allvarligt dock så måste givetvis båda parter vara överens vid ett så dyrt köp annars finns stor risk för att detta kommer slå tillbaka vid första bästa ekonomiska bakslag och i bästa fall är det bara bilen som ryker ur huset.
Korta svaret är nej. Jag har inte samma känslor utan jag har landat i längtan. Jag funderar inte längre på OM jag ska köpa en Tesla utan NÄR. Det händer visst att jag får olustkänslor kring det hela. Framförallt kring den egentliga kvalitén på bilarna som kommit fram här på forumet. Småsaker som liksom inte borde finnas på en så dyr bil. Finns givetvis inte på alla men ATT det finns en chans att just min bil kan bli drabbad är lite oroväckande.
I andra stunden läser jag istället om hur Tesla faktiskt åtgärdar dessa grejer, ofta utan att du behöver betala för det och utan något tjabb om hur det uppstått eller vems fel (finns givetvis undantag med, säger inte det). Detta ger mig bara mer vatten på kvarnen att slippa det här fixandet själv för att undvika verkstäder och dess kostsamma besök.
Nu kan det givetvis vara så att det kan vara något litet som behöver åtgärdas som du behöver stå för men så är det ju med alla bilar. I Teslas fall är det dock troligt att det är dyrare delar än på den gamla volvon du hade som kostade en bråkdel av Teslans inköp men detta är ju även det något att ta in i beräkningarna. Bilar går sönder, förr eller senare.

Jag känner mig iaf komfortabel med ett eventuellt Teslaköp, kanske redan inom ett år. I mitt fall blir det då en begagnad för att jag ska få ihop det. Allra helst från Tesla för att iaf ha någon form av garanti under den närmsta tiden efter köpet. Ska väl nämna med att jag är ute efter en sjusitsig bil och därför faller tyvärr model 3 bort, annars hade jag bokat en för länge sedan.

Mina topp tre anledningar till att det blir en Tesla är:
*Säkerheten
*OTA-uppdateringar (så länge bilen rullar kommer jag köra den och Tesla uppdatera den :) )
*Körglädjen (här tänker jag inte bara på själva framförandet av detta underbara fordon utan även SuC-nätverket och även servicen, som jag visserligen inte ännu fått pröva)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Bilar går sönder, förr eller senare."

Är otroligt nöjd med min S75D, som jag nu kört i ca 1600mil sedan mars 2017.
Det enda felet jag haft är en omkalibrering av radarn för att autopiloten ska fungera som den ska.

Däremot har mina kompisars bilar från VAG strulat. Efter ca 2 år rasade DSG-lådan på en Audi A3 e-tron plugin, gick på garantin men blev rejält dyrt.
Han som kör bilen(leasingbil på företaget) säger att han inte skulle våga köpa ut den och köra privat efter 3 år.

En annan kompis kör en Skoda Oktavia diesel(ca 2,5 år gammal), kamremsspännaren rasade, blev byte av rem, spännare och vattenpump, gick på garantin.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inlägg av Fredric83 »

Kalkylblad och räkneexempel i all ära, kontentan av en bilaffär blir alltid densamma = ekonomiskt självmord och många 100k i sjön.
Frågan vi ställde oss innan vi beställde vår Tesla (privat) var, har vi råd med månadskostnaden? svar: Ja, Är jag beredd på värdeminskningen: Ja.
Bra då vet vi förutsättningarna sen handlar det bara om prioriteringar, vad vill vi göra med våra pengar?
Värdeminskningen är ungefär densamma på de flesta bilar om man jämför Procentuellt, men givetvis blir det mer i kronor och ören ju dyrare bil man köper.

Att tro att man kan jämföra kalkylen mellan en volvo V70/90 eller liknande och en Tesla MS är bara naivt och dumt. Om man däremot tittar på en BMW 740 eller Porsche Panamera
och jämför med en MS så får man en mer rättvisande bild och då ÄR Teslan billigare att äga alla dagar i veckan. Blir lite trött på allt jämförande av äpplen och päron...

Hur jag än vrider och vänder på det så är det bara så att Tesla är inte för alla, för somliga är den till och med ouppnåelig rent prismässigt, tyvärr.
För miljöns skull hade jag önskat att det var annorlund och att fler kunde "räkna hem" en Tesla, men nu ser inte verkligheten ut så och att då försöka
rättfärdiga ett köp som man kanske inte har råd med genom att göra kalkyler där man jämför äpplen och päron det blir bara helt fel i mina ögon.

Att köpa en "bruksbil" är alltid en dålig affär oavsett om den kostar 100k eller 1 miljon.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

TESLA
MODEL S
EL 60 kwh
2013

3000 mil per år
kostar 21kr per mil enligt konsumentverket.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

Så kör man mycket och laddar gratis, så blir kalkylen trevligare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Legato skrev:
Allt är relativt...

Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk :D
Vad baserar du det på? Min erfarenhet är att det inte stämmer.
Vilken del anser du inte stämma? Om du syftar på ekonomin så är ju framförallt servicekostnader, men även försäkring på en helt annan nivå oavsett val av Ferrari.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
dstr skrev:
Legato skrev:
Allt är relativt...

Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk :D

Nej det är klart att en Ferrari är roligare. Men det andra stämmer ju. :) Är som sagt en urbota dum jämförelse dock. Det ena är ett bruksföremål. Det andra är en ren lyx vid sidan av.
"Som sagt en urbota dum jämförelse"?
Det var verkligen en urbota dum kommentar... Det är ju självklart att det finns de som köper en värsting-Tesla just som en "ren lyx vid sidan av". Däremot har den utöver det även möjligheten att användas som bruksbil till skillnad från Ferrarin.

Vad som är roligast är såklart upp till var och en, men personligen skulle jag föredra Teslan i precis alla vardagssituationer (kanske framförallt där man oftast ser Ferraris, nämligen i bilköer på Ocean Drive, i Puerto Banus eller i Monte Carlo), enda situationen där Ferrarin i mitt tycke vore roligare är på bana (och är det bana man vill köra så blir det både roligare och bättre i en ren banbil).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
dstr skrev:
Legato skrev:
Allt är relativt...

Vilken del anser du inte stämma? Om du syftar på ekonomin så är ju framförallt servicekostnader, men även försäkring på en helt annan nivå oavsett val av Ferrari.
Min 458 kostar dubbelt så mycket i försäkring jämfört med min P85D, 13000 vs 26000. Servicen likaså, ganska exakt dubbla pengen. Runt 6000 för Teslan och 12000 för Ferrarin.

Min P85D kostade 1,2 i inköp - Ferarrin 1,4

På ca 2 år har Teslan tappat 350k i värde. Ferrarin har stått still.

Om jag kört 8000 milen med Ferrarin istället för Teslan så hade det kostat 150k i bensin och ca 200k i värdeminskning.

Så nej, Teslan är inte rena sparbössan - de kostar ungefär lika mycket.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Legato skrev:
Allt är relativt...

Min 458 kostar dubbelt så mycket i försäkring jämfört med min P85D, 13000 vs 26000. Servicen likaså, ganska exakt dubbla pengen. Runt 6000 för Teslan och 12000 för Ferrarin.

Om jag kört 8000 milen med Ferrarin istället för Teslan så hade det kostat 150k i bensin och ca 200k i värdeminskning.

För 8000 mil: Vad kostar nya däck, nya bromsar, ny koppling?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Det var verkligen en urbota dum kommentar... Det är ju självklart att det finns de som köper en värsting-Tesla just som en "ren lyx vid sidan av". Däremot har den utöver det även möjligheten att användas som bruksbil till skillnad från Ferrarin.

Vad som är roligast är såklart upp till var och en, men personligen skulle jag föredra Teslan i precis alla vardagssituationer (kanske framförallt där man oftast ser Ferraris, nämligen i bilköer på Ocean Drive, i Puerto Banus eller i Monte Carlo), enda situationen där Ferrarin i mitt tycke vore roligare är på bana (och är det bana man vill köra så blir det både roligare och bättre i en ren banbil).
Förlåt men om man köper en Tesla att ha "vid sidan av" så är man verkligen "urbota dum". Jag menar, vem gör det? Och varför? Det ÄR ju en bruks/familjebil som tjänar på att köras mycket. Vad ska man ha som bruksbil om man har en P100D som nöjesbil? En vanlig 100D? Skulle inte tro det va?

Man köper antagligen en Ferrari på grund av "pojkdrömsfaktorn". Historiken, känslan, hantverket, statusen, ljudet.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Förlåt men om man köper en Tesla att ha "vid sidan av" så är man verkligen "urbota dum". Jag menar, vem gör det? Och varför? Det ÄR ju en bruks/familjebil som tjänar på att köras mycket. Vad ska man ha som bruksbil om man har en P100D som nöjesbil? En vanlig 100D? Skulle inte tro det va?

Man köper antagligen en Ferrari på grund av "pojkdrömsfaktorn". Historiken, känslan, hantverket, statusen, ljudet.
Det är nog ett av de stora problemen för Tesla och alla som funderar på att köpa den, jämförelser med andra bilar blir svår. Den kostar och har prestanda som en Ferrari/Porsche ungefär, men är användbar som en bruksbil ungefär.

Jämförs den då med den ena eller det andra blir det inte helt rätt och kommer att innebära problem. Mitt alternativ t.ex. till att köpa en Tesla är en BMW 520d kombi, för jag är ute efter en bil vi kan använda dagligen, som går bra på semesterresor utan att familjen måste sitta ihopkrypna eller lämna halva packningen hemma och som är behaglig samt säker. Prestandan i sig är sekundärt, även om det så klart är lite roligare om det går att köra om med god säkerhet. Jag är relativt nöjd med det vi har idag i prestandaväg, 140hk dieselmotor på en stor 7sitsigbil som kanske inte är så rolig att köra alltid, men väldigt praktisk.

Familjens miljötänk gör Teslan som en bra kandidat. Min fru vill inte ha en diesel då de är så smutsiga, hon vill helst ha en elbil men Teslan är för dyr (hon vill inte lägga så mycket på en bil), Leaf m.fl. för små och har för kort räckvidd, hybrider dumma med dubbellösningar som riskerar att fördyra dem i service m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Legato skrev:
Allt är relativt...

Fast nu slår du nästan trådskaparen i glädjekalkyl...

Ja, Ferrari har haft en fin boost i andrahandsvärden de senaste åren, men man kan ju givetvis inte anta att Ferrari inte har värdefall långsiktigt. Möjligen att de över tid har mindre fall i andrahandsvärde, men jag är tveksam även till det.

I din jämförelse glömmer du också att alla fossilbilar har mycket mer slitdelar som måste bytas ut. I Ferrarins fall är dessa löjligt dyra (förutsatt att du monterar original).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jämförelsen som många gör beror på vad man haft för bilar tidigare. Många här på forumet (mig inkluderad) har kommit från betydligt billigare bruksbilar. Min dyraste bil före Teslan kostade ny 300.000kr och då tyckte jag ändå att den var svindyr. Alla som tillhör den kategorin teslaägare har köpt bilen av ungefär samma skäl. Vi ville ha en användbar elbil, skynda på omställningen till elbilar, värna om miljön etc. Vi skaffade Tesla trots att den är astronomiskt dyr, och trots att man med vanlig matematik bara kan komma fram till den enda slutsatsen att man egentligen borde låta bli.
Att jämföra med en Porsche Panamera eller Ferrari är kanske rättvist rent prismässigt, men få av oss har stått inför valet att köpa en Tesla eller en Ferrari. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en sådan bil. Man jämför med de bilarna man hade köpt om Tesla inte hade funnits och då är Teslan i jämförelse dyr som satan. Och jag anser inte att man jämför äpplen med päron när man gör så. Man jämför bara väldigt dyra ekologiska äpplen med vanlig fallfrukt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Återigen, du tycker inte Tesla är roligare än Ferrari. Jag tycker Tesla är låååångt mycket roligare. Jag kommer själv sälja min Jaguar F-Type som enbart varit nöjesbil till förmån för en Model S (och vid köpet av F-Typen övervägde jag även Ferrari).

Jag skulle aldrig kalla någon som köper en Ferrari för "urbota dum", allt handlar om tycke och smak även om jag personligen skulle råda dem att köpa Tesla. Att du kallar mig som väljer en Tesla för urbota dum och dessutom gör det i ett Tesla-forum är mest tragiskt. Att nöjesbilen ÄVEN kan användas som bruksbil är inget jag någonsin skulle tycka är en nackdel. F-Typen har också fått agera (rolig) bruksbil då och då även om den fyller (även) den rollen sämre än Teslan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jämförelsen som många gör beror på vad man haft för bilar tidigare. Många här på forumet (mig inkluderad) har kommit från betydligt billigare bruksbilar. Min dyraste bil före Teslan kostade ny 300.000kr och då tyckte jag ändå att den var svindyr. Alla som tillhör den kategorin teslaägare har köpt bilen av ungefär samma skäl. Vi ville ha en användbar elbil, skynda på omställningen till elbilar, värna om miljön etc. Vi skaffade Tesla trots att den är astronomiskt dyr, och trots att man med vanlig matematik bara kan komma fram till den enda slutsatsen att man egentligen borde låta bli.
Att jämföra med en Porsche Panamera eller Ferrari är kanske rättvist rent prismässigt, men få av oss har stått inför valet att köpa en Tesla eller en Ferrari. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en sådan bil. Man jämför med de bilarna man hade köpt om Tesla inte hade funnits och då är Teslan i jämförelse dyr som satan. Och jag anser inte att man jämför äpplen med päron när man gör så. Man jämför bara väldigt dyra ekologiska äpplen med vanlig fallfrukt.
Jag håller inte med i din andra del ang "få av oss". Vi är många som alltid prioriterat bilar och som nu kör och äger Tesla för att vi anser att det är den bästa bilen man kan äga. Jag har alltid varit intresserad av miljöfrågor och mina bilar har alltid varit ett dåligt samvete på den fronten, så det är absolut skönt att råda bot på den delen, men för mig har det primära alltid varit att Teslan är bättre än allt annat jag kört.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag håller inte med i din andra del ang "få av oss". Vi är många som alltid prioriterat bilar och som nu kör och äger Tesla för att vi anser att det är den bästa bilen man kan äga. Jag har alltid varit intresserad av miljöfrågor och mina bilar har alltid varit ett dåligt samvete på den fronten, så det är absolut skönt att råda bot på den delen, men för mig har det primära alltid varit att Teslan är bättre än allt annat jag kört.
Ingen har påstått att alla teslaägare har bara kört Skoda tidigare. Det är ganska uppenbart att det inte är fallet. Det jag menar är att många som köper en Tesla aldrig någonsin skulle köpa en Porsche eller Ferrari. Man har köpt en Tesla trots att den är dyr. Tesla är lite unik på det viset. Däremot så utesluter det inte det omvända, att tidigare Ferrari/Porsche-ägare skaffar Tesla.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

Kul att läsa allas olika resonemang, jag känner igen mig själv i mycket av det.
Jag väljer att se det som en merkostnad från den bil jag äger idag, denna kostnad tas från "fritidsintresse"kontot.
Merkostnaden motiverar jag på många olika sätt ;)
En grov jämförelse mot andra bilar som jag har ägt eller kan tänka mig äga ser ut såhär. (Jag har givetvis gjort mer exakta kalkyler än denna... på min exakta bil)
kalkylT.JPG
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Men vi prius ägare då???
Skoja bara.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Det är nog ett av de stora problemen för Tesla och alla som funderar på att köpa den, jämförelser med andra bilar blir svår. Den kostar och har prestanda som en Ferrari/Porsche ungefär, men är användbar som en bruksbil ungefär.

Jämförs den då med den ena eller det andra blir det inte helt rätt och kommer att innebära problem. Mitt alternativ t.ex. till att köpa en Tesla är en BMW 520d kombi, för jag är ute efter en bil vi kan använda dagligen, som går bra på semesterresor utan att familjen måste sitta ihopkrypna eller lämna halva packningen hemma och som är behaglig samt säker. Prestandan i sig är sekundärt, även om det så klart är lite roligare om det går att köra om med god säkerhet. Jag är relativt nöjd med det vi har idag i prestandaväg, 140hk dieselmotor på en stor 7sitsigbil som kanske inte är så rolig att köra alltid, men väldigt praktisk.

Familjens miljötänk gör Teslan som en bra kandidat. Min fru vill inte ha en diesel då de är så smutsiga, hon vill helst ha en elbil men Teslan är för dyr (hon vill inte lägga så mycket på en bil), Leaf m.fl. för små och har för kort räckvidd, hybrider dumma med dubbellösningar som riskerar att fördyra dem i service m.m.
Fast en Tesla har ju faktiskt inte prestanda som en Ferrari/Porsche. Den är både snabbare OCH långsammare. :) Brukar man bilen som vardagsbil så är den snabbare på många sätt. Brukar man den som sportbil på autobahn eller racingbana är den långsammare och direkt hopplös i jämförelse.

I övrigt håller jag med dig. En Tesla ska snarare jämföras med t ex en 520d. I min (glädje-?)kalkyl så är en Tesla billigare för mig än en 520d med den utrustning jag vill ha och får med Teslan. (Navi, backkamera, stolar med minne, rattvärme, panoramatak, mjukt skinn, kupévärmare, keyless osv).
Skriv svar