Grymt, bra beslutmati skrev:Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt.

Moderator: Redaktion
Grymt, bra beslutmati skrev:Nu har jag tagit mig i kragen och beställt 52 solcellspaneler från SolarEdge med en totaleffekt på 14 kWp. Mitt gamla ladugårdstak blir tankställe för Teslan. Fasiken vad coolt.
Paketpris 205 000 med rubbet innan rot eller solcellsbidrag.Bjelke skrev:Vad fick du ge för dom per styck? (själva panelerna alltså, men du kanske "bara" har ett paketpris?)
Ja, det är lite ditt fel, eller din förtjänst får jag väl säga.leiflodde skrev:Äntligenoch en rejäl anläggning.
Ja du får stöd grundat på dom fakturor du har på hårdvaror (inte på ditt eget arbete).jonas skrev:Om man bygger själv får man ta del av solstödet då? Jag har blivit beviljad stöd nu som räcker för drygt 50kW. Eller så mycket 63A säkringarna håller.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Sök stöd så snart ni har bestämt er. Jämtland. t.ex. har en kö från 2014 på de som söker. Ett miljöupplyst län.mickeisol skrev:Ja du får stöd grundat på dom fakturor du har på hårdvaror (inte på ditt eget arbete).jonas skrev:Om man bygger själv får man ta del av solstödet då? Jag har blivit beviljad stöd nu som räcker för drygt 50kW. Eller så mycket 63A säkringarna håller.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Ca 14,5 KSEK/kW, vi har offert med Solar Edge på ca 16,5 KSEK/kW för ca 10 kW. Vi har dock behov av en högre ställning.mati skrev:Paketpris 205 000 med rubbet innan rot eller solcellsbidrag.Bjelke skrev:Vad fick du ge för dom per styck? (själva panelerna alltså, men du kanske "bara" har ett paketpris?)
I fallet med solceller är det 60 öre/kWh mindre skatt att betala. Ungefär som ROT-avdraget. Inte en minskning av den beskattningsbara inkomsten som i fallet med reseavdraget.vigge50 skrev:Jag läste i en annan tråd angående skatteavdrag för körning i jobbet att skatteavdraget gäller hur mycket mindre du behöver skatta och inte hur mycket mindre du behöver betala i skatt. Stämmer detta?
Bra, blev lite orolig där då det skulle göra en del skillnad.mati skrev:I fallet med solceller är det 60 öre/kWh mindre skatt att betala. Ungefär som ROT-avdraget. Inte en minskning av den beskattningsbara inkomsten som i fallet med reseavdraget.vigge50 skrev:Jag läste i en annan tråd angående skatteavdrag för körning i jobbet att skatteavdraget gäller hur mycket mindre du behöver skatta och inte hur mycket mindre du behöver betala i skatt. Stämmer detta?
Begär offerter, öster och väster är inte drastiskt sämre än rakt i söder. Beakta skuggning.fnystrom skrev:Hej
Jag har en fundering.
Jag skulle vilja ha solceller på mitt hus, men det ligger lite risigt till. Dels ligger taken mot öster och väster så det finns inget bra tak mot söder och dels så har jag en härlig baksida med ett berg som gör att solen "går ner" kl 16 varje dag. Det gör att jag har svårt att se att det går att få lönsamhet i solceller.
Men jag har tillgång till en skogsfastighet där jag kan sätta upp i hur mycket solceller som helst.
Kan jag sätta upp solceller där och sedan kvitta den producerade elen med förbrukningen i huset och den framtida elbilen? Dvs kan man ha två anläggningar (på två olika platser) på samma abonnemang/avtal?
Funderar även på att sätta upp solceller via mitt bolag, men har inte riktigt lyckats förstå om det är lönsamt. Någon som har mer erfarenhet av att bli elleverantör får gärna kontakta mig.