zyax skrev:
Håller med fullständigt. Personangrepp beror oftast på att man inte har några argument kvar.
Till Verdi och alla andra som tycker det finns bättre alternativ än Tesla så gör det ju också det. Ska man köra ut post så är en postelbil bättre. Tråden handlar om bäst framtidsstrategi. BMW är inte med på den kartan, Verdi. Punkt. De tillverkar en bråkdel av sina bilar som ren elbil. De har inte slutat satsa på fossilerna. Om du vill försvara BMW för allt du har så har du nog kommit till fel tråd.
Jag kommer köpa en allemansbil igen (billigare än M3) den dagen det finns en bra sådan elbil för mina behov, jag är den mest otrogna av alla bilköpare så det som är bäst för mig köper jag oavsett märke, för vissa verkar det vara viktigt att det står BMW eller Tesla på bilen.
Exakt. Det här med sekten uppfattade jag som ett skämt. Kanske var en aning tondöv i mitt användande av termen men att nån ska bli kränkt och stött av det är ju bara fjantigt.
Vad som är bättre och vad som är sämre tåls att diskuteras. Det beror som du säger på vilka krav och begränsningar man har. För x tusen ska jag ha en bil som klarar y saker. Har man inte, som många av er, miljöhänsyn överst på listan så sjunker ju motivationen och lockelsen i att skaffa en Tesla.
I min värld så är BMW, Audi, Mercedes och de flesta stora tillverkar med i matchen. De har bara avvaktat nåt år för mycket. Toyota och VAG säljer 10 miljoner bilar per år vardera. BMW och Mercedes över 1 miljon var osv osv. De har många stora fördelar som såna som BYD (som ni verkar älska) inte har.
De har redan:
- Fabriker med tillräcklig kapacitet
- Underleverantörer
- Återförsäljare
- Verkstäder
- Årtionden av know how (kvalitet, design, materialval osv osv. Kort sagt allt som inte har med drivlinan att göra)
- Märkestrogna kunder
Tesla gör det bra men det är fortfarande en jätteliten spelare som bygger nischbilar och har problem med lönsamheten. Det är bra för ALLA att Tesla går före men de kommer ju inte ersätta alla de andra.