Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
far1far2 skrev:
Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept! :D

Vi får väl se hur pass bra Tesla kan skala upp sin produktion. Model 3 är för liten som familjebil och Model S/X är för dyra för att bli folkbilar.
:lol: :lol:
Du skriver här en massa om hur mycket bättre BMW i3 är för miljön mm och sen skriver du att Model 3 inte kommer passa för många familjer, då har du ju själv sagt att BMW i3 knappast kommer hjälpa mycket.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
far1far2 skrev:
Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept! :D

Vi får väl se hur pass bra Tesla kan skala upp sin produktion. Model 3 är för liten som familjebil och Model S/X är för dyra för att bli folkbilar.
:lol: :lol:
Du skriver här en massa om hur mycket bättre BMW i3 är för miljön mm och sen skriver du att Model 3 inte kommer passa för många familjer, då har du ju själv sagt att BMW i3 knappast kommer hjälpa mycket.
Skrev jag att i3 funkar som familjebil? Nej men den är perfekt som andrabil. Funkar jättebra för mig till jobbet och såna saker. Vi tar den hela familjen ibland också. Men som enda bil/första bil i en barnfamilj måste man nog vara hängiven elbilsfantast för att det ska vara värt det.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
far1far2 skrev:
Nja, även om Tesla var först, är bäst fl epitet i den vägen, så får man väl vara lite snäll (och ärlig) mot alla gamla fossiltillverkare som vaknar nu och lovar runt att dom ska slå både Tesla och alla andra med sina fantastiska el-koncept! :D

Vi får väl se hur pass bra Tesla kan skala upp sin produktion. Model 3 är för liten som familjebil och Model S/X är för dyra för att bli folkbilar.
:lol: :lol:
Du skriver här en massa om hur mycket bättre BMW i3 är för miljön mm och sen skriver du att Model 3 inte kommer passa för många familjer, då har du ju själv sagt att BMW i3 knappast kommer hjälpa mycket.
Skrev jag att i3 funkar som familjebil? Nej men den är perfekt som andrabil. Funkar jättebra för mig till jobbet och såna saker. Vi tar den hela familjen ibland också. Men som enda bil/första bil i en barnfamilj måste man nog vara hängiven elbilsfantast för att det ska vara värt det.
Och varför skriver du då om hur mycket bättre den är jämfört med Model S om Model S kan ersätta en familjs förstabil men inte BMW i3? Är det verkligen en rättvis jämförelse då? Visst, om du bara ska köra ner i stan så är i3 bättre men många kan inte köpa en Model S och en i3 och så länge i3 inte kan ersätta förstabilen så är det väll inte rättvist att jämföra?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Tror att Verdi trollar efter lite upprörada Tesla-fans... :D
Om man trollar här när man säger att Model S inte är den häftigaste bilen i världen så ja. ;)
Det är ingen som har sagt något om att det skulle vara trollning. Det är dessa kommentarer som inte är konstruktiva:
Verdi skrev:
Alltså jag orkar inte med din överdrivna attityd. Släpp sekten en liten stund.
Verdi skrev:
Om du stiger ut från din sekt-bubbla då?
Att det finns Tesla-fans på Tesla Club Sweden är kanske inte så konstigt och vi skojar rätt mycket om "sekten" men alla letar nog med ljus och lyckta efter bra elbilar från konkurrenterna och ser fram emot dessa. Trodde du att det skulle kommer några positiva reaktioner på dina kommentarer ovan? Vi pratar väl om biltillverkare här och inte om personerna som skriver på forumet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
Nu förstår jag inte hur du tänker.
En bensinare en kort sträcka släpper ut CO2 samt massa andra kolväten. 1L bensin ger vid fullständig förbränning 3.2Kg CO2. Nu sker dock inte fullständig förbränning i bemsinmotorn så det är närmare 2.5KG CO2 dör varje liter bensin.

En Tesla i Sverige släpper ut 0kg CO2 för varje mil den åker. Vår el i Sverige är nästan helt fri från CO2 så det går inte att mäta den lilla del en elbil släpper ut på en mil.

Ja batterierna är stora, men på nått/några år har elbilen blivit miljövänligare ändå.

Så hur tänker du när du säger att medvetet köra bensin och förstöra miljön är bättre?
Då har du ett gammalt kylskåp på 60-talet, direktverkande eluppvärmning av din bostad och gamla glödlampor också då? El är ju "gratis" för dig.

Du har även en massa bieffekter. Du sliter på dina däck, dina bromsar, ditt batteri, vägbeläggningen osv osv.

För övrigt så är min BMW i3 bra mycket mer skonsam mot miljön än en Tesla. ;) Själv tar jag dock inga sådana hänsyn. Att "rädda jorden" kan inte bygga på vår goda vilja utan det måste till ett samlat grepp där vår konsumtion och vår transport styrs med lagar och skatter.
Att besvara mina argument med saker som kylskåp från 60 talet mm visar ju bara på din okunskap eftersom de är miljöfarliga ur andra synpunkter. Sen att blanda in el och kostnad i argumentet visar bara på din varför du är så emot Tesla. Du har bara inte råd och är avundsjuk på oss som har det. För kostnaden för elen och miljöpåverkan är två olika fakturor som ej har med varandra att göra. Om det nu inte är som sagt så att du tittar på pengarna mer än på miljön. Vilket visar på ditt avund till just oss som köpt Tesla.

Sen i3 är en fantastisk bil för miljön. Återvänt material mm, jag tycker den är skitbra. Förutom att den just är ful och inte kan ladda snabbt, samt saknar dragkrok och utrymme för en familj. Men som shopping bil för en kvinna som vill vara miljövän när hon åker till NK och shoppar köper nya Gucci kläder fungerar den utmärkt. :)

Sen sluta blanda äpplen med päron. Dina argument går ju emot varandra hela tiden. Samt försök att sakligt argumentera och svara på motpartens argument istället för att bara trolla runt. Du får mer respekt då.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Tror att Verdi trollar efter lite upprörada Tesla-fans... :D
Om man trollar här när man säger att Model S inte är den häftigaste bilen i världen så ja. ;)
Det är ingen som har sagt något om att det skulle vara trollning. Det är dessa kommentarer som inte är konstruktiva:
Verdi skrev:
Alltså jag orkar inte med din överdrivna attityd. Släpp sekten en liten stund.
Verdi skrev:
Om du stiger ut från din sekt-bubbla då?
Att det finns Tesla-fans på Tesla Club Sweden är kanske inte så konstigt och vi skojar rätt mycket om "sekten" men alla letar nog med ljus och lyckta efter bra elbilar från konkurrenterna och ser fram emot dessa. Trodde du att det skulle kommer några positiva reaktioner på dina kommentarer ovan? Vi pratar väl om biltillverkare här och inte om personerna som skriver på forumet?
Håller med fullständigt. Personangrepp beror oftast på att man inte har några argument kvar.

Till Verdi och alla andra som tycker det finns bättre alternativ än Tesla så gör det ju också det. Ska man köra ut post så är en postelbil bättre. Tråden handlar om bäst framtidsstrategi. BMW är inte med på den kartan, Verdi. Punkt. De tillverkar en bråkdel av sina bilar som ren elbil. De har inte slutat satsa på fossilerna. Om du vill försvara BMW för allt du har så har du nog kommit till fel tråd.

Jag kommer köpa en allemansbil igen (billigare än M3) den dagen det finns en bra sådan elbil för mina behov, jag är den mest otrogna av alla bilköpare så det som är bäst för mig köper jag oavsett märke, för vissa verkar det vara viktigt att det står BMW eller Tesla på bilen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Anders77 skrev:
Att besvara mina argument med saker som kylskåp från 60 talet mm visar ju bara på din okunskap eftersom de är miljöfarliga ur andra synpunkter. Sen att blanda in el och kostnad i argumentet visar bara på din varför du är så emot Tesla. Du har bara inte råd och är avundsjuk på oss som har det. För kostnaden för elen och miljöpåverkan är två olika fakturor som ej har med varandra att göra. Om det nu inte är som sagt så att du tittar på pengarna mer än på miljön. Vilket visar på ditt avund till just oss som köpt Tesla.

Sen i3 är en fantastisk bil för miljön. Återvänt material mm, jag tycker den är skitbra. Förutom att den just är ful och inte kan ladda snabbt, samt saknar dragkrok och utrymme för en familj. Men som shopping bil för en kvinna som vill vara miljövän när hon åker till NK och shoppar köper nya Gucci kläder fungerar den utmärkt. :)

Sen sluta blanda äpplen med päron. Dina argument går ju emot varandra hela tiden. Samt försök att sakligt argumentera och svara på motpartens argument istället för att bara trolla runt. Du får mer respekt då.
Hur kan du skriva att jag borde vara saklig när du i samma inlägg dels avfärdar mig som en fattiglapp som inte har råd och dels begår ett misogynt karaktärsmord på i3:an?

För din info: Min i3 kan visst ladda snabbt. Likström 50 kW väl? (har aldrig behövt ladda publikt än dock men har köpt en kabel) Batteriet är på 33 kWh. 0-80% går på runt en halvtimme va? Hemma kan jag ladda med trefas 11 kW också.

Min poäng är att ingen energi är GRATIS ur miljösynpunkt. Varför har vi i så fall jobbat så hårt med att isolera våra hus bättre, byta mot energisnålare vitvaror, led-lampor osv osv? En vindsnurra är för mig miljöförstörelse också. Vattenkraft innebär stora ingrepp i naturen runt våra stora älvar. Kärnkraft är inte heller oproblematiskt.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Håller med fullständigt. Personangrepp beror oftast på att man inte har några argument kvar.

Till Verdi och alla andra som tycker det finns bättre alternativ än Tesla så gör det ju också det. Ska man köra ut post så är en postelbil bättre. Tråden handlar om bäst framtidsstrategi. BMW är inte med på den kartan, Verdi. Punkt. De tillverkar en bråkdel av sina bilar som ren elbil. De har inte slutat satsa på fossilerna. Om du vill försvara BMW för allt du har så har du nog kommit till fel tråd.

Jag kommer köpa en allemansbil igen (billigare än M3) den dagen det finns en bra sådan elbil för mina behov, jag är den mest otrogna av alla bilköpare så det som är bäst för mig köper jag oavsett märke, för vissa verkar det vara viktigt att det står BMW eller Tesla på bilen.
Exakt. Det här med sekten uppfattade jag som ett skämt. Kanske var en aning tondöv i mitt användande av termen men att nån ska bli kränkt och stött av det är ju bara fjantigt.

Vad som är bättre och vad som är sämre tåls att diskuteras. Det beror som du säger på vilka krav och begränsningar man har. För x tusen ska jag ha en bil som klarar y saker. Har man inte, som många av er, miljöhänsyn överst på listan så sjunker ju motivationen och lockelsen i att skaffa en Tesla.

I min värld så är BMW, Audi, Mercedes och de flesta stora tillverkar med i matchen. De har bara avvaktat nåt år för mycket. Toyota och VAG säljer 10 miljoner bilar per år vardera. BMW och Mercedes över 1 miljon var osv osv. De har många stora fördelar som såna som BYD (som ni verkar älska) inte har.

De har redan:
- Fabriker med tillräcklig kapacitet
- Underleverantörer
- Återförsäljare
- Verkstäder
- Årtionden av know how (kvalitet, design, materialval osv osv. Kort sagt allt som inte har med drivlinan att göra)
- Märkestrogna kunder

Tesla gör det bra men det är fortfarande en jätteliten spelare som bygger nischbilar och har problem med lönsamheten. Det är bra för ALLA att Tesla går före men de kommer ju inte ersätta alla de andra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Att ha tillgångar/utrustning/kunskap är inte alltid en fördel. Säg att du har slalomskidor och pjäxor och åratal av erfarenhet från alla världens alpinaanläggningar. Sedan kommer kompisen och säger att ni ska åka längd, vad har du då för nytta av din utrustning?


Tillverkar Mercedes och BMW bara 1miljonbilar per år? Då har Tesla förmodligen passerat dem när Model Y är ute.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Att ha tillgångar/utrustning/kunskap är inte alltid en fördel. Säg att du har slalomskidor och pjäxor och åratal av erfarenhet från alla världens alpinaanläggningar. Sedan kommer kompisen och säger att ni ska åka längd, vad har du då för nytta av din utrustning?


Tillverkar Mercedes och BMW bara 1miljonbilar per år? Då har Tesla förmodligen passerat dem när Model Y är ute.
Även om Tesla skulle passera så är det långt ifrån samma sak som att konkurrera ut dessa, världens totala försäljning av bilar ligger väll runt 80 miljoner bilar per år?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
I min värld så är BMW, Audi, Mercedes och de flesta stora tillverkar med i matchen. De har bara avvaktat nåt år för mycket. Toyota och VAG säljer 10 miljoner bilar per år vardera. BMW och Mercedes över 1 miljon var osv osv. De har många stora fördelar som såna som BYD (som ni verkar älska) inte har.

De har redan:
- Fabriker med tillräcklig kapacitet
- Underleverantörer
- Återförsäljare
- Verkstäder
- Årtionden av know how (kvalitet, design, materialval osv osv. Kort sagt allt som inte har med drivlinan att göra)
- Märkestrogna kunder

Tesla gör det bra men det är fortfarande en jätteliten spelare som bygger nischbilar och har problem med lönsamheten. Det är bra för ALLA att Tesla går före men de kommer ju inte ersätta alla de andra.
Jag tror att du överskattar saker lite här. De nya bygger sina bilar från batterierna och datorn och uppåt, de gamla bygger sina bilar från kaross och neråt. De har fabriker som har helt fel fokus, de säljer bilar med 0-marginaler för deras marknad är eftermarknaden. De är helt enkelt inte anpassade.
Ska vi jämföra spelare ska vi jämföra hur många elbilar de tillverkar kontra hur stort fokus de har på sin gamla affärsmodell och hur mycket pengar de skapar i den nya modellen kontra den gamla. Det är här du inte riktigt hänger med tror jag för du säger att Tesla har problem med lönsamheten när de går plus på sin försäljning fast minus totalt för att de investerar mer än de drar in. De gamla som har pengar att investera får inte pengar från aktieägare för att spendera dessa på utveckling, deras aktieägare vill kamma hem vinst nu! Därför får de spela med de pengar de redan har och plocka ur den vinst de gör. Därför kan ingen av de gamla rävarna sluta med sina fossiler. Och att man har all den struktur i de gamla bolagen som måste ändras på kostar lika mycket som att skapa en ny modernare sådan.

Om du skulle ge 50 miljarder till en biltillverkare idag, vilken tillverkare skulle få dessa pengar för att ge dig mest vinst?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Nej, när de stora vaknar på allvar, alltså när de inte kan sälja ICE längre, så är det försent att ställa om. De kommer varken ha tid eller pengar för att utveckla de elbilar de behöver för att bli konkurrenskraftiga och attraktiva. Tyvärr är det också svårare ju större man är eftersom den nu oanvändbara organisationen (slalompjäxorna) mest är i vägen och drar resurser.

Historien har mängder med exempel på det här. De vi hittills har avhandlat här är Facit, Kodak och Nokia. Jag skulle vilja nämna Minolta och Hasselblad också och vi får inte glömma Ericsson.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Nej, när de stora vaknar på allvar, alltså när de inte kan sälja ICE längre, så är det försent att ställa om. De kommer varken ha tid eller pengar för att utveckla de elbilar de behöver för att bli konkurrenskraftiga och attraktiva. Tyvärr är det också svårare ju större man är eftersom den nu oanvändbara organisationen (slalompjäxorna) mest är i vägen och drar resurser.

Historien har mängder med exempel på det här. De vi hittills har avhandlat här är Facit, Kodak och Nokia. Jag skulle vilja nämna Minolta och Hasselblad också och vi får inte glömma Ericsson.
Hör håller jag inte med alls, visst tar det tid att ställa om men det är gigantisk skillnad på att skala upp produktionen på bilar och mobiltelefoner. Menar du att 2025 så kommer BMW, Volvo, mm vara nedlagda och att Tesla, Nissan/Renaul, BYD och andra Kinetiska tillverkare äger marknaden? Visst, Elon pratade om att de ska bygga många Gigafactory men att Tesla ska tillverka 10-20 miljoner bilar 2025 har jag extremt svårt att se. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror efterfrågan på elbilar kommer skjuta i höjden rejält de kommande åren men produktionen kommer inte hänga med vilket gör att fossilbilar kommer fortsätta säljas i brist på elbilar och därför kommer de stora tillverkarna ha tid på sig att sälla om. Alla kommer nog inte hänga med i omställningen men många kommer.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Att ha tillgångar/utrustning/kunskap är inte alltid en fördel. Säg att du har slalomskidor och pjäxor och åratal av erfarenhet från alla världens alpinaanläggningar. Sedan kommer kompisen och säger att ni ska åka längd, vad har du då för nytta av din utrustning?


Tillverkar Mercedes och BMW bara 1miljonbilar per år? Då har Tesla förmodligen passerat dem när Model Y är ute.

Hur många tillverkar bilar tillverkar Tesla i år?
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Jag tror att du överskattar saker lite här. De nya bygger sina bilar från batterierna och datorn och uppåt, de gamla bygger sina bilar från kaross och neråt. De har fabriker som har helt fel fokus, de säljer bilar med 0-marginaler för deras marknad är eftermarknaden. De är helt enkelt inte anpassade.
Ska vi jämföra spelare ska vi jämföra hur många elbilar de tillverkar kontra hur stort fokus de har på sin gamla affärsmodell och hur mycket pengar de skapar i den nya modellen kontra den gamla. Det är här du inte riktigt hänger med tror jag för du säger att Tesla har problem med lönsamheten när de går plus på sin försäljning fast minus totalt för att de investerar mer än de drar in. De gamla som har pengar att investera får inte pengar från aktieägare för att spendera dessa på utveckling, deras aktieägare vill kamma hem vinst nu! Därför får de spela med de pengar de redan har och plocka ur den vinst de gör. Därför kan ingen av de gamla rävarna sluta med sina fossiler. Och att man har all den struktur i de gamla bolagen som måste ändras på kostar lika mycket som att skapa en ny modernare sådan.

Om du skulle ge 50 miljarder till en biltillverkare idag, vilken tillverkare skulle få dessa pengar för att ge dig mest vinst?
Det finns ju ingenting som säger att de inte kan anpassa sig och börja ta bättre betalt för själva bilen. Eller? Vem är det nu som förutsätter att allt fortsätter i tangentens riktning? Du eller BMW?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Laban »

Lyssnade på senaste aktieägarmötet imorse. Gigafabriken ska tillverka mer batterier än den resterande globala produktionen 2020, dvs, inräknat det som byggs ut. Högst energidensitet, lägst kostnad.

Model Y's nya plattform, "helt nytt sätt att tillverka bilar".

Sen läser man om Hyundai's problem att tillverka Ionic, högre efterfrågan än förväntat, LG kan inte tillverka nog med batterier. GM har problem att tillverka Bolt, Bolt har också LG batterier. Ska vi gissa på samma problem där ? Förutom då att GM kanske inte ens vill tillverka fler bilar.

Jag undrar lite stillsamt om de andra har en framtidsstrategi som kan möta detta, tänker de närmsta 6-7 åren då. Men ska man tala om "bäst" förutom Tesla så är det nog de som börjat tillverka egna batterifabriker. Ex Mercedes, även om jag är osäker på skalan på den fabriken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Nej, när de stora vaknar på allvar, alltså när de inte kan sälja ICE längre, så är det försent att ställa om. De kommer varken ha tid eller pengar för att utveckla de elbilar de behöver för att bli konkurrenskraftiga och attraktiva. Tyvärr är det också svårare ju större man är eftersom den nu oanvändbara organisationen (slalompjäxorna) mest är i vägen och drar resurser.

Historien har mängder med exempel på det här. De vi hittills har avhandlat här är Facit, Kodak och Nokia. Jag skulle vilja nämna Minolta och Hasselblad också och vi får inte glömma Ericsson.
Hör håller jag inte med alls, visst tar det tid att ställa om men det är gigantisk skillnad på att skala upp produktionen på bilar och mobiltelefoner. Menar du att 2025 så kommer BMW, Volvo, mm vara nedlagda och att Tesla, Nissan/Renaul, BYD och andra Kinetiska tillverkare äger marknaden? Visst, Elon pratade om att de ska bygga många Gigafactory men att Tesla ska tillverka 10-20 miljoner bilar 2025 har jag extremt svårt att se. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror efterfrågan på elbilar kommer skjuta i höjden rejält de kommande åren men produktionen kommer inte hänga med vilket gör att fossilbilar kommer fortsätta säljas i brist på elbilar och därför kommer de stora tillverkarna ha tid på sig att sälla om. Alla kommer nog inte hänga med i omställningen men många kommer.

Jo, jag tror också det finns gott om tid att ställa om. Fortfarande så är ju deras affärsidé intakt och de går med bra vinst. När de ska sälja el-modeller om några år så får de väl ta bättre betalt. Dummare lär de ju inte vara. Och eftersom förändringen kommer komma gradvis så kan de långsamt minska kapaciteten på sina verkstäder. Återförsäljarnätet är dock en stor fördel för de som bor ute i landet. Bor man i Östersund eller Kalmar så är det ju ett projekt att ta sig till Stockholm eller Göteborg för att provköra/titta. Är man intresserad av en ny Volvo så finns en lokal närvaro som väldigt många uppskattar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte att Tesla någonsin kommer bli en stor biltillverkare. Visst, de kan gå upp till att producera ett par miljoner bilar men jag tycker mig se att Tesla styr mot ett energibolag mer och mer samt möjligen även bygga maskiner för biltillverkning. Detta är en mycket större marknad än biltillverkning.

De andra biltillverkarna har visserligen mycket större möjlighet att bygga bilar, det är ju det som de gör idag. De har dock inte större möjlighet än Tesla att bygga elbilar eftersom dessa bilar kräver battericeller vilket de flesta biltillverkarna inte har egen produktion av och som det kommer råda brist på om alla samtliga biltillverkare tror att kan gå till tredjepartsleverantörer samtidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Jag tror inte att Tesla någonsin kommer bli en stor biltillverkare. Visst, de kan gå upp till att producera ett par miljoner bilar men jag tycker mig se att Tesla styr mot ett energibolag mer och mer samt möjligen även bygga maskiner för biltillverkning. Detta är en mycket större marknad än biltillverkning.
Jag är inte helt säker på det, dvs, att Tesla aldrig kommer att bli en stor biltillverkare. Jag tror att detta har ändrats i samband fokuset på själva tillverkningen, man ska bli bäst i världen på produktionssidan.

Satsar man verkligen på det för att "bara" tillverka 1 miljon bilar/år ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:

Hur kan du skriva att jag borde vara saklig när du i samma inlägg dels avfärdar mig som en fattiglapp som inte har råd och dels begår ett misogynt karaktärsmord på i3:an?

För din info: Min i3 kan visst ladda snabbt. Likström 50 kW väl? (har aldrig behövt ladda publikt än dock men har köpt en kabel) Batteriet är på 33 kWh. 0-80% går på runt en halvtimme va? Hemma kan jag ladda med trefas 11 kW också.

Min poäng är att ingen energi är GRATIS ur miljösynpunkt. Varför har vi i så fall jobbat så hårt med att isolera våra hus bättre, byta mot energisnålare vitvaror, led-lampor osv osv? En vindsnurra är för mig miljöförstörelse också. Vattenkraft innebär stora ingrepp i naturen runt våra stora älvar. Kärnkraft är inte heller oproblematiskt.

Jag skrev inte att du var en fattiglapp. Att köpa en i3 är inget fattiglappar har råd med.

Sen ladda snabbt, när man laddar mer än hälften så långsamt som vad vi idag anser vara snabbt så kan åtminstone inte jag säga att 50 är direkt snabbt. En 50KW:s laddare är en långsam laddare när man är van vid SUC nätet.

Att vi bytt till energisnålare apparater är mer av ekonomiska själ idag än av miljösjäl. Vi i Sverige har idag nästan 100% ren el. Vi har varit netto exportörer av el senaste 6 åren. Så vi har för mycket el just nu i vårt land, och den är ren.

Förr i tiden när vi importerade tysk kolkraft eller hade egna kol och olje kraftverk igång, klart vi behövde tänka på det då. Men det behöver vi inte idag.

Sen ja att tillverka en vindsnurra eller en solcell kräver energi och om den är dålig energi så har vi förstört miljön lite. Men det är ganska låga volymer så inte direkt värt att diskutera ens.
Svart X90D, bokat en M3.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Anders77 skrev:
Verdi skrev:

Hur kan du skriva att jag borde vara saklig när du i samma inlägg dels avfärdar mig som en fattiglapp som inte har råd och dels begår ett misogynt karaktärsmord på i3:an?

För din info: Min i3 kan visst ladda snabbt. Likström 50 kW väl? (har aldrig behövt ladda publikt än dock men har köpt en kabel) Batteriet är på 33 kWh. 0-80% går på runt en halvtimme va? Hemma kan jag ladda med trefas 11 kW också.

Min poäng är att ingen energi är GRATIS ur miljösynpunkt. Varför har vi i så fall jobbat så hårt med att isolera våra hus bättre, byta mot energisnålare vitvaror, led-lampor osv osv? En vindsnurra är för mig miljöförstörelse också. Vattenkraft innebär stora ingrepp i naturen runt våra stora älvar. Kärnkraft är inte heller oproblematiskt.

Jag skrev inte att du var en fattiglapp. Att köpa en i3 är inget fattiglappar har råd med.

Sen ladda snabbt, när man laddar mer än hälften så långsamt som vad vi idag anser vara snabbt så kan åtminstone inte jag säga att 50 är direkt snabbt. En 50KW:s laddare är en långsam laddare när man är van vid SUC nätet.

Att vi bytt till energisnålare apparater är mer av ekonomiska själ idag än av miljösjäl. Vi i Sverige har idag nästan 100% ren el. Vi har varit netto exportörer av el senaste 6 åren. Så vi har för mycket el just nu i vårt land, och den är ren.

Förr i tiden när vi importerade tysk kolkraft eller hade egna kol och olje kraftverk igång, klart vi behövde tänka på det då. Men det behöver vi inte idag.

Sen ja att tillverka en vindsnurra eller en solcell kräver energi och om den är dålig energi så har vi förstört miljön lite. Men det är ganska låga volymer så inte direkt värt att diskutera ens.
Pratade precis med Tesla. Tror jag slår till ändå. Man lever bara en gång. :) Frågan är om en 90D är värd en tusing extra i månaden jämfört med 75D?

Jo men batteriet är ju inte så stort så i minuter räknat är det jämförbart med en SC-laddning. :)

Den energi vi framställer har konsekvenser på miljön även om det inte resulterar i koldioxidutsläpp. Jag tycker en vindsnurra förstör naturvärden. Likaså dammar. Och det vi inte använder kan vi exportera till Tyskland så att de inte behöver använda sin kolkraft lika mycket. Som sagt. Ingen energi är gratis för vår planet. Skulle vara solkraft då men det funkar ju så satans dåligt när det är mörkt och kallt...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
Verdi skrev:

Hur kan du skriva att jag borde vara saklig när du i samma inlägg dels avfärdar mig som en fattiglapp som inte har råd och dels begår ett misogynt karaktärsmord på i3:an?

För din info: Min i3 kan visst ladda snabbt. Likström 50 kW väl? (har aldrig behövt ladda publikt än dock men har köpt en kabel) Batteriet är på 33 kWh. 0-80% går på runt en halvtimme va? Hemma kan jag ladda med trefas 11 kW också.

Min poäng är att ingen energi är GRATIS ur miljösynpunkt. Varför har vi i så fall jobbat så hårt med att isolera våra hus bättre, byta mot energisnålare vitvaror, led-lampor osv osv? En vindsnurra är för mig miljöförstörelse också. Vattenkraft innebär stora ingrepp i naturen runt våra stora älvar. Kärnkraft är inte heller oproblematiskt.

Jag skrev inte att du var en fattiglapp. Att köpa en i3 är inget fattiglappar har råd med.

Sen ladda snabbt, när man laddar mer än hälften så långsamt som vad vi idag anser vara snabbt så kan åtminstone inte jag säga att 50 är direkt snabbt. En 50KW:s laddare är en långsam laddare när man är van vid SUC nätet.

Att vi bytt till energisnålare apparater är mer av ekonomiska själ idag än av miljösjäl. Vi i Sverige har idag nästan 100% ren el. Vi har varit netto exportörer av el senaste 6 åren. Så vi har för mycket el just nu i vårt land, och den är ren.

Förr i tiden när vi importerade tysk kolkraft eller hade egna kol och olje kraftverk igång, klart vi behövde tänka på det då. Men det behöver vi inte idag.

Sen ja att tillverka en vindsnurra eller en solcell kräver energi och om den är dålig energi så har vi förstört miljön lite. Men det är ganska låga volymer så inte direkt värt att diskutera ens.
Pratade precis med Tesla. Tror jag slår till ändå. Man lever bara en gång. :) Frågan är om en 90D är värd en tusing extra i månaden jämfört med 75D?

Jo men batteriet är ju inte så stort så i minuter räknat är det jämförbart med en SC-laddning. :)

Den energi vi framställer har konsekvenser på miljön även om det inte resulterar i koldioxidutsläpp. Jag tycker en vindsnurra förstör naturvärden. Likaså dammar. Och det vi inte använder kan vi exportera till Tyskland så att de inte behöver använda sin kolkraft lika mycket. Som sagt. Ingen energi är gratis för vår planet. Skulle vara solkraft då men det funkar ju så satans dåligt när det är mörkt och kallt...
Klart du skall slå till på 90D, är ju större batteri och mer miljöpåverkan i produktionen :)

Nej men ärligt. Det beror på om du vill åt fler mil, snabbare 0-100 eller bara skall ha den som normal bil. Tror att de flesta klarar sig bra med en 75:a.

Men eftersom du är så snäll så kan jag bjuda på en 9000kr samt fri laddning på SUC om du vill nyttja min länk. Vår relation är ju så tajt och bra nu. Är du snäll och kommer till nån Tesla träff där jag är så kan jag bjuda på en lunch med :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:

Satsar man verkligen på det för att "bara" tillverka 1 miljon bilar/år ?
Tesla kan nog bli större men målet med bolaget är ju inte att bli största eller bästa biltillverkaren. Målet är att accelererar utvecklingen mot hållbar transport. När nästan alla bilar som tillverkas från alla större biltillverkare är elbilar så kommer det inte hjälpa Tesla att nå målet genom att tillverka fler elbilar. Dock kommer det vara viktigt att dessa körs på hållbar el så Teslas stora utmaning för att fortsätta accelerera utvecklingen av hållbar transport är att se till att energin till bilarna är hållbar. Energisektorn är dessutom en större sektor än biltillverkning.

Tesla vill nog inte konkurrera ut något bolag. Elons förslag i VW-skandalen var ju inte att VW skulle betala böter på många miljarder utan att de skulle tvingas sätta av samma pengar till utveckling av elbilar inom VW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
Verdi skrev:

Hur kan du skriva att jag borde vara saklig när du i samma inlägg dels avfärdar mig som en fattiglapp som inte har råd och dels begår ett misogynt karaktärsmord på i3:an?

För din info: Min i3 kan visst ladda snabbt. Likström 50 kW väl? (har aldrig behövt ladda publikt än dock men har köpt en kabel) Batteriet är på 33 kWh. 0-80% går på runt en halvtimme va? Hemma kan jag ladda med trefas 11 kW också.

Min poäng är att ingen energi är GRATIS ur miljösynpunkt. Varför har vi i så fall jobbat så hårt med att isolera våra hus bättre, byta mot energisnålare vitvaror, led-lampor osv osv? En vindsnurra är för mig miljöförstörelse också. Vattenkraft innebär stora ingrepp i naturen runt våra stora älvar. Kärnkraft är inte heller oproblematiskt.

Jag skrev inte att du var en fattiglapp. Att köpa en i3 är inget fattiglappar har råd med.

Sen ladda snabbt, när man laddar mer än hälften så långsamt som vad vi idag anser vara snabbt så kan åtminstone inte jag säga att 50 är direkt snabbt. En 50KW:s laddare är en långsam laddare när man är van vid SUC nätet.

Att vi bytt till energisnålare apparater är mer av ekonomiska själ idag än av miljösjäl. Vi i Sverige har idag nästan 100% ren el. Vi har varit netto exportörer av el senaste 6 åren. Så vi har för mycket el just nu i vårt land, och den är ren.

Förr i tiden när vi importerade tysk kolkraft eller hade egna kol och olje kraftverk igång, klart vi behövde tänka på det då. Men det behöver vi inte idag.

Sen ja att tillverka en vindsnurra eller en solcell kräver energi och om den är dålig energi så har vi förstört miljön lite. Men det är ganska låga volymer så inte direkt värt att diskutera ens.
Pratade precis med Tesla. Tror jag slår till ändå. Man lever bara en gång. :) Frågan är om en 90D är värd en tusing extra i månaden jämfört med 75D?

Jo men batteriet är ju inte så stort så i minuter räknat är det jämförbart med en SC-laddning. :)

Den energi vi framställer har konsekvenser på miljön även om det inte resulterar i koldioxidutsläpp. Jag tycker en vindsnurra förstör naturvärden. Likaså dammar. Och det vi inte använder kan vi exportera till Tyskland så att de inte behöver använda sin kolkraft lika mycket. Som sagt. Ingen energi är gratis för vår planet. Skulle vara solkraft då men det funkar ju så satans dåligt när det är mörkt och kallt...
Varför tog du inte 22 kWh batteriet i så fall, går ännu snabbare att ladda...
Det man kanske bör räkna istället för rena kW eller hur lång tid det tar att ladda fullt är antal km/minut. Om en Tesla drar runt 2 kWh/mil och kan ladda 120 kW så blir det ungefär 1 mil/minut. För en i3 som kanske drar 1,5 kWh/mil och som laddar 50 kW så blir det 0,56 km/minut. Inte den dubbla hastigheten men nästan vilket gör en del skillnad på en lång resa.
Verdi

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Verdi »

Anders77 skrev:
Klart du skall slå till på 90D, är ju större batteri och mer miljöpåverkan i produktionen :)

Nej men ärligt. Det beror på om du vill åt fler mil, snabbare 0-100 eller bara skall ha den som normal bil. Tror att de flesta klarar sig bra med en 75:a.

Men eftersom du är så snäll så kan jag bjuda på en 9000kr samt fri laddning på SUC om du vill nyttja min länk. Vår relation är ju så tajt och bra nu. Är du snäll och kommer till nån Tesla träff där jag är så kan jag bjuda på en lunch med :)
Nej jag klarar mig nog med 75D. Men 4,4 sek är mindre än 5,4 sek. Gör nog en hel del för upplevelsen samt att man ju får lite längre räckvidd också.

Allt känns ok med månadskostnaden och så. Men när jag växlar över till "kontantpris" och ser 1,2 miljoner så svimmar jag nästan. Jag måste försöka förtränga den siffran på nåt vis. Haha. :)

ps. Vad tror ni om denna? https://www.blocket.se/ostergotland/Tes ... 1.htm?aw=1 Inga 0,25% i ränta men däremot garanterat restvärde på 53%. Fast 53% från vad? Antar att nypriset var lägre då den köptes? Hur mycket?
Skriv svar