Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

@Legato: Lars beskriver det i princip redan. En elmotor är en ganska enkel liten sak. Visst kan man förbättra även elmotorer ytterligare, men utvecklingspotentialen hos batterierna är gigantisk i jämförelse. Det är där framtiden ligger.
Förmodligen är det som du säger, de flesta batterierna kommer att vara ganska snarlika. De följer ju samma teknikutveckling. Men på vilket sätt är det skillnad mot dagens förbränningsmotorer? De fungerar alla exakt likadant. Ändå så bygger alla sina egna varianter som bygger på samma teknik. Det är bara tekniska småfinesser som skiljer sig mellan tillverkarna och alla anser sig vara bäst. Men i grund och botten är det samma vibrerande metallklump under huven på alla bilar.
Det hade varit fullt möjligt att låta ett fåtal motortillverkare bygga världens alla förbrönningsmotorer som sedan byggs in i alla bilar, men det är ju inte så det ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fandorin

Inlägg av Fandorin »

Själva batteriklumpen i sig tror jag inte är så viktig utan det viktigaste handlar om mjukvara såsom styr och -reglersystem, energiövervakningssystem etc.

Titta bara på Ioniq som visade sig vara snålare än konkurrenterna fast den på pappret borde vara sämre. Säkert tack vare bra programmering.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Fandorin skrev:
Själva batteriklumpen i sig tror jag inte är så viktig utan det viktigaste handlar om mjukvara såsom styr och -reglersystem, energiövervakningssystem etc.

Titta bara på Ioniq som visade sig vara snålare än konkurrenterna fast den på pappret borde vara sämre. Säkert tack vare bra programmering.
Vad på pappret sa att den skulle vara sämre? Vi visste kanske att den skulle väga mer än BMW i3 men den har betydligt mindre vindmotstånd vilket påverkar förbrukningen mer i höga hastigheter. Jag tror inte Hyundai ligger långt före BMW i programmering, de är utformningen på bilen som gör den snål.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Har inte pratat om elmotorn alls. Håller helt med Fandorin, mjukvaran är det som kommer vara intressant, samt givetvis design och marknadsföring.

Håller inte med om att alla bygger sina egna varianter, precis som med allt annat så blir det mer och mer utnyttjande av stordriftsfördelar. VAG stoppar ju ner samma motorer oavsett märke, enbart med små justeringar framförallt i mjukvaran.

Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.

Ser inte skillnaden mot en mobiltelefon. Folk intresserar sig för samtals och standbytid samt undantagsvis för batteriets kapacitet men där tar det stopp. Tror mindre än 1% vet med säkerhet vilket företag som byggt deras batteri och än färre tycker nog det är relevant vid valet av telefon.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
...
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
...
Men det är ju precis de här sakerna som kommer skilja mellan olika tillverkare, alltså batteri kapacitet och kvalité (som jag listade ovan).

Har man inte kontroll över sitt batteri recept så är man körd. Elon sa att alla våra patent är era, men han håller hemligt hur Tesla och Panasonic tillverkar batterierna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
...
...
Men det är ju precis de här sakerna som kommer skilja mellan olika tillverkare, alltså batteri kapacitet och kvalité (som jag listade ovan).

Har man inte kontroll över sitt batteri recept så är man körd. Elon sa att alla våra patent är era, men han håller hemligt hur Tesla och Panasonic tillverkar batterierna.
Jag vet att du listade det ovan, men jag håller inte med om att det kommer göra någon avgörande skillnad. Kapacitet ja, men jag tror som sagt alla "stora" kommer tillverka nära nog identiska batterier, med nära nog identiska priser för respektive mängd kWh.

Hur många Ioniq-köpare idag bryr sig om vem som levererat batteriet? Tror det är försvinnande få, det enda man intresserar sig för är kapaciteten och kompabiliteten med laddare. Precis som för en mobiltelefon.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Den viktigaste aspekten för slutkonsumenten gällande batterierna är nog priset och där tror jag Tesla har ett försprång idag men BYD och en del andra ligger nog också med. Det gäller ju att få upp storskalig och priseffektiv produktion av dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nä, det spelar ingen roll vem som brygger Coca Cola bara det är rätt recept. Samma med elbilar jag vill bara ha rätt specifikation till rätt pris.

Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.

Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

gellerstam skrev:
...
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Nä jag väntar på "Who killed the ICE car" eller "Who iced the petrol car"
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

eller... "Global warming and the end of the ICE age" (önsketänkande antar jag)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Nä, det spelar ingen roll vem som brygger Coca Cola bara det är rätt recept. Samma med elbilar jag vill bara ha rätt specifikation till rätt pris.

Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
Ja exakt, på kort sikt kommer det säkert vara hård konkurrens om LGs och Samsungs batterier...

Att förlita sig på underleverantörer och "just in time" har biltillverkarna (samt de flesta andra industrier) gjort i decennier. Att just underleverantörerna av batterier inte skulle klara det låter inte särskilt sannolikt. Men återigen, givetvis blir det en flaskhals och komparativ fördel för Tesla de första åren.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.

Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada så ☺️

Personligen tror jag dock det kommer vara vääääldigt många bolag som bygger batterier om tio år. Förutom att alla nuvarande jättar säkert kommer ge sig på det så har vi startups likt Northvolt som ser vilken otrolig tillväxt det kommer vara i sektorn framöver.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:

Är du helt säker på att det är batterier som fattas och att det inte är produktionen av just elbilarna som inte är anpassad för elbilar i så stora mängder som efterfrågan?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
gellerstam skrev:

Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada så ☺️.
Jag tror (eller kanske hoppas) att just shejkerna är smartare än så. De har redan insett att oljans dagar är räknade. Det satsas en hel del på solceller och dylikt i arabländerna numera. Hade de varit ute efter att krossa elbilarnas framfart genom att köpa upp batteritillverkare så hade de antagligen redan gjort det. Det är snarare ryska och kanske amerikanska oljeföretag som jag ser som en större riskfaktor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:

Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada så ☺️.
Jag tror (eller kanske hoppas) att just shejkerna är smartare än så. De har redan insett att oljans dagar är räknade. Det satsas en hel del på solceller och dylikt i arabländerna numera. Hade de varit ute efter att krossa elbilarnas framfart genom att köpa upp batteritillverkare så hade de antagligen redan gjort det. Det är snarare ryska och kanske amerikanska oljeföretag som jag ser som en större riskfaktor.
Där är vi nog eniga alla tre. Jag tror gellerstam skojade till det lite och jag tyckte det var roligt, då jag känner mig väldigt övertygad om att det inte kommer hända. Det hade ju givetvis varit helt tragiskt om det fanns en reell risk och då absolut inget att skämta om.

Men precis som du säger, Dubai satsar ju stenhårt på solenergi. Iofs så har ju just Dubai aldrig satsat så mkt på olja heller, det är ju grannemiraterna samt Kuwait och Qatar som kört oljeracet.

Personligen är jag inte oroad över att ryska eller amerikanska bolag skulle köpa batteritillverkare heller, återigen så finns det en ocean av potentiella batteritillverkare. Skulle någon köpa LG för att skrota batteritillverkningen så blir det bara ännu större incitament för alla andra att satsa ännu mer.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Som svar på TS rubrik tror jag spelare som paradoxalt nog inte har en klar strategi typ Toyota eller annan stor oväntad spelare.

Att vara först kostar mycket både som leverantör och kund. När tekniken blir billigare och rätt kan megatillverkare kliva in i matchen på riktigt.

Dom batterier vi har idag är underlägsna i vikt/effekt mot det som dyker upp om bara 5-6 år. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen.

Att stå utanför lite lagom och studera utvecklingen innan man själv tar klivet vid rätt tidpunkt är tror jag den vinnande strategin.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skulle nog lägga min röst på BYD om det gäller "framtidsutsikter"

Erfarenhet, låglöneland, ingen "prestige eller koppling" till ICE osv

Tror också att "framtidens" bilåkare är relativt ointresserade av bilen de åker i.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

mans71 skrev:
Som svar på TS rubrik tror jag spelare som paradoxalt nog inte har en klar strategi typ Toyota eller annan stor oväntad spelare.

Att vara först kostar mycket både som leverantör och kund. När tekniken blir billigare och rätt kan megatillverkare kliva in i matchen på riktigt.

Dom batterier vi har idag är underlägsna i vikt/effekt mot det som dyker upp om bara 5-6 år. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen.

Att stå utanför lite lagom och studera utvecklingen innan man själv tar klivet vid rätt tidpunkt är tror jag den vinnande strategin.
Aha! Nokias vinnande strategi igen då ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
mans71 skrev:
.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.
Absolut, men om framtiden ger dig ett batteri som inte kan explodera, då känns plötsligt Teslas batterier en smula old-school.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Franz skrev:
Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mans71 skrev:
Franz skrev:
Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.
När aktieägarna fattar att allt du sitter på som biltillverkare när andra levererar färdiga elbilar vad hindrar dom från att akut sälja och sen går det inte att få tag i kapital till att få igång ny produktion samt avveckla den fosila delen och konkursen är ett faktum
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
mans71 skrev:
Franz skrev:
När aktieägarna fattar att allt du sitter på som biltillverkare när andra levererar färdiga elbilar vad hindrar dom från att akut sälja och sen går det inte att få tag i kapital till att få igång ny produktion samt avveckla den fosila delen och konkursen är ett faktum
Hade Tesla inte kunna få fram kapital för sin utveckling så hade företaget aldrig klarat sig. Nu tror jag Tesla inte kommer behöva fler finansieringar eftersom de har utvecklat 3 bilar vars produktion de kommer kunna klara sig på. Tror inte heller att Tesla kommer att behöva några fler medel för den snabba expansion som pågår just nu med båda SC, SuC och produktionskapacitet.

Har avgasbiltillverkare inte hoppat på tåget i tid och skulle behöva kapital utifrån för omställning om kanske 5 år så tror jag att de är för sent ute. En del kommer nog klara det på egna medel även om några år dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mans71 skrev:
mati skrev:
mans71 skrev:
Absolut, men om framtiden ger dig ett batteri som inte kan explodera, då känns plötsligt Teslas batterier en smula old-school.
Vätgas exploderar batterier brinner. En batteribrand är varm men lung det finns lång tid att ta sig ur bilen. När ni ser exploderande metalbränder så beror det på att någon försökt släcka dem med vatten och då bildas just vätgas eftersom metallen tar åt sig syres, oxidering.
Skriv svar