Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
@Legato: Lars beskriver det i princip redan. En elmotor är en ganska enkel liten sak. Visst kan man förbättra även elmotorer ytterligare, men utvecklingspotentialen hos batterierna är gigantisk i jämförelse. Det är där framtiden ligger.
Förmodligen är det som du säger, de flesta batterierna kommer att vara ganska snarlika. De följer ju samma teknikutveckling. Men på vilket sätt är det skillnad mot dagens förbränningsmotorer? De fungerar alla exakt likadant. Ändå så bygger alla sina egna varianter som bygger på samma teknik. Det är bara tekniska småfinesser som skiljer sig mellan tillverkarna och alla anser sig vara bäst. Men i grund och botten är det samma vibrerande metallklump under huven på alla bilar.
Det hade varit fullt möjligt att låta ett fåtal motortillverkare bygga världens alla förbrönningsmotorer som sedan byggs in i alla bilar, men det är ju inte så det ser ut.
Förmodligen är det som du säger, de flesta batterierna kommer att vara ganska snarlika. De följer ju samma teknikutveckling. Men på vilket sätt är det skillnad mot dagens förbränningsmotorer? De fungerar alla exakt likadant. Ändå så bygger alla sina egna varianter som bygger på samma teknik. Det är bara tekniska småfinesser som skiljer sig mellan tillverkarna och alla anser sig vara bäst. Men i grund och botten är det samma vibrerande metallklump under huven på alla bilar.
Det hade varit fullt möjligt att låta ett fåtal motortillverkare bygga världens alla förbrönningsmotorer som sedan byggs in i alla bilar, men det är ju inte så det ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Själva batteriklumpen i sig tror jag inte är så viktig utan det viktigaste handlar om mjukvara såsom styr och -reglersystem, energiövervakningssystem etc.
Titta bara på Ioniq som visade sig vara snålare än konkurrenterna fast den på pappret borde vara sämre. Säkert tack vare bra programmering.
Titta bara på Ioniq som visade sig vara snålare än konkurrenterna fast den på pappret borde vara sämre. Säkert tack vare bra programmering.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Vad på pappret sa att den skulle vara sämre? Vi visste kanske att den skulle väga mer än BMW i3 men den har betydligt mindre vindmotstånd vilket påverkar förbrukningen mer i höga hastigheter. Jag tror inte Hyundai ligger långt före BMW i programmering, de är utformningen på bilen som gör den snål.Fandorin skrev:Själva batteriklumpen i sig tror jag inte är så viktig utan det viktigaste handlar om mjukvara såsom styr och -reglersystem, energiövervakningssystem etc.
Titta bara på Ioniq som visade sig vara snålare än konkurrenterna fast den på pappret borde vara sämre. Säkert tack vare bra programmering.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Har inte pratat om elmotorn alls. Håller helt med Fandorin, mjukvaran är det som kommer vara intressant, samt givetvis design och marknadsföring.
Håller inte med om att alla bygger sina egna varianter, precis som med allt annat så blir det mer och mer utnyttjande av stordriftsfördelar. VAG stoppar ju ner samma motorer oavsett märke, enbart med små justeringar framförallt i mjukvaran.
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
Ser inte skillnaden mot en mobiltelefon. Folk intresserar sig för samtals och standbytid samt undantagsvis för batteriets kapacitet men där tar det stopp. Tror mindre än 1% vet med säkerhet vilket företag som byggt deras batteri och än färre tycker nog det är relevant vid valet av telefon.
Håller inte med om att alla bygger sina egna varianter, precis som med allt annat så blir det mer och mer utnyttjande av stordriftsfördelar. VAG stoppar ju ner samma motorer oavsett märke, enbart med små justeringar framförallt i mjukvaran.
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
Ser inte skillnaden mot en mobiltelefon. Folk intresserar sig för samtals och standbytid samt undantagsvis för batteriets kapacitet men där tar det stopp. Tror mindre än 1% vet med säkerhet vilket företag som byggt deras batteri och än färre tycker nog det är relevant vid valet av telefon.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Men det är ju precis de här sakerna som kommer skilja mellan olika tillverkare, alltså batteri kapacitet och kvalité (som jag listade ovan).Legato skrev:...
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
...
Har man inte kontroll över sitt batteri recept så är man körd. Elon sa att alla våra patent är era, men han håller hemligt hur Tesla och Panasonic tillverkar batterierna.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag vet att du listade det ovan, men jag håller inte med om att det kommer göra någon avgörande skillnad. Kapacitet ja, men jag tror som sagt alla "stora" kommer tillverka nära nog identiska batterier, med nära nog identiska priser för respektive mängd kWh.LarsL skrev:Men det är ju precis de här sakerna som kommer skilja mellan olika tillverkare, alltså batteri kapacitet och kvalité (som jag listade ovan).Legato skrev:...
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
...
Har man inte kontroll över sitt batteri recept så är man körd. Elon sa att alla våra patent är era, men han håller hemligt hur Tesla och Panasonic tillverkar batterierna.
Hur många Ioniq-köpare idag bryr sig om vem som levererat batteriet? Tror det är försvinnande få, det enda man intresserar sig för är kapaciteten och kompabiliteten med laddare. Precis som för en mobiltelefon.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Den viktigaste aspekten för slutkonsumenten gällande batterierna är nog priset och där tror jag Tesla har ett försprång idag men BYD och en del andra ligger nog också med. Det gäller ju att få upp storskalig och priseffektiv produktion av dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nä, det spelar ingen roll vem som brygger Coca Cola bara det är rätt recept. Samma med elbilar jag vill bara ha rätt specifikation till rätt pris.
Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Tesla Model Y
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Nä jag väntar på "Who killed the ICE car" eller "Who iced the petrol car"gellerstam skrev:...
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
eller... "Global warming and the end of the ICE age" (önsketänkande antar jag)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Ja exakt, på kort sikt kommer det säkert vara hård konkurrens om LGs och Samsungs batterier...LarsL skrev:Nä, det spelar ingen roll vem som brygger Coca Cola bara det är rätt recept. Samma med elbilar jag vill bara ha rätt specifikation till rätt pris.
Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
Att förlita sig på underleverantörer och "just in time" har biltillverkarna (samt de flesta andra industrier) gjort i decennier. Att just underleverantörerna av batterier inte skulle klara det låter inte särskilt sannolikt. Men återigen, givetvis blir det en flaskhals och komparativ fördel för Tesla de första åren.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada sågellerstam skrev:Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in.
Personligen tror jag dock det kommer vara vääääldigt många bolag som bygger batterier om tio år. Förutom att alla nuvarande jättar säkert kommer ge sig på det så har vi startups likt Northvolt som ser vilken otrolig tillväxt det kommer vara i sektorn framöver.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Är du helt säker på att det är batterier som fattas och att det inte är produktionen av just elbilarna som inte är anpassad för elbilar i så stora mängder som efterfrågan?LarsL skrev:Nä, det spelar ingen roll vem som brygger Coca Cola bara det är rätt recept. Samma med elbilar jag vill bara ha rätt specifikation till rätt pris.
Ioniq är ett bra exempel på hur illa det kan gå när man inte har kontroll på hela kedjan. De klarar ju inte av att leverera bilar och kommer tillslut lite ordentligt pga det. Och de är inte ensamma om att förlita sig på LG, det gör nästa alla av de som inte tror på elbilar fullt ut.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag tror (eller kanske hoppas) att just shejkerna är smartare än så. De har redan insett att oljans dagar är räknade. Det satsas en hel del på solceller och dylikt i arabländerna numera. Hade de varit ute efter att krossa elbilarnas framfart genom att köpa upp batteritillverkare så hade de antagligen redan gjort det. Det är snarare ryska och kanske amerikanska oljeföretag som jag ser som en större riskfaktor.Legato skrev:Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada sågellerstam skrev:Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Där är vi nog eniga alla tre. Jag tror gellerstam skojade till det lite och jag tyckte det var roligt, då jag känner mig väldigt övertygad om att det inte kommer hända. Det hade ju givetvis varit helt tragiskt om det fanns en reell risk och då absolut inget att skämta om.mati skrev:Jag tror (eller kanske hoppas) att just shejkerna är smartare än så. De har redan insett att oljans dagar är räknade. Det satsas en hel del på solceller och dylikt i arabländerna numera. Hade de varit ute efter att krossa elbilarnas framfart genom att köpa upp batteritillverkare så hade de antagligen redan gjort det. Det är snarare ryska och kanske amerikanska oljeföretag som jag ser som en större riskfaktor.Legato skrev:Haha, ja kortsiktigt skulle shejkerna nog kunna göra ordentlig skada sågellerstam skrev:Så när oljeshejkerna börjar köpa aktier i LG-chem så är slutet nära för många som förväntarsig få batterier från dem! Whoooooops.
Men efter som Tesla har GF1 så bör iaf inte "Who killed the electric car II " spelas in..
Men precis som du säger, Dubai satsar ju stenhårt på solenergi. Iofs så har ju just Dubai aldrig satsat så mkt på olja heller, det är ju grannemiraterna samt Kuwait och Qatar som kört oljeracet.
Personligen är jag inte oroad över att ryska eller amerikanska bolag skulle köpa batteritillverkare heller, återigen så finns det en ocean av potentiella batteritillverkare. Skulle någon köpa LG för att skrota batteritillverkningen så blir det bara ännu större incitament för alla andra att satsa ännu mer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Som svar på TS rubrik tror jag spelare som paradoxalt nog inte har en klar strategi typ Toyota eller annan stor oväntad spelare.
Att vara först kostar mycket både som leverantör och kund. När tekniken blir billigare och rätt kan megatillverkare kliva in i matchen på riktigt.
Dom batterier vi har idag är underlägsna i vikt/effekt mot det som dyker upp om bara 5-6 år. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen.
Att stå utanför lite lagom och studera utvecklingen innan man själv tar klivet vid rätt tidpunkt är tror jag den vinnande strategin.
Att vara först kostar mycket både som leverantör och kund. När tekniken blir billigare och rätt kan megatillverkare kliva in i matchen på riktigt.
Dom batterier vi har idag är underlägsna i vikt/effekt mot det som dyker upp om bara 5-6 år. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen.
Att stå utanför lite lagom och studera utvecklingen innan man själv tar klivet vid rätt tidpunkt är tror jag den vinnande strategin.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.mans71 skrev:.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Skulle nog lägga min röst på BYD om det gäller "framtidsutsikter"
Erfarenhet, låglöneland, ingen "prestige eller koppling" till ICE osv
Tror också att "framtidens" bilåkare är relativt ointresserade av bilen de åker i.
Erfarenhet, låglöneland, ingen "prestige eller koppling" till ICE osv
Tror också att "framtidens" bilåkare är relativt ointresserade av bilen de åker i.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Aha! Nokias vinnande strategi igen dåmans71 skrev:Som svar på TS rubrik tror jag spelare som paradoxalt nog inte har en klar strategi typ Toyota eller annan stor oväntad spelare.
Att vara först kostar mycket både som leverantör och kund. När tekniken blir billigare och rätt kan megatillverkare kliva in i matchen på riktigt.
Dom batterier vi har idag är underlägsna i vikt/effekt mot det som dyker upp om bara 5-6 år. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen.
Att stå utanför lite lagom och studera utvecklingen innan man själv tar klivet vid rätt tidpunkt är tror jag den vinnande strategin.

Driver sajten Car.info
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Absolut, men om framtiden ger dig ett batteri som inte kan explodera, då känns plötsligt Teslas batterier en smula old-school.mati skrev:Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.mans71 skrev:.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.Franz skrev:Aha! Nokias vinnande strategi igen då
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
När aktieägarna fattar att allt du sitter på som biltillverkare när andra levererar färdiga elbilar vad hindrar dom från att akut sälja och sen går det inte att få tag i kapital till att få igång ny produktion samt avveckla den fosila delen och konkursen är ett faktummans71 skrev:Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.Franz skrev:Aha! Nokias vinnande strategi igen då
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Hade Tesla inte kunna få fram kapital för sin utveckling så hade företaget aldrig klarat sig. Nu tror jag Tesla inte kommer behöva fler finansieringar eftersom de har utvecklat 3 bilar vars produktion de kommer kunna klara sig på. Tror inte heller att Tesla kommer att behöva några fler medel för den snabba expansion som pågår just nu med båda SC, SuC och produktionskapacitet.Smutt skrev:När aktieägarna fattar att allt du sitter på som biltillverkare när andra levererar färdiga elbilar vad hindrar dom från att akut sälja och sen går det inte att få tag i kapital till att få igång ny produktion samt avveckla den fosila delen och konkursen är ett faktummans71 skrev:Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.Franz skrev:Aha! Nokias vinnande strategi igen då
Har avgasbiltillverkare inte hoppat på tåget i tid och skulle behöva kapital utifrån för omställning om kanske 5 år så tror jag att de är för sent ute. En del kommer nog klara det på egna medel även om några år dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T
Vätgas exploderar batterier brinner. En batteribrand är varm men lung det finns lång tid att ta sig ur bilen. När ni ser exploderande metalbränder så beror det på att någon försökt släcka dem med vatten och då bildas just vätgas eftersom metallen tar åt sig syres, oxidering.mans71 skrev:Absolut, men om framtiden ger dig ett batteri som inte kan explodera, då känns plötsligt Teslas batterier en smula old-school.mati skrev:Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.mans71 skrev:.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.