Opel Ampera-e

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Opel Ampera-e

Inlägg av 12man »

chaffis75 skrev:
Elputte skrev:
Undrar vad som händer med Opel ifall PSA tar över? Framförallt deras elbilssatsning. Man kan ju undra ifall Chevrolet gör comeback i ju för sig. Men kommer PSA att ha någon nytta av deras teknik?
Jag undrar lite vad det finns för värden i märket Opel, ja självklart har ju varumärket ett vist värde men vad för teknik äger Opel? Tittar man på elbilarna dvs e-ampera och ampera så är ju detta mer eller mindre GM bilar som jag antar PSA skulle få betala licens för att tillverka. Hur är med med övriga fossil bilar, är de inte också väldigt mycket GM bilar i ett Opel skal?
Volvo gjorde ju visserligen en liknande resa när de lämnade Ford koncernen, skillnaden är kanske att PSA faktiskt har plattformar för fossil bilar och håller väl på att utveckla för el bil (hoppas jag).

mm... kanske hamnade lite offtopic nu....
OPportunityELectric
finns en artikel här
https://electrek.co/2017/02/16/opel-all ... t-citroen/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tesla Björn har kört Bolt i Kina och verkar ha klarat 470km utan större problem och med mer att hämta av batteriet. Sjukt bra ju. Nånting jätterätt har GM iaf gjort med den bilen. Synd dom inte gjorde den lite större.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Tesla Björn har kört Bolt i Kina och verkar ha klarat 470km utan större problem och med mer att hämta av batteriet. Sjukt bra ju. Nånting jätterätt har GM iaf gjort med den bilen. Synd dom inte gjorde den lite större.
Kina må vara stort men det finns andra länder i Asien än Kina. Sydkorea var det som han provkörde Bolt i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Kina må vara stort men det finns andra länder i Asien än Kina. Sydkorea var det som han provkörde Bolt i.
Ok, då faller hela räckvidden, han kom bara 50km, case closed!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

En artikel hos Electrek klargör vissa saker kring GM:s policy om Bolt/Ampera-e. Tydligen har GM aldrig sett Bolt som mer än ytterligare en "compliance car" - "pliktbil" - som de måste kunna leverera till vissa stater i USA för att få sälja sina andra bilar där. De har aldrig haft som mål att bilen ska sättas i volymproduktion.

Till Europa kommer Amperan i små portioner om några hundra bilar per år och land, med Norge som första mål. Dessa leveranser kommer aldrig att tillfredsställa efterfrågan.

https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bo ... -ampera-e/

...vilket lämnar fältet fritt för tillverkare som Tesla, som verkligen tar detta på allvar! Man undrar ju hur det egentligen står till i styrelserummen hos de olika gamla biltillverkarna. Hoppas de verkligen på allvar att de ska kunna svälta ut elbilstrenden och sen bara fortsätta som vanligt och tillverka fossiler?

Om bara de gamla tillverkarna fortsätter sin politik i, låt säga 10 år till, så kommer Tesla att hinna växa till att vara en av världens största biltillverkare, kompletterad med andra nya företag, förmodligen främst från Asien, som fyller i med småbilar till ett billigt pris.

Ett tag kände jag mig hoppfull om att gammelföretagen hade fattat galoppen, men vi kommer nog att få se en och annan gammal jätte falla omkull...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Man blir ju lite nedstämd lixom :(
Tesla kan förresten tom bli ett världens största företag (oavsett bransch) om det fortsätter så här, vilket jag har för mig att Elon pratade om alldeles nyligen oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror de flesta fossiltillverkare kommer gå under eller åtminstone krympa till nichtillverkning. Tesla kommer vara stora eller störst ekonomiskt men volymmässigt kommer en kinesisk tillverkare att dominera.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Detta visar helt klart på hur svårt det kommer att bli för de gamla biltillverkarna att ställa om sin produktion till eldrift. Tråkigt att Ampera-e verkar fått detta öde, verkar vara en praktisk och bra bil. Hade nog kunna sälja riktigt bra i Europa. Vi får se om PSA lyckad göra något vettigt av det. De flesta som vill köpa en elbil hinner nog köpa en annan innan :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Precis Ampera-e är ju just nu en bra bil till ett överkomligt pris men det kommer inte dröja länge innan tex Nissan har kommit ikapp och förbi. Ampera-e riskerar att gå samma öde till mötes som Ioniq som just nu är den bästa bilen som Hyundai inte kan leverera. När de väl kommer kunna leverera så är någon annan bil bäst istället.
Biltillverkare är inte alls vana vid den här snabbautvecklingstakten och kommer få det skitjobbigt. Det går inte att idag plocka isär en Tesla och börja bygga en kopia att släppa om 5år för då är den uråldrig. Den taktiken har funkat hittills eftersom utvecklingen stått still, i princip, sedan flera årtionden tillbaka. Det spelar ju väldigt liten roll om du köper en fossilbil som släpptes för 5år sedan eller för 1årsedan, de är i princip lika.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
En artikel hos Electrek klargör vissa saker kring GM:s policy om Bolt/Ampera-e. Tydligen har GM aldrig sett Bolt som mer än ytterligare en "compliance car" - "pliktbil" - som de måste kunna leverera till vissa stater i USA för att få sälja sina andra bilar där. De har aldrig haft som mål att bilen ska sättas i volymproduktion.
Elon hade en del att säga om detta i senaste kvartalsrapporten:
So just for example gives GM roughly – from my count, $7,000 to $10,000 advantage over Tesla for their Chevy Bolt.

That's why you shouldn't ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky. But the CARB credits are only effective at a production rate of about 20,000 to 30,000 vehicles a year. So that's why you'll see, mark my words, it's not going to be any higher than that for the Chevy Bolt. That's on order of 25,000 units a year, or 0.10% of our initial production rate for the Model 3, or 0.05% of what Model 3 will be next year.

So Tesla's competitive advantage improves as the incentives go away. This continues to be something that is not well understood.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Elon hade en del att säga om detta i senaste kvartalsrapporten:
So just for example gives GM roughly – from my count, $7,000 to $10,000 advantage over Tesla for their Chevy Bolt.

That's why you shouldn't ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky. But the CARB credits are only effective at a production rate of about 20,000 to 30,000 vehicles a year. So that's why you'll see, mark my words, it's not going to be any higher than that for the Chevy Bolt. That's on order of 25,000 units a year, or 0.10% of our initial production rate for the Model 3, or 0.05% of what Model 3 will be next year.

So Tesla's competitive advantage improves as the incentives go away. This continues to be something that is not well understood.
Intressant! Allt är bara ett spel för gallerierna.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nu är jag inte riktigt med. Om GM skulle ha en produktionstakt på 20-30k och att det bara skulle motsvara 0.10% av Teslas produktionstakt skulle det betyda att Tesla kommer producera 20 000 000 Model 3 initialt.. och 40 000 000 Model 3 nästa år. Tror nog det blivit lite tokigt med decimalerna där va? :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Nu är jag inte riktigt med. Om GM skulle ha en produktionstakt på 20-30k och att det bara skulle motsvara 0.10% av Teslas produktionstakt skulle det betyda att Tesla kommer producera 20 000 000 Model 3 initialt.. och 40 000 000 Model 3 nästa år. Tror nog det blivit lite tokigt med decimalerna där va? :)
Ja, jag tänkte också på det. *L*
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Var ju inget direkt förvånande.
Produktlinjen som tillverkar Bolten gör Bolt samt Sonic. Den linjen klarar av ca 80 000 bilar per år om jag minns rätt. Så volymen är uppenbart aldrig tänkt bli stor.

GM har även under 2015/2016 sagt att Bolt skall tillverkas i 20-30 000 ex per år. Så de har inte hymmlat med det.

Det jag undrar är dock om CARB credit ges ut på bilar som säljs utanför USA.

Gällande produktionen.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... n-it-build

Gällande 25 000 årliga bilar hittar man det här bland annat.

http://uk.businessinsider.com/chevy-bol ... %3DUS&IR=T
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Tror nog det blivit lite tokigt med decimalerna där va? :)
Antagligen men det är lånat från nätet så jag friskriver mig från eventuella fel :-)
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Har argumenterar väl för att en borttagen utsläppsrätt(?) skulle GM förlora mer på än Tesla. Tydligen är de som Tesla kan sälja till andra utsläppare "wholesale"-priser på. Någon som har koll på detta?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Limbster

Inlägg av Limbster »

Anders77 skrev:
Var ju inget direkt förvånande.
Produktlinjen som tillverkar Bolten gör Bolt samt Sonic. Den linjen klarar av ca 80 000 bilar per år om jag minns rätt. Så volymen är uppenbart aldrig tänkt bli stor.

GM har även under 2015/2016 sagt att Bolt skall tillverkas i 20-30 000 ex per år. Så de har inte hymmlat med det.

Det jag undrar är dock om CARB credit ges ut på bilar som säljs utanför USA.

Gällande produktionen.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... n-it-build

Gällande 25 000 årliga bilar hittar man det här bland annat.

http://uk.businessinsider.com/chevy-bol ... %3DUS&IR=T
Är ganska säker på några CARB credits inte ges för bilar som inte är sålda i USA.

Gällande årlig produktion så kan man även läsa i artiklarna att GM kan öka produktionen efter efterfrågan vilket även jag hört några högt uppsatta inom GM säga i intervjuer. Tydligen var detta bara lögn.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

AGCF skrev:
Har argumenterar väl för att en borttagen utsläppsrätt(?) skulle GM förlora mer på än Tesla. Tydligen är de som Tesla kan sälja till andra utsläppare "wholesale"-priser på. Någon som har koll på detta?
http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ?r=US&IR=T

Som jag tolkar detta är det för lätt att uppnå den % elbilar som krävs av CARB och därmed är det svårt för Tesla att få betalt för deras ZEV krediter, antar att det då rör sig om 20-30k elbilar för ex GM. Och att han menar att de andra tillverkarna får fullt betalt eftersom de kan tillgodoräkna dem till sig själva.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Tesla planerar ju att tillverka 250000 Model 3 nästa år, så de 25000 Bolt GM producerar utgör helt enkelt 10% av detta, och 5% av de 500000 Model 3 Tesla planerar att tillverka 2019. Så en faktor 100 fel i decimalerna men det hade var väl i princip redan utrett?

Men om detta nu är GM's inställning - innebär det alltså att man helt enkelt inte tror sig kunna tjäna pengar på Bolt?!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

StefL skrev:
Tesla planerar ju att tillverka 250000 Model 3 nästa år, så de 25000 Bolt GM producerar utgör helt enkelt 10% av detta, och 5% av de 500000 Model 3 Tesla planerar att tillverka 2019. Så en faktor 100 fel i decimalerna men det hade var väl i princip redan utrett?
Om vi ska fortsätta vara petiga... så ska det vara 10% av årets produktion och 5% av nästa års produktion. Det blir alltså 2017 resp 2018. Sen går det att tolka som produktionstakt också vilket betyder att det kommer ut ungefär hälften så många bilar 2017 eftersom produktionen börjar i juli.
Hok

Inlägg av Hok »

LarsL skrev:
StefL skrev:
Om vi ska fortsätta vara petiga... så ska det vara 10% av årets produktion och 5% av nästa års produktion. Det blir alltså 2017 resp 2018. Sen går det att tolka som produktionstakt också vilket betyder att det kommer ut ungefär hälften så många bilar 2017 eftersom produktionen börjar i juli.
Det är väl produktionstakten som ska nå upp till 500000 under 2018. Jag tolkar det som att de under slutet av 2018 kommer att tillverka Model 3 i den takt som hade gett 500000 bilar om de hållit den takten under hela året.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Hok skrev:
LarsL skrev:
StefL skrev:
Det är väl produktionstakten som ska nå upp till 500000 under 2018. Jag tolkar det som att de under slutet av 2018 kommer att tillverka Model 3 i den takt som hade gett 500000 bilar om de hållit den takten under hela året.
Ja, de brukar även prata om att de ska nå 5 000 bilar i veckan någon gång under 2017 och 10 000 bilar i veckan någon gång under 2018, vilket stödjer det du säger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker att d e himla tråkigt när de fått 4k föreställningar i Norge, att de inte inte kan snabba upp produktionen och möta efterfrågan, är riktigt dåligt! Det visar nog på att de går minus på o sälja Bolt. Skulle ha varit bättre om de tog 100k till för bilen och sen verkligen försökte sälja den istället!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Taktiken var nog att försöka knäcka Tesla ekonomiskt, genom att sälja en billig bil. Lite lustigt då att Tesla blev värdefullare än GM under tiden = dags att byta taktik.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Tycker att d e himla tråkigt när de fått 4k föreställningar i Norge, att de inte inte kan snabba upp produktionen och möta efterfrågan, är riktigt dåligt! Det visar nog på att de går minus på o sälja Bolt. Skulle ha varit bättre om de tog 100k till för bilen och sen verkligen försökte sälja den istället!
Det här med att LG tillverkar så pass stor del av bilen minskar förstås marginalerna för GM. De kan heller inte tillverka mer bilar än vad LG kan/vill leverera. Frågan är väl vilket av dessa som är det stora problemet i detta fall. Om det inte är båda.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar