17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: 17.11.10 - 8.1, vilken besvikelse!

Inlägg av dstr »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte minns fel så var det så elon förklarade på d eventet
Bilen skulle tom veta när du ska iväg på morgonen köra ut värma upp och vänta snällt Bild
Ja, det var nog det som har fått mig att tro att det är så summon fungerar. Man kan väl säga såhär, det finns en viss diskrepans mellan vad Elon lovade på eventet och hur verkligheten ser ut idag. Som sagt, just nu skulle den köra rakt in i en massa saker om man inte håller koll själv. Men det är en rolig gimmick, det får jag ändå säga. :)
Jag antar att det blir likadant med AP2. Man kommer kanske nånstans i närheten av AP1, och sen blir det inte så mycket mer. Hittills är inte ens den adaptiva farthållaren på samma nivå.
Till Ap3 så finns nog funktionen som bara var "månader" bort för 2.5 år sedan.

9:00 - 11:00
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

mati skrev:
......ivån ännu. Jag testade vad som händer när man står i vägen för bilen och då backade den vackert på mig. Sen släppte jag kna...
detta funkade bra med ap1 sommaren -16, testade flera ggr, men jag tycker ap1 verkar ha haft en hjärnblödning under vintern mycket mer mordbenägen nu
.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

12man skrev:
mati skrev:
......ivån ännu. Jag testade vad som händer när man står i vägen för bilen och då backade den vackert på mig. Sen släppte jag kna...
detta funkade bra med ap1 sommaren -16, testade flera ggr, men jag tycker ap1 verkar ha haft en hjärnblödning under vintern mycket mer mordbenägen nu
.
Jaha, jag trodde att det fungerade med AP1. Jag har ju bara AP2 och trodde att det var ett övergående problem. Bilen körde förresten inte bara på mig, den körde också på en av mina hundar som stod bakom bilen utan att jag såg honom. Det hände tack och lov inget allvarligt förutom att han såg lite irriterad ut, men det hade ju kunnat sluta illa också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Tror vi med att har fått vår sista synbara funktions uppdatering. Nu är det ap2 som gäller. Det vi har idag är det vi får leva med.
Min kommer att finnas till salu strax om nån är intresserad

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:
Bilen skulle tom veta när du ska iväg på morgonen köra ut värma upp och vänta snällt Bild
Ja, det var nog det som har fått mig att tro att det är så summon fungerar. Man kan väl säga såhär, det finns en viss diskrepans mellan vad Elon lovade på eventet och hur verkligheten ser ut idag. Som sagt, just nu skulle den köra rakt in i en massa saker om man inte håller koll själv. Men det är en rolig gimmick, det får jag ändå säga. :)
Jag antar att det blir likadant med AP2. Man kommer kanske nånstans i närheten av AP1, och sen blir det inte så mycket mer. Hittills är inte ens den adaptiva farthållaren på samma nivå.

Det där var ju precis vad jag köpte men jag har inte fått det än.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
dstr skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:

Precis, och det dstr påminner om här ;)

Extra "komiskt" att det lär bli lika med AP 2 och AP 3, att det som "lovats" nu kommer i AP 3 (om ens det)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Fick 8 1 idag. Och det var otroligt imponerande.
Varför?
Jo sedan jag körde på ett rådjur i höstas har p-sensorerna varit avaktiverade. Plötsligt efter 8.1 funkar dom igen!
OTA reparation!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickeren skrev:
Tror vi med att har fått vår sista synbara funktions uppdatering. Nu är det ap2 som gäller. Det vi har idag är det vi får leva med.
Ska du byta till en AP2-bil så får du räkna med att du byter ner dig ett bra tag framöver.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Mickeren skrev:
Ska du byta till en AP2-bil så får du räkna med att du byter ner dig ett bra tag framöver.
December!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag tror ap2 blir bättre än ap1 mars 2018
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag tror ap2 blir bättre än ap1 mars 2018
Kanske inte bättre, men likvärdig. Det är inte helt orealistiskt att det tar ungefär ett år från och med nu. Men en mycket bättre autopilot och total självkörning med AP2-hårdvaran tror jag inte så mycket på.
I oktober 2018 kommer AP3 gissar jag. Den kommer använda lidar, sidokameror i takhöjd och även en backkamera som sitter högre upp, alltså bakom rutan t.ex. Dagens system ser ingenting bakåt så fort det regnar eller snöar. Backkameran geggar igen omedelbart, men även kamerorna som tittar snett bakåt vid blinkersen sitter i farozonen för vinterklet och geggamojja. Därmed är sikten bakåt och snett bakåt lika med noll. Enbart ultraljudssensorerna når inte tillräckligt långt.
Har man någonsin försökt att köra t.ex. på en tysk motorväg utan att kunna använda backspegeln så vet man att det är totalt livsfarligt, såvida man inte kör 200 hela tiden, typ.
Vi får se om jag har rätt eller fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lidar är ju också ljus så den lider av smuts lika mycket som en kamera.
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare

Inlägg av El Toys »

Ja jösses, vad Elon blåser oss. AP1 o 2 känns lika meningslöst som Ultra hi-fi ljudpaketet. D.v.s svindyrt men vem behöver det?
Men Elon skrattar förståss hela vägen till banken. (Fölåt) Mars ska de va.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

AP1 är inte alls meningslöst. Väldigt bra stöd när man kör. Det är dock väldigt långt från den vision som Elon målar upp och att en bil skulle klara köra själv kust till kust om något år är bara drömmar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
dstr skrev:
mati skrev:
e5m1r skrev:

Precis, och det dstr påminner om här ;)

Extra "komiskt" att det lär bli lika med AP 2 och AP 3, att det som "lovats" nu kommer i AP 3 (om ens det)...
Jag tycker mest synd om dom som faktiskt har betalt för det extra "självkörande paketet" som går att välja till AP2, det lär aldrig fungera. När det väl kommer bilar som kör helt själv, så har dom garanterat ändå fler sensorer/kameror/radar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jag tycker mest synd om dom som faktiskt har betalt för det extra "självkörande paketet" som går att välja till AP2, det lär aldrig fungera. När det väl kommer bilar som kör helt själv, så har dom garanterat ändå fler sensorer/kameror/radar.
Det tror jag också. Det kommer aldrig att fungera med AP2-bilarna. De är så långt ifrån självkörande man kan komma. Jag tror att det vore lättare av få en av mina hundar att lära sig att köra bil. De ser åtminstone vägen och förstår instinktivt att man inte får köra in i saker. Ju mer jag testar autopiloten i min bil desto mer är jag övertygad om att det aldrig kommer att fungera som utlovat. Det fungerar på motorvägen, men där kan jag nästan släppa ratten i en bil utan autopilot utan att det händer nånting. Det är lätt. Men det är småvägar och landsvägar som är svåra att bemästra och där ser jag helt enkelt inte att det fungerar.
Om det inte händer ett avgörande genombrott i mjukvaran så undrar jag vad som händer för dem som har betalat för total självkörning. Får de valuta för pengarna eller är det bortkastat?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker AP1 är märkbart sämre än tidigare, så sent som igår gjorde bilen en otäck undanmanöver på motorvägen, använder AP mindre och mindre. Får nästan känslan av att dom gjort AP1 sämre för att komma ifatt med AP2.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SR-71-BlackBird skrev:
Får nästan känslan av att dom gjort AP1 sämre för att komma ifatt med AP2.
Det låter ju märkligt att den skulle blivit sämre än tidigare. Men det är uppenbarligen fler som upplever samma sak. Konstigt. Det är ju fullt begripligt att AP inte klarar av att hantera alla situationer som kan inträffa, men att den utan anleding gör farliga manövrar tycker jag låter skrämmande. Man får alltså inte bara hålla koll på trafiken som i vanliga fall när man kör själv, man får dessutom ha superkoll på autopiloten så att den inte gör nåt idiotiskt. Ungefär som övningskörning, typ. I fallet med AP2 är man ju medveten om det är lite för tidigt att våga använda den i tät trafik och till annat än lite kortare tester, men jag trodde faktiskt att AP1 var mer tillförlitligt numera.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

SR-71-BlackBird skrev:
Tycker AP1 är märkbart sämre än tidigare, så sent som igår gjorde bilen en otäck undanmanöver på motorvägen, använder AP mindre och mindre. Får nästan känslan av att dom gjort AP1 sämre för att komma ifatt med AP2.
Om man inte fått uppdateringen ännu så bör man alltså låta bli att installera den så länge sån möjligt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tycker det verkar som att de inte kommit ikapp med ap1 sedan
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... edirect=no
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Provade ap2 på motorväg idag. Oj vad nervös den är när den närmar sig andra bilar, eller när den byter fil, eller när någon annan byter fil, eller när man passerar en avfart, eller... Jag stängde av den för jag blev nervös också.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

SR-71-BlackBird skrev:
Har du fått senaste uppdateringen och är det den du hänvisar till eller menar du även tidigare? Tycker min fungerar rätt bra.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Mats skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Har du fått senaste uppdateringen och är det den du hänvisar till eller menar du även tidigare? Tycker min fungerar rätt bra.
Jag är väldigt nöjd med AP1 och använder det i princip hela tiden... Mycket avslappnande och skönt att komma fram utan att behöva anstränga sig :D
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

mati skrev:
Mickeren skrev:
Det blir ingen Tesla. Blir en vanlig bil. Har tröttnat på att behöva kontakta SC varje månad med nått. uppdateringar som inte uppdaterar nått utan bara ger dig säker som du betalt för för länge sedan men som alla tycker är en som en fantastisk feature att de kan använda oss kunder som betalande beta testare. AP2 är ju på gränsen till bedrägeri. vilken annan vara för över miljonen kan levereras på detta vis?Du kanske får nått som liknar det vi lovde om ......Ett år??
Mercedes e class har samma auto pilot funktioner, kanske till och med bättre, summon funktionen kör inte fram och tillbaka bara om du står 20 cm från bilen., till exempel.

Tesla's eldrift är fantastisk , men deras idé att göra bilen till en rullande smartphone som får lovade funktioner I efterhand och allt hypas I media , köper jag inte. att I huvud taget göra en så uppdateringar att fläkten får 11 steg I stället för 10 är ju rent skrattretande.

Nu får jag 100 sektmedlemmar som ber mig ...... för jag kritiserar tesla och inte ser dess storhet. Det vet jag men Tesla har, enligt min mening, en del att tänka på runt bilar I framtiden och tills dess kommer jag att hitta en annan bil. En som levereras med de funktioner jag betalt för , inte tappar vesäntliga delar på motorvägen och som mäter passform i mm och inte cm.

Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tänker inte kritisera dig. Jag förstår nämligen precis vad du menar. Tråkigt att du skaffar icebil igen, men jag antar att du inte hade gjort det om det hade funnits andra alternativ.
Själv kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till nåt annat än eldrift, så jag står ut med Teslas brister och tillkortakommanden. Det är trots allt en härlig bil när den fungerar.
Angående features och funktioner är Tesla absolut inte bäst, nej. Volvo har t ex älgkollisionsvarnig (som dessutom fungerar). En funktion som jag skulle uppskatta betydligt mer än en vinglig autopilot som när som helst kan ta livet av mig och mina kära. Angående AP2 håller jag med dig, att sälja en funktion som inte finns, och som antagligen aldrig kommer finnas, är snudd på bedrägeri. Visserligen står det tydligt (nästan) överallt att det inte kommer att finnas förrän någon gång i framtiden, men ärligt talat, köper man verkligen en gris i säcken när varken säcken är tillverkad eller suggan är född?
Skriv svar