AGCF skrev:Vilken vinner? Håkan Matson tycker Miraien är bättre för Teslan är lite stötig. Carl-Johan Lejland vill ha en elbil med vätgas-räckviddsförlängare.
De ville helst låna en s60 av Tesla för räckvidden skulle då vara lika som Miraien, men de fick en 90D som visserligen kostade lika mycket i leasingkostnad per månad som Miraien. Jag kan tycka att man borde jämföra bilar i samma prisklass eller prestanda eller storlek.. Nåväl.
Om man kan ladda hemma så är Teslan bra men annars är det smidigare med Miraien som tankar på 3 min. Om man bara har ett 6A 220v uttag hemma som Håkan så är det kört. Dessutom slog hans jordfelsbrytare ifrån (för man anta, "den släckte hela huset"). Sanslös artikel. Vem kan inte installera ett nytt eluttag om man köper en bil för en miljon?!
Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.44.54.png
Jag hörde bara sista meningarna på dagens ekonmieko på radion men Peter Karlsson, "expert" på bilindustrin, tillfrågades om bilutvecklingen framöver. Han sa att på kort sikt, 10 år eller så, kommer utvecklingen gå till elbilar medan på längre sikt, det blir vätgas och bränsleceller. Det går inte att åka omkring med tunga batterier i längden.
Något sådant sa han samt att bilindustrin siktade på att ställa om mot bränsleceller.
Jag åker omkring med ett "tungt batteri" men den enda gång jag tänker på det är i kurvor och rondeller för att bilen inte kränger. Tyngdpunkten är så låg. I alla andra fall känns bilen lätt som en fjäder! Branta uppförsbackar, start vid grönt ljus och liknande verkar bilen tyngdlös! Jag vill påstå att det går alldeles utmärkt att åka omkring med tungt batteri!
Att ladda hemma, SOC och priset på el contra alternativen gör valet av batteribil enkelt.
Det vill till en formidabel teknikutveckling om bränslecellsbilar skall slå ut batteribilar och det förutsätter nog att ingen utveckling av batteribilar sker alls under tiden.
Den som lever får se. Tills vidare njuter jag vidare, sittandes på mitt stora, tunga batteri!