DI Weekend Mirai vs 90D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Jag förstår inte varför Toyota inte bygger ut med vätgasmackar likt Teslas snabbladdare om dom nu är så övertygade om att vätgas är framtiden? Vad är problemet?
Jag förstår att det är en retorisk fråga, men jag vill ändå svara som jag tror det förhåller sig. Biltillverkarna är så förtjusta i vätgas just av den anledningen, att de inte behöver bry sig om var "bränslet" kommer ifrån. Precis på samma vis som de skiter i var bensinen kommer ifrån och vad det kostar att tanka. De bygger tanken som ska fyllas med vätgas, resten får någon annan fixa.
Elbilar är ju lite annorlunda. Visserligen måste elen också framställas nånstans, men det är ju ett mindre bekymmer i detta sammanhanget. Problemet är batterierna som måste tillverkas och då ligger ansvaret plötsligt hos biltillverkaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av 12man »

Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
En lista på vad de jämför:

Räckvidd
Mirai 35 mil / Tesla 50 mil

Bagage
Mirai 361 l / Tesla 834 l

Komfort
Mirai konventionell / Tesla stötig

Utseende
Mirai sticker ut / Tesla konventionell

Leasingkostnad
Samma

Bränslekostnad
Mirai 8 kr / Tesla 2 kr

Acceleration
Mirai 9,6 s / Tesla 4,4 s
Så inte ens vätgasbilen fanboy nummer ett kan få till siffrorna så att Mirai vinner?!? Hur kört är det då på en skala?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
AGCF skrev:
En lista på vad de jämför:
.....
Komfort
Mirai konventionell / Tesla stötig

.......
Så inte ens vätgasbilen fanboy nummer ett kan få till siffrorna så att Mirai vinner?!? Hur kört är det då på en skala?
här brukar det annars heta att någon är svampig och den andra distinkt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:
Hur mycket bidrag får man om man vill bygga en snabbladdare, typ CCS?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Pontus »

12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Vem ska betala? Jo vi skattebetalare så klart! :evil:
Hur mycket bidrag får man om man vill bygga en snabbladdare, typ CCS?
Tror man kan få halva kostnaden från klimatklivet för laddare. Det är samma regler som gäller för vätgasmackar också antar jag. Bara det att för en vätgasmack så kan du slanta in 5 miljoner istället för kanske 200kkr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Jerka »

Intressant är att knappt någonting som enligt artikelförfattarna drar ner betyget på teslan har med drivlinan att göra:

- Dyr
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:

- Dyr
- Klart sämre prestanda
- Klart sämre bagageutrymme
- Bara 4 platser
- Man kan bara tanka på 4 ställen i Sverige

Jag fattar bara inte hur Teslan inte kan vinna på knockout i jämförelse. Och då har vi inte ens kommit till vätgasens andra nackdelar, som att det går åt mer energi att skapa den, att distributionen kräver miljardinvesteringar osv.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.
Så du menar att marknaden helt ska styra övergången?
De skatter vi har på fossila bränslen och reducering av förmånsvärdena på miljöbilar då? Ska de avskaffas?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
12man skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga är ju vem som investerat i de vätgasmackar som finns i Sverige och de nya som ska byggas?
https://fuelcellsworks.com/news/nel-asa ... in-sweden/

från http://www.di.se/bil/vatgas-ska-fa-fart-pa-mariestad/

Vätgasstationen som invigdes på tisdagen har en budget på 10 miljoner kronor. Hälften kommer från EU och 3,9 Mkr ska förhoppningsvis komma från Västra Götalands Regionalutvecklingsnämnd – händelsevis fattas beslut på torsdagen – medan Mariestads skattebetalare står för 1,5 Mkr.
Intressant för de som klagar på att elbilar får bidrag vid inköp. 1 vätgasmack räcker till 250 elbilar, det ju några stycken i varje fall. Hur många mackar behöver vi?
Det är därför jag är stenhårt emot bidrag till utbyggnad av laddstationer också. Låt marknaden bestämma, tack.
Så du menar att marknaden helt ska styra övergången?
De skatter vi har på fossila bränslen och reducering av förmånsvärdena på miljöbilar då? Ska de avskaffas?
Det enda som behövs är detta:
"Bränslekostnad
Mirai 8 kr / Tesla 2 kr"



Att ge bidrag i procent är totalt vansinne! Tänk på att det finns enormt många lycksökare där ute som gärna skrapar hem några miljoner. Varför inte tex skuffa upp priset med någon miljon om ändå "någon annan betalar". Samma gäller ju för laddare där priset förmodligen skulle varit lägre nu om inte bidragen funnits.

Hur många i Sverige har köpt sin Tesla pga 40000kr i bidrag? Hur mycket dyrare är Leaf eller Ioniq pga bidraget?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av +46 »

Hur fick de fram att toppfarten på Teslan är 178 km/tim? Någon som lekt med Valet mode?
IMG_0613.PNG
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av AGCF »

+46 skrev:
Hur fick de fram att toppfarten på Teslan är 178 km/tim? Någon som lekt med Valet mode?
Det står samma på Mirai. Troligen slarvig korrektur
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:
...
Men vad i....? De har verkligen ansträngt sig att värka fram en massa nackdelar. Jag säger inte att Teslan är perfekt. Långt ifrån. Den har en hel del brister och nackdelar, men det har de inte skrivit nånting om. Istället kommer de med sånt där trams. De sista två är verkligen toppen. Jag kompletterar gärna lite:
- den finns inte i solid white
- dåligt utbud av original 19"-fälgar
- elräkningen blir dyrare än tidigare
- man måste ladda hemma och får inte åka till en bensinmack
- folk kommer och stör och ställer en massa frågor om bilen hela tiden
- varje gång man är inne på ett SC blir man tvungen att köpa en t-shirt eller en jacka

Har jag glömt nåt viktigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 463
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Elbilisten »

mati skrev:
Jerka skrev:
- Stötig fjädring
- Konventionell design
- Stram och tråkig inredning
- Trångt i mitten av baksätet som vuxen
- Känns tung när man kör den
- Man tröttnar på att accelerera från 0-100 (!)
- Om man inte vet vad man gör så kan det gå en propp där hemma när man försöker ladda.

Jämför med nackdelarna med Miraien:
...
Men vad i....? De har verkligen ansträngt sig att värka fram en massa nackdelar. Jag säger inte att Teslan är perfekt. Långt ifrån. Den har en hel del brister och nackdelar, men det har de inte skrivit nånting om. Istället kommer de med sånt där trams. De sista två är verkligen toppen. Jag kompletterar gärna lite:
- den finns inte i solid white
- dåligt utbud av original 19"-fälgar
- elräkningen blir dyrare än tidigare
- man måste ladda hemma och får inte åka till en bensinmack
- folk kommer och stör och ställer en massa frågor om bilen hela tiden
- varje gång man är inne på ett SC blir man tvungen att köpa en t-shirt eller en jacka

Har jag glömt nåt viktigt?
Man får ont i kinderna av att le varje gång man trampar plattan i mattan.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Foluke »

AGCF skrev:
Vilken vinner? Håkan Matson tycker Miraien är bättre för Teslan är lite stötig. Carl-Johan Lejland vill ha en elbil med vätgas-räckviddsförlängare.

De ville helst låna en s60 av Tesla för räckvidden skulle då vara lika som Miraien, men de fick en 90D som visserligen kostade lika mycket i leasingkostnad per månad som Miraien. Jag kan tycka att man borde jämföra bilar i samma prisklass eller prestanda eller storlek.. Nåväl.

Om man kan ladda hemma så är Teslan bra men annars är det smidigare med Miraien som tankar på 3 min. Om man bara har ett 6A 220v uttag hemma som Håkan så är det kört. Dessutom slog hans jordfelsbrytare ifrån (för man anta, "den släckte hela huset"). Sanslös artikel. Vem kan inte installera ett nytt eluttag om man köper en bil för en miljon?!

Skärmavbild 2017-03-10 kl. 07.44.54.png
Jag hörde bara sista meningarna på dagens ekonmieko på radion men Peter Karlsson, "expert" på bilindustrin, tillfrågades om bilutvecklingen framöver. Han sa att på kort sikt, 10 år eller så, kommer utvecklingen gå till elbilar medan på längre sikt, det blir vätgas och bränsleceller. Det går inte att åka omkring med tunga batterier i längden.
Något sådant sa han samt att bilindustrin siktade på att ställa om mot bränsleceller.
Jag åker omkring med ett "tungt batteri" men den enda gång jag tänker på det är i kurvor och rondeller för att bilen inte kränger. Tyngdpunkten är så låg. I alla andra fall känns bilen lätt som en fjäder! Branta uppförsbackar, start vid grönt ljus och liknande verkar bilen tyngdlös! Jag vill påstå att det går alldeles utmärkt att åka omkring med tungt batteri!
Att ladda hemma, SOC och priset på el contra alternativen gör valet av batteribil enkelt.
Det vill till en formidabel teknikutveckling om bränslecellsbilar skall slå ut batteribilar och det förutsätter nog att ingen utveckling av batteribilar sker alls under tiden.
Den som lever får se. Tills vidare njuter jag vidare, sittandes på mitt stora, tunga batteri!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av bjelkeman »

Som om vätgastankar och bränsleceller inte vägde något.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av MangeT »

Hur är det med krocksäkerhet med en fylld vätgastank i bilen?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.
Om du ska få ut samma prestanda -acceleration - så måste du väl ha ett stort batteri?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
AGCF skrev:
LarsL skrev:
Lustigt att Mirai väger nästan lika mycket som motsvarande Tesla då?

Om elbilen slår igenom så finns det inte en chans att vätgasbilen skulle komma tillbaka. Det är nu emot fossilarna som vätgasbilen har en chans.
Om Mirai hade haft 5 sittplatser och samma bagagevolym som Teslan hade den säkert vägt mer. Lägg till samma prestanda med. Samma effektuttag och komponenterna hade varit större.
Om du ska få ut samma prestanda -acceleration - så måste du väl ha ett stort batteri?
Det är svårt att få ut mycket kräm på kort tid ur en bränslecell verkar det som.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av Swede1 »

14 miljoner för en vätgas mack, en snabbladdar på 50 kW kostar väl ca 140' ? Det blir 100 snabbladdar för samma pengar. Se på Lidl som börjar sätta upp vid mat butikerna. För växelpengar (jmf med övriga tokutgifter i statsbudgeten) skulle vi ha snabbladdare med någon mils avstånd i hela Sverige. När elbilar som Hyundai Ionic redan idag kostar 300' och går 15-20 mil i motorvägs fart så kan de flesta köpa elbil redan idag.

Möjligen kan en bränslecell fungera som räckvidd sfär langare, 200 Kg batterier och 50 kg räckvidd sfär langare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI Weekend Mirai vs 90D

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
14 miljoner för en vätgas mack, en snabbladdar på 50 kW kostar väl ca 140' ? Det blir 100 snabbladdar för samma pengar. Se på Lidl som börjar sätta upp vid mat butikerna. För växelpengar (jmf med övriga tokutgifter i statsbudgeten) skulle vi ha snabbladdare med någon mils avstånd i hela Sverige. När elbilar som Hyundai Ionic redan idag kostar 300' och går 15-20 mil i motorvägs fart så kan de flesta köpa elbil redan idag.

Möjligen kan en bränslecell fungera som räckvidd sfär langare, 200 Kg batterier och 50 kg räckvidd sfär langare.
Problemet med räckviddsförlängare blir ju att bilen blir dyrare och dessutom känsligare för fel och ger dyrare service.
Finns det snabbladdare lika tätt som det finns etanolpumpar så skulle det inte vara några som helst problem att åka runt i Sverige öven med en gen1 bil som Leaf eller Ioniq.
Skriv svar