Jag vet det. Jag bor själv inte i Stockholm utan i Västerås, och ja, här skulle självkörande taxibilar antagligen kunna ersätta bussarna mer eller mindre rakt av.far1far2 skrev:En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var följande citat från artikeln vi diskuterade:
Just eftersom tunnelbana är en högkapacitetslösning för större städer (av vilka det i Sverige idag mycket riktigt bara finns en) menar jag att självkörande bilar och tunnelbana båda kommer finnas i framtiden. Han verkar mena att kollektivtrafiken helt kommer försvinna i framtiden till förmån för förarlösa bilar och det tror jag helt enkelt inte på, åtminstone inte i storstäderna. Kollektivtrafiken kommer bli kvar av kapacitetsskäl.Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs idag på kollektivtrafik är därigenom bortkastade, säger Bohlin (...)