Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Jerka

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

far1far2 skrev:
Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Jag vet det. Jag bor själv inte i Stockholm utan i Västerås, och ja, här skulle självkörande taxibilar antagligen kunna ersätta bussarna mer eller mindre rakt av.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var följande citat från artikeln vi diskuterade:
Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs idag på kollektivtrafik är därigenom bortkastade, säger Bohlin (...)
Just eftersom tunnelbana är en högkapacitetslösning för större städer (av vilka det i Sverige idag mycket riktigt bara finns en) menar jag att självkörande bilar och tunnelbana båda kommer finnas i framtiden. Han verkar mena att kollektivtrafiken helt kommer försvinna i framtiden till förmån för förarlösa bilar och det tror jag helt enkelt inte på, åtminstone inte i storstäderna. Kollektivtrafiken kommer bli kvar av kapacitetsskäl.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.
Naturligtvis, i blandtrafik finns ju väldigt lite att vinna. Och helt autonoma bör de nog inte heller vara, utan de bör samarbeta med andra fordon, eller dirigeras centralt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Kostade det bara 30k per hushåll? Låter märkligt billigt i glesbyggd. Räknar man inte med stommen då? Det var stommen jag tänkte varb statligt finansierad. Pillades in längs järnvägen vill jag minnas, iaf en bit norr om Sundsvall
Vi räknade med 35k, men landade på lite under 30k för 92 hushåll fördelat över en yta på ungefär 1x1 mil. Det var med rubbet. Att det blev så "billigt" berodde nog på att det var så många som jobbade gratis i flera månader och att grävmaskinentreprenören hade räknat helt fel och offererat alldeles för billigt. Och kanske var det lite skicklighet att han som gjorde planeringen var duktig på att optimera. Undrar vem det var... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur dyrt det blir med fiber på landsbygden varierar nog väldigt. Här kostade det oss 15000:- Kommunens stadsnät satsade 1/3, EU-bidrag 1/3 och vi slutkunder 1/3, alltså 15000:-. Det var stadsnätet som stod för fibergrävningen och de äger nätet. Sen släpper de in de aktörer som vill leverera tjänster.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Själva nyheten har behandlats tidigare men måste ändå lägga in det här.. Smått pinsamt hur dålig koll TV4 verkar ha.. Stavar fel i rubriken på sin Youtubekanal.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Själva nyheten har behandlats tidigare men måste ändå lägga in det här.. Smått pinsamt hur dålig koll TV4 verkar ha.. Stavar fel i rubriken på sin Youtubekanal.
Ajajaj vad pinsamt. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TureS.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det bästa med den notisen enligt mig:
Det bästa med en Tesla

Melodi: Auld lang syne.

"Herr Elon Musk, uppfinn oss raskt
Nu en bil som kör sig själv
Så den kan köra hem med mig
Klockan tolv en lördagskväll
En algoritm i förarsits
Som alltid når sitt mål
Kör aldrig fel och drivs av el
När jag drivs av etanol."

Textförfattare: Henrik Carlsson
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Centern: Regeringen måste försöka få hit Tesla

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6639149

Nu är det väldigt nära att Centern får min röst i nästa val.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

strejf skrev:
Centern: Regeringen måste försöka få hit Tesla

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6639149

Nu är det väldigt nära att Centern får min röst i nästa val.
Undrar hur det skulle låta om Centern satt i regeringen... Det där med bilar var väl inte så viktigt på den tiden?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag håller med om att Sverige bör hålla sig framme för att locka till sig Tesla, kostar ju inget även om möjligheterna är små (tror precis som Tibor att Tesla föredrar en fabrik i euroområdet). Men vad Trollhättan har med detta att göra är för mig en gåta. Att hyra in sig på en del av en befintlig monteringsfabrik är ju inte alls vad Tesla behöver, och det är också uppenbart tvärt emot Teslas sätt att jobba. De vill ha så mycket kontroll som möjligt själva.

Centerns utspel känns mest som populism.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Mm, alla "politiker" är mer eller mindre populister, titta på Schweiz demokrati, folk vet inte vem som är statsminister, därför han byts ut varje år från en samlingsregering. Oppositionen är folket! Funkar hur bra som helst.

https://www.svd.se/schweiz-modell-bor-s ... /om/debatt
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Fick denna av AMS idag ( som tack för enkätsvar om Tesla): Test BMW, Porsche och Tesla.
Edit: PDF en var för stor. Kort resumé: BMW 750i X-drive, Porsche Panamera 4s och och Tesla S 90D testades. Tesla vann, fra på drivlinan, miljö och fungerande autopilot (måste varit ver 1).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
Mm, alla "politiker" är mer eller mindre populister, titta på Schweiz demokrati, folk vet inte vem som är statsminister, därför han byts ut varje år från en samlingsregering. Oppositionen är folket! Funkar hur bra som helst.

https://www.svd.se/schweiz-modell-bor-s ... /om/debatt
... Med katastroflåga antal som röstar... Inte så bra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hanty skrev:
Fick denna av AMS idag ( som tack för enkätsvar om Tesla): Test BMW, Porsche och Tesla.
Edit: PDF en var för stor. Kort resumé: BMW 750i X-drive, Porsche Panamera 4s och och Tesla S 90D testades. Tesla vann, fra på drivlinan, miljö och fungerande autopilot (måste varit ver 1).
Men dom vann ju inte direkt på kvalitet och inredning. Ska bli kul att se Porsches elbil när den väl kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
hanty skrev:
Men dom vann ju inte direkt på kvalitet och inredning. Ska bli kul att se Porsches elbil när den väl kommer.
När den kommer, och alla dom andra... Can't wait...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
hanty skrev:
Nej, samtidigt så var det flera ronder som jag blev lite förvånad över att Tesla vann. Den hade lägst ljudnivå (!!!) och de upplevde att den hade bäst chassi och köregenskaper vid aktiv körning. Om den bara hade haft en "ljudkuliss" (!!!) hade den maxat poängen i ronden "aktiv körning". Visst är den trevlig att köra hårt, bilen, men att de skulle ranka den före nya Panamera i det avseendet är faktiskt lite av en skräll. Överlag ett väldigt intressant test att läsa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

danni skrev:
Pontus skrev:
hanty skrev:
Nej, samtidigt så var det flera ronder som jag blev lite förvånad över att Tesla vann. Den hade lägst ljudnivå (!!!) och de upplevde att den hade bäst chassi och köregenskaper vid aktiv körning. Om den bara hade haft en "ljudkuliss" (!!!) hade den maxat poängen i ronden "aktiv körning". Visst är den trevlig att köra hårt, bilen, men att de skulle ranka den före nya Panamera i det avseendet är faktiskt lite av en skräll. Överlag ett väldigt intressant test att läsa.
Nu har jag inte läst artikeln, men om de rankar Teslan före nya Panamera kördynamiskt så är det något som är helt galet. Jag har provkört nya Panamera, dock med allt extra lull-lull (bakaxelstyrning, luftfjädring). Styrning, agilitet osv är i min bok mycket bättre i Panameran.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

helix skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
hanty skrev:
Nu har jag inte läst artikeln, men om de rankar Teslan före nya Panamera kördynamiskt så är det något som är helt galet. Jag har provkört nya Panamera, dock med allt extra lull-lull (bakaxelstyrning, luftfjädring). Styrning, agilitet osv är i min bok mycket bättre i Panameran.
Panameran i testet har luftfjädring och fyrhjulsstyrning. Teslan har också luftfjädring. Jag mindes dock fel, Teslan hade inte full pott på styrning heller. Däremot på chassi, motor och växellåda.

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Artikel om X i M3.. rätt positivt skrivet men jag skulle nog inte säga att hon som hon skriver i rubriken fått med allt man behöver veta..

http://m3.idg.se/2.1022/1.676854/tesla- ... %3A28%3A42
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Lite märkligt att ta upp 0-100 tiden på den billigaste modellen och inte nämna den snabbaste modellen
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Artikel om X i M3.. rätt positivt skrivet men jag skulle nog inte säga att hon som hon skriver i rubriken fått med allt man behöver veta..

http://m3.idg.se/2.1022/1.676854/tesla- ... %3A28%3A42
Hon har skrivit fel släpvagnsvikt. Skall vara 2250 och inte 2568. 2268 har hon fått genom att kolla upp vikten du får dra i USA, 5000 lb, och sedan omvandla det till kg, alternativt är det en köpt och Google-translate-översatt artikel... Jag tror på det sistnämnda, blir allt vanligare att bara översätta det någon annan skrivit. Räckvidden är dock enligt NEDC och inte EPA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Suck. UBS tror att Superchargers är ersättare för bensinstationer...

http://www.di.se/nyheter/analytiker-tes ... miljarder/
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

boreno skrev:

Galet att DI ens publicerar det där. Ska de göra en jämförelse på riktigt borde de se över kostnaden för att installera en bensinpump i varje hushåll :lol:

Att det ska vara så svårt att förstå att man laddar hemma över natten och att det för de flestas körmönster innebär "tankning" på "laddmack" några gånger per månad, eller kanske för en del endast ett par gånger om året.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

boreno skrev:

Någon på TMC svarade:
dennis said: ↑
Another brilliant "analysis" from Colin Langan at UBS (Sell rating, PT of $160):

He conveniently overlooks that more than 95% of EV charging occurs at home, which has an average drive time of 0 minutes.

UBS predicts Tesla will need to spend $8 billion to expand its Supercharger network

TMC predicts oil companies will need to spend $320 Billion to expand their gasoline station network to compete with Tesla home charging!

BREAKING NEWS!!!

Utilizing Math pioneered by savant UBS analyst Colin Langan, the quants at TMC have calculated the Tesla Killer Advantage over the current, antiquated local gas stations when it comes to "fueling" vehicles. If the time to travel to the average gas station is 4 minutes, while the time to travel to your garage is 1 second, then Tesla home charging is 240 times more efficient/convenient than gas stations.

Rex Tillerson, former Exxon CEO and current MIA Secretary of State, when asked to comment said, "Hell yea, that's why I took this gig, so I could divest myself of all that oil stock. You know how expensive it is to put in fuel tanks in every home in America? Hell, in some states to they don't even let you pump your own gas, so that means having an attendant sleeping in a tent on your lawn."

UBS analyst, Colin Langan, when asked to confirm the validity of the math, said, rather heatedly, "That comparison is specious....what person in their right mind would fuel at home, while sleeping in their bed? What self respecting Michigander would miss out on refueling in sub-zero weather? Can you buy Powerball Tickets or Kool Menthol cigarettes at home.....? I didn't think so! This whole home fueling thing is a fad, brought on by haters unfamiliar with the pleasure of visits to modern day convenience Meccas/gas stations. Have you tried the Sausage Biscuit Sandwich at Quick Trip? I don't think you know anything about things you pretend to "analyze". $320 Billion is Absurd!.....Are you gunning for my job?"

Stay tuned as Colin, Mark Spiegel, Steve Bannon and The Entire CNBC morning show get together for a panel discussion on creative uses for extrapolating numbers with no relationship to facts or statistical significance.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1996417
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar