Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Peter Habram skrev:
Jag är nära att slå till på en 90D enligt ovan men har inte följt historiken vad gäller lagerbilar. Ni som har koll i denna tråd, är detta en bra deal? Offerten skriver Showroom discount 141 000 vilket ju låter great:)
På lagerbilar, som brukar ha mätarställning 50 km (vilket betyder allt möjligt under 50 km i verkligheten), så har den officiella rabatten oftast varit i spannet 60-80 tkr. I enstaka fall mindre, i enstaka fall mer. Då pratar jag om rabatten från den bilens nypris vid beställning, så det blir förstås lite skevt när priserna på nya bilar gått upp flera gånger.

Har bilen faktiskt stått i "showroom" så skulle jag själv tveka på att köpa den öht. Det är helt otroligt vad bilarna får utstå när hela barnfamiljer klänger runt i dem. Jag minns att förarstolen satt märkbart löst i en av dem för ett tag sen.

Om du slår till, så glöm inte att rabatten på 8000 kr även gäller om du köper en lagerbil. Uppge kod från någon du anser förtjänar det till din kontakt hos Tesla.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Peter Habram

Inlägg av Peter Habram »

Surfaren skrev:
Peter Habram skrev:
Jag är nära att slå till på en 90D enligt ovan men har inte följt historiken vad gäller lagerbilar. Ni som har koll i denna tråd, är detta en bra deal? Offerten skriver Showroom discount 141 000 vilket ju låter great:)
På lagerbilar, som brukar ha mätarställning 50 km (vilket betyder allt möjligt under 50 km i verkligheten), så har den officiella rabatten oftast varit i spannet 60-80 tkr. I enstaka fall mindre, i enstaka fall mer. Då pratar jag om rabatten från den bilens nypris vid beställning, så det blir förstås lite skevt när priserna på nya bilar gått upp flera gånger.

Har bilen faktiskt stått i "showroom" så skulle jag själv tveka på att köpa den öht. Det är helt otroligt vad bilarna får utstå när hela barnfamiljer klänger runt i dem. Jag minns att förarstolen satt märkbart löst i en av dem för ett tag sen.

Om du slår till, så glöm inte att rabatten på 8000 kr även gäller om du köper en lagerbil. Uppge kod från någon du anser förtjänar det till din kontakt hos Tesla.
Ja, det blir lite skevt som du säger. Testade att fylla i exakt samma utrustning på en helt ny bil och landar på 200´högre vilket som sagt inte är en helt korrekt jämförelse. Jag ska kolla om den verkligen stått i Showroom. Men om skicket är bra så tycker jag 1,25 % ränta och en bra rabatt är rätt läge för köp.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag köpte nyligen en "50 km" fullutrustad S90D för ca 1,080 miljoner. När jag plockar ihop samma bil på webben så kostar den ca 1,400-1,430 miljoner. Det enda som skiljer är AP2, men det tycker inte jag är värt 320-350k extra. Är väldigt nöjd med rabatten och nya bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Peter Habram

Inlägg av Peter Habram »

EnTraktor skrev:
Jag köpte nyligen en "50 km" fullutrustad S90D för ca 1,080 miljoner. När jag plockar ihop samma bil på webben så kostar den ca 1,400-1,430 miljoner. Det enda som skiljer är AP2, men det tycker inte jag är värt 320-350k extra. Är väldigt nöjd med rabatten och nya bilen.
Oj, det var verkligen ett bra pris. Prutade du eller hur kom du upp i så stor rabatt? Jag la inte till "uppdaterad autopilot" och "total självkörningsförmåga". Då hade motsvarande den bil jag kollar på också landat på strax under 1,4. De begär 1,1 för den nu.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Oj vilka priser, du får tre Hyundai ionic för samma som en tesla lagerbil. 28+28+28 kwh = 84 kwh.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Peter Habram skrev:
EnTraktor skrev:
Oj, det var verkligen ett bra pris. Prutade du eller hur kom du upp i så stor rabatt? Jag la inte till "uppdaterad autopilot" och "total självkörningsförmåga". Då hade motsvarande den bil jag kollar på också landat på strax under 1,4. De begär 1,1 för den nu.
Vad jag vet går inte pruta på Tesla bilar. Det var det priset den låg ute för när jag slog till i mellandagarna. Rabatten syns inte på kvittot då dom satt ner grundpriset, så har jag officiellt fått ca 70k lagerbilsrabatt. 320-350k är rabatten som jag ser det mot att sätta ihop motsvarande bil idag.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Swede1 skrev:
Oj vilka priser, du får tre Hyundai ionic för samma som en tesla lagerbil. 28+28+28 kwh = 84 kwh.
Jag skulle inte byta min 90D mot 100 st Hyundai Ionic. Inte för att det är nått fel på Hyndai'en utan för att Teslan är så fantastisk bil.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Jag skulle inte byta min 90D mot 100 st Hyundai Ionic. Inte för att det är nått fel på Hyndai'en utan för att Teslan är så fantastisk bil.
Det förstår jag. Var tusan skulle man göra av de 98-99 som man inte kör med... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

EnTraktor skrev:
Oj, det var ju ett helt galet bra pris! Det är ungefär vad min icke-fullutrustade 85D kostade - före rätt många av prishöjningarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

En model S 90D enligt "min" specifikation kostar idag 1.440.000 kr. Jag betalade 1,1 och då var det 140k i showroom discount, men den hade aldrig stått i något showroom. Jag tycker "rabatten" på 350k är helt ok för att få AP1 ist för AP2. Min tidigare beställda P100D skulle kostat 1,7.

Tycker iofs att 1,44 MSEK för en 90D är på tok för dyrt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

lator skrev:
EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Det förstår jag. Var tusan skulle man göra av de 98-99 som man inte kör med... ;-)
Jag kan ändå tänka mig 100 Ioniqs. 2000mils räckvidd om man laddar dem fullt och placerar ut dem lite strategiskt. :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

MSO skrev:
lator skrev:
EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Jag kan ändå tänka mig 100 Ioniqs. 2000mils räckvidd om man laddar dem fullt och placerar ut dem lite strategiskt. :D
Hmm... Känns som ett sällskapsspel... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja försvunna diamanten i elbilsversion :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Jag hittade en demobil 90D med nextgen, och allt annat förutom extra säten. Jag sitter och läser avtalet och väntar på att trycka ok-knappen så får jag bilen runt sportlovet. :D Tänkte prova elbil till 3:an kommer och då ev byta till den för att få ner kostnaden.
Det dyker upp frågor som med all säkerthet finns svar på i en massa trådar men det förenklar för mig med alla svar på samma ställe :shock:
Jag har trefasuttag (rött) i carporten men när jag tittar på säkringsöversikten ser jag att det är 10A säkring. Behöver den ökas för att kunna användas? El är inte min grej :?
Jag kör ca 15 mil/dag och räknar med att det ska räcka att ladda hemma, tyvärr ingen möjlighet på jobbet. Teslaladdbox?
Det ingår dubbelladdare i spec men funderar på att ta bort den, jag läser att det är olika åsikter om behovet. En CHademo till en billigare kostnad? Vad krävs för destinationsladdare?
Vilka sladdar/adapters rekommenderas att införskaffa?
Behöver tyvärr införskaffa vinterdäck redan i år. Rekommenderas Teslas egna som jag tycker är dyra eller finns det andra alt? Jag har kört dubbat hittills men mest för att jag vet hur det ser ut på essingeleden och 73.an mot nynäs vintertid när plogningen har misslyckats :evil:
Försäkring från andra är Protector? I sthlm är det dyrt även om jag bor i villa i Spånga.

Jag köper som privatperson men nu kan jag inte håla mig längre och frågorna lär bli fler :D Presentation kommer....
/Tomas
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

tompet skrev:
Jag hittade en demobil 90D med nextgen, och allt annat förutom extra säten. Jag sitter och läser avtalet och väntar på att trycka ok-knappen så får jag bilen runt sportlovet. :D Tänkte prova elbil till 3:an kommer och då ev byta till den för att få ner kostnaden.
Det dyker upp frågor som med all säkerthet finns svar på i en massa trådar men det förenklar för mig med alla svar på samma ställe :shock:
Jag har trefasuttag (rött) i carporten men när jag tittar på säkringsöversikten ser jag att det är 10A säkring. Behöver den ökas för att kunna användas? El är inte min grej :?
Jag kör ca 15 mil/dag och räknar med att det ska räcka att ladda hemma, tyvärr ingen möjlighet på jobbet. Teslaladdbox?
Det ingår dubbelladdare i spec men funderar på att ta bort den, jag läser att det är olika åsikter om behovet. En CHademo till en billigare kostnad? Vad krävs för destinationsladdare?
Behöver tyvärr införskaffa vinterdäck redan i år. Rekommenderas Teslas egna som jag tycker är dyra eller finns det andra alt? Jag har kört dubbat hittills men mest för att jag vet hur det ser ut på essingeleden och 73.an mot nynäs vintertid när plogningen har misslyckats :evil:
Försäkring från andra är Protector? I sthlm är det dyrt även om jag bor i villa i Spånga.

Jag köper som privatperson men nu kan jag inte håla mig längre och frågorna lär bli fler :D Presentation kommer....
/Tomas
10A kommer att funka för dig bara du ställer in bilen på att dra max 10A oxo så är det inga problem. Och ja, en box är bättre men inget krav eg, boxen är nog
driftssäkrare i längden (och spar på UMC:n sas) den tål nog väder och vind bättre osv.
Jag har haft STOR nytta av dubbelladdaren iaf, många stolpar som kan ge 22kW :) Många ställen med typ2-stolpar har inte CHAdeMO men även vanligt med tvärtom...
Försäkringar verkar vara en jäkla djungel just nu tyvärr :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

tompet skrev:
I bilen kan du ställa ner så att du bara laddar med 10 ampere(eller mindre) så enda problemet är att du inte kan ladda lika snabbt som om du hade haft 16A säkring.
Räkna en kilometer laddning per fas/ampere/timme så om du har tre faser och kan ladda med 10 ampere så kan du ladda 3 mil per timme. Över en natt räcker de för dina körmönster men om du har kört långt en dag och ska iväg långt dagen efter så kan det vara problem.
De flesta destinationsladdarna använder typ2 uttag eller kabel och där behövs det en typ2 kabel om det bara är ett uttag.
Typ2 och CHadeMo
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Haha, här är det en till som köpte sin Model S privat för att han inte kunde hålla sig. Känns bra att det finns fler som är lika vansinniga. ;)
Jag laddar oxå trefas 10A hemma. Inga som helst problem. Det går att ladda från tomt till fullt över natten, ifall det någonsin skulle behövas vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Tack för svaren och lär väl inte gå till historien som gjort det smartaste bilköpet men va f-n :twisted:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns inga smarta bilköp. Du lär vara en mille fattigare sen men du kommer aldrig aldrig ångra dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Det är det bästa dåliga köpet du kan göra! :lol:

Det var så dumt av mig att köpa en tesla när jag ska anlägga trädgård och inreda ett nybyggt hus.
Men jag har inte ångrat mig en sekund.

Och trädgården blir med tiden grön varesig man vill eller inte. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu finns det endast tre Model S 90D kvar och samtliga har AP2 vilket betyder att rabatterna inte är så stora(har inte kollat men tror inte det). Dock så ingår fri användning av SuperCharger i alla vilket betyder att de nu kan vara en sista chans om man vill köpa en "ny" och anser att det är viktigt.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Den jag fick offert på fanns i Holland, det fanns ytterligare någon röd och grå ute i Europa.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Kommer inte bilar som avbokats, men är tillverkade och på fartyg över Atlanten dyka upp som demobilar med fri supercharger?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Bilarna som finns ute i Europa blir färre men bilar som är beställda innan supercharger togs bort ur spec borde ju rimligtvis ha det!

Sent igår insåg jag hur dumt det är med en sån dyr bil och tryckte på OK-knappen.... Nu ska jag "bara" få min bil såld... :roll:
Förstår att det är olika tyckanden kring dubbelladdare! Om jag förstått det så har inte det betydelse hemma om man inte kan styra ut styrkan? Hjälper dubbelladdaren vid destination chargers?

Är det någon som har tips om vinterdäck/fälg, förutom Teslas egna som är dyra eller kanske ska sälja :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dubelladdare hjälper där du har tillgång till mer än 16 A trefas via typ 2 (> 11 kW), t ex vissa destinationsladdare, vissa offentliga laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar