Nej men varför ska du göra det ?Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Moderator: Redaktion
Nej men varför ska du göra det ?Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/buildi ... edirect=noHerr X skrev:Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
På svenska sidan står det svenska prisetHerr X skrev:Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Så var det - på den norska sidan såg jag en mängd olika länder som jag kunde välja mellan i en drop down, dock inte Sverige. Väljer jag teslas svenska sida, listas bara priset för Sverige.mans71 skrev:https://www.tesla.com/sv_SE/blog/buildi ... edirect=noHerr X skrev:Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Additional program details here längst ned på sidan. Men den sidan visar bara ett pris - priset för sverige. Kanske är geo-baserat så du i norge inte kan se samma som oss?
Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte medHerr X skrev:Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!e5m1r skrev:Nej men varför ska du göra det ?Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Det kommer det inte göra då avgiften gäller bara teslor och du informeras på skärmen i bilenZalman3 skrev:Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!e5m1r skrev:Nej men varför ska du göra det ?Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Hela poängen med ideal fee är att laddarna ska inte användas som parkeringsplatser
Jamen hur avgiften debiteras vet ju inte en ICE. De tror rimligen att det kommer en P-vakt såsom i vanliga fall när man felparkerar.e5m1r skrev:Det kommer det inte göra då avgiften gäller bara teslor och du informeras på skärmen i bilenZalman3 skrev:Tycker det är bra om det kommer upp skyltar som säger att det kostar 3,10kr/minut för de som inte laddar, kan ju skrämma bort nån ICE!
Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.Herr X skrev:De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...LarsL skrev:Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.Herr X skrev:De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
Om jag inte minns fel så har det med energiskatt att göra och nya regler från årsskiftet öppnar upp för att andra än elbolag säljer el till konsulent+46 skrev:Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...LarsL skrev:Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.Herr X skrev:De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
Nej, men man får kompanistryk av oss andra.Zalman3 skrev:Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Om du väljer land annat än sverige så finns er rullista att välja land ifrånapkungen skrev:Kan man hitta en lista på priset över hela världen, eller iaf över hela Europa?
Det beror ju helt på dina körvanor, det finns nog en del som haft bilen ett tag och aldrig använt Supercharger och då är det inte värt mycket men om du kör mycket kan det vara värt en hel del.Mickep skrev:Nu kan man börja räkna på värdet av gratis SuC .
Är intresserad av vad folk värderar det till (det var tidigare spekulation om paket med fri tillgång men det var nog bara naiva förhoppningar)
Har man någon statistik över hur mycket en bil laddar när det var gratis?
Du ska köra väldigt mycket om du kör 50 mil varje dag men samtidigt kommer du antagligen ha bilen många år så om du kör mycket i tjänsten (inte taxi) så kan du nog komma upp i några 10-tals tusen efter fyra-fem år. (Har inte räknat, antar från dina räkningar)SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Om vi anser att man enbart reser inom Sveriges gränser med 1.9 kr/kWh . Hur mycket kan Max sparas? Säg att man tar 50 mil på en dag i ett år(ggr 4kr mil) så blir det 73 kkr.
Om du åker 50 mil per dag lär du behöva ha laddning hemma o då startar du varje dag med 30-45 mil i batteriet. Alltså laddar du bara en liten del på SucMickep skrev:Nu kan man börja räkna på värdet av gratis SuC .
Är intresserad av vad folk värderar det till (det var tidigare spekulation om paket med fri tillgång men det var nog bara naiva förhoppningar)
Har man någon statistik över hur mycket en bil laddar när det var gratis?
SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Om vi anser att man enbart reser inom Sveriges gränser med 1.9 kr/kWh . Hur mycket kan Max sparas? Säg att man tar 50 mil på en dag i ett år(ggr 4kr mil) så blir det 73 kkr.
Om du inte laddar något hemma men chansen för det är nog ganska liten om du inte bor i lägenhet utan laddmörligheter.Zalman3 skrev:Om man kör 10.000 mil per år i 3 år och det kostar ca 4kr/milen då kan man ju betala 40.000x3=120.000kr mer för gratis laddning!
Men frågan är, hur mycket mer ska man betala för att få gratis laddning, när man köper en begagnad Tesla?vigge50 skrev:Om du inte laddar något hemma men chansen för det är nog ganska liten om du inte bor i lägenhet utan laddmörligheter.Zalman3 skrev:Om man kör 10.000 mil per år i 3 år och det kostar ca 4kr/milen då kan man ju betala 40.000x3=120.000kr mer för gratis laddning!
Och framförallt förare!e5m1r skrev:1mil är inte lika med lika många kw beroende på bilRemuz skrev:
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?