4kr / mil
Moderator: Redaktion
4kr / mil
Drygt 4 kr per mil kommer supercharing kosta.
https://www.tesla.com/blog/building-sup ... ork-future
Jag tolkar också att det gäller gamla bilar med nya ägare efter 1/15.
"If I don't use my 400 kWh of annual credits will they roll over to the next year?
Unused credits do not roll over to the next year. Credits are reset to 400 kWh each year, on the anniversary of the delivery date. If the car transfers ownership, credits are reset on the date of the transfer."
Nu känns drömmen att köpa en tesla väldigt avlägsen då det blir ännu svårare att få det gå ihop ekonomiskt.
https://www.tesla.com/blog/building-sup ... ork-future
Jag tolkar också att det gäller gamla bilar med nya ägare efter 1/15.
"If I don't use my 400 kWh of annual credits will they roll over to the next year?
Unused credits do not roll over to the next year. Credits are reset to 400 kWh each year, on the anniversary of the delivery date. If the car transfers ownership, credits are reset on the date of the transfer."
Nu känns drömmen att köpa en tesla väldigt avlägsen då det blir ännu svårare att få det gå ihop ekonomiskt.
Re: 4kr / mil
Ganska klart att den inte gäller för bilar beställda före 15/1
FAQ
I thought Supercharging was free. Why do I have to pay now?
If your Tesla was ordered by January 15, 2017, it comes with free Supercharger access for the life of the car. You will not pay for Supercharger use but idle fees may be assessed if your vehicle remains connected to a Supercharger after the charge session is complete.
Tesla Model S and Model X cars ordered after January 15, 2017 will receive 400 kWh (kilowatt-hour) of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) annually on the anniversary of their delivery. We carefully considered current Supercharger usage and found that 400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners. As a result, most owners will continue to enjoy the benefits of Supercharging on road trips at no additional cost.
Men att "400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners", nu är jag inte "owner" men är verkligen Tesla tänkt vara en stadsbil.
FAQ
I thought Supercharging was free. Why do I have to pay now?
If your Tesla was ordered by January 15, 2017, it comes with free Supercharger access for the life of the car. You will not pay for Supercharger use but idle fees may be assessed if your vehicle remains connected to a Supercharger after the charge session is complete.
Tesla Model S and Model X cars ordered after January 15, 2017 will receive 400 kWh (kilowatt-hour) of free Supercharging credits (roughly 1,000 miles) annually on the anniversary of their delivery. We carefully considered current Supercharger usage and found that 400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners. As a result, most owners will continue to enjoy the benefits of Supercharging on road trips at no additional cost.
Men att "400 kWh covers the annual long-distance driving needs of the majority of our owners", nu är jag inte "owner" men är verkligen Tesla tänkt vara en stadsbil.

Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Re: 4kr / mil
1:90/kWh
Är det inkl. moms?
Det är hur som helst minst lika billigt som Clever om man har deras abonnemang, eller c:a dubbelt så dyrt som att ladda hemma.
Jag tycker det är helt OK!
Är det inkl. moms?
Det är hur som helst minst lika billigt som Clever om man har deras abonnemang, eller c:a dubbelt så dyrt som att ladda hemma.
Jag tycker det är helt OK!
4kr / mil
Teslas information säger så här:Jerker skrev:1:90/kWh
Är det inkl. moms?
Det är hur som helst minst lika billigt som Clever om man har deras abonnemang, eller c:a dubbelt så dyrt som att ladda hemma.
Jag tycker det är helt OK!
Jag tycker också 1,90:- verkar vara ett bra avvägt pris. Inte så billigt så du vill skippa hemma-laddning, men inte så dyrt att man trillar av pinn heller.Internationally, pricing is fixed within each country. All prices include taxes and fees.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: 4kr / mil
Jag tycker inte heller det är så farligt dyrt. Man får komma ihåg att detta gäller långresor. Hemmaladdning kostar ungefär 2kr/mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 4kr / mil
Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.

Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 4kr / mil
Ah! Lite för tidigt på morgonen för att orka läsa så noggrant!Surfaren skrev:Teslas information säger så här:Internationally, pricing is fixed within each country. All prices include taxes and fees.

Re: 4kr / mil
De skulle ju kunna ha den andra varianten med minutkostnad och olika tariffer under och över 60 kWh laddningsnivå på utvalda SuC som har problem med Taxi som blockerar laddarna.Johnalm skrev:Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda![]()
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
Re: 4kr / mil
Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.Jerker skrev:De skulle ju kunna ha den andra varianten med minutkostnad och olika tariffer under och över 60 kWh laddningsnivå på utvalda SuC som har problem med Taxi som blockerar laddarna.Johnalm skrev:Jag hade faktiskt hoppats på mer, säg 4 kr/kWh, för att det skulle svida mer för taxibilar att slentrian-ladda![]()
Jag tror 1,90 kr/kWh är för billigt för att skrämma bort dem från SuC.
Däremot skulle de kunna begränsa så att man inte får ladda över 90%. Eller att du är tvungen att starta om. Eller att det kostar ideltime efter 90%. Eller att de gör om så att alla bilar har en buffert som 60kWh har.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 4kr / mil
Har för mig att jag gissade på typ 2kr och hoppades på att det skulle bli max så högt oxo, så det är väl ett ok pris iaf...
Jag tolkar texten som att inga bilar som byter ägare drabbas, men om dom går via Tesla så vetti fan hur det blir, hoppas dom inte rör dessa iaf.
Jag tolkar texten som att inga bilar som byter ägare drabbas, men om dom går via Tesla så vetti fan hur det blir, hoppas dom inte rör dessa iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
4kr / mil
Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
I Norge blir priset 1,40kr/kWh. Det är inte farligt!
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
- Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
- Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 4kr / mil
Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?Herr X skrev:Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 4kr / mil
1mil är inte lika med lika många kw beroende på bilRemuz skrev:Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?Herr X skrev:Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 4kr / mil
Sant, men det kommer vara ganska lite varians gissar jage5m1r skrev:1mil är inte lika med lika många kw beroende på bilRemuz skrev:Jag kan inte juridiken, men borde dom inte kunna komma runt det genom att sälja "räckvidd" i enheten "mil" istället?Herr X skrev:Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 4kr / mil
Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)Herr X skrev:Det står ju att det blir minutkostnad i vissa länder eftersom lokala regler hindrar Tesla från att sälja ström per kWh. Sverige är ju för närvarande ett sådant land.LarsL skrev:Nej! Inga minutkostnader. El ska säljas per kWh och inget annat.
I Norge blir priset 1,40kr/kWh. Det är inte farligt!
In most regions, Tesla owners will pay per kWh as it’s the fairest way to pay for the exact energy used. However, due to local regulations, in several regions we will charge per minute of usage instead, though we are actively working with regulators to update the rules.When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
- Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
- Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 4kr / mil
Enligt den här artikeln http://www.theverge.com/2017/1/12/14257 ... r-charging så finns det en idel fee också. Svårt att förstå vad dom menar men den som stannar längre än man behöver (min tolkning) debiteras per minut. Detta för att hindra sådana som blockerar.
Senast redigerad av Challe76a, redigerad totalt 1 gånger.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: 4kr / mil
Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 4kr / mil
Den är redan implementerad sedan förra uppdateringen. Om man är inkopplad på en superladdare utan att ladda kostar det 3,10kr/minut i Sverige.Challe76a skrev:Enligt den här artikeln http://www.theverge.com/2017/1/12/14257 ... r-charging så finns det en idel fre också. Svårt att förstå vad dom menar men den som stannar längre än man behöver (min tolkning) debiteras per minut. Detta för att hindra sådana som blockerar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 4kr / mil
Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?Herr X skrev:Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Re: 4kr / mil
Vad händer om man laddar fullt och sen kopplar loss laddaren, betalar man fortfarande 3,10kr/min?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 4kr / mil
Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWhHerr X skrev:Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 4kr / mil
e5m1r skrev:Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWhHerr X skrev:Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Tier 2 1,90kr/kWh
Tier 1 0,95kr/kWh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 4kr / mil
Jag hittade inte Sverige på teslas sida - andra länder finns med. Men 1,90/kWh kanske kommer någon annanstans ifrån?Jerker skrev:Vad menar du? I Sverige kostar det 1:90/kWh och ingen minutkostnad eller olika tariffer (förutom den när bilen är färdigladdad). Eller missförstår jag dig?
https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 4kr / mil
Tier 1 och två apliceras enbart på minuttaxa Sverige betalar per kWh så Tiers gäller inte härZalman3 skrev:e5m1r skrev:Jag postade bara länder där tesla aplicerar minuttaxa resten betalar per kWh också Sverige 1,90kr/kWhHerr X skrev:Skumt. Varför är priserna i Sverige inte med någonstans? Kanske de ska avveckla superladdarnätverket i Sverige?e5m1r skrev:Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Tier 2 1,90kr/kWh
Tier 1 0,95kr/kWh?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se