Tesla ligger minst 5 år före andra elbilstillverkare!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Tesla ligger minst 5 år före andra elbilstillverkare!

Inlägg av bylund »

Apple har dock under 15 % av marknaden räknat i antal enheter. Mer i värde dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jerka

Inlägg av Jerka »

Just mobilmarknaden är en intressant jämförelse. Före smartphonens intåg var det Nokia, Motorola och Ericsson i toppen, med märken som Sony och Siemens där bakom. Nu är det Samsung, Apple och en rad kineser med Huawei i spetsen på topp-5. Ja, topp-10 rentav.

Källa: https://www.whattechsays.com/top-10-sma ... the-world/

Om Tesla är Apple så kanske Hyundai är Samsung och kineserna, ja de kommer, var så säkra. Det gäller för alla etablerade bilmärken att agera snabbt om de inte vill spela rollen som Ericsson och Nokia.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jerka skrev:
Just mobilmarknaden är en intressant jämförelse. Före smartphonens intåg var det Nokia, Motorola och Ericsson i toppen, med märken som Sony och Siemens där bakom. Nu är det Samsung, Apple och en rad kineser med Huawei i spetsen på topp-5. Ja, topp-10 rentav.

Om Tesla är Apple så kanske Hyundai är Samsung och kineserna, ja de kommer, var så säkra. Det gäller för alla etablerade bilmärken att agera snabbt om de inte vill spela rollen som Ericsson och Nokia.
Ja, min senaste telefon är en direktimporterad kines för under 1500:-. Jag skulle inte satsa på Apple aktie nu! Allt har sin produktcykel.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Foluke skrev:
Jerka skrev:

Ja, min senaste telefon är en direktimporterad kines för under 1500:-. Jag skulle inte satsa på Apple aktie nu! Allt har sin produktcykel.
Men man kanske borde köpa några aktier i BYD istället?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Dock verkar Apple trots sin mindre marknadsandel dominera helt när det gäller vinst. Mer än 90% av branschens vinst hamnar hos dem enligt artiklar jag sett.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Gustafsson skrev:
Dock verkar Apple trots sin mindre marknadsandel dominera helt när det gäller vinst. Mer än 90% av branschens vinst hamnar hos dem enligt artiklar jag sett.
Inte konstigt. De tar bra betalt för sitt varumärke och har den lite magiska förmågan att släppa "nya" features på sina telefoner ett par år efter sina konkurrenter men ändå locka köpare.

Det finns säkert en del paralleller till bilbranschen. Tesla t.ex. är duktiga på att sälja varumärket.
Skriv svar