Tesla ligger minst 5 år före andra elbilstillverkare!
Moderator: Redaktion
Tesla ligger minst 5 år före andra elbilstillverkare!
Tesla lanserade 2012 modell S85 som klarar 500km under gynnsamma förhållanden.
SC på minst 120kW är rejält utbyggt.
Kommer det ens någon konkurrent i Sverige under 2017 som har 85kWh batteri?
Och knappt nån laddare över 50kW som inte är Teslas.
2020 låter det som konkurrenterna kommer både med stora batterier och snabbladdare, men då är man 8år efter Tesla.
Känns förvånande att konkurrenterna inte brytt sig mera.
2020 låter det som konkurrenterna kommer både med stora batterier och snabbladdare, men då är man 8år efter Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla ligger minst 5 år före andra elbilstillverkare!
Vad tror ni Tesla har hittat på tills dess. M3 kan ju inte enbart ge dem 8år före de andra.Zalman3 skrev:Tesla lanserade 2012 modell S85 som klarar 500km under gynnsamma förhållanden.
Tänk om ex Audi och Volvo kommer med bilar som redan har samma prestanda som Tesla idag. Då måste ju Tesla vara klar med AP 2 och ha minst ett par olika modeller till. Även kanske ha en bilfabrik i Europa så man slipper valuta beroendet. Bilarna blir billigare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Visst kommer de 6-8 år senar med sin första elbil men det betyder inte att Tesla då kommer ligga 6-8 år före. Om Audi släpper sin Q6 etron 2018 så kommer den ha batteri på 95 kWh, kunna laddas med 350 kW kanske har autom körning och kommer därmed ligga i klass med Tesla Model X på flera punkter. Visst kan Tesla fortsätta utveckla Model X fram tills 2018 men jag ser inget som tyder på att Audi inte kan implentera likanande funktioner under deras utveckling av Q6 etron. Audi har nog inte sagt att de ska ha autom körning i sina bilar redan 2018 men de ligger långt före Tesla när det kommer till interiör och passform. Tesla har såklart en fördel med att de har mycket erfarenhet av elbilar nu men jag ser inte att Tesla kommer ligga långt före konkurrenterna 2020.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Andra tillverkare har traditionella cykler på 7-8 år, Tesla jobbar som Intel, Google, osv med konstanta förbättringar och 1-3 års cykler.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, om några år ligger inte Tesla 8 år före eller liknande, utan skillnaden är betydligt mindre, det som dom
säkert har är däremot ett starkt varumärke som dom (förhoppningsvis) jobbar hårt för att behålla.
säkert har är däremot ett starkt varumärke som dom (förhoppningsvis) jobbar hårt för att behålla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Audi grundades 1909 och Tesla grundades 2003, om vi ska påstå att Tesla ligger 6-8 år före alla andra när det gäller bra elbilar så kan vi lika gärna säga att Tesla ligger 94 år efter Audi när det kommer till resterande delar av bilen. Jag kan bara hoppas att det inte kommer ta 81 år innan Tesla har samma kvalitén på interiören som Audi har idag.
Den stora frågan är väl när andra aktörer kommer ikapp på Powerpacks, Powerwalls, Laddstationer, Solceller/tak, Autonoma bilar/bussar, direktförsäljning, Tesla Glass. Handen på hjärtat, bilarna kommer väl snart att vara den lilla delen av verksamheten. Troligen innan Audi kommer ikapp, om dom nu gör det och det inte snart blir utgallring av gammeltillverkarna snarare.
Om nu byggkvalitén är så fantastisk varför kostar det skjortan att hålla bilen rullande - med eller utan servicebok?vigge50 skrev:Audi grundades 1909 och Tesla grundades 2003, om vi ska påstå att Tesla ligger 6-8 år före alla andra när det gäller bra elbilar så kan vi lika gärna säga att Tesla ligger 94 år efter Audi när det kommer till resterande delar av bilen. Jag kan bara hoppas att det inte kommer ta 81 år innan Tesla har samma kvalitén på interiören som Audi har idag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... t-reparera
Installerat 13,2 kWp solceller
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Stora nackdelen med korta produktcykler är att programvaran inte hinner bli klar förrän produkten har nått EOL..
Model Y LR AWD 2022
2020 lär de komma med det som tesla släppte 2012, kanske något bättre på typ snabbladdning men den stora skillnaden kommer nog att vara pris. Jag tror inte att VW kommer att ta 1 miljon för sina elbilar när de släpper bra sånna.
Teslas enskilt största konkurrensfördel är laddarnätverket. Så länge konkurrenterna förlitar sig på att någon annan står för det och endast fokuserar på att bygga bilar kommer Teslas helhetspaket att vara mera attraktivt, tryggare och lättare att ta till sig.
Om inte priserna skenar iväg ytterligare naturligtvis...
Om inte priserna skenar iväg ytterligare naturligtvis...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Tror även batteritillverkning kommer att innebära ett försprång. GF kommer att ge enorm fördel avseende både tillgång o pris
Själv misstänker jag att Tesla inte tillverkar bilar om ett antal år. De kommer konkurrera med LG och Panasonic om batterier och drivlina i de andra tillverkarnas bilar och till hem/företag. Kanske säljer de lösningar för autonom körning.bullen skrev:Tror även batteritillverkning kommer att innebära ett försprång. GF kommer att ge enorm fördel avseende både tillgång o pris
Så fort de andra biltillverkarna kommer ut med modeller med ok räckvidd så kommer de konkurrera ut Tesla till stor del med pris och kvalitet. Tesla kommer kanske bli en liten tillverkare för entusiaster.
De kommer däremot uppnå (har uppnått) det Elon Musk säger att företaget är till för: att katalysera övergången till eldrivna fordon.
Hoppas verkligen att Tesla kommer vara med och bygga bilar i framtiden. Det behövs en aktör som kan röra om lite i de stor jättarnas tänkesätt. Men det behövs volymer och billiga bilar. Sedan utbyggnad av suc.Torkel skrev:Själv misstänker jag att Tesla inte tillverkar bilar om ett antal år. De kommer konkurrera med LG och Panasonic om batterier och drivlina i de andra tillverkarnas bilar och till hem/företag. Kanske säljer de lösningar för autonom körning.bullen skrev:Tror även batteritillverkning kommer att innebära ett försprång. GF kommer att ge enorm fördel avseende både tillgång o pris
Så fort de andra biltillverkarna kommer ut med modeller med ok räckvidd så kommer de konkurrera ut Tesla till stor del med pris och kvalitet. Tesla kommer kanske bli en liten tillverkare för entusiaster.
De kommer däremot uppnå (har uppnått) det Elon Musk säger att företaget är till för: att katalysera övergången till eldrivna fordon.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla har förbättrat sin kvalité och fortsätter förbättra den så jag tror inte de kommer konkurreras ut så fort de andra tillverkarna kommer med elbilar. Jag säger inte att Tesla kommer bli störst men jag tror det var 31 tillverkare som 2015 sålde mer än en halv miljon bilar och lastbilar, den siffran kan nog öka till 32. Vi ska komma ihåg att även om Tesla säljer en halv miljon bilar så motsvarar det ungefär 0,7% av världsmarknaden så de andra tillverkarna skulle kunnat strunta i Tesla och elbilar och ändå inte märka någon stor skillnad på försäljningen.Torkel skrev:Själv misstänker jag att Tesla inte tillverkar bilar om ett antal år. De kommer konkurrera med LG och Panasonic om batterier och drivlina i de andra tillverkarnas bilar och till hem/företag. Kanske säljer de lösningar för autonom körning.bullen skrev:Tror även batteritillverkning kommer att innebära ett försprång. GF kommer att ge enorm fördel avseende både tillgång o pris
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Exakt så där sa folk om iPhone också, att den skulle snabbt bli omsprungen och dödad av de "riktiga" mobiltillverkarna Ericsson och Nokia... sen gick det som det gick.Torkel skrev:Så fort de andra biltillverkarna kommer ut med modeller med ok räckvidd så kommer de konkurrera ut Tesla till stor del med pris och kvalitet.
Jag njuter så mycket av att läsa 10 år gamla tidningsartiklar där det spekulerades om hur de stora mobiltillverkarna skulle "hjälpa" nykomlingen Apple, antingen via samarbete eller uppköp.
Jag tror Teslas konkurrens kommer inte komma från de gamla drakarna - utan från (för oss än så länge) okända kinesiska elbilstillverkare.
- Gustafsson
- Teslaägare
Varför skulle de andra konkurrera ut Tesla ? Det är mycket snack o lite verkstad här tycker jag. Tesla har ju en överlägsen erfarenhet av att tillverka elektriska premiumbilar. Utprovningen av kvalitet och driftsäkerhet har visserligen kunderna fått stå för, men det har ju blivit en betydligt bättre bil nästan månad för månad. Minns när SAABs bilar skar på löpande band o kunderna fick stå för notan för en ny turbomotor. Tesla har varit generösa här. Tror inte heller att de stora biltillverkarna kan börja bygga en perfekt elbil med Teslaprestanda utan någon som helst erfarenhet av dessa sedan tidigare. Även de kommer att ha barnsjukdomar å brister. Än så länge är alla andra premiumtillverkare i färd med att bygga "Tesla anno 2013", eller i vart fall 2016.
Vad Tesla tänker om 2019-2020 och faktiskt kan erbjuda då vore väldigt intressant att veta.
Vad Tesla tänker om 2019-2020 och faktiskt kan erbjuda då vore väldigt intressant att veta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Peter Holm
- Teslaägare
Visst är det så, att ligga efter med ca 7 år just nu innebär inte att det alltid kommer att vara så. Det kan ändras. Jag tycker (efter ca ett års ägande) att Tesla ligger efter Tyska premiumfabrikanter i känsla på instrumentpanel och dess ytskikt. Stolarna, tak, dörrar och baklucka ser jag ingen större skillnad på. Torkarna är sådär, i klass med Volvo, och lyset är kass (nu berörs jag inte så mycket av det då bilen nöjer sig med det som finns och kör på det så att jag kan titta på stjärnorna istället). Hitintills har jag inte haft några egentliga garantiärenden.vigge50 skrev:Visst kommer de 6-8 år senar med sin första elbil men det betyder inte att Tesla då kommer ligga 6-8 år före. Om Audi släpper sin Q6 etron 2018 så kommer den ha batteri på 95 kWh, kunna laddas med 350 kW kanske har autom körning och kommer därmed ligga i klass med Tesla Model X på flera punkter. Visst kan Tesla fortsätta utveckla Model X fram tills 2018 men jag ser inget som tyder på att Audi inte kan implentera likanande funktioner under deras utveckling av Q6 etron. Audi har nog inte sagt att de ska ha autom körning i sina bilar redan 2018 men de ligger långt före Tesla när det kommer till interiör och passform. Tesla har såklart en fördel med att de har mycket erfarenhet av elbilar nu men jag ser inte att Tesla kommer ligga långt före konkurrenterna 2020.
Min slutsats är att de ligger absolut inte så värst många år efter i kvalitet men många år före i teknik. Sedan kan ju Audi byta devis till "försprång genom kvalitet" om de vill
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Före eller efter i år är nog inte riktigt rätt måttstock. Det viktiga är hur företagen fungerar och hur kulturen är. Medan Toyota frågar sig hur långt ett snöre är så öser Tesla på med den längd de hittar. Toyota kan gör kvalite och samma sak gång på gång men när det kommer nya saker så kör de fast, därför fick de tillsätta en specialstyrka på 4 personer som jobbar med EV och Volvo fick lägga ut allt på en Konsultfirm när de skulle ha fram sin elbil.
För att ändra kultur så krävs det antingen ett geni som företagsledare eller att företaget försvinner och ombildas.
För att ändra kultur så krävs det antingen ett geni som företagsledare eller att företaget försvinner och ombildas.
-
Vet inte om det finns något fog för någon form av Facitkris för de etablerade tillverkarna.
Men jag tror inte att man ska underskatta den tröghet som finns i de gamla bolagen med höga chefer som tex kanske har ägnat hela sitt yrkesverksamma med att utveckla en 10 växlad växellåda som inte alls behövs i en elbil osv.
Det borde klart finnas ett utrymme för Tesla som har ett helt annat tänk och kultur. Dvs en eller flera av de gamla varumärkens tappar marknads andelar till Tesla på samma sätt som Facit gjorde till Cannon med flera på 70-talet.
Men jag tror inte att man ska underskatta den tröghet som finns i de gamla bolagen med höga chefer som tex kanske har ägnat hela sitt yrkesverksamma med att utveckla en 10 växlad växellåda som inte alls behövs i en elbil osv.
Det borde klart finnas ett utrymme för Tesla som har ett helt annat tänk och kultur. Dvs en eller flera av de gamla varumärkens tappar marknads andelar till Tesla på samma sätt som Facit gjorde till Cannon med flera på 70-talet.
Enligt en sprillans ny undersökning från KPMG, tror fortfarande inte en stor majoritet av toppcheferna i bilindustrin på batteribilar.LarsL skrev:För att ändra kultur så krävs det antingen ett geni som företagsledare eller att företaget försvinner och ombildas.
Istället tror 78% av dessa individer att det kommer bli bränsleceller som tar över efter fossilmotorer.
Detta är väldigt överraskande för mig - jag hade intrycket av att man i stort sett övergivit bränsleceller och nu storsatsade på elbilar.
En sak som är ytterst spännande med studien är att 62% av dem tror att batteribilar kommer misslyckas på grund av avsaknad infrastruktur, men ser inte att bränslecellsbilar har detta problem fast i större skala.
Detta tyder på att det kommer bli ett blodbad i bilindustrin när verkligheten allt för sent sjunker in hos många av biltillverkarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
BMW har sin i-avdelning sedan 2013, med i3 och i8. De har rätt bra koll på tekniken och kvalitét och börjar få bra know how när det gäller elbilar. Tyvärr har de inte velat/kumnat konkurrera med Tesla än så länge. Antagligen pga tröga chefer, trög ledning, många blir arbetslösa eller måste lära sig helt ny teknik. Ja, Tesla behövs för att tvinga fram elbilar snabbare.
Att Hyundai kom med en bra elbil ioniq snabbt, visar att det inte är så svårt om viljan finns. Pris och kapacitet på batteriet är mycket viktigt, 5-8 % bättre per år enligt Elon.
Men att tyska premium märken inte har stora elbilar än som konkurrera direkt med Tesla model S och X är förvånande, kan bara bero på tröga chefer och tekniker hos tyskar.
Att Hyundai kom med en bra elbil ioniq snabbt, visar att det inte är så svårt om viljan finns. Pris och kapacitet på batteriet är mycket viktigt, 5-8 % bättre per år enligt Elon.
Men att tyska premium märken inte har stora elbilar än som konkurrera direkt med Tesla model S och X är förvånande, kan bara bero på tröga chefer och tekniker hos tyskar.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Heller helt med.Swede1 skrev:BMW har sin i-avdelning sedan 2013, med i3 och i8. De har rätt bra koll på tekniken och kvalitét och börjar få bra know how när det gäller elbilar. Tyvärr har de inte velat/kumnat konkurrera med Tesla än så länge. Antagligen pga tröga chefer, trög ledning, många blir arbetslösa eller måste lära sig helt ny teknik. Ja, Tesla behövs för att tvinga fram elbilar snabbare.
Äger en i3:a själv och är imponerad av kvalitén.
Dock undrar man varför inte trycka i mer batteri? Det finns plats.
Ta bort den där bensinmotorn och fyll upp med batterier. Väger säkert lika mycket och gissar att de kan få in 25-30 kWh till.
Perfekt mellanklassbil, dock ej för extremt långa resor.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Hade man vänt på problemet där den teknik som förbrukade hälften så mycket energi hade haft ett större problem med infrastruktur, ingen möjlighet att ladda hemma så hade jag haft en förståelse för hur man resonerade. Som det är nu så är det svårare. Speciellt med tanke på att så stora spelare som VW, BMW, Ford, Mercedes påbörjat satsning på infrastruktur med 350 kW laddare.Herr X skrev:..
En sak som är ytterst spännande med studien är att 62% av dem tror att batteribilar kommer misslyckas på grund av avsaknad infrastruktur, men ser inte att bränslecellsbilar har detta problem fast i större skala.
Detta tyder på att det kommer bli ett blodbad i bilindustrin när verkligheten allt för sent sjunker in hos många av biltillverkarna.
Det känns som att det måste ligga något dolt bakom detta, i diskussioner tidigare här på forumet har ex servicekostnader nämnts. Att man kanske kan behålla befintlig serviceinfrastruktur/kostnadsbild med vätgastekniken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Parallellen till mobilbranschen är ju klart intressant. Apple skaffade sig ju ett jätteförsprång med ajfånen mrn blev ändå sågade. De då största drakarna slogs ut medan andra idag kommit ikapp. Tidigare obefintliga leverantörer som tex Samsung har hängt på o blivit väldigt stora. Men ändå har Apple typ 50% av marknaden idag.
Översatt till bilvärlden. Om 5-10 år kanske ett flera av dagens märken försvinner medan andra hänger på utvecklingen. Tesla kommer varken att vara borta eller dominant utan ett märke som alla andra volymmässigt. Däremot kommer de flesta nyheterna komma från Tesla
Det är min vision
Översatt till bilvärlden. Om 5-10 år kanske ett flera av dagens märken försvinner medan andra hänger på utvecklingen. Tesla kommer varken att vara borta eller dominant utan ett märke som alla andra volymmässigt. Däremot kommer de flesta nyheterna komma från Tesla
Det är min vision