Hjälp mig att få till ett elbilsägande! (Långpendling)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Jerka

Hjälp mig att få till ett elbilsägande! (Långpendling)

Inlägg av Jerka »

Jag och min blivande fru är väldigt oroliga över klimatet och försöker äta mer vegetariskt, skänka pengar till Naturskyddsföreningen osv för att hjälpa till så gott vi kan. Men det finns en stor tyngd på vårt miljösamvete och det är allt bilkörande. Vi bilpendlar nämligen tillsammans mellan Västerås där vi bor och Stockholm där vi jobbar. Det blir närmare 3000 mil om året och hundratals liter olja vi bara bränner upp varje vecka. Till råga på allt visade sig den fina Passatdieseln vi köpte för några år sedan inte alls vara så miljövänlig. :(

Eftersom vi inte har råd med någon Tesla - budgeten ligger möjligtvis på 350-400 kkr om vi sparar och gnetar lite - så har jag hittills tänkt att det inte funnits någon elbil för oss än. Men är det sant verkligen? Tror ni att det skulle gå att få till pendlingen på el med rätt bil, rätt planering och rätt körning?

Förutsättningarna är enligt följande:

- Jag jobbar i Kista och hon i Järfälla. Hon brukar släppa av mig vid Barkarby så tar jag bussen sista biten, men det är förhandlingsbart. Ibland släpper istället jag av henne vid hennes jobb och tar bilen till Kista (särskilt om det är lite trafik).
- Körsträckan är 85 km enkel väg till hennes jobb och kanske 100 till mitt. Nästan enbart motorväg, 110-120 km/h laglig hastighet.
- Ingen av oss kan idag ladda på jobbet, men vi har å andra sidan inte frågat arbetsgivarna och fastighetsägarna än.
- Vi kör ofta till gymmet och/eller handlar efter jobbet. Ibland åker vi in till stan i Stockholm eller hälsar på vänner och då blir det ett par mil till.
- Vi bor i villa och kan säkert installera någon sorts laddbox vid carporten.

Mina funderingar:

- Vad jag förstår är det inga elbilar i prisklassen som klarar fram och tillbaka till jobbet på en enda laddning - stämmer det? (Det får ju inte vara alltför snäv marginal heller, man måste komma fram säkert varje gång oavsett väder och vind.)
- Hur svårt är det att påverka arbetsgivare och fastighetsägare? Vem pratar man med och har ni några bra tips?
- BMW i3 med rex - är det något? Funkar den OK på motorväg?
- Om det inte löser sig med laddplats på jobbet - finns det någonstans i Kista där man kan hyra garageplats med laddning?

Just nu lutar det åt att reservera en Model 3 och bara köra vidare dieselskrället tills den kommer ut på marknaden, men det gör ont i själen. Är så sugen på att bli en elbilsambassadör och visa folk i omgivningen att det funkar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp mig att få till ett elbilsägande! (Långpendling)

Inlägg av Tars »

Jerka skrev:
Jag och min blivande fru är väldigt oroliga över klimatet och försöker äta mer vegetariskt, skänka pengar till Naturskyddsföreningen osv för att hjälpa till så gott vi kan. Men det finns en stor tyngd på vårt miljösamvete och det är allt bilkörande. Vi bilpendlar nämligen tillsammans mellan Västerås där vi bor och Stockholm där vi jobbar. Det blir närmare 3000 mil om året och hundratals liter olja vi bara bränner upp varje vecka. Till råga på allt visade sig den fina Passatdieseln vi köpte för några år sedan inte alls vara så miljövänlig. :(

Eftersom vi inte har råd med någon Tesla - budgeten ligger möjligtvis på 350-400 kkr om vi sparar och gnetar lite - så har jag hittills tänkt att det inte funnits någon elbil för oss än. Men är det sant verkligen? Tror ni att det skulle gå att få till pendlingen på el med rätt bil, rätt planering och rätt körning?

Förutsättningarna är enligt följande:

- Jag jobbar i Kista och hon i Järfälla. Hon brukar släppa av mig vid Barkarby så tar jag bussen sista biten, men det är förhandlingsbart. Ibland släpper istället jag av henne vid hennes jobb och tar bilen till Kista (särskilt om det är lite trafik).
- Körsträckan är 85 km enkel väg till hennes jobb och kanske 100 till mitt. Nästan enbart motorväg, 110-120 km/h laglig hastighet.
- Ingen av oss kan idag ladda på jobbet, men vi har å andra sidan inte frågat arbetsgivarna och fastighetsägarna än.
- Vi kör ofta till gymmet och/eller handlar efter jobbet. Ibland åker vi in till stan i Stockholm eller hälsar på vänner och då blir det ett par mil till.
- Vi bor i villa och kan säkert installera någon sorts laddbox vid carporten.

Mina funderingar:

- Vad jag förstår är det inga elbilar i prisklassen som klarar fram och tillbaka till jobbet på en enda laddning - stämmer det? (Det får ju inte vara alltför snäv marginal heller, man måste komma fram säkert varje gång oavsett väder och vind.)
- Hur svårt är det att påverka arbetsgivare och fastighetsägare? Vem pratar man med och har ni några bra tips?
- BMW i3 med rex - är det något? Funkar den OK på motorväg?
- Om det inte löser sig med laddplats på jobbet - finns det någonstans i Kista där man kan hyra garageplats med laddning?

Just nu lutar det åt att reservera en Model 3 och bara köra vidare dieselskrället tills den kommer ut på marknaden, men det gör ont i själen. Är så sugen på att bli en elbilsambassadör och visa folk i omgivningen att det funkar.
Rent spontant skulle jag inte ta i3 med Rex. Har den själv och den klarar inte motorväg så värst bra.
Skulle satsa på Hyundai ren elbil.
Den har apkungen testat i verkliga förhållanden, och blev impad.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag tror att ni med lite mera räknande skulle kunna motivera att köpa en begagnad Model S. Priserna har gått ner ganska duktigt på senaste tiden (kanske pga Model X och möjligheten att beställa en bil med AP2) och det går att hitta en bil för ca 600.000 kr. Jag vet ju inte hur ni har räknat när ni kom fram till 350-400.000 så lite mera kalkylunderlag behövs nog. Sedan så har ni ju trots allt en grundplåt i den däringa "miljöbilen" ni åker omkring i...

Att köpa en ny Ionic skulle ju kunna vara ett alternativ men tvivlar på att den klarar ToR på vintern. Med laddning på jobbet så funkar det med i stort sett alla elbilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En ingång vad gäller laddning kan vara att hitta en miljöansvarig hos fastighetsägare eller arbetsgivare. Om de har tillräckligt mycket att säga till om kan de få saker att hända, även om det inte finns en färdig mall för detta, och de får något ytterligare konkret att säga att de åstadkommit.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vi körde ungefär samma sträckor förut till och från jobb med dieselbil som drog ca 0.6 liter per mil och det hade inte varit så mycket extra pengar extra för att köra Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Kan ni få till laddning på jobbet, om så bara 230V, så skulle Hyundai Ioniq nog fungera och vara ett fint val. I Barkarby finns en CCS-laddare och i Kista 2 st vilket kan behövas de dagar ni hittar på andra aktiviteter. Eftersom ni verkar vara dedikerade att hjälpa vår stackars moder jord (tänker direkt på en låt av Farbror Blå) så bedömer jag att ni kan vara villiga att ta den lilla omvägen och att stanna till för att ladda de gånger ni bryter vardagsmönstret.

Titta gärna på uppladdning.nu och filtrera på CCS-laddare så ser ni var ni har snabba elektroner att hämta för Ioniqen.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Hyr BMW i3. REX och testa en vecka hur funkar.
Testa nya Bmw i3 med 20 mils räckvidd utan rex.

Testa Hyndai Ionic en vecka. (Skulle passa bra tror jag )

Utvärdera och välj.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om ni får till laddning på jobbet så funkar ju de flesta förstagenerationens elbilar Leaf 30kWh, Hyundai Ioniq är två bra alternativ.
Tänk inte för mycket på de där extrem fallen. Det finns rätt många CCS där det går fort att få till de där extra milen när det behövs.

Men jag vill också säga som många andra här, räkna på en Tesla! Tänk på att ni kommer spara ganska mycket bränsle pengar på att köra med el.
Trouble

Inlägg av Trouble »

Jag kör idag BMW i3 REX 60Ah och pendlar till Stockholm via E18. 7 mil enkel väg. 3000 mil första året och bara 10 liter bensin sista 2500 milen.
Mina tips till er:

* Fri infartsparkering med laddning om ni har SL-kort.
Se
http://www.stockholmparkering.se/Pages/ ... ering.aspx för lista på var ni kan ställa bilen dagtid. Det byggs just nu rejält kring nya pendeltågsstationen i Järfälla och där kommer det finnas elplatser framöver om inte redan nu snart.

* Månadskort hos Clever med fast avgift för fri snabbladdning och laddning hemma via deras egen laddbox. Har för mig att avgiften är på 600kr/månad. Clever har snabbladdare vid Preem i Barkarby, Dinners i Enköping (intill E18) och Statoil Västerås.

* Välj en bil som på pappret har en räckvidd dubbelt så lång som resan ni gör enkel väg dagligen. Då kommer det räcka på vintern till enkelresa med lite marginal. Min i3 med lilla batteriet klarar 9 mil, varav hälften i 100km/h, under vintern vid -15. Fulladdad när jag åker hem 8+ timmar senare. I någon plusgrad kommer jag de 7 milen på runt 55% av batteriet om jag håller mig till 90km/h på E18. Möt frågor som "Men om jag måste köra hem direkt nån gång då?" eller "Men om jag ska åka omväg till/från jobbet då?" med "Snabbladdning!", "Låna kollegans bil", "Taxi!" och "Planera om". Jag har bara REXat i min i3 pga dålig planering om jag ska vara ärlig. 35 tkr som REXen kostade extra är många snabbladdningar, tågbiljetter, bilhyror eller taxiresor.

* Det är ok att köra 90km/h på E18. Ni överlever. Tro mig :) 90 km/h ger 10 minuter längre restid från Västerås i utbyte mot 20-30% lägre förbrukning. Teslas diff i 90 mot 120 är något mindre men det beror mest på en högre grundförbrukning än hos småbilarna. Jämför med fossilbilar. Småbilar är lika osnåla som större bilar i högre farter pga luftmotståndet.

* Som villaägare kanske ni har behov av släp. Enda alternativet idag för elbil med dragkrok är Model X. Kan ni hyra en skåpbil eller få hjälp av en granne/släkting med släp vid behov? Hur gör ni med andra transporter som kräver utrymme? Passat är en större bil än de flesta elbilar på marknaden.

* Skifta tid. Tid förlorad på snabbladdning kan tas igen på beställda matkassar ni plockar upp på vägen hem. Justera arbetstider för att minimera tid i kö. Kan en av er snabbladda 15min före jobbet och den andra resten efter för att optimera tiden tills ni får tillgång till parkering med laddning (om inte infartsparkering funkar)?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kollega till mig som rätt ofta kör Stockholm-Västerås t.o.r med en i3a Rex. När han hinner stannar han och snabbladdar så han slipper använda bensinmotorn. Det finns flera på vägen som funkar fint.. I Kista, Sollentuna, Barkaby, Enköping och i Västerås.
Han skulle dock inte vilja pendla den sträcka varje dag med en i3a..

Jag håller med de ovan att en Ioniq nog skulle funka. Det är vintertid ni ibland kan åka på en kortare snabbladdning på kanske 10 minuter för att komma hem. Var jobbar ni? Kan ju kanske finnas nån destinationsladdare i närheten redan nu? Kolla www.uppladdning.nu.

Om ni skulle kunna få tillgång till bara ett vanligt uttag med 10A säkring på jobbet skulle det räcka gott för att ge bra många mil under dagen. Runt 1.5mil extra i timmen skulle nog det ge i en Ioniq. Över 2mil i timmen om det är ett 16A-uttag.

Jag kollar precis som ni efter nått vettigt men har tyvärr lite längre sträcka. Kör Gävle - Stockholm ca 2ggr i veckan. Oftast har jag möjlighet till laddning under dagen, men ibland åker jag omkring i Stockholm under dagen och skulle behöva ca 22-25 säkra vintertidsmil för att klara av det. (Då räknar jag med att få snabbladda en stund när jag väl ska hem dom dagar jag inte kunnat ladda under dagen.)

Min budget ligger på 400-500k.. Kan troligen sträcka mig lite extra om nått riktigt bra kommer ut.. Men upp till Model S fixade jag tyvärr inte. :/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Det vore kul att få lite mera exacta siffror att räkna på. Exackt hur mycket disel ni gör av med på ett år tex, ofta har man en högfe månadskostnad än vad man tror, och då är inte alltid steget till elbil så svårt
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Men jag vill också säga som många andra här, räkna på en Tesla! Tänk på att ni kommer spara ganska mycket bränsle pengar på att köra med el.
En annan faktor är "rörelsefriheten" man får med Teslan.

Vi ska åka ner och titta på en sommarstuga utanför Västervik. När vi ändå är på rull och har några dagar ledigt så övernattar vi i Jönköping efteråt. När vi ändå är nära så passar vi på att ta Ullared samt en övernattning på västkusten och så råkar Von Braun ha öppet hus på fredag, så det får bli den vägen hem. (här erkänner jag att jag lurar mig själv - ett besök hos Von Braun kan mycket väl kosta mer än eventuell bensinförbrukning hade kostat under 20 år...)

Eller som när vi åkte till Jokkmokk i somras så passade vi på att ta vägen via Norge för att visa barnen lite fjordar.

Hade vi åkt fosilbil så hade det inte blivit en sådan utflykt öht. De flesta Teslaägare jag pratar med har fördubblat mil/år sen dom bytte bil. Den sortens frihet är tyvärr svår att få med i ett excelark.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
LarsL skrev:
En annan faktor är "rörelsefriheten" man får med Teslan.

Vi ska åka ner och titta på en sommarstuga utanför Västervik. När vi ändå är på rull och har några dagar ledigt så övernattar vi i Jönköping efteråt. När vi ändå är nära så passar vi på att ta Ullared samt en övernattning på västkusten och så råkar Von Braun ha öppet hus på fredag, så det får bli den vägen hem. (här erkänner jag att jag lurar mig själv - ett besök hos Von Braun kan mycket väl kosta mer än eventuell bensinförbrukning hade kostat under 20 år...)

Eller som när vi åkte till Jokkmokk i somras så passade vi på att ta vägen via Norge för att visa barnen lite fjordar.

Hade vi åkt fosilbil så hade det inte blivit en sådan utflykt öht. De flesta Teslaägare jag pratar med har fördubblat mil/år sen dom bytte bil. Den sortens frihet är tyvärr svår att få med i ett excelark.
Gäller att få fri supercharging då
Så köp nytt lager eller cpo nu (fram till 15/1) eller beg där efter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jerka

Inlägg av Jerka »

Tack för alla tips! Självklart vore en Tesla bäst, men de är fortfarande för dyra. Eftersom vi har betalat av Passaten har vi bara diesel, service och reparationer som betydande kostnader, totalt kanske 4500 per månad. En Tesla skulle bli klart dyrare oavsett hur man räknar.

Däremot funderar jag på en beggad Leaf plus jobbladdning, i väntan på Model 3. Tror ni man tar sig 10 mil på motorväg på vintern i en 24 kWh Leaf? Att köra i 80 vill jag inte göra dagligen då det skulle addera en kvart enkel väg = 30 minuter om dagen. Har man så långt till jobbet redan så blir varje minut kännbar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerka skrev:
Tack för alla tips! Självklart vore en Tesla bäst, men de är fortfarande för dyra. Eftersom vi har betalat av Passaten har vi bara diesel, service och reparationer som betydande kostnader, totalt kanske 4500 per månad. En Tesla skulle bli klart dyrare oavsett hur man räknar.

Däremot funderar jag på en beggad Leaf plus jobbladdning, i väntan på Model 3. Tror ni man tar sig 10 mil på motorväg på vintern i en 24 kWh Leaf? Att köra i 80 vill jag inte göra dagligen då det skulle addera en kvart enkel väg = 30 minuter om dagen. Har man så långt till jobbet redan så blir varje minut kännbar.
Jag hade 10 mil varje dag till jobbet och det funkar garanterat inte varje dag på vintern, jag kunde aldrig ha värme på och körde dom 10 milen på ca 1 timme och en kvart ibland tom lite längre, dvs ganska
låg fart, en del snö och det var helt kört (eller värst med modd).
Inte många som tycker det "funkar" att köra helt utan värme.
Detta var första gen. Leaf, tror det är lite bättre med andra gen eftersom den har värmepump samt lite bättre räckvidd (mest tack vare bättre motorbroms tror jag), men säkerligen ingen höjdare med 10 mil
varje dag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Så kan du inte räkna (eller ja alla får ju lura sig själva bäst de vill) om du betalat bilen kontant eller om du leasar den eller har avbetalningar kvar spelar ingen som helst roll. Du har hur du än tänker en värdeminskning som tickar på, den måste du räkna med!

Vad kostar Passaten 300-400kkr? Om den funkar i 10 år så har du en kostnad per månad på 2500-3300kr. Lägger du på det på bränslekostnaden så hamnar du på 7800kr/månad. Det ger dig 936000kr att köpa bil för med avskrivning på 10år.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Så kan du inte räkna (eller ja alla får ju lura sig själva bäst de vill) om du betalat bilen kontant eller om du leasar den eller har avbetalningar kvar spelar ingen som helst roll. Du har hur du än tänker en värdeminskning som tickar på, den måste du räkna med!

Vad kostar Passaten 300-400kkr? Om den funkar i 10 år så har du en kostnad per månad på 2500-3300kr. Lägger du på det på bränslekostnaden så hamnar du på 7800kr/månad. Det ger dig 936000kr att köpa bil för med avskrivning på 10år.
Med andra ord: Om du pendlar långt och har råd med en VW Passat, så har du helt säkert råd med en ny MS 60. Efter ett tag undrar du var alla pengar kommer ifrån. :| ;) :) :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:

Med andra ord: Om du pendlar långt och har råd med en VW Passat, så har du helt säkert råd med en ny MS 60. Efter ett tag undrar du var alla pengar kommer ifrån. :| ;) :) :D
Japp, det finns jättemånga sätt att lura sig på :D Välj ett och köp en Model S 60
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Jerka skrev:

Vet inte hur det är nu, men det är inte säkert att det behöver bli mycket dyrare än 4500kr/mån. Jag slängde in relativt lite själv, 220 har jag för mig, och efter supermiljöbilspremien så betalar jag 5100kr cirkus. Så borde kunna komma ner i 4500kr om de fortfarande kör med restvärdesgaranti. Hur mycket kan ni gå in med?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om jag får gissa så åker du buss från Järfälla till Kista och åker förbi handelsområdet veddesta? Där finns laddare som i princip alltid är tillgängliga. Ta bilen dit o bussen därifrån varje dag. Om du inte kan ladda där så får du toppa upp på en snabbladdare de få gånger det krånglar. Det är mitt tips.

Körde nyligen Ioniq som sagt. Den är imponerande. Men om du vill ligga o momsa lite på hastighetsbegränsningarna och det är kallt ute osv så har du bara 15 mils räckvidd. 85km*2 = 170km och det blir svårt om du inte kan tänka dig att sänka hastigheten eller ladda i 5-10min i Barkarby innan avfärd vintertid. Kör man i 90 så kommer man typ 20 mil även på vintern. Men jag tror att ni kan lära er bilen och tycka att den funkar bra! Den är riktigt härlig att köra också. Självstyrning och adaptiv farthållare gör en mycket avslappnad.

Leaf är väldigt känslig med räckvidden när det kommer till vind, hastighet, underlag och temperatur. Hade inte köpt en sån även om det bara handlar om 85km om dagen, speciellt inte om du inte kan tänka dig att köra i 85 (93 på hastighetsmätaren på bilen) eller stanna o snabbladda. En 30kWh ny Leaf skulle du dock klara dig med bra tror jag (om du fixar jobbladdning dvs).

BMW i3 är inte så rolig att köra på motorväg. Den är rätt vindkänslig och spårkänslig men ändå förvånansvärt sköna stolar och bra med utrymme. Om du är orolig för hur det ska funka med elbil så skulle jag skulle nog köpa i3 33kWh med REX om jag var er. Då kan ni blåsa på både dit och hem och förbruka några liter bensin om det skulle behövas. Förrförra gången jag skulle ladda i Enköping funkade inte laddaren och då står man där... (Med en ioniq kan du dock ladda i barkarby o om den inte funkar så tar du dig till Enköping och att båda laddarna skulle krångla är extremt osannolikt).

Annars kommer Zoe 41kWh inom några månader. Men den kommer nog typ lika långt som Ioniqen på motorväg. Kolla räckviddsberäknaren här:
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html
18650

Inlägg av 18650 »

Jerka skrev:
Jag och min blivande fru är väldigt oroliga över klimatet och försöker äta mer vegetariskt, skänka pengar till Naturskyddsföreningen osv för att hjälpa till så gott vi kan. Men det finns en stor tyngd på vårt miljösamvete och det är allt bilkörande.
Flytta!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

18650 skrev:
Jerka skrev:
Jag och min blivande fru är väldigt oroliga över klimatet och försöker äta mer vegetariskt, skänka pengar till Naturskyddsföreningen osv för att hjälpa till så gott vi kan. Men det finns en stor tyngd på vårt miljösamvete och det är allt bilkörande.
Flytta!
:lol: eller byt jobb ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
Jerka skrev:
Flytta!
Fast då är nog Teslan billigare. Jag tror säkert man får lägga betydligt mer än miljonen emellan om man ska byta hus i Västerås mot ett utanför Stockholm
Jerka

Inlägg av Jerka »

Passaten kostade 150 begagnad och är värd kanske 80 nu, så visst finns det lite värdeminskning kvar att spara in på om vi säljer den nu, men det är inte så stora summor. Att ens titta åt en ny bil hade jag aldrig gjort om det inte var enda sättet att få tag i en bra elbil. Jag är ingen traditionell bilentusiast och har aldrig blivit särskilt lycklig av att få en ny bil. Passaten är den i särklass dyraste bil jag köpt.

Flytta har vi såklart funderat på också men som sagt, det kostar som tre teslor om vi vill ha samma standard på huset nära Stockholm... och byta jobb har inte visat sig vara så lätt.

Jag ska se till att provköra en Ioniq i alla fall så får vi se om det är något för oss! Laddning i Veddesta skulle kunna funka, inte minst på sommaren om jag kan cykla därifrån. Tack för det tipset!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Hur många år har du haft passaten? (Vore kul at räkna ut din verkliga månadskostnad, skatt och sånt skiljer en del me)
Skriv svar