Eftersom vi inte har råd med någon Tesla - budgeten ligger möjligtvis på 350-400 kkr om vi sparar och gnetar lite - så har jag hittills tänkt att det inte funnits någon elbil för oss än. Men är det sant verkligen? Tror ni att det skulle gå att få till pendlingen på el med rätt bil, rätt planering och rätt körning?
Förutsättningarna är enligt följande:
- Jag jobbar i Kista och hon i Järfälla. Hon brukar släppa av mig vid Barkarby så tar jag bussen sista biten, men det är förhandlingsbart. Ibland släpper istället jag av henne vid hennes jobb och tar bilen till Kista (särskilt om det är lite trafik).
- Körsträckan är 85 km enkel väg till hennes jobb och kanske 100 till mitt. Nästan enbart motorväg, 110-120 km/h laglig hastighet.
- Ingen av oss kan idag ladda på jobbet, men vi har å andra sidan inte frågat arbetsgivarna och fastighetsägarna än.
- Vi kör ofta till gymmet och/eller handlar efter jobbet. Ibland åker vi in till stan i Stockholm eller hälsar på vänner och då blir det ett par mil till.
- Vi bor i villa och kan säkert installera någon sorts laddbox vid carporten.
Mina funderingar:
- Vad jag förstår är det inga elbilar i prisklassen som klarar fram och tillbaka till jobbet på en enda laddning - stämmer det? (Det får ju inte vara alltför snäv marginal heller, man måste komma fram säkert varje gång oavsett väder och vind.)
- Hur svårt är det att påverka arbetsgivare och fastighetsägare? Vem pratar man med och har ni några bra tips?
- BMW i3 med rex - är det något? Funkar den OK på motorväg?
- Om det inte löser sig med laddplats på jobbet - finns det någonstans i Kista där man kan hyra garageplats med laddning?
Just nu lutar det åt att reservera en Model 3 och bara köra vidare dieselskrället tills den kommer ut på marknaden, men det gör ont i själen. Är så sugen på att bli en elbilsambassadör och visa folk i omgivningen att det funkar.