P100D på väg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Re: P100D på väg

Inlägg av Gastrogate »

bylund skrev:
Gastrogate skrev:
Mums!
IMG_3134.JPG
Ett tips är att ställa om till att visa typical istället för rated så får du lite mer realistiska km-siffror. De blir nog också rätt fina ändå :)
Jo, det är det jag använder i normala fall, fast alltid kul att se höga siffror, även fast de är teoretiska ;)
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

gellerstam skrev:
Börjar bli dags att posta en video på lite acceleration. :-D plz ....
Det kommer ;)
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Niclas skrev:
Gastrogate skrev:
Mums!
IMG_3134.JPG
Hur många km visar den vid fulladdat?600?
Orkade inte vänta, men det ska väl vara 611 km, men siffrorna är bara glädjesiffror.
Är ca 500 km typical.
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

SolnaGnagarn skrev:
Grattis till hundringen! Vilken jäkla kärra!
Samma här, har också funderat väldigt länge på Tesla. Har ägt och kört det mesta i bilväg. Har kanske tyckt att Tesla inte riktigt hållit kvalitén i jämförelse med Cayenne, Q7, RS6 osv.
Köpte faktiskt en Golf GTE för några månader sen för att pröva på elbilsvärlden och måste säga att jag älskar detta med elbil. Golfen har ju alldeles för kort räckvidd men jag älskar konceptet. Man blir verkligen en elnörd och försöker ladda överallt : )
Men nu har jag slagit till på en 90D. Beställde dagen innan prishöjning så jag får även fri laddning. Får leverans i slutet på mars. Det blev en fullbombad vit bil med mörka 21" hjul.

Med vänlig hälsning Micke
Härligt! Tack!

Provkörde Passat GTE och blev imponerad!
Dock vill jag ha längre räckvidd och då finns bara Tesla.

Beställde en 90D, lät den byggas och transporteras till Holland innan jag annullerade orderna och la en ny beställning på P100D.

Vill gärna säga att jag köpte den som investering, för man kan inte argumentera för ett bilköp för över 1,5mkr. Kanske kan man se det som en investering för att klara den annalkande 40-årskrisen ;)

Well, är nöjd med bilen, men det hör blöta väglaget är helt fel just nu....

Grattis till din nya kärra! Lång väntan, men jäklar vad det är värt det!
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Min fösta film från bilen...

Blev en acceleration i blött väglag... rätt kul :)

Ludicrous = ON
Max Battery Power = ON
Battery Level = 80%
Roadstatus = Wet
Humidity = Rain

3.13 seconds...

https://youtu.be/FnM7hw3NXe4
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gastrogate skrev:

Ludicrous = ON
Max Battery Power = ON
Battery Level = 80%
Roadstatus = Wet
Humidity = Rain

3.13 seconds...

Skapligt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Vad har du för däck och fälg?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

AGCF skrev:
Vad har du för däck och fälg?
Original 19" fälg med Nokian R2
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Gastrogate skrev:

Ludicrous = ON
Max Battery Power = ON
Battery Level = 80%
Roadstatus = Wet
Humidity = Rain

3.13 seconds...

Fränt! Jag gillar ditt effektdiagram... och tiden kan ju säkert bli lite bättre med sommardäck.
Dessutom så blir jag mer och mer övertygad om att en S70D är alldeles för långsam! :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Syns lite på effektmätaren oxo att den kämpar med att få grepp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

lator skrev:
Gastrogate skrev:

Ludicrous = ON
Max Battery Power = ON
Battery Level = 80%
Roadstatus = Wet
Humidity = Rain

3.13 seconds...

Fränt! Jag gillar ditt effektdiagram... och tiden kan ju säkert bli lite bättre med sommardäck.
Dessutom så blir jag mer och mer övertygad om att en S70D är alldeles för långsam! :mrgreen:
P100D är på tok för snabb. Jäkligt kul, men efter 100 accelerationer så känns det som det snart räcker... eller i morgon är en ny dag ;)

Tror den blir helt galen vid sommardäck och torrt väglag, men jag fattar inte hur den får fäste i asfalten!?

Gott Nytt År alla!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Gastrogate skrev:
lator skrev:
Gastrogate skrev:

Ludicrous = ON
Max Battery Power = ON
Battery Level = 80%
Roadstatus = Wet
Humidity = Rain

3.13 seconds...

P100D är på tok för snabb. Jäkligt kul, men efter 100 accelerationer så känns det som det snart räcker... eller i morgon är en ny dag ;)

Tror den blir helt galen vid sommardäck och torrt väglag, men jag fattar inte hur den får fäste i asfalten!?

Gott Nytt År alla!
Tack desamma!
Jag kan göra en doktorsavhandling om detta, så du får lov att lämna din bil hos mig närmaste 6 månader. Du får en 90d som lånebil. Bild

Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Greven78

Inlägg av Greven78 »

Grattis till en fin bil!

Jag är lite nyfiken så några frågor.

Tesla är säkerligen en väldigt bra bil och denna modellen kostar väl runt 1,5. För de pengarna anser jag som sportbilsnörd att man kan få mycket annat. Är det att den drivs på just el som lockade eller något annat? Ja jag vet att detta är ett Teslaforum men jag är från andra sidan där en bil skall lukta avgaser och förbränna bränsle i en rasande takt, sen ett gött motorljud på det så mår jag bra. Vill få en insyn i hur ni resonerar.

Vad kostar en sån här bil att leasa, totalt med förmånsbeskattning och leasingavgift?
Är det några avdrag som man kan göra för att det är en elbil?

Mvh
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det finns nog vissa här som delar Elon´s vision och därför inte vill åka runt och lukta samt "förbränna bränsle i en rasande takt". Sen har nog de flesta som prövat att åka Tesla (eller andra elbilar) nog svårt att gå tillbaka till de tröga ice-åken...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Greven78

Inlägg av Greven78 »

lator skrev:
Det finns nog vissa här som delar Elon´s vision och därför inte vill åka runt och lukta samt "förbränna bränsle i en rasande takt". Sen har nog de flesta som prövat att åka Tesla (eller andra elbilar) nog svårt att gå tillbaka till de tröga ice-åken...
Jag provkörde en Tesla för 2 år sedan, fin bil men jag saknade ljudet från motorn m.m och det är ju något många vill slippa för bekvämlighetens skull ;)

Det är fullt möjligt att jag köper en elbil/Tesla men skulle inte kunna motivera det priset så någon billigare modell för att hålla nere bränslekostnaderna.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

P100D på väg

Inlägg av Tars »

Greven78 skrev:
lator skrev:
Jag provkörde en Tesla för 2 år sedan, fin bil men jag saknade ljudet från motorn m.m och det är ju något många vill slippa för bekvämlighetens skull ;)

Det är fullt möjligt att jag köper en elbil/Tesla men skulle inte kunna motivera det priset så någon billigare modell för att hålla nere bränslekostnaderna.
Kan tycka att du tar en ny provkörning med en förslagsvis p90dl och sätter på någon bra musik istället för brumbrum ljud och jag tyckte också att jag inte kunde vara utan vrålet förut.
Eller så har du det helt tyst i bilen och lyssnar på vinandet av elmotorerna. Bild

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Greven78 skrev:
lator skrev:

Själv gillar jag inte ljudet, tystnaden är så häftig, gillar framförallt inte vibrationerna, älskar det direkta vridet som aldrig avtar typ, direkta accelerationen, inga växlar, inget dragläge, bara kraft.

Men visst är det så att om jag skulle köpa en bil för att maxa på bana dop skulle det så klart inte bli en model s. Är man ute efter det finns det så klart andra alternativ. Men inte om man också vill ha plats för 5 stort bagage och alla tekniska funktioner.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag hade en Golf R32 för några år sen. Ett av de skönaste motorljuden jag känner till, och jag trodde inte jag skulle kunna vara utan detta. Nu kör jag en Model S och även om vissa skulle hävda att jag blivit gammal så skulle jag vilja säga att det handlar om mognad... en personlig insikt om att det finns fler värden och att just motorljudet inte behöver vara det viktigaste av dem. Idag, om en R32 står bredvid mig vid ett rödljus så kommer den bli ifrånåkt när det slår om till gult. Det, tillsammans med avsaknaden av bensinmotorns vibrationer och lukt, gör att saknaden efter brölet nu är så gott som borta.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Surfaren skrev:
Jag hade en Golf R32 för några år sen. Ett av de skönaste motorljuden jag känner till, och jag trodde inte jag skulle kunna vara utan detta. Nu kör jag en Model S och även om vissa skulle hävda att jag blivit gammal så skulle jag vilja säga att det handlar om mognad... en personlig insikt om att det finns fler värden och att just motorljudet inte behöver vara det viktigaste av dem. Idag, om en R32 står bredvid mig vid ett rödljus så kommer den bli ifrånåkt när det slår om till gult. Det, tillsammans med avsaknaden av bensinmotorns vibrationer och lukt, gör att saknaden efter brölet nu är så gott som borta.
Vissa skulle nog se det som en tjuvstart, eller är det jag som missförstått rödljusracingens regler?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Blir inte gult när det slår om från rött bara från grönt
Nu blev det bara mer otydligt :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Du kör mest bil i Frankrike och USA?
Här i krokarna är sekvensen
rött -> rött + gult -> grönt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Du kör mest bil i Frankrike och USA?
Här i krokarna är sekvensen
rött -> rött + gult -> grönt
Har iofs varit i kontakt med trafikljus mest i usa
Man ser de där när man är i sthlm eller gbg men inte annars
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Greven78 skrev:
Grattis till en fin bil!

Tesla är säkerligen en väldigt bra bil och denna modellen kostar väl runt 1,5. För de pengarna anser jag som sportbilsnörd att man kan få mycket annat. Är det att den drivs på just el som lockade eller något annat? Ja jag vet att detta är ett Teslaforum men jag är från andra sidan där en bil skall lukta avgaser och förbränna bränsle i en rasande takt, sen ett gött motorljud på det så mår jag bra. Vill få en insyn i hur ni resonerar.

Vad kostar en sån här bil att leasa, totalt med förmånsbeskattning och leasingavgift?

Mvh
Hej!
Bilen kostar på tok för mycket, det kan vi vara överens om! Den totala summan för både förmånsvärde och leasingavgiften är skyhög. Är det tufft ekonomiskt så rekommenderar jag en billigare bil ;)

Varför elbil, och varför Tesla?
Personligen så fastnade jag redan 2011 för Tesla.
Jag tänker som så att jag ska göra vad jag kan för att engagera mig i både miljön och framtiden.
Jag köper el från Telge energi eftersom de endast jobbar med förnybara källor.
Jag köper ekologiskt och närodlat i så stor utsträckning som möjligt.
Jag har minskat min köttkonsumtion markant.
Jag ser till att cykla till och från jobbet för att minska utsläppen.
Jag uppmuntrar vänner och bekanta att göra något positivt för vår värld.
Har fram tills 21 december kört en Passat Ecofuel (bensin/gas) och där vi kört med 95% gas under de senaste 5 åren.

Att köpa elbil från Tesla ger mig en familjebil med sjukt bra prestanda.
Den fungerar bara på el, vilket gör att man får se till att ha den laddad ;)
Att sedan Tesla bara producerar elbilar är en viktig faktor för mig.
Tanken med miljön, hållbarhet och framtid är helt rätt.

Solceller och batteripack är nästa steg.

Vad gäller motorljud och avgaser så är jag (eller resten av familjen) inte ledsna över att slippa detta.
Provkör en Tesla så får du själv avgöra.

Gott Nytt År!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Greven78 skrev:
Grattis till en fin bil!

Mvh
Jag kan verkligen relatera till att det är en särskilt känsla att ha en kraftfull motor med vacker sång som ylar när man pressar den mot rödlinjen. Det är något rått, djuriskt och härligt över det. Men tänk efter lite kring vilka andra egenskaper man kan eftertrakta i en motor. Den som köper en Rolls Royce uppskattar att motorn är näst intill helt vibrationsfri, len som sammet, tyst, diskret, lyxig. Teslans motor är bättre på allt det. Den som köper en Ferrari vill åt den extremt direkta gasresponsen, en bil som är så villig att svara på minsta input. Teslans motor är bättre på det. När du kör den lugnt är den bättre än den lyxigaste lyxbils motor och så fort du bestämmer dig för att du vill ha prestanda så sticker den så fort foten snuddar gaspedalen. Jag gillar de sakerna - mer än jag gillar skönt motorljud.

Och ja, det finns en del fina subventioner. Det viktigaste är att förmånsvärdet är kraftigt nedsatt, vilket gör att den blir mycket billigare att ha som firma-/tjänstebil än andra bilar i sin prisklass. Jag räknar med att mellan förmånsvärdet och det jag sparar på bränslet, så har min Tesla (en mellanmodell) lägre TCO än den Audi A6 3.0 TDI quattro jag hade som firmabil för ett par år sen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Greven78

Inlägg av Greven78 »

Tack för svaren. Jag driver två företag men jag har valt att gå ner i arbetstid men plocka ut en mindre lön istället. Det är en otrolig frihet att jobba 10-20% med en lön som man klarar sig på och ändå kan spara och unna sig lite. Om några år kanske verksamheterna växt ytterligare så jag kan leasa en bil i denna klassen.

Njut av bilen och hoppas du får många goa mil i den.
Skriv svar