Ska bemöta ovanstående med att hänvisa till grundtanken i Elon Musks genombrott som biltillverkare. Produkten som förflyttar dig genom livet skall:Advocatus Diabolo skrev:Skulle du köpa en fossilbil där
1/ dörrarna ibland inte går att öppna,
2/ dörrarna ibland öppnas automatiskt rätt upp i garagetak eller in i andra bilar
3/ dörrarna riskerar klämma av små barns fingrar, eftersom tillverkaren löst andra problem genom att koppla bort skyddssensorerna
4/ vatten samlas och blir stående under bakrutan (mellan bakruta och trunkluckans aluplåt), så att korrosionsskador på sikt uppstår
5/ hjulupphängningen plötsligt brister
6/ drivlinan blir totalförstörd (= värdelös) om bilen blir stående utan uppladdning under lång tid.
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
8/ du får dubbel-, eller trippelspegling av ljuspunkter såväl genom framruta som bakruta
9/ tillverkaren väljer att lösa ev konflikter ang garantiärenden i utländsk rätt
10/ där saker som äv viktiga för ditt köp, exempelvis tillgång till fritt bränsle i framtiden, INTE är inskrivet i något kontrakt parterna emellan? Ditt beslut baseras bara på ett till intet förpliktigande påstående från tillverkaren.
Listan kan fyllas på... (Bullrig över 70 km tim, oisolerad förarmiljö, dålig ergonomi, månadslång kö till reparation och service, endast två försäkringsbolag som försäkrar till under 25.000:- per år för helförsäkring, efter de tre första åren med VSG). Komplettera gärna så får ev framtida köpare lite konsumentupplysning!
Skulle du köpa denna fossilbil?
Som Leasingtagare - Spelar roll!![]()
![]()
Som Privatperson -![]()
![]()
Alltid stå klar och vara redo att transportera dig.
Den ska vara fulltankad.
Den ska inte lukta skit och spå ut dyra miljöfarliga avgaser.
Den ska säga som Ronaldo: Jag är snygg. Jag är snabb. Jag är rik. (Det sista stämmer oftast inte men fortfarande är ens pankkonto, medveten felstavning, en privatsak).
Den ska inte gå sönder. (Fel på styrboxar drabbar väl mest premiumfossiler?)
Den ska vara säker. (Verkar inte vara någon fossilbil som producerar färre omkomna i trafikolyckor/körsträcka)
Den ska vara bekväm. Inte nyckel, rattlås, handbroms, 6-växlad låda och kopplingspedal eller startknapp. Ingen koll av oljesticka och glykol. Ingen kallstart med kall kupé. Bara sätta sig in i en uppvärmd bil och köra iväg.
Den ska vara rymlig. Vad är rymligare än en MS med stor frunk?
Den ska inte rosta upp. (De flesta fossilbilar hamnar till slut på skroten av den orsak, när hamnar den första Teslan på skroten på grund av korrosionsangrepp? Den har en 6,35 mm tjock bottenplåt i ren aluminium)
Den ska inte vara servicekrävande. (Jag ska lämna in min P85:a på andra servicen, tycker att bromsen har väl lång pedalgång efter 12000 mil. Möjligen ska man byta belägg fram för första gången, vilken fossilbil klarar sig så länge?
Just min gamla P85 är enkel och det är det jag uppskattar och älskar hos hos Tesla. Ändå har jag beställt en 4-hjulsdriven självkörande variant. Kanske man ska behålla den gamla och sälja den nya när den kommer?