Skulle du köpa denna?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Skulle du köpa denna?

Inlägg av Delta »

Advocatus Diabolo skrev:
Skulle du köpa en fossilbil där
1/ dörrarna ibland inte går att öppna,
2/ dörrarna ibland öppnas automatiskt rätt upp i garagetak eller in i andra bilar
3/ dörrarna riskerar klämma av små barns fingrar, eftersom tillverkaren löst andra problem genom att koppla bort skyddssensorerna
4/ vatten samlas och blir stående under bakrutan (mellan bakruta och trunkluckans aluplåt), så att korrosionsskador på sikt uppstår
5/ hjulupphängningen plötsligt brister
6/ drivlinan blir totalförstörd (= värdelös) om bilen blir stående utan uppladdning under lång tid.
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
8/ du får dubbel-, eller trippelspegling av ljuspunkter såväl genom framruta som bakruta
9/ tillverkaren väljer att lösa ev konflikter ang garantiärenden i utländsk rätt
10/ där saker som äv viktiga för ditt köp, exempelvis tillgång till fritt bränsle i framtiden, INTE är inskrivet i något kontrakt parterna emellan? Ditt beslut baseras bara på ett till intet förpliktigande påstående från tillverkaren.

Listan kan fyllas på... (Bullrig över 70 km tim, oisolerad förarmiljö, dålig ergonomi, månadslång kö till reparation och service, endast två försäkringsbolag som försäkrar till under 25.000:- per år för helförsäkring, efter de tre första åren med VSG). Komplettera gärna så får ev framtida köpare lite konsumentupplysning!

Skulle du köpa denna fossilbil?
Som Leasingtagare - Spelar roll! :lol: :lol:
Som Privatperson - ;) :o :shock:
Ska bemöta ovanstående med att hänvisa till grundtanken i Elon Musks genombrott som biltillverkare. Produkten som förflyttar dig genom livet skall:

Alltid stå klar och vara redo att transportera dig.

Den ska vara fulltankad.

Den ska inte lukta skit och spå ut dyra miljöfarliga avgaser.

Den ska säga som Ronaldo: Jag är snygg. Jag är snabb. Jag är rik. (Det sista stämmer oftast inte men fortfarande är ens pankkonto, medveten felstavning, en privatsak).

Den ska inte gå sönder. (Fel på styrboxar drabbar väl mest premiumfossiler?)

Den ska vara säker. (Verkar inte vara någon fossilbil som producerar färre omkomna i trafikolyckor/körsträcka)

Den ska vara bekväm. Inte nyckel, rattlås, handbroms, 6-växlad låda och kopplingspedal eller startknapp. Ingen koll av oljesticka och glykol. Ingen kallstart med kall kupé. Bara sätta sig in i en uppvärmd bil och köra iväg.

Den ska vara rymlig. Vad är rymligare än en MS med stor frunk?

Den ska inte rosta upp. (De flesta fossilbilar hamnar till slut på skroten av den orsak, när hamnar den första Teslan på skroten på grund av korrosionsangrepp? Den har en 6,35 mm tjock bottenplåt i ren aluminium)

Den ska inte vara servicekrävande. (Jag ska lämna in min P85:a på andra servicen, tycker att bromsen har väl lång pedalgång efter 12000 mil. Möjligen ska man byta belägg fram för första gången, vilken fossilbil klarar sig så länge?

Just min gamla P85 är enkel och det är det jag uppskattar och älskar hos hos Tesla. Ändå har jag beställt en 4-hjulsdriven självkörande variant. Kanske man ska behålla den gamla och sälja den nya när den kommer?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Delta skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Skulle du köpa en fossilbil där
1/ dörrarna ibland inte går att öppna,
2/ dörrarna ibland öppnas automatiskt rätt upp i garagetak eller in i andra bilar
3/ dörrarna riskerar klämma av små barns fingrar, eftersom tillverkaren löst andra problem genom att koppla bort skyddssensorerna
4/ vatten samlas och blir stående under bakrutan (mellan bakruta och trunkluckans aluplåt), så att korrosionsskador på sikt uppstår
5/ hjulupphängningen plötsligt brister
6/ drivlinan blir totalförstörd (= värdelös) om bilen blir stående utan uppladdning under lång tid.
7/ inpassning av dörrar, frunk och trunk luckor påminner mer om inpassning av plåtar på en Trabant än en bil i miljonklassen
8/ du får dubbel-, eller trippelspegling av ljuspunkter såväl genom framruta som bakruta
9/ tillverkaren väljer att lösa ev konflikter ang garantiärenden i utländsk rätt
10/ där saker som äv viktiga för ditt köp, exempelvis tillgång till fritt bränsle i framtiden, INTE är inskrivet i något kontrakt parterna emellan? Ditt beslut baseras bara på ett till intet förpliktigande påstående från tillverkaren.

Listan kan fyllas på... (Bullrig över 70 km tim, oisolerad förarmiljö, dålig ergonomi, månadslång kö till reparation och service, endast två försäkringsbolag som försäkrar till under 25.000:- per år för helförsäkring, efter de tre första åren med VSG). Komplettera gärna så får ev framtida köpare lite konsumentupplysning!

Skulle du köpa denna fossilbil?
Som Leasingtagare - Spelar roll! :lol: :lol:
Som Privatperson - ;) :o :shock:
Ska bemöta ovanstående med att hänvisa till grundtanken i Elon Musks genombrott som biltillverkare. Produkten som förflyttar dig genom livet skall:

Alltid stå klar och vara redo att transportera dig.

Den ska vara fulltankad.

Den ska inte lukta skit och spå ut dyra miljöfarliga avgaser.

Den ska säga som Ronaldo: Jag är snygg. Jag är snabb. Jag är rik. (Det sista stämmer oftast inte men fortfarande är ens pankkonto, medveten felstavning, en privatsak).

Den ska inte gå sönder. (Fel på styrboxar drabbar väl mest premiumfossiler?)

Den ska vara säker. (Verkar inte vara någon fossilbil som producerar färre omkomna i trafikolyckor/körsträcka)

Den ska vara bekväm. Inte nyckel, rattlås, handbroms, 6-växlad låda och kopplingspedal eller startknapp. Ingen koll av oljesticka och glykol. Ingen kallstart med kall kupé. Bara sätta sig in i en uppvärmd bil och köra iväg.

Den ska vara rymlig. Vad är rymligare än en MS med stor frunk?

Den ska inte rosta upp. (De flesta fossilbilar hamnar till slut på skroten av den orsak, när hamnar den första Teslan på skroten på grund av korrosionsangrepp? Den har en 6,35 mm tjock bottenplåt i ren aluminium)

Den ska inte vara servicekrävande. (Jag ska lämna in min P85:a på andra servicen, tycker att bromsen har väl lång pedalgång efter 12000 mil. Möjligen ska man byta belägg fram för första gången, vilken fossilbil klarar sig så länge?

Just min gamla P85 är enkel och det är det jag uppskattar och älskar hos hos Tesla. Ändå har jag beställt en 4-hjulsdriven självkörande variant. Kanske man ska behålla den gamla och sälja den nya när den kommer? Andrahandsvärdet är ju rätt skapligt på Tesla!
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

mati skrev:
Okej, jag köpte min bil privat.
Visste jag vad jag ger mig in på? I princip nja. För mig var Teslan en jätteinvestering och innebär en inte oförsumbar finansiell risk.
Varför köpte jag bilen då? För att jag tycker att vi måste sluta använda fossila bränslen så snabbt det bara går. Och elbilen är framtiden. Miljöaspekten var alltså den viktigaste faktorn för mig. Sen gör det inget att bilen är snygg och frän och snabb. Men jag hade även kunnat tänka mig köpa en Leaf eller så om den hade haft större batterier än vad den har idag.
Dessutom är jag, kanske inte tekniknörd, men ändå teknikintresserad. Tesla står för framtidens teknik.
Varför accepterar man då alla brister och tillkortakommanden? Bra fråga. Har ställt mig samma fråga själv. Jag har inget riktigt bra svar. Det är väl för att man tycker det är viktigare att driva elbilsrevolutionen framåt än att mäta spaltmått mellan karrosseridelar.
Håller med om allt du skriver! Har också köpt privat och ser på den stora bilden av vad det innebär. Lite gaps på karossen bryr jag mig inte om även fast det är en del av vad min yrkesgrupp ska bry sig om
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mjwahl skrev:
Jag tycker att det skamligt att många bemöter trådskaparen synpunkter med att denne har fel attityd och ha bristande insikter och borde sälja bilen.

Trådskapare tar upp verkliga problem med bilarna -är det inte rimligt att kräva att problemen åtgärdas av tesla istället för att åtgärda ägarens attityd?
Det är ju uppenbart att det är ett försök till att Trolla...
Kriper

Inlägg av Kriper »

Anledningen till att några entusiaster som har råd väljer att köpa en Tesla beror nog på att man vill vara med och ställa om samhället från fossilt med allt det symboliserar (all makt till några och liten makt till våra folkvalda) till ett samhälle där makten förskjuts till oss medborgare att kunna välja att köra bil utan smutsiga utsläpp och med fördelen att kunna göra egen energi hemma att ladda med. Att min Model S inte är jämförbar med en jämförbar Mercedes eller BMW är jag fullständigt medveten om och det var just ett medvetet val att sälja min Porsche turbo och min BMW för att slippa tanka och för att kunna ladda Teslan med mina solceller. För mig handlar det framför allt om framtidshopp.
Det kommer att produceras bättre elbilar i framtiden men just nu är Tesla det enda vettiga alternativet om man vill göra skillnad.

För övrigt noterar jag att trådskaparen blev medlem så sent som för ett par dagar sedan. Trollbeteende är min första tanke men jag kanske bara är konspiratorisk. :mrgreen:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Diablo, det låter sim samma argument son när iPhone kom.

Dels är det världens bästa drivlina.
En otroligt vacker bil.
Sen är några småfel på bilarna, men Tesla är duktiga på att fixa dom gratis.
Om några åtgår du tacka oss. För det var vi som hjälpte till att driva elbilsutvecklingen framåt genom att köpa bilen.

Själv skulle jag inte kunna ha en fosilbrännar bil igen. Det skramlar, vibrerar, ingen acc. Enorma fördröjningar när man gasar.
Dessutom skita ner miljön i onödan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Toja skrev:
Diablo, det låter sim samma argument son när iPhone kom.

Dels är det världens bästa drivlina.
En otroligt vacker bil.
Sen är några småfel på bilarna, men Tesla är duktiga på att fixa dom gratis.
Om några åtgår du tacka oss. För det var vi som hjälpte till att driva elbilsutvecklingen framåt genom att köpa bilen.

Själv skulle jag inte kunna ha en fosilbrännar bil igen. Det skramlar, vibrerar, ingen acc. Enorma fördröjningar när man gasar.
Dessutom skita ner miljön i onödan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kriper skrev:
Anledningen till att några entusiaster som har råd väljer att köpa en Tesla beror nog på att man vill vara med och ställa om samhället från fossilt med allt det symboliserar (all makt till några och liten makt till våra folkvalda) till ett samhälle där makten förskjuts till oss medborgare att kunna välja att köra bil utan smutsiga utsläpp och med fördelen att kunna göra egen energi hemma att ladda med. Att min Model S inte är jämförbar med en jämförbar Mercedes eller BMW är jag fullständigt medveten om och det var just ett medvetet val att sälja min Porsche turbo och min BMW för att slippa tanka och för att kunna ladda Teslan med mina solceller. För mig handlar det framför allt om framtidshopp.
Det kommer att produceras bättre elbilar i framtiden men just nu är Tesla det enda vettiga alternativet om man vill göra skillnad.

För övrigt noterar jag att trådskaparen blev medlem så sent som för ett par dagar sedan. Trollbeteende är min första tanke men jag kanske bara är konspiratorisk. :mrgreen:
Om detta håller jag med om och då är det inte omställning med tanke på miljö som jag tänker på i första hand utan omställning till en bättre framtid, mindre beroende av olja och där man kan producera sin egna energi till transport som jag tänker på i första hand. Detta råkar även vara bra för miljön samtidigt som det är bra för mig.

Någon mer fossilbil kommer det inte bli för mig och jag tycker att det är lite tråkigt att tyskarna och andra inte har kommit längre. Det var ändå nästan 5 år sedan Tesla började leverera Model S och mer än 10 år sedan Elon Musk gick ut med sin hemliga masterplan. Att på 10 år inte ha presterat bättre är mycket dåligt av de stora biltillverkarna. Ser dock som att de nu börjar vakna och om ytterligare 10 år så ser det garanterat mycket annorlunda ut på biltillverkningsfronten. De stora biltillverkarna som inte vill ha någon förändring på ytterligare 10 år lär nog inte finnas kvar, de lär bli tvingade till förändring på ett eller annat sätt (egen vilja, politiska beslut, konkurrens eller oundviklig energiomställning).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Herr X skrev:
mjwahl skrev:
Trådskapare tar upp verkliga problem med bilarna -är det inte rimligt att kräva att problemen åtgärdas av tesla istället för att åtgärda ägarens attityd?
Men det finns flera påståenden i listan som är rent konfliktsökande; att batteriet blir förstört om man låter bilen stå oinpluggad länge är inte direkt något Tesla kan göra så mycket med. Vad skulle svenska BMW-klubben säga om någon skriver en lista och kritiserar BMW:n för att drivlinan blir förstörd om man sänker ner bilen i en sjö? Eller att man dör om man låter bilen stå igång i garaget? Det är ren trollning och inget "verkligt problem".
Du har rätt vad gäller batteriet och vissa andra punkter. Visst är tråden konfliktsökande - trådskaparen kanske rent av får betalt av fossilindustrin för att skriva detta, han kanske är ett sk troll.

Det finns väl fler här som får betalt( indirekt eller direkt) för att skriva på forum eller producera poddradio om tesla? Man kan kalla dem teslatroll om man så vill. Sen har vi svansen av fossilförnekare och miljöaktivister som mer är att betrakta som nyttiga volontärer som oavlönat tjänar tesla och korstågen mot fossilindustrin. Jag vet vad jag talar om eftersom jag tillhörde den senare gruppen tills för en tid sedan.

Min poäng är alltså att också troll kan ha rätt ibland - flertalet punkter är reella problem på flera teslabilar. Varför ska det vara så svårt för vissa att acceptera att världens bästa bil har för många brister på alltför många exemplar?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Herr X skrev:
mjwahl skrev:
Men det finns flera påståenden i listan som är rent konfliktsökande; att batteriet blir förstört om man låter bilen stå oinpluggad länge är inte direkt något Tesla kan göra så mycket med. Vad skulle svenska BMW-klubben säga om någon skriver en lista och kritiserar BMW:n för att drivlinan blir förstörd om man sänker ner bilen i en sjö? Eller att man dör om man låter bilen stå igång i garaget? Det är ren trollning och inget "verkligt problem".
Du har rätt vad gäller batteriet och vissa andra punkter. Visst är tråden konfliktsökande - trådskaparen kanske rent av får betalt av fossilindustrin för att skriva detta, han kanske är ett sk troll.
För mig är inte ett troll någon som är avlönad eller nödvändigtvis tjänar något på det han gör. Det är någon som kommer in, slänger en massa skit kring sig och sedan drar vidare utan att ta ansvar för skiten som han slängt kring sig. Om han kommer tillbaka så är det bara för att slänga lite ny skit. Detta kan ske avlönat eller ej men det är inte detta som gör om personen är ett troll eller inte. Att en del saker som trollet säger är korrekta gör inte att skiten blir bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Herr X skrev:
mjwahl skrev:
För mig är inte ett troll någon som är avlönad eller nödvändigtvis tjänar något på det han gör. Det är någon som kommer in, slänger en massa skit kring sig och sedan drar vidare utan att ta ansvar för skiten som han slängt kring sig. Om han kommer tillbaka så är det bara för att slänga lite ny skit. Detta kan ske avlönat eller ej men det är inte detta som gör om personen är ett troll eller inte. Att en del saker som trollet säger är korrekta gör inte att skiten blir bättre.
Det var en snäv definition. Du har väl hört talas om "trollfabriker"? De har syftet att föra fram ett budskap eller sanning enligt beställarens önskemål. Titta på Hillary Clinton och trump valkampanjer. Många stora företag köper in trolltjänster som komplement till sin vanliga marknadsföring. Effekten blir särskilt stor om man samtidigt lyckas aktivera svansen av "oavlönade volontärer".
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Det var en snäv definition. Du har väl hört talas om "trollfabriker"? De har syftet att föra fram ett budskap eller sanning enligt beställarens önskemål. Titta på Hillary Clinton och trump valkampanjer. Många stora företag köper in trolltjänster som komplement till sin vanliga marknadsföring. Effekten blir särskilt stor om man samtidigt lyckas aktivera svansen av "oavlönade volontärer".
Jag säger inte att troll inte kan vara avlönade men det är ju inte det som gör ett troll till ett troll, att göra den distinktionen är att göra en för snäv definition. Skulle informationen som sprids vara faktabaserad, man tar och argumenterar om sin ställning och svarar sakligt på kritik så är det ju inte längre troll utan debattörer även ifall de är avlönade. Det är inte pengar som avgör om personen är ett troll eller inte, det finns mängder med oavlönade troll.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Visst har Tesla sina brister, men de traditionella tillverkarna har värre brister. Bara att köra en annan då och då så är man nöjd igen. Tesla har faktiskt försökt att lösa allt jag anmärkt på och hittills lyckats med det mesta. Har egentligen bara problem 7 i listan och det är inte så farligt.

Punkt 6 är ju definitivt rent trolling. Det har väl typ bara hänt på roadster, som hade sämre batteriskydd och dessutom för en del var en sommarbil. Model S kan ju stå ofantligt länge utan detta problem och de flesta får en släng av abstinens redan efter ett par dagar utan bilen.

Igår körde jag en sån här:
nemo.PNG
För en månad sen en sån här:
C250.PNG
Kanske hade den ena av dessa bättre detaljkvalitet, vem bryr sig. Jag var lika nöjd båda gångerna jag återgick till Teslan.
Med all säkerhet kommer mina funderingarna kring Tesla att vara annorlunda den dagen det finns någon konkurrent. Än så länge är de rätt mycket mer än ett par snäpp före på alla viktiga punkter.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Skulle du köpa denna?

Inlägg av Herr X »

mjwahl skrev:
Det finns väl fler här som får betalt( indirekt eller direkt) för att skriva på forum eller producera poddradio om tesla?
Newsflash: Teslapodden är en ren kostnad, både ekonomiskt och tidsmässigt.
En väska med Teslalogga är mindre värd en min och fabians tid, kostnaden för Podcast-hosting etc.

Det finns redan dedikerade trådar om de problem som teslaägare upplever med sina bilar; varför blev det plötsligt viktigt att ha en "huller-om-buller-tråd" där allt detta diskuteras igen? Dessutom blandat med troll-påståenden om att batteriet blir förstört om man lämnar bilen jättelänge oinpluggad med låg laddning?

(PS. kolla Wikipedias definition av internettroll - tror att du inte har hundraprocentig koll på definitionen av begreppet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll)
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
hooked

Inlägg av hooked »

Intressant tråd. Såfort någon kommer och rör om lite i grytan så blir det trollande och den mysiga stämningen blir inte lika mysig längre.

Jag känner själv jag ligger och skvalpar någonstans i mitten i den här frågan. Många av problemen som listas av trådskaparen känns lite löjliga/övedrivna, men det finns ändå en liten poäng om man inte nagelfar ordagrant. Många av svaren i den här tråden är lika löjliga kan jag tycka. Att börja jämföra med fossilbilar som skramlar, har handbroms, utrustad med 6-växlad låda, rostar, osv pekar mer på att man INTE jämför med en fossilare i samma priskategori och av nyare årsmodell. Det blir lika mkt trollande på andra hållet kan jag tycka.

Tesla har i mina ögon i dagsläget EN primär USP och det är drivlinan med el-motor och ett kopiöst stort batteripack som kostar massor att tillverka. Allt annat är mer subjektivt och i många avseenden en match som Tesla förlorar. Att allt i en Tesla är styrt från en central skärm, uppdateras titt som tätt, styrs helt med touch osv kan det finnas olika syn på om huruvida detta är bra eller dåligt. Ibland kan jag känna att jag vill ge min centrala jätteskärm en fet smocka för jag blir irriterad på den och jag skulle ändå klassificera mig själv som en "tekniknerd" som generellt har ganska enkelt att ta till mig ny teknik. Däremot köper jag exempelvis hellre en Gaggenau-spis med rejäla funktionella reglage än en datoriserad spis från LG där man kan riskera behöver boota om spisen för att kunna koka ägg, eller eventuellt vänta "till nästa release" för att kunna använda alla plattor på spisen.

Min nästa el-bil kommer definitivt bli en sådan här:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Skulle du köpa denna?

Inlägg av Herr X »

hooked skrev:
Intressant tråd. Såfort någon kommer och rör om lite i grytan så blir det trollande och den mysiga stämningen blir inte lika mysig längre.
Nej det är inte intressant. En nyregistrerad användare kommer in och sammanfattar alla problem som olika människor upplevt med sina bilar, med uppenbar avsikt att misskreditera biltypen och dess ägare.
Om man skulle sammanfatta alla problem som olika användare haft med BMW-bilar, skulle den listan bli 20 gånger så lång. För att göra den ännu längre kan man passa på att slänga in lite osakligheter som att deras fossilmotorer blir förstörda om man häller honung i topplocket. Det är lika intressant.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Herr X skrev:
hooked skrev:
Nej det är inte intressant. En nyregistrerad användare kommer in och sammanfattar alla problem som olika människor upplevt med sina bilar, med uppenbar avsikt att misskreditera biltypen och dess ägare.
Om man skulle sammanfatta alla problem som olika användare haft med BMW-bilar, skulle den listan bli 20 gånger så lång. För att göra den ännu längre kan man passa på att slänga in lite osakligheter som att deras fossilmotorer blir förstörda om man häller honung i topplocket. Det är lika intressant.
:D
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
hooked

Inlägg av hooked »

Herr X skrev:
hooked skrev:
Nja, jag är också ägare men känner mig inte misskrediterad. Är däremot inte så hårt knuten till min produkt och diskuterar gärna dess tillkortakommanden.

Listan med problem på BMW skulle nog bli mer än 20 gånger så lång, men det är ändå ett ganska gott betyg för BMW med tanke på hur många gånger fler bilar de sålt än Tesla.

Ser fram mot att ni gör något honungstest i podden. Det kan bli roligt att lyssna på! :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Frågan i trådens rubrik är för min del redan besvarad, javisst! Har redan köpt :-). Visste om det som trådskaparen retat sig på innan köpet, så det blev en positiv överraskning att bara några av punkterna hade någon som helst betydelse för mig. Fö fixade gratis + med lite sunt förnuft.
Det som efterfrågas var en "perfekt" bil. Haft en sån som borde varit ett bra alternativ, en Lexus 460LS.
Det var inte kul:-(.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är rätt få som hävdar att Teslan är felfri. De olika felen diskuteras i olika trådar. Irritationen uppstår när någon skapar en tråd med enda syftet att påpeka fel och struntar i svaren. Vi har haft några exempel på rena trolltrådar, bl a någon som hävdar att en bil som inte går att köra till Rivieran i 250 km/h utan pauser är en oanvändbar bil.

Det är en klar skillnad mellan att diskutera fel och att gå hårt ut för att visa vilken värdelös bil Tesla är.

Det fanns inte en möjlighet att jag skulle köpa en fossilare för mer än 300 kSEK innan jag köpte Teslan. Tidigare dyraste bilen jag köpt var en begagnad Porsche för 120 kSEK. Efter att ha haft Teslan finns det inte en möjlighet att jag skulle köpa en fossilbil alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:
Trådskaparen har skapade kontot 16 dec 2016 21:15, svarade på en tråd 17 dec 18:59 att Tesla kanske lever på lånad tid tack vare att andra tillverkare missat att vakna för att sedan skapa denna tråd 17 dec 19:38 med ett 10 kontroversiella påståenden som inte backas upp med argumentation eller fakta förutom två poster till med ytterligare påståenden och att trådskaparen skriver om punkterna att hin "tror är kända bland Teslaägare i allmänhet och Tesla Forum medlemmar i synnerhet."

Själv har jag köpt bilen privat, ej på leasing, fullt medveten om att jag är en "early adopter" och att Tesla inte är 100 procent perfekt i alla kategorier. Det existerar inget som är 100% perfekt i allt. Är helt klart nöjd över köpet och kommer aldrig någonsin att köpa en fossilbil till mig i framtiden. Jag är förvånad att t.ex. de tyska biltillverkarna ligger mer än 10 år efter i utvecklingen av elbilar som jag ser det.

Trådskaparen bygger denna tråd inte på egna erfarenheter utan på oftast negativa saker som personen i fråga har läst eller sett på Internet och sedan samlat upp i en tråd utan att vilja argumentera om dessa saker. Det kan vara allt från enstaka händelser till saker som visserligen stämmer men jämfört med övriga marknaden är bagateller och saker som fixas via garanti och service.

Visst kan dörrar slå i tak eller andra bilar men detta är ju inget som är unikt för Tesla utan gäller exakt samtliga bilar som har en dörr. Spelar ingen roll om de öppnas med elmotor eller muskler.

Visst kan dörrar klämma "små barns fingrar" men så kan samtliga andra dörrar också, oavsett om de stängs med elmotor eller muskler.

Visst finns det exemplar av bilar som hade problem med att vatten kunde ta sig in där det inte skulle men denna risk finns på samtliga bilar, särskilt på helt nya modeller. Det är ingen sanning samtliga bilar som Tesla tillverkat och om problemet uppstår löses det på garanti precis som för alla andra biltillverkare.

Visst kan hjulupphängningen brista men så kan inträffa på samtliga bilar (för mig hände det med min Toyota RAV4 och blev ett dyrt kalas som inte gick på garantin. Denna Rav4 var förresten den dyraste bil jag hade köpt före Teslan, har aldrig funderat på en bil över 300k innan Tesla.).

Trådskaparen verkar inte vilja diskutera eller argumentera om de olika punkterna. Hin verkar skriva dem som att det är sanningar som gäller på alla Tesla-bilar och någon diskussion kring dem är hin inte intresserad av verkar det som eftersom det inte blir någon uppföljning av svaren som kommer in.
Kriper

Inlägg av Kriper »

hooked skrev:

Jag känner själv jag ligger och skvalpar någonstans i mitten i den här frågan. Många av problemen som listas av trådskaparen känns lite löjliga/övedrivna, men det finns ändå en liten poäng om man inte nagelfar ordagrant. Många av svaren i den här tråden är lika löjliga kan jag tycka. Att börja jämföra med fossilbilar som skramlar, har handbroms, utrustad med 6-växlad låda, rostar, osv pekar mer på att man INTE jämför med en fossilare i samma priskategori och av nyare årsmodell. Det blir lika mkt trollande på andra hållet kan jag tycka.

Tesla har i mina ögon i dagsläget EN primär USP och det är drivlinan med el-motor och ett kopiöst stort batteripack som kostar massor att tillverka. Allt annat är mer subjektivt och i många avseenden en match som Tesla förlorar. Att allt i en Tesla är styrt från en central skärm, uppdateras titt som tätt, styrs helt med touch osv kan det finnas olika syn på om huruvida detta är bra eller dåligt. Ibland kan jag känna att jag vill ge min centrala jätteskärm en fet smocka för jag blir irriterad på den och jag skulle ändå klassificera mig själv som en "tekniknerd" som generellt har ganska enkelt att ta till mig ny teknik. Däremot köper jag exempelvis hellre en Gaggenau-spis med rejäla funktionella reglage än en datoriserad spis från LG där man kan riskera behöver boota om spisen för att kunna koka ägg, eller eventuellt vänta "till nästa release" för att kunna använda alla plattor på spisen.

Har du en Tesla eller fabulerar du bara?

BMW i4 IDrive40
hooked

Inlägg av hooked »

8-)
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Kriper

Inlägg av Kriper »

hooked skrev:
Kriper skrev:
hooked skrev:

Jag har en Model S 90D. Förstår att det är lite ovant att någon ägare kritiserar bilen, men som jag skrivit i andra trådar är jag inte helt nöjd av diverse olika anledningar. Kanske är Tesla helt enkelt inte för mig i dagsläget. Gillar dock drivlinan skarpt och detta är mitt stora dilemma och den primära anledningen till att jag inte redan bytt eftersom det tyvärr ännu inte finns något vettigt alternativ.
Okidoki. Om du mailar till Tibor lägger han upp dig som Teslaägare i profilen.

BMW i4 IDrive40
vigge50

Inlägg av vigge50 »

hooked skrev:
Kriper skrev:
hooked skrev:

Jag har en Model S 90D. Förstår att det är lite ovant att någon ägare kritiserar bilen, men som jag skrivit i andra trådar är jag inte helt nöjd av diverse olika anledningar. Kanske är Tesla helt enkelt inte för mig i dagsläget. Gillar dock drivlinan skarpt och detta är mitt stora dilemma och den primära anledningen till att jag inte redan bytt eftersom det tyvärr ännu inte finns något vettigt alternativ.
Det är inte att för att du kritiserar Teslas bilar som du fick frågan, det kan många ha förståelse för men nästan alla andra här som har en Tesla har registrerat sig som "ägare". Du skulle inte fått den frågan om du också hade gjort det.
Skriv svar