Uppgradering av bas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Re: Uppgradering av bas

Inlägg av Ghia64 »

Jag tror inte de gjorde någon form, men jag har mailat Patrik och frågat. De kanske vill scanna av läget först och se hur många bilar det blir innan de går "all in", :D
Du får passa på och ta lite ledighet i GBG samtidigt. Tog bara 30 minuter med tåget faktiskt. :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Som det ser ut nu är min leverans först i Maj så läget kanske hinner ändra sig och fler andra hinner med att prova BRL.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Som det ser ut nu är min leverans först i Maj så läget kanske hinner ändra sig och fler andra hinner med att prova BRL.
Då får vi hoppas att lite fler folk hoppat på tåget. Mer ljud åt folket. ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Om vi sätter Ultra Sound på 10 i en skala 1 till 20 var är din bedömning av ditt steg 2 och var hamnar standard ljudet?
Rätt, mer ljud åt folket!!!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Om vi sätter Ultra Sound på 10 i en skala 1 till 20 var är din bedömning av ditt steg 2 och var hamnar standard ljudet?
Rätt, mer ljud åt folket!!!
Oj! Svår fråga. Just nu vågar jag inte sticka ut hakan för långt, eftersom det var ett par månader sedan jag lyssnade på Ultra systemet.
Jag skulle säga en 10-11:a som det är nu, men potentialen till 13-14 är enbart ett par knapptryckningar bort (DSP).
Basen är betydligt bättre, men som helhet så får betyget stå sig tills jag spelat in systemet mer (och lyssnat på Ultra igen) ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64: Hur känns den nya uppgraderingen nu när du haft den ett tag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Tjenare! Jodå, fortfarande nöjd. Tror inte jag haft en bil med bra ljud innan, därav lyssnat rätt lite. Nu lyssnar jag på musik konstant, och gärna lite högre volym. Måste vara ett bra betyg. :D

Vid tillfället då vi monterade grejerna var vi inte medvetna om att det satt en centerkanal i bilen (vi hade inte loss instrumentbrädan). Det har ställt till det lite för mig eftersom centern fortfarande är inkopplad på HU:n. Det gör att stereobilden och tidskompet inte fungerar 100%. Vecka 11 skall jag upp igen, och då kopplar vi ur centern. Jag räknar med ännu bättre förutsättningar efter det. Men det är ingen mening att jobba injusteringarna förräns detta är gjort. Med det sagt så låter det oavsett detta väldigt bra i bilen. Alla intresserad e är välkomna på en provlyssning. Det hade varit kul om ngn med Stora ljudsystemet hade svängt förbi (eller mött upp ngnstans), så att man kunde gjort en noggrannare jämförelse.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64 skrev:
Pontus skrev:
Tjenare! Jodå, fortfarande nöjd. Tror inte jag haft en bil med bra ljud innan, därav lyssnat rätt lite. Nu lyssnar jag på musik konstant, och gärna lite högre volym. Måste vara ett bra betyg. :D

Vid tillfället då vi monterade grejerna var vi inte medvetna om att det satt en centerkanal i bilen (vi hade inte loss instrumentbrädan). Det har ställt till det lite för mig eftersom centern fortfarande är inkopplad på HU:n. Det gör att stereobilden och tidskompet inte fungerar 100%. Vecka 11 skall jag upp igen, och då kopplar vi ur centern. Jag räknar med ännu bättre förutsättningar efter det. Men det är ingen mening att jobba injusteringarna förräns detta är gjort. Med det sagt så låter det oavsett detta väldigt bra i bilen. Alla intresserad e är välkomna på en provlyssning. Det hade varit kul om ngn med Stora ljudsystemet hade svängt förbi (eller mött upp ngnstans), så att man kunde gjort en noggrannare jämförelse.
Vill gärna höra hur det gått med det sista besöket? Vet du om det är några fler som hoppat på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ghia64 skrev:
Det hade varit kul om ngn med Stora ljudsystemet hade svängt förbi (eller mött upp ngnstans), så att man kunde gjort en noggrannare jämförelse.
Jag har stora. Hör av dig om du är i närheten av Sollentuna.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Ghia64 skrev:
Det hade varit kul om ngn med Stora ljudsystemet hade svängt förbi (eller mött upp ngnstans), så att man kunde gjort en noggrannare jämförelse.
Precis om du mot förmodan är i sthlm är jag också väldigt nyfiken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
dstr skrev:
Ghia64 skrev:
Hej på er!
Ja nu är all hårdvara på plats. Jag kommer att närvara på Elmia i Påsk Fredag-Lördag för att tävla i klassen Master OEM. Så om ni har vägarna förbi Jönköping så finns möjlighet att lyssna där. Annars så håller jag på och planera min PMP certifiering (tentamen i Stockholm). Kan tänkas att jag tar bilen upp, men det är nog minst ett par månader bort.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ghia64 skrev:
Pontus skrev:
dstr skrev:

Hej på er!
Ja nu är all hårdvara på plats. Jag kommer att närvara på Elmia i Påsk Fredag-Lördag för att tävla i klassen Master OEM. Så om ni har vägarna förbi Jönköping så finns möjlighet att lyssna där. Annars så håller jag på och planera min PMP certifiering (tentamen i Stockholm). Kan tänkas att jag tar bilen upp, men det är nog minst ett par månader bort.
Hade jag haft min bil nu hade jag kommit ner, lyssnat och tittat. Hoppas det går bra och att du uppdaterar oss med resultatet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Tjenare!
Ja nu har man provat på en tävling i Bilstereo också. Evenemanget skulle från början köras på två dagar, varav installation bedömdes dag 1 och ljud bedömdes dag två. Dock var vi inte så många på årets första tävling, så det hela komprimerades till en dag.

Moment 1: Installation
Här har man mycket att lära. Man skall hålla en muntlig presentation (vilket jag var helt oförberedd på) där man ger domarna en "bild" av bilen samt vad som har gjorts. Sedan går domarna igenom dokumentationen, som skall visualisera hela modifieringen. Kabeldiagram, termineringar, kabeldragning mm. Även "craftsmanship" bedöms. Här tappade jag rätt mycket poäng eftersom jag inte hade klart för mig vad som skulle efterfrågas, sa jag saknade en del bilder i min pärm. Dock så är det rätt enkla poäng att lösa till en eventuell andra tävling.

Moment 2: Ljud
Det var detta moment som jag såg fram emot mest, att få veta hur ljudet står sig i tävlingssammanhang.

Poängen från dessa två moment adderas och ger totala tävlingspoängen. Jag skrapade ihop tillräckligt med poäng för en andraplacering. Kanske inte jättesvårt eftersom vi bara var tre bilar... :lol:
Bilen som vann, en BMW, kom 3:a i EM i Salzburg för två veckor sedan. Helt klart en väldigt potent bil (map billjud vill säga), och om man tittade på enbart ljudpoängen var jag enbart 10p efter vilket inte är särsklit mycket alls (jag: 222p vs BMW 232p). BMW:n har ju tweakats under en hel säsong, medans vi har lagt kanske två timmar på att få till ljudbilden.

Helt klart ett sammansvetsat gäng som verkar ha väldigt trevligt på sina evenemang. Jag kommer troligtvis att köra åtminstone en tävling till så att jag får chansen att väga upp mitt misslyckande i installationsmomentet. :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Grattis!
Nu vill jag få min bil så jag åka till västra sidan och få ljudet fixat av proffs jag också.
Ska bli spännande att få höra hur den står sig mot ultra ljudet från Tesla när tillfälle ges.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Är det så att det inte finns några lågnivåutgångar som man kunde använda? Orginal std stereon har alltså inbyggda slutsteg? Hur har Tesla löst det på Pro stereon med extra slutsteg? Är det en annan huvudenhet då ? Tänkte uppgradera min std stereo med subbas i skuffen. Men vill gärna ha lågnivå till slutsteg, känns bättre så iallfall. Har sökt lite bland olika byggen men alla tycks använda signalen till högtalarna som källa.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonas skrev:
Är det så att det inte finns några lågnivåutgångar som man kunde använda? Orginal std stereon har alltså inbyggda slutsteg? Hur har Tesla löst det på Pro stereon med extra slutsteg? Är det en annan huvudenhet då ? Tänkte uppgradera min std stereo med subbas i skuffen. Men vill gärna ha lågnivå till slutsteg, känns bättre så iallfall. Har sökt lite bland olika byggen men alla tycks använda signalen till högtalarna som källa.
Kan ha att göra med att man vill behålla möjligheten att styra Left/Right och Front/Back på original panelen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Inga lågnivåutgångar tillgängliga. Hur de tar ut signalen till Ultra Hifi Steget vet jag ikke, men högnivå är inte omöjligt.
Det du behöver är en högnivå till lågnivå adapter framme vid HU:n, sedan dra lågnivå bak till slutsteg. ;)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Gjorde en ton frekvens scanning av bilen. Har oljud vid fler frekvenser från högerdörrarna. Hr fram oljud mellan 65-100Hz och hr bak och fram vid ca 4000Hz. Använde en app som genererade tonerna. Insåg att jag är nog döv över 14800 Hz eller klarar inte mina högtalare av den frekvensen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Låter inget vidare. Har du kontaktat Tesla? Kan inte tänka mig att det är normalt, jag hade iaf inga sådana ljud i min bil innan uppgraderingen...
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja tesla har haft bilen inne och försökt åtgärda utan framgång
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

jonas skrev:
Gjorde en ton frekvens scanning av bilen. Har oljud vid fler frekvenser från högerdörrarna. Hr fram oljud mellan 65-100Hz och hr bak och fram vid ca 4000Hz. Använde en app som genererade tonerna. Insåg att jag är nog döv över 14800 Hz eller klarar inte mina högtalare av den frekvensen.
Vad har du för oljud? Jag har vibrationer i förar- och passagerardörr vid hög volym på viss musik. Tycker inte det är ok när man betalat extra för premiumljud. Det försvinner om man drar ner mellanregistret men då låter det ju illa på annat sätt istället... Bild

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Samma sak för mig vibrationen som är som skorrande ljud i panelen eller innanför dörrpanelen. Högtalaren låter fint. Provlyssnade en HiFi Tesla och den hade samma oljud. Mittljud uppkommer vid volym över 5. Använde en app som heter PA tone.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Jag har också ett skramlande ljud i passagerardörren på min nya, lyckades ni få ordning på detta?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Tesla lyckades inte. Jag håller på i ärendet hos en lokal ljudbutik. Det är något som skramlar/skorrar som försvinner när man trycker på olika sätt på dörrpanelen. Bara på högersidan.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

jonas skrev:
Tesla lyckades inte. Jag håller på i ärendet hos en lokal ljudbutik. Det är något som skramlar/skorrar som försvinner när man trycker på olika sätt på dörrpanelen. Bara på högersidan.
Ok, uppdatera oss gärna när de hittat vad det är!
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Skriv svar