Uppgradering av bas
Moderator: Redaktion
Uppgradering av bas
Hej
Är det någon som har monterat eller har erfarenhet av den här basen?
Jag har valt standard ljud och blev sugen på testa denna http://evannex.com/products/nvx-b-o-o-s ... re-package
Är det någon som har monterat eller har erfarenhet av den här basen?
Jag har valt standard ljud och blev sugen på testa denna http://evannex.com/products/nvx-b-o-o-s ... re-package
Re: Uppgradering av bas
Har kikat runt efter eventuella alternativ, men det finns inte många "off the shelf". I USA verkar de flesta hoppa på REUS, sedan har ett par på Teslaforums kört denna eller liknande hemmalösningar.
Jag skall se om jag kan få prisuppgift på ett liknande system här hemma, dvs en converter/slutsteg samt bas.
Jag har kört lånebil ett par dagar (P85+!
) och denna har Premium Sound. Jag kan konstatera att jag är glad att jag inte lade pengarna för detta, men basen ger helt klart lite mer kropp till ljudet, därav mina funderingar...
Så fort jag fått pris/offert så postar jag det här...
Jag skall se om jag kan få prisuppgift på ett liknande system här hemma, dvs en converter/slutsteg samt bas.
Jag har kört lånebil ett par dagar (P85+!

Så fort jag fått pris/offert så postar jag det här...
Är själv intresserad. Dom som uppgraderat basen verkar nöjda. Med standard ljud har man inga högtalare längst bak för kidsen eller hur? Om det är fallet så är det en bas och två små högtalare jag skulle vara intresserad av.
Jag är också intresserad av att addera sub + slutsteg till standard-ljudpaketet.
Jag har inte extra säten längst bak så en tanke jag har är att utnyttja det extra utrymmet i golvet i bagaget. Kunde vara ett alternativ att få i en baslåda där tänker jag.
Keep us posted!
Jag har inte extra säten längst bak så en tanke jag har är att utnyttja det extra utrymmet i golvet i bagaget. Kunde vara ett alternativ att få i en baslåda där tänker jag.
Keep us posted!
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Hoppas jag kommer iväg nästa vecka. Om vi är fler intresserade kanske det blir lättare att få bra pris.
Ja, du kan räkna med mig. Men jag tyckte den där basen såg ok ut med färdig låda och allting. Men det kanske finns bättre lösningar:)Ghia64 skrev:Hoppas jag kommer iväg nästa vecka. Om vi är fler intresserade kanske det blir lättare att få bra pris.
Vad jag kunnat läsa mig till så låter det som en extra bas är ett måste till standard anläggningen. Jag är intresserad av vad ni kommer fram till, själv får jag inte bilen förens... ja det är långt kvar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Då har jag varit hos CD Bilradio i Göteborg som första stopp. De gjorde en bekants 996 för några år sedan, och de har varit ett tag i branschen.
Först utlåtandet var att högtalarna som satt i ej behövde bytas ut. Enligt montören så har de lyckats rätt bra med placering för att vara orginalinstallation. Så, planen är som följer:
-Processor (för att få full justeringsmöjlighet av ljudet, dvs filtrering HP/LP, tidskomp osv). Då finns det möjlighet att dela av dörrhögtalare och få dem att öppna upp sig lite till -> ej ett måste
-Snålt femkanalssteg, rekommendation Alpine V9.
- 10" bas, ej för tungdriven utan vettig prestanda.
Jag har nämnt intresset här på forumet, och jag fick posta offerten när jag fått den. Tanke är att åka upp till BRL i Trollhättan också och se vad de har att erbjuda.
Först utlåtandet var att högtalarna som satt i ej behövde bytas ut. Enligt montören så har de lyckats rätt bra med placering för att vara orginalinstallation. Så, planen är som följer:
-Processor (för att få full justeringsmöjlighet av ljudet, dvs filtrering HP/LP, tidskomp osv). Då finns det möjlighet att dela av dörrhögtalare och få dem att öppna upp sig lite till -> ej ett måste
Jag har nämnt intresset här på forumet, och jag fick posta offerten när jag fått den. Tanke är att åka upp till BRL i Trollhättan också och se vad de har att erbjuda.
Har försökt titta men inte hittat någon här i Sverige som gjort någon uppgradering av ljud stämmer det?
Är det någon som är bra på norska och kan hänvisa till folk som skrivit om sina uppgraderingar där (måste väl vara någon som gjort det där)?
Är det någon som är bra på norska och kan hänvisa till folk som skrivit om sina uppgraderingar där (måste väl vara någon som gjort det där)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
om det blir ett väldigt bra pris kan jag och en till vara intresserade. vi har funderat på att köpa den som är länkad till annars.
då jag bor i norge å hänger på det forumet så har det inte skrivits om någon som gjort en uppgradering ännu. dock är det folk som funderar. de flesta av de första bilarna har ju all utrustning. dessutom innan jag beställde min bil i november förra året så kostade den stora stereon bara 6000 kr. den ökade sedan till 16 700 kr eller nått å då tyckte jag det blev för dyrt.
då jag bor i norge å hänger på det forumet så har det inte skrivits om någon som gjort en uppgradering ännu. dock är det folk som funderar. de flesta av de första bilarna har ju all utrustning. dessutom innan jag beställde min bil i november förra året så kostade den stora stereon bara 6000 kr. den ökade sedan till 16 700 kr eller nått å då tyckte jag det blev för dyrt.
Ghia64 skrev:Då har jag varit hos CD Bilradio i Göteborg som första stopp. De gjorde en bekants 996 för några år sedan, och de har varit ett tag i branschen.
Hur har det gått har du fått någon offert och/eller hunnit med BRL? Jag är bara väldigt nyfiken på vilket prisområde vi kan tänkas hamna i.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jovars! Jag var hos BRL igår, och det gjorde intryck kan man säga. Patrik är kunnig och mån om att det skall bli rätt.
Nu är jag utomlands och och stödorden lämnade jag hemma, men jag kan sammanfatta följande:
Tre olika nivåer:
1. Baslåda + slutsteg ->10 000:- monterat och klart.
2. DSP/4*100w till dörrhgt/sub + slutsteg -> 20 000:- monterat och klart.
3. Samma som 2 fast uppgraderade dörrhgt samt åtgärdade/dämpade dörrar -> 30 000:- monterat och klart.
När det gäller Baslåda så är det platsbyggd med bra element liknande NVX modellen. Osäker på om detta gällde steg 1 dock.
Slutsteg/dsp räknade vi på Gladen (används bla av Koenigsegg...) som hade riktigt fina små saker. Till basen fanns mycket att välja på, så det finns lite frihet i paketen.
Dock så är den stora akilleshälen källan. Det hade varit super om det hade funnits vettiga utgångar från vår skärm. Får undersöka detta......
Jag är själv riktigt sugen på steg 2 iaf, vilket jag tror kan bli riktigt bra. Fulla korrigeringsmöjligheter via Pc, sedan en app i telefonen för att hantera den dagliga justeringen såsom presets och basvolym.....
Nu är jag utomlands och och stödorden lämnade jag hemma, men jag kan sammanfatta följande:
Tre olika nivåer:
1. Baslåda + slutsteg ->10 000:- monterat och klart.
2. DSP/4*100w till dörrhgt/sub + slutsteg -> 20 000:- monterat och klart.
3. Samma som 2 fast uppgraderade dörrhgt samt åtgärdade/dämpade dörrar -> 30 000:- monterat och klart.
När det gäller Baslåda så är det platsbyggd med bra element liknande NVX modellen. Osäker på om detta gällde steg 1 dock.
Slutsteg/dsp räknade vi på Gladen (används bla av Koenigsegg...) som hade riktigt fina små saker. Till basen fanns mycket att välja på, så det finns lite frihet i paketen.
Dock så är den stora akilleshälen källan. Det hade varit super om det hade funnits vettiga utgångar från vår skärm. Får undersöka detta......

Jag är själv riktigt sugen på steg 2 iaf, vilket jag tror kan bli riktigt bra. Fulla korrigeringsmöjligheter via Pc, sedan en app i telefonen för att hantera den dagliga justeringen såsom presets och basvolym.....
Tack för den ändå bra sammanfattningen.
Det låter ju som steg 2 är det man ska gå på.
Det låter ju som steg 2 är det man ska gå på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
om steg 1 är en liknande lösning som NVX så är vi två stycken intresserade.
möjligt fler från norge kan tänka sig nått sådant också
möjligt fler från norge kan tänka sig nått sådant också
Kul med flera intresserade. Jag skall gå vidare med diskussionen med Patrik så fort jag är hemma igen. Om vi är flera så hade det bästa varit att bygga en ordentlig form, då kan nog styckpriset för lådorna bli rätt bra. Det kommer antagligen inte bli dyrare än köpa från staterna iaf, och då får man installationen på köpet. 

vad var det snack om för bas? ser att de har JL audio å de brukar vara bra. ja är vi några stycken så borde de göra en form så de enkelt kan göra flera basar. en uppgradering för varje Tesla kommer ju innehålla en baslåda.
även folk med stora stereon kan ju vara intresserade av en 10" extra bas för att få extra tryck så detta kan bli en bra deal för dem. Trollhättan är inte så farligt för norrmän från Oslo att köra till heller.
när du är tillbaka så får du dela lite mer info så kan jag höra på det norska forummet sedan.
även folk med stora stereon kan ju vara intresserade av en 10" extra bas för att få extra tryck så detta kan bli en bra deal för dem. Trollhättan är inte så farligt för norrmän från Oslo att köra till heller.
när du är tillbaka så får du dela lite mer info så kan jag höra på det norska forummet sedan.
Pratade med Patrik igår igen. Jag kommer boka in en tid efter nyår, så min bil blir "mula" för lådan. Val av bas kommer göras efter att vi vet vad för volym vi får ut. Personligen så kan jag tänka mig Daytons Titanic 10", vilket tillhör de bättre elementen på marknaden. Dock är det en rätt rejäl bas, och monteringsdjupet kanske gör att den inte kan användas. JL är inte fel det heller....
Men men, det viktigaste är vi matchar element och låda, och får ett system är lättdrivet (belastar batteriet minimalt).
Tanken är att platsbygga på vänster sida i bagaget, då kan de med det större systemet samt de med bakåtvända säten också nyttja paketet.
Så förhoppningsvis så kan den bassugna få sitt begär stillat i Februari.
Men men, det viktigaste är vi matchar element och låda, och får ett system är lättdrivet (belastar batteriet minimalt).
Tanken är att platsbygga på vänster sida i bagaget, då kan de med det större systemet samt de med bakåtvända säten också nyttja paketet.
Så förhoppningsvis så kan den bassugna få sitt begär stillat i Februari.

Var har ni tänkt att sätta steget?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
DSP/ slutsteg till dörrar tänkte vi sätta på samma ställe som steget sitter i Premium utförande:Pontus skrev:Var har ni tänkt att sätta steget?
http://mosconi-system.it/product/gladen-d2-100-4-dsp/
Steg till Bas kan nog hamna under baksäte, där extraladdaren sitter i normala fall. Inte helt spikat ännu, utan det visar sig också när vi påbörjar installationen i Januari.
Låter bra. Såg att amerikanarna hade valt att sätta steget till basen i frunken. Jag önskar nog ett annat ställe eftersom jag beställt D varianten och dess frunk är betydligt mindre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
en som har uppgraderat sitt standard system. dock inte lagt till baslåda ännu.
http://www.teslafied.eu/
http://www.teslafied.eu/
Tak for link til min side.
Det er korrekt at jeg har opgraderet mit standard anlæg.
Jeg har købt en JL Audio 10TW1-4 som jeg skal have monteret i et af siderummene i Trunk.
Regner med at der kommer opdatering på teslafied.eu når den er kommet i.
Har også købt en JL Audio DSP som kommer i senere.
Det er korrekt at jeg har opgraderet mit standard anlæg.
Jeg har købt en JL Audio 10TW1-4 som jeg skal have monteret i et af siderummene i Trunk.
Regner med at der kommer opdatering på teslafied.eu når den er kommet i.
Har også købt en JL Audio DSP som kommer i senere.
fant den på det på norske forumet elbilsforum.no! bor i Norge så henger mest der under samme kallenavn. det skall bli interessant att se bassen da det er mest det jeg er interessert av å oppgradere akkurat nå. hadde vært veldig kult å hørt resultatet da det ser veldig seriøst ut! har du flere bilder? fant ikke noe bilder hvordan det ser ut med diskant montasje