Adapter 3fas - Typ2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Wozzer »

Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av e5m1r »

Jepp kallas för UMC


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av chaffis75 »

Den umc man får med bilen (tesla) stödjer väl 3 fas även om de nu är 3*240 volt så att säga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.

Edit: Aha... du vill ha en kort adapter för att den ska vara billigare. Men det förklarar inte varför du inte använder UMC:n.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Wozzer »

Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.
Jag skriver att den kostar 6000,- den jag hittat.

Finns adapter för runt 100,- 3fas till enfas. Borde finnas någon liknande 3fas till typ2 för runt 500,-?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Wozzer skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.
Jag skriver att den kostar 6000,- den jag hittat.

Finns adapter för runt 100,- 3fas till enfas. Borde finnas någon liknande 3fas till typ2 för runt 500,-?
Men 3fas till 1fas är bara en dum övergång utan elekrtonik. 3fas till Typ2 innebär elektronik för kommunikation därav prisskillnaden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Wozzer »

Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.
Jag skriver att den kostar 6000,- den jag hittat.

Finns adapter för runt 100,- 3fas till enfas. Borde finnas någon liknande 3fas till typ2 för runt 500,-?
Men 3fas till 1fas är bara en dum övergång utan elekrtonik. 3fas till Typ2 innebär elektronik för kommunikation därav prisskillnaden.
Ahh ok. Då blir det 3fas - enfas adapter. Laddar väldigt sällan på sådana ställen. Tack för svar :-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av bylund »

Wozzer skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.
Jag skriver att den kostar 6000,- den jag hittat.

Finns adapter för runt 100,- 3fas till enfas. Borde finnas någon liknande 3fas till typ2 för runt 500,-?
Det går alltså inte att bara ha en dum adapter, det krävs lite motstånd för kommunikationen om vad kabeln klarar av, och styrning som ser till att större delen av kabeln är strömlös när den inte är inkopplad. Det du behöver är alltså en UMC eller liknande anordning, d v s en kabel med inbyggd laddbox.

Trefas är 3*230 V om man mäter från aktiv ledare till nolla, precis som man gör med enfas. Mäter man mellan faserna får man 400 V. Enfas är bara en av trefasledarna och nollan (+ jord). Trefas är alltså tre st enfas, med symmetrisk förskjutning av faserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Wozzer skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Wozzer skrev:
Något jag saknar och iallafall inte hittat är en adapter från 3fas till typ2 kontakt. Någon som sett?

Finns med lång sladd för 6000,- lite saftigt för mig.

Finns adapter från 3fas 400V till enfas 220V. Men vill inte förlora så mycket effekt :-)
Fattar inte riktigt vad du menar.

Du skriver att du inte kan hitta någon 3fas -> Typ2 adapter. Och sedan skriver du att det finns med lång sladd.

Vad är det för fel på UMC:n? Den går från 3fas till Typ2 kontakt.
Jag skriver att den kostar 6000,- den jag hittat.

Finns adapter för runt 100,- 3fas till enfas. Borde finnas någon liknande 3fas till typ2 för runt 500,-?
Men 3fas till 1fas är bara en dum övergång utan elekrtonik. 3fas till Typ2 innebär elektronik för kommunikation därav prisskillnaden.
Ahh ok. Då blir det 3fas - enfas adapter. Laddar väldigt sällan på sådana ställen. Tack för svar :-)
Jag har dålig koll på vad du har för bil... men det är ingen Tesla du ska ladda va?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Wozzer
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 nov 2016 12:19

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Wozzer »

Nää, det är en Renault Zoe.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Zalman3 »

"Det går alltså inte att bara ha en dum adapter, det krävs lite motstånd för kommunikationen om vad kabeln klarar av, och styrning som ser till att större delen av kabeln är strömlös när den inte är inkopplad. Det du behöver är alltså en UMC eller liknande anordning, d v s en kabel med inbyggd laddbox."

Syrran har tänkt köpa en Leaf och den går bara ladda med enfas AC. Få av hennes kompisar har mer än 10A 230V.
Men de har 3fas 16A.
Hon har tänkt köpa en

3-fas-adapter
IP-klass IP44
Max belastning 3680 W
Intag 400 V/16 A
Typ av uttag 230 V/16 A jordat uttag
Förpackningsmått 13 x 7,2 x 6,5 cm
Förpackningsvikt 222 g
149,00 inkl. moms
http://www.clasohlson.com/se/3-fas-adapter/32-6039

Då kan hon få 16A i alla fall, men kommer den inte att fungera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Svenssons »

Hon kommer att kunna få ut 16A 230V max 3680W men det har inget med Typ 2 att göra. Det är en adaptor från 3 fas röd kontakt till schuko-uttag. Viktigt att tänka på är att man inte använder en förlängningskabel som inte klarar av 16A under längre tid.

Huruvida Nissan Leaf klarar av 16A enfas eller inte vet jag dock inget om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Leo »

Frågan är om Leafs original-laddsladd (UMC) tillåter mer än 10A? Finns ju tex Chargeamps 3:e parts alternativ annars som kan ge 16A via schucko även om det inte är att föredra då själva schuckokontakterna (230V-kontakten) inte är konstruerade för det kontinuerligt egentligen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Zalman3 »

Men Leafens inverter är ju på 3,6kw, vilket är 16A 230V, låter dumt om man i praktiken bara kan ladda 230V 10A?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Leo »

Har att göra med om man gsr schuckokontakt på UMC:n.

VW, Mitsubishi, Volvo och BMW tror jag tex inte tillåter 16A via originalladdsladden. Har för mig att det är samma med Leaf.

Har man Typ 1/2-2 eller fast sladd eller blå cee-kontakt så funkar de oftast med 16A/3,7kW (Vilket är vad flera av dagens inbyggda laddare i bilarna klarar av)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Frågan är om Leafs original-laddsladd (UMC) tillåter mer än 10A? Finns ju tex Chargeamps 3:e parts alternativ annars som kan ge 16A via schucko även om det inte är att föredra då själva schuckokontakterna (230V-kontakten) inte är konstruerade för det kontinuerligt egentligen.
Japp Leafs egna laddkabel är inställd på 10A och kan inte ändras varken uppåt eller neråt.
Kör man som sagt på en 3:e-parts-variant så kan man ladda på högre ström, tror att dom nya är lika som min och den
kan som mest gå på 14,3A. Jag har en som är ställbar mellan 6-16A och den funkar bra, men ska man köra på mer än
10A så ska man helt klart vara säker på att alla kontakter är i bra skick och ev skarvsladdar tål strömmen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Adapter 3fas - Typ2

Inlägg av apkungen »

Om du inte bryr dig om hastigheten och bara laddar på detta sätt sporadiskt skulle jag också göra det du sa sist. köpa en billig övergång från trefas till schuko och koppla in den till den kabel du redan har idag.

Det är skittråigt att zoe och nu även i3, som har fått trefas, inte levereras med en laddkabel liknande teslans där man kan sätta på olika adapters för shukko, blå enfas och röd trefas. Det är ju skitsmart. Om jag skulle köpa en zoe eller i3 skulle jag sälja den evse kabeln som följer med och köpa en ny. Skulle nog köpa en trefas 32A isf.
Skriv svar