Elpris och kr/mil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep

Re: Elpris och kr/mil

Inlägg av Mickep »

Så när (ja, när) solcellerna kostar hälften så kommer det bli svårt för de stora energibolagens att ha så höga priser. Det är ju inte så att de kan höja nätavgiften för att kompensera intäktsförlusten då det då blir ännu mer fördelaktig att vara offgrid.
Men seriöst har priserna gått så lågt som 70 öre kWh för egenproducerade solceller ? Stämmer det? Det är ju vad elen kostar att köpa nu. Annars var ju de siffror man läst mångdubbelt mot vanlig el. Ställer mig tveksam till uppgiften.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag har hoppat mellan elbolag var tredje månad de senaste två åren snart och legat på pris mellan 53öre och 65öre/kwh. Inräknat skatter och avgifter, men inte inräknat överföringsavgift på 12öre.

Just nu har jag Göteborgs energi för 54öre/kwh. 12öre till ger alltså 66öre/kwh. Sen tillkommer årsavgiften, men kostnaden för dom extra kwh jag nu laddar Volvon med har ju inte påverkat de fasta kostnaderna så jag ser det som att jag laddar för ca 66öre/kwh, och har en milkostnad på ca 1.50kr milen (Volvo drar strax över 2kwh/mil.)

Byter oftast via elskling.se
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Priset beror på det förhandlade elpriset, säkring, del av landet och totala mängden el.
Med lägsta fasta årsavtalet (19 öre), 16A säkring, Villa i Halland och 5600 kWh/år är kostnaden 150 öre per kWh.
Hälften av kostnaden är nätavgift. Under vintern ökar förbrukningen så snittpriset sjunker för nätavgiften.

Om bilen förbrukar 2 kWh/mil så blir priset 3 kr/mil.
Skärmklipp2.JPG
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Waxinator skrev:
Priset beror på det förhandlade elpriset, säkring, del av landet och totala mängden el.
Med lägsta fasta årsavtalet (19 öre), 16A säkring, Villa i Halland och 5600 kWh/år är kostnaden 150 öre per kWh.
Hälften av kostnaden är nätavgift. Under vintern ökar förbrukningen så snittpriset sjunker för nätavgiften.

Om bilen förbrukar 2 kWh/mil så blir priset 3 kr/mil.
Fast jag räknar inte med den fasta avgiften i elpriset för bilen. Elabonnemanget har man ju ändå, även om man inte hade en bil att ladda, så därför räknar jag bara in de rörliga kostnaderna. Däremot, om man blir tvungen att höja mätarsäkringen från t.ex. 16 till 20A för att kunna ladda bilen så måste man ta hela den skillnaden och lägga på bilelkostnaden.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

far1far2 skrev:
Teslaclub Sweden!?
+1 :D Jag har dubbelt så hög milkostnad för jag brukar köpa en kopp kaffe för 20:- på ice macken och den räcker ca 10 mil men sedan sjunker milkostnaden.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Mickep skrev:
Så när (ja, när) solcellerna kostar hälften så kommer det bli svårt för de stora energibolagens att ha så höga priser. Det är ju inte så att de kan höja nätavgiften för att kompensera intäktsförlusten då det då blir ännu mer fördelaktig att vara offgrid.
Men seriöst har priserna gått så lågt som 70 öre kWh för egenproducerade solceller ? Stämmer det? Det är ju vad elen kostar att köpa nu. Annars var ju de siffror man läst mångdubbelt mot vanlig el. Ställer mig tveksam till uppgiften.
Yes, det stämmer. Vi har installerat 250 anläggningar i år. Men den stora massan har inte förstått ännu. Som med elbilar. Det är dyrt att inte producera el själv. Skicka adress och årsförbrukning till fridholm@ppam.se så kommer kalkyl.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

Basunen skrev:
Mickep skrev:
Yes, det stämmer. Vi har installerat 250 anläggningar i år. Men den stora massan har inte förstått ännu. Som med elbilar. Det är dyrt att inte producera el själv. Skicka adress och årsförbrukning till fridholm@ppam.se så kommer kalkyl.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men lönsamheten måste ju vara mycket beroende på hur ens tak ser ut?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Min solcellsanläggning på mitt villatak är beläget direkt mot söder med 27 grader taklutning utan träd i vägen sånär som på väldigt mycket och öst och väster där jag ändå inte får knappt någon solstrålning. 45 m² solyta.
Min elproduktion snittar på ca 6400 kWh /år.

Jag räknar med att investeringen är betald efter ca 10 år.
Min anläggning inkl arbete & material kostade 135.000 kr inkl moms för 3 år sedan.
Fick ca 40.000 kr i investeringsstöd.
Får Nordpools timespotpris+några ören i överföring + skattereduktion på 60 öre/kWh = ~1 kr/kWh. Första åren hade jag dock sjukt bra villkor på ersättning uppåt 2 kr/kWh.
Den el som jag förbrukar från solcellerna direkt som jag annars hade köpt räknar jag med att den över tiden kommer öka i pris vilket kommer göra att investeringen återbetalar sig snabbare men den punkten återstår att se.

10 år kan tyckas vara ganska lång tid men jag är bara dryga 30 år samt både teknikintresserad och intresserad inom förnyelsebara energikällor.
Installationskostnaderna lär sjunka dramatiskt framåt. Kostnaderna har säkert sjunkit bara på dom 3 åren sedan jag installerade.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Pro-Z, hur stor anläggning har du?

Jag har ungefär liknande förutsättningar.. Tak i söderläge, va 30-35 graders lutning. Men jag är osäker på investeringen. Har inte 100k jag kan lägga ut kontant heller.. Det borde vara lika enkelt med solanläggningslån som billån...

Min totala förbrukning är på runt 20-25000kwh per år.
I nuläget har jag så bra elpris så jag tror det tar lång tid att tjäna igen, men tror på stigande priser och bara själva känslan att producera vill el själv vore värt en slant..
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Anläggningen är på 45 m² och 7,14 kW toppeffekt.

Blir man tvungen att betala räntor för ett blancolån så sitter man tyvärr med en längre payoff tid. Kanske det går att få något utlåtande av mäklare för hur mycket husets värde ökar för att sedan få låna till anläggningen på huslån?

Ja det känns bra att man producerar en del av förbrukningen själv i alla fall och som sagt med stigande elpriser blir det snabbare att spara in på investeringen.
Mitt tips är att välja en så stor anläggningen som möjligt. Skillnaden mellan låt säga en 7 kW anläggning mot en 10 kW anläggning i pris är inte linjär. En större växelriktare kostar inte så mycket mera, solpanelerna är relativt billiga och arbetet är inte så mycket mera när det väl är igång. Jag har lite ångest över just detta. Insåg i efterhand att jag hade kunnat få upp närmare 10 kW om jag hade mätt takets yta bättre i planeringsstadiet.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag skulle vilja välja en mindre anläggning med med större växelriktare, så att man kan utöka i efterhand. Men det kanske är extra dumt kostnadsmässigt... Fast det är lite synd att den modellen inte finns.. Jag skulle då lättare stegvis kunna bygga mig en så stor anläggning som jag skulle vilja ha.. För just det där med att köpa tillräckligt stort är också nått som har hållit mig tillbaka... Vill inte stå där med "fel" anläggning. :)
Limbster

Inlägg av Limbster »

Man kan säkert välja växelriktare för senare tillbyggnad. Man kan även köra med tre stycken enfas eller en tvåfas och en enfas eller bara en trefas. Är relativt lätt att byta växelriktare oxå.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Pro-Z skrev:
Min solcellsanläggning på mitt villatak är beläget direkt mot söder med 27 grader taklutning utan träd i vägen sånär som på väldigt mycket och öst och väster där jag ändå inte får knappt någon solstrålning. 45 m² solyta.
Min elproduktion snittar på ca 6400 kWh /år.

Jag räknar med att investeringen är betald efter ca 10 år.
Min anläggning inkl arbete & material kostade 135.000 kr inkl moms för 3 år sedan.
Fick ca 40.000 kr i investeringsstöd.
Får Nordpools timespotpris+några ören i överföring + skattereduktion på 60 öre/kWh = ~1 kr/kWh. Första åren hade jag dock sjukt bra villkor på ersättning uppåt 2 kr/kWh.
Den el som jag förbrukar från solcellerna direkt som jag annars hade köpt räknar jag med att den över tiden kommer öka i pris vilket kommer göra att investeringen återbetalar sig snabbare men den punkten återstår att se.

10 år kan tyckas vara ganska lång tid men jag är bara dryga 30 år samt både teknikintresserad och intresserad inom förnyelsebara energikällor.
Installationskostnaderna lär sjunka dramatiskt framåt. Kostnaderna har säkert sjunkit bara på dom 3 åren sedan jag installerade.
10 år tycker jag tvärtom låter som väldigt bra med tanke på att anläggningen förväntas hålla betydligt längre. Har dock svårt att förstå hur du får ihop det. 135kkr var innan investeringsstödet så du i praktiken lagt ner 95000? Med 1kr/kwh borde det snarare bli 15år om vi inte räknar någon kapitalkostnad alls, vilket kanske inte är helt rätt även om man skulle ha pengarna på banken.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

Första två åren hade jag 2 kr /kWh.
Sedan räknar jag som sagt med att elpriserna kommer att öka samt att efterfrågan på förnyelsebar el kommer att öka men detta är såklart hypotetiskt.

Angående att köpa en större växelriktare än systemeffekten var inte att rekommendera av firman jag anlitande för min anläggning.
Kommer tyvärr inte ihåg vad motiveringen var :/
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Pro-Z skrev:
Sedan räknar jag som sagt med att elpriserna kommer att öka samt att efterfrågan på förnyelsebar el kommer att öka men detta är såklart hypotetiskt.

Angående att köpa en större växelriktare än systemeffekten var inte att rekommendera av firman jag anlitande för min anläggning.
Jag tror snarare man brukar göra tvärtom. Dvs underdimensionera växelriktaren då det är väldigt få tillfällen då effekten ut verkligen peak'ar. Undrar om inte verkningsgraden blir bättre då också.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

bat skrev:
Pro-Z skrev:

Jag tror snarare man brukar göra tvärtom. Dvs underdimensionera växelriktaren då det är väldigt få tillfällen då effekten ut verkligen peak'ar. Undrar om inte verkningsgraden blir bättre då också.
Ja, det lät bekant. Fick faktiskt förslaget att underdimensionera växelriktaren för att få jämnare produktionskurva (och spara några kronor på en mindre riktare). Kan vara detta med verkningsgraden också som var motiveringen till avrådandet att ha en för stor växelriktare...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Pro-Z skrev:
bat skrev:
Pro-Z skrev:

Ja, det lät bekant. Fick faktiskt förslaget att underdimensionera växelriktaren för att få jämnare produktionskurva (och spara några kronor på en mindre riktare). Kan vara detta med verkningsgraden också som var motiveringen till avrådandet att ha en för stor växelriktare...
Det där är en historisk grej när växelriktarna var dyrare, att det var bättre att ha mera paneler mot en svagare växelriktare, nu är det lite hugget som stucket.

Så här kan det se ut i elomoråde 2 med timmätning:
el 25,24 spotpåslag 3,0 energiskatt 19,3 elcertifikat 3,5 rörlig elnät 10,24 = 61,28+moms=76,6 öre minus solcellskatterabatten på 60 öre 16,6 öre/kwh
i snitt mellan 33-35 öre per mil att köra en tesla, ganska överkomligt tycker jag
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Tidigare brukade man säga att hushållets elkostnad bestod av tre lika stora delar: skatter, elnät och elproduktion. Men idag utgör skatterna den största andelen.
Min totala elförbrukning för perioden januari-2016 till och med september-2016 var 20 959 kWh. Totalkostnaden var 29 284:-
Det innebär att jag betalar (korrigerat) närmare 1,40:- per kWh. I mitt fall har jag en hög nätkostnad (Vattenfall Eldistribution) men en låg elhandelskostnad (rörligt pris utan spotpåslag från Vattenfall Försäljning).
Tittar man framåt så kommer elkostnaderna att öka för privata hushåll. Främst pga att vi ska finansiera slopandet av effektskatten för kärnkraft och den sänkta fastighetsskatten för vattenkraften samt höjda ambitionsmål för utbyggnaden av förnybar elproduktion (elcertifikatavgifter) Dessutom ska man inte räkna med att de nuvarande historiskt låga elpriserna för själva elproduktionen kommer att bestå för all framtid.
Min gissning är man bör kalkylera med en total elkostnad på minst 2:- per kWh. Att satsa på solceller och solpaneler tror jag är helt rätt och kommer säkert bli lätt att räkna hem utan orealistiskt långa pay-off tider.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

med en mer sansad nätägare (sollentuna energi, som inte behöver dra in massa pengar till bonusar för dårskaper, gäller fortfarande
3x ~1/3,

men i sommarstugan där vattenfall bestämmer har jag en nätavgift på 4:94 per kwh dj... i mig fenomenalt ,över sommaren

sen blir ditt pris knappt 1:40 totalt per kwh

börjar elbolag och nätbolag jacka priserna för mycket så blir alternativen lönsammare fortare bara, så de sitter i hissen
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag hoppar mycket mellan bolag för att få bästa pris.. Ligger på Göteborgs Energi nu och det här är senaste räkningen:

Bild

Sen har jag ytterligare 10,70öre/kwh plus moms (13,375öre) med Gävle Energi... Hamnar alltså totalt på lite drygt 67öre/kwh.

Abonnemanget går på 3837kr/år ink moms. Jag gör av med runt 25k kwh.. Så där är 15 öre till per kwh... dock har ju den avgiften inte ökat sen jag började ladda bil, så extrakostnaden på elen för laddningen ligger på 67öre just nu.
Det får man säga är rätt bra.

Jag ska kolla elbolagsbyte nu snart igen, avtalen är tremånaders. Tar inte mer än 5-10 minuter var tredje månad, och jag spar många tusenlappar per år.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Grattis!
14 öre per kWh inklusive elcertifikatavgift är ju till och med billigare än vad det kostar att producera en svensk kWh (avskriven vattenkraftanläggning).
Installerat 13,2 kWp solceller
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jo det var en bra deal... Tar dock slut nu och jag hamnar på ca 14öre + moms mer för nästa period. Hoppar över till Vattenfall från årsskiftet.
Den deal jag fick med Göteborgs Energi för 3 månader sen är det ingen som har nu..
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

IMG_0141.PNG
Idag är det prisskillnader. Det har kännts lite meningslöst att ha laddningen på timer men inte idag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Inlägg av Pro-Z »

AGCF skrev:
IMG_0141.PNG
Idag är det prisskillnader. Det har kännts lite meningslöst att ha laddningen på timer men inte idag.
Hur ser det ut kl 03.00-07.00 ?
Jag brukar nämligen schemlägga laddningen där för att ha fulladdat och varmt batteri när jag åker hemifrån.
Jag har rörligt elpris.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Hittar inte någon tjänst typ Elskling för att få koll på elleverantörers timspot-pris.
Vilken elleverantör tycker ni man ska välja om man vill gå över till timdebitering?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skriv svar