Första trippen utanför supercharger land

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Första trippen utanför supercharger land

Inlägg av Jonas77 »

Jag åkte idag från Karlskrona till Örebro. Laddade min S60 100 % innan avfärd med sikte på SuC Ödeshög. Navigatorn föreslog en sväng förbi Lagan vilket jag avstyrkte som väl försiktigt. Strax efter avfärd började regnet ösa ned. I höjd med Småland brakade det loss i ett rejält snöfall som fortsatte förbi ödeshög. Trots ytterst försiktigt körande började det kännas ganska svettigt runt Tranås. Rullade in på SuC ödeshög när det precis slog om från 1 km till 0 km. Olyckskorpen till Navigator hade då i någon mil påstått att det var kört att nå destinationen.

Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Första trippen utanför supercharger land

Inlägg av Svenssons »

Jonas77 skrev:

Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
0% kan mycket väl betyda 0 km kvar i räckvidd. Har ingen erfarenhet till hur mycket förbrukningen ökar med snö regn men den ökar allt annat lika. Det är dock mycket enkelt att minska på förbrukningen, det gör du genom att minska hastigheten. Minskar hastigheten kanske du gör oavsett i och med regn och snö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jonas77 skrev:
Jag åkte idag från Karlskrona till Örebro. Laddade min S60 100 % innan avfärd med sikte på SuC Ödeshög. Navigatorn föreslog en sväng förbi Lagan vilket jag avstyrkte som väl försiktigt. Strax efter avfärd började regnet ösa ned. I höjd med Småland brakade det loss i ett rejält snöfall som fortsatte förbi ödeshög. Trots ytterst försiktigt körande började det kännas ganska svettigt runt Tranås. Rullade in på SuC ödeshög när det precis slog om från 1 km till 0 km. Olyckskorpen till Navigator hade då i någon mil påstått att det var kört att nå destinationen.

När du laddade till 100%, hur långt sa den att räckvidden var?
Vilken yttertemp och medelförbrukning fick du?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag har för mig att folk har rapporterat att de klarat olika distanser innan de fått total soppatorsk. Minns jag rätt så rörde det sig om 0-15 km extra. Så det är inte speciellt mycket.
Teorin tror jag var att batteriet har inte stenkoll på sin egna kapacitet, utan lär sig vid full laddning och väldigt låg laddning. Men har man aldrig varit under 20 km kvar så blir det nog skillnad mot en bil som ofta är nere nära 0 km.

Eller så är det nästan samma för alla men det är väderförhållandena som skiljt.

Tesla-Bjørn pratar mycket om det här i en video när han fick soppatorsk. Jag ska se om jag hittar den...
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Här är Tesla-Bjørns video:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Har aldrig vågat gå lägre än 1%. Olyckskorpar har sagt att det är obra för batteriet. Några nya rön där?
Mina vinter erfarenheter är att bilen drar 10-15% mer

Inspiration kan tas från världsrekordhållaren som valde att köra i 35 km/h.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Resa på ca 28 mil en del motorväg med en 60 skulle jag själv bara ta sommartid så friskt vågat
Blöt väg och speciellt modd skapar mer friktion och därmed högre förbrukning
Kylan i sig tar lite extra för uppvärmning av coupe och batteri men den största tjuven är väglaget

Bilen börjar gnälla och föreslå alternativ så fort den beräknade laddnivå vid ankomst till SuC understiger 10%
Lite snabbräkning som jag ibland utför för att vara väldigt säker på att det funkar
Jag räknar med att koma 85% av typical sträckan är det kallt modd man är fullastad så får man dra mer men 85% funkar för det mesta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Zalman3 skrev:
Jonas77 skrev:

När du laddade till 100%, hur långt sa den att räckvidden var?
Vilken yttertemp och medelförbrukning fick du?
330 km lämnade jag med vill jag minnas. Snittförbrukningen landade på 223. Yttertemperaturen låg mellan 2 och -1. Jag upplevde dock att det var underlaget snarare än temperaturen som drog upp förbrukningen.
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

e5m1r skrev:
Resa på ca 28 mil en del motorväg med en 60 skulle jag själv bara ta sommartid så friskt vågat Bild
Blöt väg och speciellt modd skapar mer friktion och därmed högre förbrukning
Kylan i sig tar lite extra för uppvärmning av coupe och batteri men den största tjuven är väglaget

Bilen börjar gnälla och föreslå alternativ så fort den beräknade laddnivå vid ankomst till SuC understiger 10%
Lite snabbräkning som jag ibland utför för att vara väldigt säker på att det funkar
Jag räknar med att koma 85% av typical sträckan är det kallt modd man är fullastad så får man dra mer men 85% funkar för det mesta

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kände när det började närma sig någon mil kvar på den obefolkade grusvägen mellan Tranås och ödeshög att jag tagit mig vatten över huvudet. Än mer ansåg min något elbils skeptiska sambo det. Höll mig i ganska låga hastigheter men det pinnar på ändå. Sista biten provade jag att rulla i neutral vilket sänke förbrukningen. Svårt att slå av fläkten på vintern, det blir lite immigt..
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Fortsatte igår till Karlstad och löfbergs lila arena. Pga tidsbrist hans det endast med en kort sväng på en clever laddare i örebro. Lämnade örebro med 150 km. Temperaturen föll till -8 och vidd nervositet infann sig. Anlände till Karlstad med 7 km kvar. Kollade appen under konserten, förbannade min dumhet att väcka bilen och laddningen föll till 3 km. När jag kom ut var det 0 km kvar och tusen bilar som skulle lämna samtidigt. Utan värme lyckades jag med böner ta mig över E20 till clevers laddare för välbehövliga 10 km för att nå superchargern. Man kan således fortsätta en bit till efter 0 km.
IMG_89911.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Räkna dock inte med att det finns räckvidd kvar vid 0. Det kanske gör det, men det verkar vara lite olika.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jonas77 skrev:
Fortsatte igår till Karlstad och löfbergs lila arena. Pga tidsbrist hans det endast med en kort sväng på en clever laddare i örebro. Lämnade örebro med 150 km. Temperaturen föll till -8 och vidd nervositet infann sig. Anlände till Karlstad med 7 km kvar. Kollade appen under konserten, förbannade min dumhet att väcka bilen och laddningen föll till 3 km. När jag kom ut var det 0 km kvar och tusen bilar som skulle lämna samtidigt. Utan värme lyckades jag med böner ta mig över E20 till clevers laddare för välbehövliga 10 km för att nå superchargern. Man kan således fortsätta en bit till efter 0 km.
Jag håller med Teslaspolen. Bara för att det gick denna gång vågar inte jag dra slutsatsen att man kan fortsätta en bit till efter 0 km. Nästa gång kanske 0 betyder just 0.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Ja jag har fått för mig att batteriet lär sig av sådana erfarenheter och att angivelsen rörande avstånd då skulle bli exaktare. Det var dock ingen trevlig upplevelse och kommer definitivt att undvikas!
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jonas77 skrev:
Ja jag har fått för mig att batteriet lär sig av sådana erfarenheter och att angivelsen rörande avstånd då skulle bli exaktare. Det var dock ingen trevlig upplevelse och kommer definitivt att undvikas!

Tänk på att det går åt energi när bilen "sköter" om batteriet, parkera i flera timmar med 7 km i 8-10 minus tror jag man ska undvika, för att utrycka det diplomatiskt. :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Ja det blev smärtsamt tydligt för mig..Jag ser det som läropeng i elbils körning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Efter drygt 8000 mil körda i 5 olika elbilar (e-up, e-Golf, P85) har jag fått en tydlig lärdom.

Regn ökar förbrukningen betydligt mer än man först tror! Hellre kallare och torr vägbana. Regnar det kan man inte göra så mycket. Visst man sänker hastigheten men då det främst är "rullmotståndet" som påverkar måste man sänka rejält.

När man t ex sänker 110 till 90 så brukar man säga att det är det sänkta luftmotståndet som är viktigast. Vid låga hastigheter är det rullmotståndet hos däcken som bromsar mest.

Så regn tycker jag personligen gör det mest "svåruppskattat" med räckvidden.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Tog Du "genvägen" tvärsöver skogen från Tranås, eller körde Du ända fram till Mjölby.? Ganska stor skillnad.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Ja regnet förvånade mig. Ja precis den inte helt tätbefolkade genvägen.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Körde du med range mode on? Jag brukar ligga runt 200Wh/km med det på.
Stängde av värmen förra vintern när det var -10 eller -15 när jag var nervös och det sänkte förbrukningen till ca 180.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nån här på forumet fick problem när han körde range mode när det var kallt och kom fram till snabbladdare med rätt lite kräm i batteriet. Det var för kallt eller nått för att få igång snabbladdningen.. Slutade med bärgning tror jag.. Det kom igång som det skulle efter att den laddats via AC. Kommer inte ihåg vem det var nu.. Kanske nån annan gör.. Så det är enklare att hitta den tråden. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

joel80 skrev:
Nån här på forumet fick problem när han körde range mode när det var kallt och kom fram till snabbladdare med rätt lite kräm i batteriet. Det var för kallt eller nått för att få igång snabbladdningen.. Slutade med bärgning tror jag.. Det kom igång som det skulle efter att den laddats via AC. Kommer inte ihåg vem det var nu.. Kanske nån annan gör.. Så det är enklare att hitta den tråden. :)
Den här tråden, va? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... C3%A4rg%2A
Användarvisningsbild
Jonas77
Teslaägare

Inlägg av Jonas77 »

Slängde i rangen mode men avbröt innan laddning pga nämnda tråd. Vet inte om rangen mode gör så mycket dock?
Skriv svar