Första trippen utanför supercharger land
Moderator: Redaktion
Första trippen utanför supercharger land
Jag åkte idag från Karlskrona till Örebro. Laddade min S60 100 % innan avfärd med sikte på SuC Ödeshög. Navigatorn föreslog en sväng förbi Lagan vilket jag avstyrkte som väl försiktigt. Strax efter avfärd började regnet ösa ned. I höjd med Småland brakade det loss i ett rejält snöfall som fortsatte förbi ödeshög. Trots ytterst försiktigt körande började det kännas ganska svettigt runt Tranås. Rullade in på SuC ödeshög när det precis slog om från 1 km till 0 km. Olyckskorpen till Navigator hade då i någon mil påstått att det var kört att nå destinationen.
Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
Re: Första trippen utanför supercharger land
0% kan mycket väl betyda 0 km kvar i räckvidd. Har ingen erfarenhet till hur mycket förbrukningen ökar med snö regn men den ökar allt annat lika. Det är dock mycket enkelt att minska på förbrukningen, det gör du genom att minska hastigheten. Minskar hastigheten kanske du gör oavsett i och med regn och snö.Jonas77 skrev:
Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Första trippen utanför supercharger land
När du laddade till 100%, hur långt sa den att räckvidden var?Jonas77 skrev:Jag åkte idag från Karlskrona till Örebro. Laddade min S60 100 % innan avfärd med sikte på SuC Ödeshög. Navigatorn föreslog en sväng förbi Lagan vilket jag avstyrkte som väl försiktigt. Strax efter avfärd började regnet ösa ned. I höjd med Småland brakade det loss i ett rejält snöfall som fortsatte förbi ödeshög. Trots ytterst försiktigt körande började det kännas ganska svettigt runt Tranås. Rullade in på SuC ödeshög när det precis slog om från 1 km till 0 km. Olyckskorpen till Navigator hade då i någon mil påstått att det var kört att nå destinationen.
Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
Vilken yttertemp och medelförbrukning fick du?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Första trippen utanför supercharger land
Jag har för mig att folk har rapporterat att de klarat olika distanser innan de fått total soppatorsk. Minns jag rätt så rörde det sig om 0-15 km extra. Så det är inte speciellt mycket.
Teorin tror jag var att batteriet har inte stenkoll på sin egna kapacitet, utan lär sig vid full laddning och väldigt låg laddning. Men har man aldrig varit under 20 km kvar så blir det nog skillnad mot en bil som ofta är nere nära 0 km.
Eller så är det nästan samma för alla men det är väderförhållandena som skiljt.
Tesla-Bjørn pratar mycket om det här i en video när han fick soppatorsk. Jag ska se om jag hittar den...
Teorin tror jag var att batteriet har inte stenkoll på sin egna kapacitet, utan lär sig vid full laddning och väldigt låg laddning. Men har man aldrig varit under 20 km kvar så blir det nog skillnad mot en bil som ofta är nere nära 0 km.
Eller så är det nästan samma för alla men det är väderförhållandena som skiljt.
Tesla-Bjørn pratar mycket om det här i en video när han fick soppatorsk. Jag ska se om jag hittar den...
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Första trippen utanför supercharger land
Här är Tesla-Bjørns video:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Första trippen utanför supercharger land
Har aldrig vågat gå lägre än 1%. Olyckskorpar har sagt att det är obra för batteriet. Några nya rön där?
Mina vinter erfarenheter är att bilen drar 10-15% mer
Inspiration kan tas från världsrekordhållaren som valde att köra i 35 km/h.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Mina vinter erfarenheter är att bilen drar 10-15% mer
Inspiration kan tas från världsrekordhållaren som valde att köra i 35 km/h.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Första trippen utanför supercharger land
Resa på ca 28 mil en del motorväg med en 60 skulle jag själv bara ta sommartid så friskt vågat 
Blöt väg och speciellt modd skapar mer friktion och därmed högre förbrukning
Kylan i sig tar lite extra för uppvärmning av coupe och batteri men den största tjuven är väglaget
Bilen börjar gnälla och föreslå alternativ så fort den beräknade laddnivå vid ankomst till SuC understiger 10%
Lite snabbräkning som jag ibland utför för att vara väldigt säker på att det funkar
Jag räknar med att koma 85% av typical sträckan är det kallt modd man är fullastad så får man dra mer men 85% funkar för det mesta
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Blöt väg och speciellt modd skapar mer friktion och därmed högre förbrukning
Kylan i sig tar lite extra för uppvärmning av coupe och batteri men den största tjuven är väglaget
Bilen börjar gnälla och föreslå alternativ så fort den beräknade laddnivå vid ankomst till SuC understiger 10%
Lite snabbräkning som jag ibland utför för att vara väldigt säker på att det funkar
Jag räknar med att koma 85% av typical sträckan är det kallt modd man är fullastad så får man dra mer men 85% funkar för det mesta
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Första trippen utanför supercharger land
330 km lämnade jag med vill jag minnas. Snittförbrukningen landade på 223. Yttertemperaturen låg mellan 2 och -1. Jag upplevde dock att det var underlaget snarare än temperaturen som drog upp förbrukningen.Zalman3 skrev:När du laddade till 100%, hur långt sa den att räckvidden var?Jonas77 skrev:Jag åkte idag från Karlskrona till Örebro. Laddade min S60 100 % innan avfärd med sikte på SuC Ödeshög. Navigatorn föreslog en sväng förbi Lagan vilket jag avstyrkte som väl försiktigt. Strax efter avfärd började regnet ösa ned. I höjd med Småland brakade det loss i ett rejält snöfall som fortsatte förbi ödeshög. Trots ytterst försiktigt körande började det kännas ganska svettigt runt Tranås. Rullade in på SuC ödeshög när det precis slog om från 1 km till 0 km. Olyckskorpen till Navigator hade då i någon mil påstått att det var kört att nå destinationen.
Mina frågor till mer erfarna ägare, när bilen visar 0 % batteri, hur långt har man kvar i en S60? Och hur mycket påverkar väderleken i form av kraftigare regn och eller hyffsat med snö på vägbanan förbrukningen?
Vilken yttertemp och medelförbrukning fick du?
Re: Första trippen utanför supercharger land
Jag kände när det började närma sig någon mil kvar på den obefolkade grusvägen mellan Tranås och ödeshög att jag tagit mig vatten över huvudet. Än mer ansåg min något elbils skeptiska sambo det. Höll mig i ganska låga hastigheter men det pinnar på ändå. Sista biten provade jag att rulla i neutral vilket sänke förbrukningen. Svårt att slå av fläkten på vintern, det blir lite immigt..e5m1r skrev:Resa på ca 28 mil en del motorväg med en 60 skulle jag själv bara ta sommartid så friskt vågat
Blöt väg och speciellt modd skapar mer friktion och därmed högre förbrukning
Kylan i sig tar lite extra för uppvärmning av coupe och batteri men den största tjuven är väglaget
Bilen börjar gnälla och föreslå alternativ så fort den beräknade laddnivå vid ankomst till SuC understiger 10%
Lite snabbräkning som jag ibland utför för att vara väldigt säker på att det funkar
Jag räknar med att koma 85% av typical sträckan är det kallt modd man är fullastad så får man dra mer men 85% funkar för det mesta
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Första trippen utanför supercharger land
Fortsatte igår till Karlstad och löfbergs lila arena. Pga tidsbrist hans det endast med en kort sväng på en clever laddare i örebro. Lämnade örebro med 150 km. Temperaturen föll till -8 och vidd nervositet infann sig. Anlände till Karlstad med 7 km kvar. Kollade appen under konserten, förbannade min dumhet att väcka bilen och laddningen föll till 3 km. När jag kom ut var det 0 km kvar och tusen bilar som skulle lämna samtidigt. Utan värme lyckades jag med böner ta mig över E20 till clevers laddare för välbehövliga 10 km för att nå superchargern. Man kan således fortsätta en bit till efter 0 km.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Första trippen utanför supercharger land
Räkna dock inte med att det finns räckvidd kvar vid 0. Det kanske gör det, men det verkar vara lite olika.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Första trippen utanför supercharger land
Jag håller med Teslaspolen. Bara för att det gick denna gång vågar inte jag dra slutsatsen att man kan fortsätta en bit till efter 0 km. Nästa gång kanske 0 betyder just 0.Jonas77 skrev:Fortsatte igår till Karlstad och löfbergs lila arena. Pga tidsbrist hans det endast med en kort sväng på en clever laddare i örebro. Lämnade örebro med 150 km. Temperaturen föll till -8 och vidd nervositet infann sig. Anlände till Karlstad med 7 km kvar. Kollade appen under konserten, förbannade min dumhet att väcka bilen och laddningen föll till 3 km. När jag kom ut var det 0 km kvar och tusen bilar som skulle lämna samtidigt. Utan värme lyckades jag med böner ta mig över E20 till clevers laddare för välbehövliga 10 km för att nå superchargern. Man kan således fortsätta en bit till efter 0 km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första trippen utanför supercharger land
Ja jag har fått för mig att batteriet lär sig av sådana erfarenheter och att angivelsen rörande avstånd då skulle bli exaktare. Det var dock ingen trevlig upplevelse och kommer definitivt att undvikas!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Första trippen utanför supercharger land
Jonas77 skrev:Ja jag har fått för mig att batteriet lär sig av sådana erfarenheter och att angivelsen rörande avstånd då skulle bli exaktare. Det var dock ingen trevlig upplevelse och kommer definitivt att undvikas!
Tänk på att det går åt energi när bilen "sköter" om batteriet, parkera i flera timmar med 7 km i 8-10 minus tror jag man ska undvika, för att utrycka det diplomatiskt.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Första trippen utanför supercharger land
Ja det blev smärtsamt tydligt för mig..Jag ser det som läropeng i elbils körning.
Re: Första trippen utanför supercharger land
Efter drygt 8000 mil körda i 5 olika elbilar (e-up, e-Golf, P85) har jag fått en tydlig lärdom.
Regn ökar förbrukningen betydligt mer än man först tror! Hellre kallare och torr vägbana. Regnar det kan man inte göra så mycket. Visst man sänker hastigheten men då det främst är "rullmotståndet" som påverkar måste man sänka rejält.
När man t ex sänker 110 till 90 så brukar man säga att det är det sänkta luftmotståndet som är viktigast. Vid låga hastigheter är det rullmotståndet hos däcken som bromsar mest.
Så regn tycker jag personligen gör det mest "svåruppskattat" med räckvidden.
Regn ökar förbrukningen betydligt mer än man först tror! Hellre kallare och torr vägbana. Regnar det kan man inte göra så mycket. Visst man sänker hastigheten men då det främst är "rullmotståndet" som påverkar måste man sänka rejält.
När man t ex sänker 110 till 90 så brukar man säga att det är det sänkta luftmotståndet som är viktigast. Vid låga hastigheter är det rullmotståndet hos däcken som bromsar mest.
Så regn tycker jag personligen gör det mest "svåruppskattat" med räckvidden.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Första trippen utanför supercharger land
Tog Du "genvägen" tvärsöver skogen från Tranås, eller körde Du ända fram till Mjölby.? Ganska stor skillnad.
X100 lev.14/8-18.
Re: Första trippen utanför supercharger land
Ja regnet förvånade mig. Ja precis den inte helt tätbefolkade genvägen.
Re: Första trippen utanför supercharger land
Körde du med range mode on? Jag brukar ligga runt 200Wh/km med det på.
Stängde av värmen förra vintern när det var -10 eller -15 när jag var nervös och det sänkte förbrukningen till ca 180.
Stängde av värmen förra vintern när det var -10 eller -15 när jag var nervös och det sänkte förbrukningen till ca 180.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Första trippen utanför supercharger land
Nån här på forumet fick problem när han körde range mode när det var kallt och kom fram till snabbladdare med rätt lite kräm i batteriet. Det var för kallt eller nått för att få igång snabbladdningen.. Slutade med bärgning tror jag.. Det kom igång som det skulle efter att den laddats via AC. Kommer inte ihåg vem det var nu.. Kanske nån annan gör.. Så det är enklare att hitta den tråden. 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Första trippen utanför supercharger land
Den här tråden, va? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... C3%A4rg%2Ajoel80 skrev:Nån här på forumet fick problem när han körde range mode när det var kallt och kom fram till snabbladdare med rätt lite kräm i batteriet. Det var för kallt eller nått för att få igång snabbladdningen.. Slutade med bärgning tror jag.. Det kom igång som det skulle efter att den laddats via AC. Kommer inte ihåg vem det var nu.. Kanske nån annan gör.. Så det är enklare att hitta den tråden.
Re: Första trippen utanför supercharger land
Slängde i rangen mode men avbröt innan laddning pga nämnda tråd. Vet inte om rangen mode gör så mycket dock?