Hur står sig Tesla mot Trump?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
+46 skrev:
Om det är bra beror alltid på vem du frågar. Trump gillar, till exempel, inte vindkraft. Att höra detta direkt från hästens mun mottas säkert med stående ovationer av många klimatförnekare.

Vill man bilda sig en bredare bild av Donald Trump så kan jag varmt rekommendera att läsa DN Fokus artikeln. Den bekräftar också mycket av det som Tony Schwartz berättar i The New Yorker om Donald Trump.
http://fokus.dn.se/trump-vs-vattenfall/
Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag att Trump har en poäng. Det finns idag en miljövänlig teknik för produktion av enorma energimängder som inte har alla vindkraftens nackdelar. Tekniken producerar miljövänlig energi billigt och säkert vilket, om den byggdes ut, skulle göra världen till en bättre plats för samtliga världsmedborgare.

Men eftersom kärnkraft är så motarbetat av miljötalibaner och därför är politiskt svårt att bygga, så är vindkraft en sorts kompromiss som både normalbegåvade människor och religiösa miljötalibaner kan acceptera. Faktum kvarstår dock att det hade varit enormt mycket bättre för både miljön och mänskligheten att satsa på modern kärnkraft istället.
När jag ser Trumps video så ser jag en man som ger sig på den kompromissteknik som tvingats fram av hans politiska motståndare.
Kärnkraft är utmärkt om man vill begränsa utsläppen av växthusgaser men det är en extremt dyr teknik som idag inte är konkurrenskraftig på en fri marknad som till exempel USA. Varken med eller utan statliga energisubventioner (all den stund det inte kostar något att bränna kol, olja och gas).
Numera bygger man vindkraft på land i Sverige till en totalkostnad av 12-15 miljoner kronor per installerad MW med turbiner som har en verkningsgrad på drygt 3 000 fullasttimmar per år. Det är den absolut billigaste tekniken för energiomvandling (kolla gärna Svensk Energis senaste rapport). Därför tror jag inte att man behöver vara en miljötaliban för att förespråka att det byggs vindkraft eftersom det alltid är vi konsumenter som slutligen får stå för notan. Lika lite som man behöver vara en anhängare av planmonopol bara för att man gillar dyr kärnkraft. Båda vägarna leder till samma mål: Utfasning av fossilbränning.

Sedan tror jag inte att länder som USA, Kina, Ryssland, NordKorea m.fl kommer att investera tiotusentals miljarder kronor för att bygga säkra förvar av uttjänta bränslen. Istället kommer troligtvis det mesta av avfallet hamna i haven eftersom vatten är den bästa barriären mot strålning. Resten kommer att säljas till vapenbärare som är enade i "Guds namn"
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
Fast det där var nog taktiken för att vinna bland republikanerna. Nu är han kompis med mexikanerna igen eftersom dom är en ganska stor väljargrupp. Muslimerna däremot är en annan femma.
Oavsett vilken grupp människor man ger sig på, vare sig av etniska, religiösa eller andra skäl, så är detta bara vidrigt. Det spelar ingen roll om man gör det för att fånga röster eller om man gör det för att man verkligen tror på det. En sån människa saknar all form av moral och ska inte leda ett land. Punkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Här kommer lite glädjande nyheter. :D
http://www.di.se/artiklar/2016/7/25/nu-leder-trump/
Skämt åsido, kommer nog bli en väldigt jämn och spännande valkampanj i höst.
Och framför allt en smutsigare kampanj än någonsin, bara att plocka fram popcornen och njuta.
Jag håller med Elon, att vara President i USA är som att vara kapten för ett mycket stort skepp med ett litet roder.
Man kan inte påverka alltför mycket vare sig positivt eller negativt.
Ingen kommer låta Donald ELLER Hillary sitta och fingra på avtryckarknappen för kärnvapnen, det finns en hel kader av människor som jobbar kring Presidenten och förhoppningsvis kommer med goda råd.
Sen har vi alla starka intressen, lobbygrupper och politiska motståndare som tunnar ut Presidentens makt till en lagom svag soppa. Domedagsprofetiorna som haglar i media om vad som kommer hända om Donald blir vald är ganska roande tycker jag.
Vi kanske skulle granska Hillary lite också. Hur mycket rent mjöl i påsen har hon kvar?
Det är verkligen inga drömkanditater vi har att göra med här.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Oavsett vilken grupp människor man ger sig på, vare sig av etniska, religiösa eller andra skäl, så är detta bara vidrigt. Det spelar ingen roll om man gör det för att fånga röster eller om man gör det för att man verkligen tror på det. En sån människa saknar all form av moral och ska inte leda ett land. Punkt.
Det beror lite på vad du menar med "ger sig på"... Att problematisera kring vissa gruppers beteende kan ibland vara nödvändigt även om de är en minoritet. Som exempel är vi ganska snabba på att slå ner på minoritetsgruppen nynazister.

Om det är så att Trump på generell basis skyller amerikanska bolags problem på invandring så är det naturligtvis förkastligt, men jag upplever inte att han gör det? Min förståelse är att det handlar det om att mexikaner som befinner sig olagligt i landet tar många enkla jobb och skapar en stor svart marknad, vilket tränger ut amerikanska skattebetalare i arbetslöshet.
När det inte finns ett demokratiskt förankrat folkligt stöd för att välkomna ekonomiska flyktingar i landet så kan det vara rimligt att lyssna på folket och göra något åt det. I Sverige har svenskarna på demokratisk väg valt att bjuda in alla flyktingarna till Sverige och det är något helt annat - man kan inte applicera svensk folkvilja på USA. Att svenska folket vill ha det så betyder inte att amerikanarna ska ha det på samma sätt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Storsta hotet för Tesla med Trump är att en av hans första löften var att ta bort tillgång till H1B visum. Det betyder att det blir super svårt att få internationella medarbetera av högsta klass och att en massa människor kommer att behöva flytta hem.

https://www.donaldjtrump.com/positions/ ... ion-reform

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Hur står sig Tesla mot Trump?

Inlägg av Herr X »

sweslac skrev:
Storsta hotet för Tesla med Trump är att en av hans första löften var att ta bort tillgång till H1B visum. Det betyder att det blir super svårt att få internationella medarbetera av högsta klass och att en massa människor kommer att behöva flytta hem.

Det där stämmer ju inte, enligt den länk du själv postade. Det handlar om att höja kravet till minimumlönenivå för att inte utfärda arbetsvisum till lågkvalificerad arbetskraft. "Internationella medarbetare av högsta klass" arbetar inte för minimumlöner och kommer inte påverkas.
More than half of H-1B visas are issued for the program's lowest allowable wage level, and more than eighty percent for its bottom two. Raising the prevailing wage paid to H-1Bs will force companies to give these coveted entry-level jobs to the existing domestic pool of unemployed native and immigrant workers in the U.S., instead of flying in cheaper workers from overseas. This will improve the number of black, Hispanic and female workers in Silicon Valley who have been passed over in favor of the H-1B program.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Hur står sig Tesla mot Trump

Inlägg av +46 »

Hur dum man får vara är fritt och gränslöst. Därför fokuserar jag först och främst på klimatet och Tesla.
Som amerikan behöver man inte välja mellan pest och kolera utan kan skita i att rösta eller rösta blankt
Men vad gör vi som inte kan rösta men vet att detta val av president är på riktigt till skillnad mot en dålig fictionfilm som kan stängas av eller kompenseras av en skön fåtölj och en god påse Pop Corn?
Ofta får jag höra att Trump visst inte bara attraherar en lågutbildad amerikansk medelklass utan bland hans anhängare finns även en rad näringslivstoppar, professorer, mfl 'högutbildade' amerikaner. Men som Frank Zappa (med ett IQ på 172) en gång myntade: "If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library" eller: “Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that is the basic building block of the universe.”

Kolla gärna vilka som står bakom "Stockholmsinitiativet"! Ett gäng klimatförnekare som argumenterar att de har rätt kunskap, kompetens, erfarenhet och utbildning för att lovorda fortsatt fossil förbränning. Till och med att det kan vara nyttigt för planetens klimat....
http://www.klimatupplysningen.se/om-oss/
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Herr X skrev:
sweslac skrev:

Det där stämmer ju inte, enligt den länk du själv postade. Det handlar om att höja kravet till minimumlönenivå för att inte utfärda arbetsvisum till lågkvalificerad arbetskraft. "Internationella medarbetare av högsta klass" arbetar inte för minimumlöner och kommer inte påverkas.
Helt rätt... Men när han har pratat om det så har han uttryckt sig på ett sätt som täcker en mycket bredare grupp. Många är oroliga över det i Valleyn.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Mickep

Inlägg av Mickep »

sweslac skrev:
Herr X skrev:
sweslac skrev:

Helt rätt... Men när han har pratat om det så har han uttryckt sig på ett sätt som täcker en mycket bredare grupp. Många är oroliga över det i Valleyn.[/

Men stämmer Trumps påståenden?

http://m.townhall.com/columnists/helenr ... a-n2048326

Det är mycket svårt att få denna visa, den är dessutom begränsad i antal och höga krav ställs på denna 3 års begränsade visa lönen är oftast högre än medelamerikanen.
Så har svårt att se att det skulle handla om billig arbetskraft.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

"Problemet" med Trump är att alla säkert hittar nåt där man håller med människan men ser man på helheten blir man lite mörkrädd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

e5m1r skrev:
"Problemet" med Trump är att alla säkert hittar nåt där man håller med människan men ser man på helheten blir man lite mörkrädd
Jag håller helt med dig!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Mer bensin på elden kring min tull-teori:

"I en intervju med det amerikanska tv-programmet Meet the Press tidigare i veckan sa Trump att han planerar att införa en skatt på mellan 15 och 25 procent på företag som producerar sina varor utomlands men säljer på den amerikanska marknaden."

En sådan skatt skulle bryta mot världshandelsorganisationen WTO:s regler och sannolikt inte få godkänt.

”Då kommer vi att omförhandla eller dra oss ut. De här handelsavtalen är katastrofala, WTO är katastrofalt”, sa Donald Trump.

http://www.di.se/artiklar/2016/7/26/tru ... id-makten/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Mer bensin på elden kring min tull-teori:

"I en intervju med det amerikanska tv-programmet Meet the Press tidigare i veckan sa Trump att han planerar att införa en skatt på mellan 15 och 25 procent på företag som producerar sina varor utomlands men säljer på den amerikanska marknaden."

En sådan skatt skulle bryta mot världshandelsorganisationen WTO:s regler och sannolikt inte få godkänt.

”Då kommer vi att omförhandla eller dra oss ut. De här handelsavtalen är katastrofala, WTO är katastrofalt”, sa Donald Trump.

http://www.di.se/artiklar/2016/7/26/tru ... id-makten/
Är inte så insatt men får känslan av att han är en person som måste få som han vill och säger någon emot så blir han som ett barn och skiter i alla argument och gör som han vill bara för att.
Så även om det finns många kloka människor runt omkring honom så kan man ju undra hur mycket han vill/måste lyssna på dom?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Det känns tyvärr aktuellt att skaka liv i denna tråden igen igen...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det slog mig just en hemsk tanke... Än har inte den siste av USA´s presidenter mördats! Det är ju inte direkt ovanligt men jag har dålig koll på varför attentat mot just presidenter i USA inträffar... :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

lator skrev:
Det slog mig just en hemsk tanke... Än har inte den siste av USA´s presidenter mördats! Det är ju inte direkt ovanligt men jag har dålig koll på varför attentat mot just presidenter i USA inträffar... :shock:
USA är knappast något undandag eller avvikande - attentat mot ledande personer har förekommit och förekommer i hela världen. Varför? Tja, alla som på ett eller annat sätt befinner sig i ledande ställning har garanterat någon som - rätt eller felaktigt - upplever agg mot dem på ett eller annat sätt, det verkar vara ofrånkomligt. T.o.m en sån fredlig person som John Lennon blev ju mördad - i vissa fall verkar ju nån dåre bara tycka det är ett sätt att själv bli ryktbar att ta någon celebritet av daga (även om det i Lennons mördare Chapmans fall påstås att han var förbannad för att Lennon nekat honom en autograf).
För alla ledande personer gäller det att ha ett tillräckligt bra skydd för sin säkerhet, så är det bara. Och i just USA är det Secret Service som svarar för presidentens säkerhet. Låt oss hoppas att de slipper behöva ändra på det track record de har av att INTE få sitt skyddsobjekt mördat sedan 1963...
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
lator skrev:
USA är knappast något undandag eller avvikande - attentat mot ledande personer har förekommit och förekommer i hela världen. Varför? Tja, alla som på ett eller annat sätt befinner sig i ledande ställning har garanterat någon som - rätt eller felaktigt - upplever agg mot dem på ett eller annat sätt, det verkar vara ofrånkomligt. T.o.m en sån fredlig person som John Lennon blev ju mördad - i vissa fall verkar ju nån dåre bara tycka det är ett sätt att själv bli ryktbar att ta någon celebritet av daga (även om det är Lennons mördare Chapmans fall påstås att han var förbannad för att Lennon nekat honom en autograf).
För alla ledande personer gäller det att ha ett tillräckligt bra skydd för sin säkerhet, så är det bara. Och i just USA är det Secret Service som svarar för presidentens säkerhet. Låt oss hoppas att de slipper behöva ändra på det track record de har av att INTE få sitt skyddsobjekt mördat sedan 1963...
Vi pratade om just det på jobbet här idag, alltså att han skulle kunna ha tillräckligt många/starka "fiender" att ett mord på honom skulle kunna hända...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag hoppas verkligen Elon har ruvat på både Plan B och Plan C innan vi får ta till Plan M.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Faktum är att Sverige är ett av de osäkraste länderna i världen att vara politiker i om man tittar på statistik. Har tyvärr ingen källa till påståendet. :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Beigler skrev:
Faktum är att Sverige är ett av de osäkraste länderna i världen att vara politiker i om man tittar på statistik. Har tyvärr ingen källa till påståendet. :D
97% av all statistik på internet är påhittad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Beigler skrev:
97% av all statistik på internet är påhittad.
:lol: :lol: :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
JFAH

Inlägg av JFAH »

HAr en känsla av att planenra på fabrik i europa och kina är en del av Elons sätt att säkra sitt imperium. Sociopater som trump är oberäkneliga och kan mycket väl dra igågn handelskrig utan tanke på konsekvenserna.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Det är inte så förvånande men detta låter inte alls bra av många anledningar :(

https://www.scientificamerican.com/arti ... tter-Share
Skriv svar