Ointressant. Jag går inte ut när det är så kallt.Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?

Moderator: Redaktion
Ointressant. Jag går inte ut när det är så kallt.Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Min erfarenhet hittils (15000 mil och två olika märken) är att elbilarna klarar av kyla mycket bättre än fossilare, och ju kallare desto mer nöjd är jag att jag kör på el sas...Swede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
mät i ett annat uttag i huset först, antar att du har en vettig voltmeter alt. använd elmätarens inbyggda, innan du ringer demLembritt skrev:Min står på laddning ute med förlängningskab...........oterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
Det går nog betydligt bättre än en fossilbilSwede1 skrev:Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?
Om du gör på det viset så skulle jag tippa på att du kan hålla på i åtminstone ett par dygn i sträck utan pausZalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Det beror ju såklart på hur kallt det är ute men jag skulle säga att det kan dra ganska mkt att värma bilen efter varje timmes "julhandling".Zalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Är batteriet varmt från början tar det lååång tid innan det kallnar helt, flera timmar. Sätt på range mode och värm 5-10 min innan varje avresa. Då kommer du gör av med 1-3 km på räckvidden varje gång och batterivärmaren är då inte på (3 kW).Zalman3 skrev:Hur går det med värmen vid typ "julhandling". En timma handling, köra 3km, en timma handling...
Hinner batteriet svalna mellan körningarna?
Drar det MASSOR med ström om man värmer kupen 30 min innan varje resa?
Elller räcker det med att värma kupen 15 min innan nästa korta resa?
Batteriet har nog värmts lite också. Range mode på om man inte vill tappa räckvidd och bara värma kupen. Men tar längre tid till full regen då.bylund skrev:Värmeanläggningen kan brassa på upp till 6 kW, och du laddar med 2,3 kW, så det är ju inte så konstigt att du kan tappa lite räckvidd om värmeanläggningen får kämpa lite ett tag.