Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Moderator: Redaktion
Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?
Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Heheh typ 2 dagar 10-90
Inte riktigt men tar en bra stund
Att ladda när det är kallt är inga problem men att påbörja laddning på kall batteri kan ta en extra stund
Inte riktigt men tar en bra stund
Att ladda när det är kallt är inga problem men att påbörja laddning på kall batteri kan ta en extra stund
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Om du har 85 kWh batteri, användbart är ungefär 75 kWh så blir laddning 10-90% ungefär 60 kWh. Med 230V 10 A så kommer det ta 26 timmar att ladda.Surfaren skrev:Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?
Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Jag har förut laddat vid 10A motorvärmare på jobbet. Har fått ca 30% på en atbetsdag. Skiljer inte så mycket en kall dag under själva laddningen. Däremot suger uppvärmningen av bilen lite precis innan jag åker.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Och om elen är svårt o räkna på. Tänk att du får i 75-80 liter i batteriet o 10A ger ca 2.5 liter i timmen.
O bilen drar ca 2 liter milen. Hua vilka hemska ICE bilder jag fick plötsligt.
O bilen drar ca 2 liter milen. Hua vilka hemska ICE bilder jag fick plötsligt.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Vänd lite på frågeställningen. Klarar jag mig med enfas 10A?Surfaren skrev:Jag och sambon ska flytta till lägenhet och jag tittar efter vad jag har för alternativ för laddning. Stockholms stad har stolpar med 10A enfas som skulle kunna funka. Men hur blir det på vintern, om det är kallt? Vid vilken temperatur drar värmen till batteriet lika mycket som kommer in genom sladden?
Bonusfråga: Hur länge tar det att ladda 10% till 90% på en sån här stolpe i optimalt läge? (El är magi för mig, så jag har lite svårt att räkna ut detta själv.)
Du får ut ca 10km per timma. Hur mycket kör du i snitt per dygn. Om du kopplar laddningen 10 timmar per dygn kan du köra ca 10 mil per dygn utan att förlora något över dygnet. Kör du mindre kommer bilen sluta ladda när det är full. Kör du mer får du passera någon SuC någon gång eller komplettera externt. 10 mil om dagen blir 3650 mil på ett år. Det klarar man nog inte utan att passera en SuC då och då.
Slutsats: Du klarar dig nog fint med 10A enfas. (Jag tror det är många som har sina Teslor under dessa förutsättningar.)
Model S P85D,
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Lite ytterligare fråga på temat (kanske).
Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?
Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?
Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns videoMysman skrev:Lite ytterligare fråga på temat (kanske).
Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?
Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Hur mycket Teslan drar per dygn om den bara står är ca 1% kanske lite mer när det är riktigt kallt ute , jag vet inte.
Jag bor i lägenhet och laddar när jag behöver och ibland står Teslan i flera dygn utan att jag kör och jag har inte den inkopplad heller och vad jag kan se så har det inte påverkat batteriet.
Så man behöver inte alltid ha bilen inkopplad och även om du reser bort 14 dagar så klarar bilen det, se bara till att du har tillräckligt med % i batteriet när du lämnar den.
Jag bor i lägenhet och laddar när jag behöver och ibland står Teslan i flera dygn utan att jag kör och jag har inte den inkopplad heller och vad jag kan se så har det inte påverkat batteriet.
Så man behöver inte alltid ha bilen inkopplad och även om du reser bort 14 dagar så klarar bilen det, se bara till att du har tillräckligt med % i batteriet när du lämnar den.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Fast ändå lite intressant fråga faktiskt, hur mkt drar den även om den inte laddar?LarsL skrev:Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns videoMysman skrev:Lite ytterligare fråga på temat (kanske).
Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?
Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.
Sedan måste man komma ihåg att laddningen faktiskt går igång om/när nivån i batteriet kommer under en viss nivå (som jag dock inte minns hur den ligger till)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5875
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
1% av 70 kWh = 700 Wh/24tim borde bli ca 30 W.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Jag tycker det verkar som att den slår igång när laddningen kommit tre procentenheter under den laddgräns man satt. Har man den tidsinställd så börjar den inte ladda direkt, utan när den är inställd på att ladda.
Ska man låta bilen stå kan man se till att energisparläget är på, men "always connected" ikryssat så att man lättare kommer åt bilen från appen.
Ska man låta bilen stå kan man se till att energisparläget är på, men "always connected" ikryssat så att man lättare kommer åt bilen från appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Ja nånstans i mitt bakhuvud tycker jag mig ha hört/läst 3%, känns rimligt oxo...bylund skrev:Jag tycker det verkar som att den slår igång när laddningen kommit tre procentenheter under den laddgräns man satt. Har man den tidsinställd så börjar den inte ladda direkt, utan när den är inställd på att ladda.
Ska man låta bilen stå kan man se till att energisparläget är på, men "always connected" ikryssat så att man lättare kommer åt bilen från appen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Har hört att det kan ta ett par timmar innan laddningen startar om man har kallt batteri. Först värms batteriet upp, sen tror jag att förlusterna från laddningen värmer tillräckligt när batteriet väl är varmt iaf ned till typ minus tio.
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Många bra svar, tack för det.
Jag funderar på om jag skulle klara mig (helst under begränsad tid tills jag kan få egen laddplats) genom att åka iväg och lämna bilen där det finns stolpar, kanske över natten/dagen eller ett helt dygn. Jag skulle inte orka göra detta varje dag. Men jag kör inte så mycket dagligen heller.
1 km per ampere och fas var en bra och enkel minnesregel. Hoppas jag kan komma ihåg den.
Jag funderar på om jag skulle klara mig (helst under begränsad tid tills jag kan få egen laddplats) genom att åka iväg och lämna bilen där det finns stolpar, kanske över natten/dagen eller ett helt dygn. Jag skulle inte orka göra detta varje dag. Men jag kör inte så mycket dagligen heller.
1 km per ampere och fas var en bra och enkel minnesregel. Hoppas jag kan komma ihåg den.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Om du parkerar bilen vid 19 på kvällen och åker 7 på morgonen får du ändå i drygt 13mil. Det är väl ändå rätt få som kör mer per dag än så. Så länge du inte har två långresor två dagar efter varandra kommer du ju kunna klara av det också då du kan ligga och pendla mellan 50-80% laddning under dina normala dagar.
Tänk om man kunde få påfyllning av bensin/diesel för 13mils körning varje natt.. Inte faan skulle man behöva åka o tanka speciellt ofta då inte.
Tänk om man kunde få påfyllning av bensin/diesel för 13mils körning varje natt.. Inte faan skulle man behöva åka o tanka speciellt ofta då inte.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
En (1) procent låter lite. Laddade batteriet till 75 procent igår (motsvarade 314 km). Ett dygn senare (med utetemperatur runt 1-2 minusgrader) hade det minskat till 302 km.Bjelke skrev:Fast ändå lite intressant fråga faktiskt, hur mkt drar den även om den inte laddar?LarsL skrev:Bilen behöver inte vara inkopplad, men den drar ungefär 1%/dag. Kolla Tesla Björns videoMysman skrev:Lite ytterligare fråga på temat (kanske).
Hur mycket ström drar en inkopplad bil som INTE laddar men underhåller batteriet, när det t.ex. är -15°?
Vad jag förstår skall bilen alltid vara inkopplad även om laddning inte pågår. Tänk långtidsparkering på flygplats etc.
Ett enkelt sätt att räkna är 1km per Ampere och fas. Så 13A 1-fas ger 13km/timme. 10A 3-fas ger 30km/timme.
Sedan måste man komma ihåg att laddningen faktiskt går igång om/när nivån i batteriet kommer under en viss nivå (som jag dock inte minns hur den ligger till)...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Samma här. Min har tappat nästan en mil på 12 timmar vid -2 grader. När jag förvärmnde bilen i förmiddags tappade den dessutom ytterligare 5km på en halvtimme, trots att den var inkopplad i laddboxen (10A trefas). Det var ett nytt fenomen som jag inte har observerat tidigare. Borde inte strömmen från laddaren räcka för uppvärmning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.
Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Eller har du helt enkelt väldigt lång förlängningskabel som orsakar spänningsfall?Lembritt skrev:Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.
Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Kabeln är nog max 10 meter.bylund skrev:Eller har du helt enkelt väldigt lång förlängningskabel som orsakar spänningsfall?Lembritt skrev:Min står på laddning ute med förlängningskabel. Ska bli intressant hur varmt batteriet är imorgon bitti då bilen inte kommer att hinna ladda klart. Ska åka kl 05:30. Tänker starta förvärmningen kl 05:00.
Noterade att spänningen är väldigt låg nu. Kanske läge att ringa Vattenfall?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Spänningsfallet ligger garanterat i kabeln.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Jag gissar oxo på kabeln (inkl själva kontakterna), 201V låter väldigt lågt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Om man har tid/lust/ork så kan man testa genom att sänka strömmen till det lägsta som går och kolla spänningen då, är den lika så var det inte kabeln som var orsaken osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vid vilken temperatur blir 10A enfas värdelöst?
Ren gissning, - 35 grader och blåst. Vad garanterar tesla för lägsta temperatur och bilen fungerar?