"soppa torsk" vad gör jag om batteriet tar slut?
Moderator: Redaktion
Re: "soppa torsk" vad gör jag om batteriet tar slut?
Soppatorsk händer få men det händer, lösningen på det var att ha en tomburk som man kan fylla på med bränsle. De som säger att det inte kan hända är bara att söka på youtube. Att ha med ett extrabatteri kan vara en lösning, men ett sådant väger, och tar plats liksom fossilbilar är lösnigen att inte hamna i den situationen. För den är inte kul. Visserligen kan man vänta på bärgare, eller försöka ta sig till närmaste station. (och givetvis så är det natt, hällregn och på nyheterna säger de att en mördare rymt från rättpsyk) (detta händer på en enslig väg långt borta från civilisationen)
Men det absolut enklaste om man nu tappat allt förstånd och kört slut på energi är ju att ringa bärgare, att ställa sig och köra en generator kommer ju ta betydligt längre tid. Och varför skulle man köra omkring med en generator hela tiden eller ett extra batteri? Vi kör ju inte ens runt med reservdäck längre!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Precis! Och någon reservdunk har jag inte haft i mina bilar de senaste 20 åren. Jag har aldrig behövt ringa bärgare för att jag haft soppatorsk.LarsL skrev:Men det absolut enklaste om man nu tappat allt förstånd och kört slut på energi är ju att ringa bärgare, att ställa sig och köra en generator kommer ju ta betydligt längre tid. Och varför skulle man köra omkring med en generator hela tiden eller ett extra batteri? Vi kör ju inte ens runt med reservdäck längre!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag brukar bara fråga vad de skulle göra om de fick soppatorsk.
Väldigt få utav de som ställt frågan har någonsin fått soppatorsk utan brukar säga att de planerar sin körning utifrån den soppa de har i tanken. Jag säger då att jag gör samma med elbilen och att det finns klart fler laddstationer än bensindito. Har i princip alltid fungerat som argument.
Väldigt få utav de som ställt frågan har någonsin fått soppatorsk utan brukar säga att de planerar sin körning utifrån den soppa de har i tanken. Jag säger då att jag gör samma med elbilen och att det finns klart fler laddstationer än bensindito. Har i princip alltid fungerat som argument.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Det är som med diesel bilar.
Dom vill man inte ha soppa torsk med heller, då får man luft bränslesystemet för att få igång dom igen.
Dom vill man inte ha soppa torsk med heller, då får man luft bränslesystemet för att få igång dom igen.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- lator
- Teslaägare
De flesta modernare dieslar brukar inte vara så svåra att få igång efter ett soppastopp då de har matarpump i tanken och självluftande system men faktum är att det är mycket enklare att hålla koll på en elbil. Den enda gång jag kört tomt (med en Leaf) var när jag ville utforska gränserna. Problemet med den är att allt slår av och det inte går att bogsera in några kW efter stopp. Den kräver ett eluttag! Hur funkar det med en Tesla? Jag har inte provat det... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Off Grid Byggaren
Du kan ju be någon komma med ett bärbart elverk en stund också!
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jag tror att huvudelen av fallen att bilen stannar inte beror på soppatorsk (eller elbrist) utan har något annat fel på bilen. Så mer intressant är väl vad gör man när bilen stannar och vägrar starta? kan man bogsera den (är det ens ett alternativ iom elbilar som model s väger ganska mycket, går de ens att bogsera som vanliga bilar. VAR skall man bogsera dem? Har verkstäder kompetens att laga elmotorer/batterier elfel m.m., är de ens lönt att försöka sig på att laga på en privatägd ställe? Eller är enda alternativet att vänta på bärgaren, ta en kaffe och uppskatta att man inte behövt ringa en vän 3 mil bort för att denna skall komma och privat-bogsera bilen till närmaste verkstad som man vet kommer att ta hutlöst betalt bara för att stoppa in en felkodsavläsare. (det är svårare att grina ut i socialamedier när verkstäder tar ockerpriser om de inte tillhör företaget som sålt bilen)
Tesla har väl dygnetruntservice per telefon där de kan analysera felen trådlöst. Så här funkar en elbil i Teslas fall bättre än en fossilbil.
Men generellt skulle jag säga att det är rätt lika oavsett bil. Små vanliga fel kan alla laga mer komplicerade fel klarar bara större verkstäder eller märkesverkstäder.
Men generellt skulle jag säga att det är rätt lika oavsett bil. Små vanliga fel kan alla laga mer komplicerade fel klarar bara större verkstäder eller märkesverkstäder.
Зарядка Tesla Model S на веревке, вслед за грузовиком (Zaryadka Tesla model s na verevke, vsled za gruzovikom)
"Laddning av Tesla model s på rep bakom en lastbil". Kanske ett nytt kapitel för trafikskolan böcker? Är det någon som är haj på ryska så får de gärna texta videon
"Laddning av Tesla model s på rep bakom en lastbil". Kanske ett nytt kapitel för trafikskolan böcker? Är det någon som är haj på ryska så får de gärna texta videon