"soppa torsk" vad gör jag om batteriet tar slut?
Moderator: Redaktion
"soppa torsk" vad gör jag om batteriet tar slut?
Hej
Jag satt och pratade lite om mitt framtida Teslaköp med mina föräldrar och då kom en fråga upp, vad gör man om batteriet tar slut, ja du kanske missräknar hur långt du kan komma eller helt enkelt glömmer köra av för att ladda.
Är det någon här som kört slut på sitt batteri så att bilen stannat?
Vad gjorde ni då?
Vad finns det för hjälp att få?
Ja med fossil bil är det ju faktiskt ganska enkelt att få dit några liter bränsle men att få fram ström till bilen när man står längs motorvägen i mörkaste Småland är kanske inte lika lätt?
Några med erfarenhet eller några som har teoretiska lösningar på detta?
/Fredrik
Jag satt och pratade lite om mitt framtida Teslaköp med mina föräldrar och då kom en fråga upp, vad gör man om batteriet tar slut, ja du kanske missräknar hur långt du kan komma eller helt enkelt glömmer köra av för att ladda.
Är det någon här som kört slut på sitt batteri så att bilen stannat?
Vad gjorde ni då?
Vad finns det för hjälp att få?
Ja med fossil bil är det ju faktiskt ganska enkelt att få dit några liter bränsle men att få fram ström till bilen när man står längs motorvägen i mörkaste Småland är kanske inte lika lätt?
Några med erfarenhet eller några som har teoretiska lösningar på detta?
/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: "soppa torsk" vad gör jag om batteriet tar slut?
Det finns el i varje hus
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nånstans kan man alltid skramla fram ett eluttag. En mack eller vad som helst. I värsta fall, om det verkligen tar slut, så ringer du Teslas assistansnummer och så skickar de en bärgare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re:
Jo detta hade vi uppe i diskussionen men som jag skrev, mörkaste vägen i Småland... långt mellan husen där...Toja skrev:Det finns el i varje hus
Ja det är kanske bärgare som gäller men känns dyrare än att få någon att köra och hämta lite soppa till en.
Kan dock lägga till att jag aldrig kört soppa torsk med min fossil bil.
Faktum är att får du soppatorsk med en dieselbil, så är det inte bara att hälla i några liter. Det kan vara ganska svårt att få igång den igen när rören är tomma. En bensinare funkar det dock hyfsat enkelt med.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
Varför skulle elen ta slut just där ? Samma som med flytande grejer, ladda innan. Jag tycker energimätaren på Teslan är mer pålitlig än någon bensinmätare i mina gamla bilar, där man överraskades över hur fort soppan gick åt på slutet ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Re:
Men hur stor risk är det att du råkar hitta enmack ute i mörkaste Småland om du glömmer tanka?chaffis75 skrev:Jo detta hade vi uppe i diskussionen men som jag skrev, mörkaste vägen i Småland... långt mellan husen där...Toja skrev:Det finns el i varje hus
Ja det är kanske bärgare som gäller men känns dyrare än att få någon att köra och hämta lite soppa till en.
Kan dock lägga till att jag aldrig kört soppa torsk med min fossil bil.
Sen är det ju inte så att man idag glömmer tanka/ladda. Jag har åtminstone järnkoll påladdnivån och vet exakt var nästa laddare är. Problemet uppstår nog först när snabbladdarnätverk sitter ordentligt tätt så att man börjar glömma laddningen för att det finns en till bakom hörnet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har kört 7000mil med en Leaf 24kWh och hade 10 mil enkel till jobbet och aldrig fått torsk,
Har oxo kört snart 8000 mil i Teslan och inte ens varit nära torsk...
Känns som att det knappt kan hända, däremot kan man med ganska stor säkerhet se långt innan det händer och därmed
undvika situationen...
Har oxo kört snart 8000 mil i Teslan och inte ens varit nära torsk...
Känns som att det knappt kan hända, däremot kan man med ganska stor säkerhet se långt innan det händer och därmed
undvika situationen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
finns nån video med en ryss(såklart) som bogserar in räckvidd i batteriet, försök det med en fossilare
ms 76132 "Eleamore"
Haha... ja självklart en ryss....12man skrev:finns nån video med en ryss(såklart) som bogserar in räckvidd i batteriet, försök det med en fossilare
Men ja i vilet fall som, jo jag förstår att man bör undvika det men det skulle ju kunna hände även den bästa att man räknat fel och befinner sig långt ut i ödemarken när man inser att man inte kommer fram.
Man vill ju vara rado om det händer även om jag ine räknar med det.
Det där om problem att få igång en diesel hade jag glömt men har nog hört om det innan.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Om elen tar slut ringer man tesla assistance som skickar bärgare. Har inte läst villkoren själv men vill minnas att jag läst på nätet att tesla står för kostnaden.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samma på Nissan oxo men minns inte hur länge det gäller och villkoren...EnTraktor skrev:Om elen tar slut ringer man tesla assistance som skickar bärgare. Har inte läst villkoren själv men vill minnas att jag läst på nätet att tesla står för kostnaden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ärligt talat känns det som att man nästan får anstränga sig lite för att ens hamna i den situationen...
Vad gäller assistansen så har jag väldigt bestämt för mig att det tidigare har ingått assistans för ett fall av elektrontorsk per år, men när jag nu läser igenom villkoren hittar jag inget om det - tvärtom är det explicit undantaget från assistanstjänsten. Så det är nog något Tesla har ändrat isåfall. Mer info här: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf
Vad gäller assistansen så har jag väldigt bestämt för mig att det tidigare har ingått assistans för ett fall av elektrontorsk per år, men när jag nu läser igenom villkoren hittar jag inget om det - tvärtom är det explicit undantaget från assistanstjänsten. Så det är nog något Tesla har ändrat isåfall. Mer info här: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
ok... låter som den finns en lösning då... tack....EnTraktor skrev:Om elen tar slut ringer man tesla assistance som skickar bärgare. Har inte läst villkoren själv men vill minnas att jag läst på nätet att tesla står för kostnaden.
Stod inte någonstans att Tesla står för kostnaden upp till o med 80kilometers bärgning därutöver betalar man själv. Eller var det kanske i annat sammanhang! 

X100 lev.14/8-18.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Exakt. Inte för sjutton sätter jag mig och kör låååångt bort om jag dessutom ser att batteriet inte räcker. Det är liksom inte något som händer med elbilar. I teorin? Ja, men då ska du vara dum eller möjligen blind.Gustafsson skrev:Varför skulle elen ta slut just där ? Samma som med flytande grejer, ladda innan. Jag tycker energimätaren på Teslan är mer pålitlig än någon bensinmätare i mina gamla bilar, där man överraskades över hur fort soppan gick åt på slutet ...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Här är ryssen:chaffis75 skrev:Haha... ja självklart en ryss....12man skrev:finns nån video med en ryss(såklart) som bogserar in räckvidd i batteriet, försök det med en fossilare
Men ja i vilet fall som, jo jag förstår att man bör undvika det men det skulle ju kunna hände även den bästa att man räknat fel och befinner sig långt ut i ödemarken när man inser att man inte kommer fram.
Man vill ju vara rado om det händer även om jag ine räknar med det.
Det där om problem att få igång en diesel hade jag glömt men har nog hört om det innan.
Sedan är det ju det här med att varje stuga kanske inte har tillräckligt bra el. Vi hade problem på en polsk gård i somras med dålig jord. Däremot kunde vi ladda vid grannens silo, så vi kom fram:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 56#p101229
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Bilen berättar tydligt för dig hur långt du kommer, och om du tagit en så stor chansning att du får slut på ström utan att kunna kompensera med lägre hastighet, så har du gjort ett medvetet val. I och med att du redan gjort ett medvetet val att chansa, kan du, långt innan du faktiskt får slut på el, ta ett annat medvetet val och stanna till vid valfritt hus där du kan ladda. Det finns betydligt fler hus i mörkaste Småland än det finns bensinstationer.
Teslan håller hela tiden koll på räckvidden åt dig och berättar för dig i god tid när du är på väg att köra utanför kända laddmöjligheter, även om du inte slagit in en destination i navigatorn. Ditt fall är ganska hypotetiskt - där du ska ha ignorerat alla varningar och plötsligt upptäcker att du har 0km räckvidd kvar utan något hus i närheten att rulla till.
Teslan håller hela tiden koll på räckvidden åt dig och berättar för dig i god tid när du är på väg att köra utanför kända laddmöjligheter, även om du inte slagit in en destination i navigatorn. Ditt fall är ganska hypotetiskt - där du ska ha ignorerat alla varningar och plötsligt upptäcker att du har 0km räckvidd kvar utan något hus i närheten att rulla till.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Haha.. helt underbar film...
Ja alla sätt är bra utom de dåliga....
Ja alla sätt är bra utom de dåliga....
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vadå dubbelladdare med 22 kW???
Med ryssens laddlösning kan vi ju snabbt konstatera att Teslans ombordladdare är betydligt kraftfullare än en normal CHAdeMO.
Dock inte världens grönaste el som han får in i batteriet. Men kanske inte mycket sämre än att koppla in i eluttaget på vissa platser i Ryssland
Med ryssens laddlösning kan vi ju snabbt konstatera att Teslans ombordladdare är betydligt kraftfullare än en normal CHAdeMO.

Dock inte världens grönaste el som han får in i batteriet. Men kanske inte mycket sämre än att koppla in i eluttaget på vissa platser i Ryssland

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Peter Holm
- Teslaägare
Min erfarenhet är att det i stort sett är omöjligt att hamna i den situationen om du inte gjort ett medvetet val och chansat fast bilen säger åt dig att det inte kommer att funka. Bilen påminner dig med meddelanden du måste kvittera bort om att du är på väg utanför räckvidden till kända laddare.
Till skillnad mot en fossilare ser jag helt enkelt inte att det händer av oaktsamhet utan det är bara möjligt av vilje.
Till skillnad mot en fossilare ser jag helt enkelt inte att det händer av oaktsamhet utan det är bara möjligt av vilje.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Bilen säger åt dig att det är dags att ladda.
När du kommit mer till 0 km kvar, så finns det ända så du kan köra några mil till.
Så det är omöjligt att råka ut för det om man inte är en sån som skiter i alla varningar bilen gör.
När du kommit mer till 0 km kvar, så finns det ända så du kan köra några mil till.
Så det är omöjligt att råka ut för det om man inte är en sån som skiter i alla varningar bilen gör.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Du ska inte lita på att det är något kvar att köra på när du når noll. Noll kan betyda 0 meter även ifall det finns lite kräm kvar för att hålla bilen vid liv.Toja skrev:Bilen säger åt dig att det är dags att ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Funkar den verkligen till Teslan?mickeisol skrev:reservdunk till elbilen.
1 mil/timme

Vad jag förstått så accepterar inte den svenska UMCn portabla generatorer eftersom de inte är jordade. Det blir rödlyse på UMCn oavsett hur du vänder på kontakten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015