Ägare av ModelX

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lajo
Teslaägare

Re: Ägare av ModelX

Inlägg av lajo »

Bild
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde dem :( håll gärna utkik om nån försöker sälja dom!!!
Tips om vinterhjul?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

lajo skrev:
Bild
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde dem :( håll gärna utkik om nån försöker sälja dom!!!
Tips om vinterhjul?
Fanns det några kännetecken? Var det svarta eller silverfärgade 22" turbine? Det är inte otänkbart att dessa dyker upp på Finn.no (norska motsvarigheten till blocket) då det redan finns en väldig mängd Model X i Norge.

Just nu ligger det inga originalfälgar till Model X ute till försäljning.
http://m.finn.no/bap/forsale/search.htm ... =2.90.82.6
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lajo
Teslaägare

Inlägg av lajo »

Silverfärgade! Tack för tipset, ska hålla koll där.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

:evil:
Klarade sig bilen i övrigt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och lyckades det med detta utan att trigga larmet, eller var det avstängt? Eller är bilen kanske utan täckning i garaget så att du inte får en notifikation om att larmet går?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare

Inlägg av orca »

Monark1954 skrev:
orca skrev:
Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.

Lite reflektioner:

AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter

Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.
Du har inte fått några synpunkter på din reflektion över på 2-1 vägar.

Vet inte om det bara är ett Norrlandsfenomen. Har kört ett par gånger mellan Umeå-Övik och övergång till 2 filigt är lite av slumpen, var hamnar man.
Olämligt att ha någon åkrädd med då man ser om bilen lär sig eller om jag själv kommer underfund men om AP kommer att fungera på dessa vägar.
Troligen beroende på hur övergången från 1 till 2 fil är utförd. Grenslar bilen mittmarkeringen och sen gör ett kast mot höger wire i vissa fall.
Utgången ur 2 filen byter jag alltid fil innan vänsterfilen tar slut, känns lugnare men kommer testa mer.
Skall man köra om på korta 2 filsträckor tar jag över och styr själv då filbytet tar för lång tid annars.
Jag är lyriskt över att åka med när AP kör hittills. Verkar fungera även där väglinjerna är rätt dåliga men just 2-1 vägar verkar vara svårt.

Fler som har erfarenheter av 2-1 vägar eller är det vara sträckan Ö-vik/Umeå som är knepig?
Jag upplevde det ner till skåne efter v-ås och innan/efter laxå oxå så det var inte ett norrlandsproblem bara för mig, det fungerade bäst när det vart ny högerfil, vilket inte är så konstigt, men är det en väldigt svagt markerad linje i början på två-filig väg så följer den fina tjocka linjen till vänster
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Åtminstone innan 8.0 tyckte jag att min Model S sög när det blir 2-filigt. (Vet att det är en X tråd egentligen) Valde oftast vänster först och vinglade sen som en full kråka in höger körfil.

Har inte provat ännu med 8.0
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

lajo skrev:
Bild
Tips om vinterhjul?

Jäkligt trist!
Om intresset finns, så har jag ett set med nya 20 tummare med sommardäck. Kränga av sommardäcken och köpa vinterdäck?

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lajo skrev:
Bild
Tips om vinterhjul?

Inne i garaget?? Fy fasen vad drygt. Riktigt beställningsjobb med andra ord. Knappast någon som bara kört runt och valt offer liksom. Eller kan det t.o.m. vara så äckligt att dom sökt via bilregistret på MX?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lajo
Teslaägare

Inlägg av lajo »

@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
@HelectriC Borde inte kunna vara bilregistret då jag är skriven ca 300meter från garaget, dvs inte så lätt (om man inte förföljer mig) att veta att det är där jag är parkerad.

Nu har protector och tesla fixat så att dom beställer nya hjul åt mig; kommer i mars...
Bra service från både Protector (försäkringsbolaget) och Tesla ändå (inte deras fel att det tar 5 månader att få dem från fabrik i staterna). Får blir några mindre stöldbegärliga vinterhjul med 6 olika låsmuttrar så länge.

Blev för övrigt "förföljd" ett tag (typ 5 min) av en vit BMW M3 för ett par veckor sen, som till slut såg mig köra in i garaget. Tänkte då att dom kanske bara tyckte det va kul att se en X, men kan ju också ha varit ett osunt intresse av mina fälgar.
Användarvisningsbild
ModelX
Teslaägare

Inlägg av ModelX »

lajo skrev:
@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
@HelectriC Borde inte kunna vara bilregistret då jag är skriven ca 300meter från garaget, dvs inte så lätt (om man inte förföljer mig) att veta att det är där jag är parkerad.

Nu har protector och tesla fixat så att dom beställer nya hjul åt mig; kommer i mars...
Bra service från både Protector (försäkringsbolaget) och Tesla ändå (inte deras fel att det tar 5 månader att få dem från fabrik i staterna). Får blir några mindre stöldbegärliga vinterhjul med 6 olika låsmuttrar så länge.

Blev för övrigt "förföljd" ett tag (typ 5 min) av en vit BMW M3 för ett par veckor sen, som till slut såg mig köra in i garaget. Tänkte då att dom kanske bara tyckte det va kul att se en X, men kan ju också ha varit ett osunt intresse av mina fälgar.

Tråkigt med stölden men efter ha sett verktygen gummiverkstäder har för att ta bort låsmuttrar har jag bestämt mig för att skippa det helt, det tar Max 1 minut längre för tjuven med....
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lajo skrev:

Ooo, det kändes misstänkt med nån som kör efter hela vägen hem :x och just den typen bil (äldre M3, om den nu var det) är ju ofta placerad hos folk med mindre etik och moral (vill inte dra alla över en kam, talar bara av erfarenhet av de jag mött som kör sådana bilar). Kallas väl profilbil eftersom polisen ganska snabbt vet vilken profil förarna av dessa bilar har i registret.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

lajo skrev:

Bild

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Gick inte larmet på bilen ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

lajo skrev:
+1
Men tyvärr är det nog beställningsjobb.

Borde inte Tesla kunna stöldmärka hjulen så att de aldrig mer går att använda till en Tesla? Typ ett RFID på fälgen? Musk?
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Ägare av ModelX

Inlägg av sweslac »

Nu med stenskottsskydd och lackförsegling. Klart för vintern!

Bild
Senast redigerad av sweslac, redigerad totalt 1 gånger.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

sweslac skrev:
Nu med stenskottsskydd och lackförsegling. Nu klart för vintern!

Bild
Var gjorde du stenskottskyddet, vilka delar på bilen ovj vad kostade det?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Wrapzone. huv, stötfångare, speglar, främre sidopanelerna och ryggstödsskydd. 12400 :-
Lackförsegling gick på 4200 :-

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

sweslac skrev:
Wrapzone. huv, stötfångare, speglar, främre sidopanelerna och ryggstödsskydd. 12400 :-

Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autolife, ska jämföra och kolla in Wrapzone.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Johnalm skrev:
Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autolife, ska jämföra och kolla in Wrapzone.
Tips är att boka med lånebil direkt, bussar från Värmdö tills stan finns nära och tar 40 minuter.

Ibland måste man pinga mejltråden med dom några gånger, men annars deras servicetänk är på topp. Precisionen dom visade med dessa plastbitar är ofattbara... och det görs för hand. Dom tog mycket tid för att visa runt och förklara vad dom hade gjort.

Plastfilmen är från Hexis och tydligen lite självsläckande när den står under varme från solen. http://www.hexis-graphics.com/bodyfence/

Lackförsegling var från Megiuars, ett 3M företag. http://www.meguiars.co.uk/

Jag la till glasbehandling mot regnet... som gick på 900 SEK. Vet inte vad det var för produkt.

Många fina bilar på Premium Cars som ligger på första våningen... men bara ICE ... inte ens i närheten att vara sugen....

Och tills sist, om ni någonsin använder keramiskt lackbehandligen, kommer ni aldrig kunna wrappa eran bil. En Porsche 911 Turbo ägare fick lära sig detta och var säkert mycket besviken.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Johnalm skrev:
sweslac skrev:

Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autoshield, ska jämföra och kolla in Wrapzone.[/

Edit: autoshield, inte autolife...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

sweslac skrev:

Och tills sist, om ni någonsin använder keramiskt lackbehandligen, kommer ni aldrig kunna wrappa eran bil. En Porsche 911 Turbo ägare fick lära sig detta och var säkert mycket besviken.
Säker på det? Jag är ganska säker på att när min bil blev behandlad så blev även Nose cone det och den har jag haft folierad i över ett halvår, inga problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
ModelX
Teslaägare

Inlägg av ModelX »

Då blev du blåst! Garanterat!
Ingenting fäster på silicon och en t.ex. parkerings skada blir omöjlig att fixa pga silikonet de använt för att få på det keramiska.
Finns inget klistermärke i världen som fastnar på silicon.
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ModelX skrev:
Då blev du blåst! Garanterat!
Ingenting fäster på silicon och en t.ex. parkerings skada blir omöjlig att fixa pga silikonet de använt för att få på det keramiska.
Finns inget klistermärke i världen som fastnar på silicon.
Silikon? Är det silikon i de keramiska behandlingarna. Tror inte jag har blivit blåst, det är många här på forumet som också har haft sin bil hos dperssonbilrekond. Men kanske den behandling han lägger int edefiineras som keramisk?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nu blev det ju intressant här, jag har ju "keramiskt" lackskydd och hade tänkt foliera lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar