
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde dem

Tips om vinterhjul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moderator: Redaktion
Fanns det några kännetecken? Var det svarta eller silverfärgade 22" turbine? Det är inte otänkbart att dessa dyker upp på Finn.no (norska motsvarigheten till blocket) då det redan finns en väldig mängd Model X i Norge.lajo skrev:
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde demhåll gärna utkik om nån försöker sälja dom!!!
Tips om vinterhjul?
Jag upplevde det ner till skåne efter v-ås och innan/efter laxå oxå så det var inte ett norrlandsproblem bara för mig, det fungerade bäst när det vart ny högerfil, vilket inte är så konstigt, men är det en väldigt svagt markerad linje i början på två-filig väg så följer den fina tjocka linjen till vänsterMonark1954 skrev:Du har inte fått några synpunkter på din reflektion över på 2-1 vägar.orca skrev:Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.
Lite reflektioner:
AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter
Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.
Vet inte om det bara är ett Norrlandsfenomen. Har kört ett par gånger mellan Umeå-Övik och övergång till 2 filigt är lite av slumpen, var hamnar man.
Olämligt att ha någon åkrädd med då man ser om bilen lär sig eller om jag själv kommer underfund men om AP kommer att fungera på dessa vägar.
Troligen beroende på hur övergången från 1 till 2 fil är utförd. Grenslar bilen mittmarkeringen och sen gör ett kast mot höger wire i vissa fall.
Utgången ur 2 filen byter jag alltid fil innan vänsterfilen tar slut, känns lugnare men kommer testa mer.
Skall man köra om på korta 2 filsträckor tar jag över och styr själv då filbytet tar för lång tid annars.
Jag är lyriskt över att åka med när AP kör hittills. Verkar fungera även där väglinjerna är rätt dåliga men just 2-1 vägar verkar vara svårt.
Fler som har erfarenheter av 2-1 vägar eller är det vara sträckan Ö-vik/Umeå som är knepig?
Jäkligt trist!lajo skrev:
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde demhåll gärna utkik om nån försöker sälja dom!!!
Tips om vinterhjul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
lajo skrev:
Har en model X p90d, som hade 22" turbine fälgar tills inatt... då nån jävel bröt sig in i garaget och pallade upp bilen och snodde demhåll gärna utkik om nån försöker sälja dom!!!
Tips om vinterhjul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
lajo skrev:@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
@HelectriC Borde inte kunna vara bilregistret då jag är skriven ca 300meter från garaget, dvs inte så lätt (om man inte förföljer mig) att veta att det är där jag är parkerad.
Nu har protector och tesla fixat så att dom beställer nya hjul åt mig; kommer i mars...
Bra service från både Protector (försäkringsbolaget) och Tesla ändå (inte deras fel att det tar 5 månader att få dem från fabrik i staterna). Får blir några mindre stöldbegärliga vinterhjul med 6 olika låsmuttrar så länge.
Blev för övrigt "förföljd" ett tag (typ 5 min) av en vit BMW M3 för ett par veckor sen, som till slut såg mig köra in i garaget. Tänkte då att dom kanske bara tyckte det va kul att se en X, men kan ju också ha varit ett osunt intresse av mina fälgar.
Ooo, det kändes misstänkt med nån som kör efter hela vägen hemlajo skrev:@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
@HelectriC Borde inte kunna vara bilregistret då jag är skriven ca 300meter från garaget, dvs inte så lätt (om man inte förföljer mig) att veta att det är där jag är parkerad.
Nu har protector och tesla fixat så att dom beställer nya hjul åt mig; kommer i mars...
Bra service från både Protector (försäkringsbolaget) och Tesla ändå (inte deras fel att det tar 5 månader att få dem från fabrik i staterna). Får blir några mindre stöldbegärliga vinterhjul med 6 olika låsmuttrar så länge.
Blev för övrigt "förföljd" ett tag (typ 5 min) av en vit BMW M3 för ett par veckor sen, som till slut såg mig köra in i garaget. Tänkte då att dom kanske bara tyckte det va kul att se en X, men kan ju också ha varit ett osunt intresse av mina fälgar.
lajo skrev:@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
@HelectriC Borde inte kunna vara bilregistret då jag är skriven ca 300meter från garaget, dvs inte så lätt (om man inte förföljer mig) att veta att det är där jag är parkerad.
Nu har protector och tesla fixat så att dom beställer nya hjul åt mig; kommer i mars...
Bra service från både Protector (försäkringsbolaget) och Tesla ändå (inte deras fel att det tar 5 månader att få dem från fabrik i staterna). Får blir några mindre stöldbegärliga vinterhjul med 6 olika låsmuttrar så länge.
Blev för övrigt "förföljd" ett tag (typ 5 min) av en vit BMW M3 för ett par veckor sen, som till slut såg mig köra in i garaget. Tänkte då att dom kanske bara tyckte det va kul att se en X, men kan ju också ha varit ett osunt intresse av mina fälgar.
+1lajo skrev:@tars Tack för erbjudandet, men jag kommer inte att köpa begagnade hjul någonsin för det stödjer ju andrahandsmarknaden och därmed även tjuveriet.
Var gjorde du stenskottskyddet, vilka delar på bilen ovj vad kostade det?sweslac skrev:Nu med stenskottsskydd och lackförsegling. Nu klart för vintern!
Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autolife, ska jämföra och kolla in Wrapzone.sweslac skrev:Wrapzone. huv, stötfångare, speglar, främre sidopanelerna och ryggstödsskydd. 12400 :-
Lackförsegling gick på 4200 :-
Sent from my iPad using Tapatalk
Tips är att boka med lånebil direkt, bussar från Värmdö tills stan finns nära och tar 40 minuter.Johnalm skrev:Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autolife, ska jämföra och kolla in Wrapzone.
Det var ju riktigt bra pris! Har fått offert från Autoshield, ska jämföra och kolla in Wrapzone.[/Johnalm skrev:sweslac skrev:Wrapzone. huv, stötfångare, speglar, främre sidopanelerna och ryggstödsskydd. 12400 :-
Lackförsegling gick på 4200 :-
Sent from my iPad using Tapatalk
Säker på det? Jag är ganska säker på att när min bil blev behandlad så blev även Nose cone det och den har jag haft folierad i över ett halvår, inga problem.sweslac skrev:
Och tills sist, om ni någonsin använder keramiskt lackbehandligen, kommer ni aldrig kunna wrappa eran bil. En Porsche 911 Turbo ägare fick lära sig detta och var säkert mycket besviken.
Silikon? Är det silikon i de keramiska behandlingarna. Tror inte jag har blivit blåst, det är många här på forumet som också har haft sin bil hos dperssonbilrekond. Men kanske den behandling han lägger int edefiineras som keramisk?ModelX skrev:Då blev du blåst! Garanterat!
Ingenting fäster på silicon och en t.ex. parkerings skada blir omöjlig att fixa pga silikonet de använt för att få på det keramiska.
Finns inget klistermärke i världen som fastnar på silicon.