Ni är höginkomsttagare, bara en som är det kan inte förstå att inte "alla" har råd med en bil för en miljon.
En defention av höginkomsttagre är väl att man betalar statlig skatt...
Fördelen med att ge låginkomstagare mer pengar är att de helt uteslutande kommer att konsumera upp pengarna. Och de har inte tillräckligt för att åka utomlands.
Ok, kan inte hålla mig.
Har en gammal vän som bor i en hyresetta, har alltid lagat matlåda, sparat på allt han kan. Tjänar ca 25.000 i månaden.
Han är lite över 30 idag, och han köpte sig en ovanlig audi för lite över 700.000 kontant. Är han en höginkomsttagare?
Nja, blev inte upprörd, men kände att verkligheten jag är i inte återspeglades av statistiken du skrev.
Ville bara förklara hur min bekantskapskrets spenderar sina pengar. Och de flesta jag känner tjänar mellan runt 25-35 i månaden och lyckas i alla fall med fina semestrar, fina hus, eller bilar.
Allt handlar om man är aktiv i sitt slösande som tex krogen. Jag går på krogen kanske 2-3 ggr/år.
Medans andra går 2-5 ggr i månaden och spenderar 1000:- per kväll. Då är det inte så konstigt att man inte har råd med bil/hus/semester eller vad man nu skulle vilja köpa eller för den delen spara.
Ni är höginkomsttagare, bara en som är det kan inte förstå att inte "alla" har råd med en bil för en miljon.
En defention av höginkomsttagre är väl att man betalar statlig skatt...
Fördelen med att ge låginkomstagare mer pengar är att de helt uteslutande kommer att konsumera upp pengarna. Och de har inte tillräckligt för att åka utomlands.
Om det betyder att betala statlig skatt kan ja nog leva med att var höginkomsttagare och skäms inte för det men min bil som är en Tesla kostade inte en miljon så där har du fel.
Sen tycker jag att om jag varit sparsam, jobbat mycket eller haft tur i livet inte skall straffa mig i mitt bilval som du tycker...
Men jag tänker såhär om de rika nu kan ha miljöbilar är det bra att ligga bakom dessa i bilkön och då kan de fattiga ligga bakom min fossilbil och andas in dessa avgaser....
Sverige har en egen bilindustri som ligger långt efter vad gäller elbilar. En industri som skapar många arbetstillfällen och har en stark lobbyorganisaiton. Tror detta är en bidragande orsak till varför våra politiker är ointresserade av elbilar.
Jag kan bekräfta att detta är fallet. Träffade en politiker som arbetade för den förra regeringen förra året på ett bröllop och hade ungefär samma samtal som vi haft i denna tråden. Han berättade att Centerpartiet (eller möjligen hela Alliansen?) blev uppvaktade av lobbyister från Volvo i förbindelse med presentationen av Bonus-Malus-konceptet. Volvo hade visst varit tydliga med hur viktig marknad Sverige är för Volvo och hur lätt det är att arbetstillfällen försvinner utomlands om marknaden sviker till följd av exempelvis ett bonus-malus-system. Detta var den direkta anledningen till att man inte tog med bonus-malus-förslaget i budgeten trots att man talat om det offentligt i god tid innan budgeten presenterades. Det var ett regelrätt hot från Volvo och det uppfattades som ett regelrätt hot.
De enda som kan få till stånd en ändring är vi själva.