SOTU
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: SOTU
Jag håller med men då får vi som "vanliga" människor som är teknik och miljöintresserade dra vårt strå till stacken vilket många gör med att äga eller intressera sig för en elbil.
En granne frågade mig för en 6-7 år sedan om mitt solsystem (värmer vattnet) betalade sig om det verkligen var värt pengarna och svaret är som jag tror att på sikt betalar sig allt. Iallafall är känslan skön på sommaren när varmvattnet är gratis.
Jag hade också i somras klart med ett nytt system som producerar el till huset men intresset för elbilen tog över och skjuter den investering till i år.
Tror att allt för många politiker inte haft ett riktigt jobb (ursäkta om jag trampar någon på tårna) utan är politikerproffs och oftast följer strömmen för att "hugga" på en motståndare eller följer i media vad som är populärt.
Min helt personliga tankar men lobbar nu även för att frun också skall ha en elbil fast kanske inte en Modell S.
En granne frågade mig för en 6-7 år sedan om mitt solsystem (värmer vattnet) betalade sig om det verkligen var värt pengarna och svaret är som jag tror att på sikt betalar sig allt. Iallafall är känslan skön på sommaren när varmvattnet är gratis.
Jag hade också i somras klart med ett nytt system som producerar el till huset men intresset för elbilen tog över och skjuter den investering till i år.
Tror att allt för många politiker inte haft ett riktigt jobb (ursäkta om jag trampar någon på tårna) utan är politikerproffs och oftast följer strömmen för att "hugga" på en motståndare eller följer i media vad som är populärt.
Min helt personliga tankar men lobbar nu även för att frun också skall ha en elbil fast kanske inte en Modell S.
Re: SOTU
Den svenska inkompetensen kring elbilar och totala frånvaron av framtidsinriktad politik är fascinerande. Det borde inte vara så svårt för politiker att förstå att det är hål i huvudet att generera smutsig energi genom att köpa dyr olja från utlandet som vi sedan eldar upp i Sverige, samtidigt som vi är helt självförsörjande på ren och billig energi. Om miljöargumentet inte biter så finns det ju ett starkt ekonomiskt incitament att behålla pengarna i Sverige istället för att supportera den ryska invasionsarmén med mer svenska pengar.Daoops skrev:Såg just det med, grymt
Här för den som missat:
At 25:25
Och sveriges regering vet knappt vad en elbil är.. Ändlösa utredningar och fjuttiga premier.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: SOTU
Sverige har en egen bilindustri som ligger långt efter vad gäller elbilar. En industri som skapar många arbetstillfällen och har en stark lobbyorganisaiton. Tror detta är en bidragande orsak till varför våra politiker är ointresserade av elbilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: SOTU
Håller med till 100 procent!!! Är djupt besviken på samtliga partier i den här frågan.Herr X skrev:Den svenska inkompetensen kring elbilar och totala frånvaron av framtidsinriktad politik är fascinerande. Det borde inte vara så svårt för politiker att förstå att det är hål i huvudet att generera smutsig energi genom att köpa dyr olja från utlandet som vi sedan eldar upp i Sverige, samtidigt som vi är helt självförsörjande på ren och billig energi. Om miljöargumentet inte biter så finns det ju ett starkt ekonomiskt incitament att behålla pengarna i Sverige istället för att supportera den ryska invasionsarmén med mer svenska pengar.Daoops skrev:Såg just det med, grymt
Här för den som missat:
At 25:25
Och sveriges regering vet knappt vad en elbil är.. Ändlösa utredningar och fjuttiga premier.
Vi borde skicka dom länken till Tesla Club Sweden så kanske dom lär sig nått.
Re: SOTU
Tror också att det kommer en skatt för elbilsanvändning och speciellt när det blir lite mer allmänt förekommande och har även fått frågan från kunder och kolleger om jag har samma milersättning fast att el är billigare att köra på.
Vi har också på företaget fått ett förtydligande (10 sidor) från skatteverket vad som gäller vid privat användande av mobiltelefon/dator/surfplatta så det är på hugget.
Vi har också på företaget fått ett förtydligande (10 sidor) från skatteverket vad som gäller vid privat användande av mobiltelefon/dator/surfplatta så det är på hugget.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7987
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SOTU
I USA har några delstater inför kilometerskatt på elbilar. Antingen verkligen per kilometer, eller en engångssumma per år (samma för alla).
Iom att en del av bensinskatten gick åt underhåll av vägarna.
Det blir nog liknande utveckling i Europa.
Jag tror att en ren vägskatt som man vet går till underhåll av vägarna kan accepteras av de flesta elbilsägare.
Iom att en del av bensinskatten gick åt underhåll av vägarna.
Det blir nog liknande utveckling i Europa.
Jag tror att en ren vägskatt som man vet går till underhåll av vägarna kan accepteras av de flesta elbilsägare.
Re: SOTU
Jag tänkte mest på sämre avdrag i deklarationen samt sämre från företagen när man kör i tjänsten och tänkte inte alls på att jag slipper vägskatt (i början) och ej betalar via bensin/diesel samt ev. kan få miljöbilspremie, nu känner man sig som en skattesmitareTiborBlomhall skrev:I USA har några delstater inför kilometerskatt på elbilar. Antingen verkligen per kilometer, eller en engångssumma per år (samma för alla).
Iom att en del av bensinskatten gick åt underhåll av vägarna.
Det blir nog liknande utveckling i Europa.
Jag tror att en ren vägskatt som man vet går till underhåll av vägarna kan accepteras av de flesta elbilsägare.

Jo det som verkligen går till vägarna kan man acceptera att betala om än motvilligt,
Re: SOTU
Fast det här med kilometerskatt.. allt handlar väl om att man öronmärker pengar genom bränsleskatter men makroekonomiskt är det katastrof. Vi importerar olja för runt 100 miljarder kronor varje år. Det är ingen höjdare för handelsbalansen och det är bokstavligen pengar rätt ut ur landet. Dom skatterna som invånarna lägger på bensin hade ju till en större del gått tillbaks in i landet i konsumtion så det är inte som man kan tro vid första anblicken att skatteintäkterna helt skulle utebli. Och lite lekmannamässigt uttryckt så har vi ju 100 miljarder sek om året att leka med som vi slipper köpa olja för. Sedan blir problemet då att motivera att man skall lägga dom här pengarna som är lite svåra att spåra just på vägar och broar, och det är det jag menar med öronmärkningen blir svår.
Sen är det en annan vinkel på det (som alltid), för det är inte riktigt så enkelt som jag beskriver. För i dagsläget så handlar man ett batteri först för 2-300 kkr som man kan stoppa den svenska elen i, och det är inte mycket av det batteriet som tillverkas i sverige. Men som vi alla på det här forumet vet så är det ju saker på gång antagligen redan nästa år med ett antal elbilar som kommer ut på marknaden för lite mer motsvarande en ny vanlig v50. Och man kan ju inte bara se till batteriet eftersom det ger möjligheten till en mycket enklare drivlina som man får ta med i beräkningen. Så om en ny elbil kostar lika mycket som en ny bensinbil anser jag att man kan räkna bort importen av batteriet. Om man inte köper en svensk bil då, alltså en köningsegg..
Så här tänker jag. Och antingen har jag fundamentalt fel och eftersom vi alla är vänner här skulle jag uppskatta ärligheten om nån berättar för mig att jag har helt fel (helt ärligt). Och har jag inte helt fel så måste ju utbildade, erfarna ekonomer som fungerar som rådgivare till våra politiker fattat det här långt innan jag använde blöja. Nästa steg i tankebanan blir ju då givetvis att det måste finnas något annat incitament till att fullständigt strutsa i ämnet. Och med en före detta lokal bilfirma i västra götalandsregionen som potentiellt sätt skulle ha råd att kanske slumpartat råka få möjligheten att bjuda med nån beslutsfattare på en golfrunda av misstag kanske man kan bli lite konspiratoriskt lagt? Det sagt med att man alltid skall vara konspiratorisk mot konspirationsteorier givetvis.
Som tidigare konstaterat, ibland är det rätt gött att skriva av sig lite
Sen är det en annan vinkel på det (som alltid), för det är inte riktigt så enkelt som jag beskriver. För i dagsläget så handlar man ett batteri först för 2-300 kkr som man kan stoppa den svenska elen i, och det är inte mycket av det batteriet som tillverkas i sverige. Men som vi alla på det här forumet vet så är det ju saker på gång antagligen redan nästa år med ett antal elbilar som kommer ut på marknaden för lite mer motsvarande en ny vanlig v50. Och man kan ju inte bara se till batteriet eftersom det ger möjligheten till en mycket enklare drivlina som man får ta med i beräkningen. Så om en ny elbil kostar lika mycket som en ny bensinbil anser jag att man kan räkna bort importen av batteriet. Om man inte köper en svensk bil då, alltså en köningsegg..
Så här tänker jag. Och antingen har jag fundamentalt fel och eftersom vi alla är vänner här skulle jag uppskatta ärligheten om nån berättar för mig att jag har helt fel (helt ärligt). Och har jag inte helt fel så måste ju utbildade, erfarna ekonomer som fungerar som rådgivare till våra politiker fattat det här långt innan jag använde blöja. Nästa steg i tankebanan blir ju då givetvis att det måste finnas något annat incitament till att fullständigt strutsa i ämnet. Och med en före detta lokal bilfirma i västra götalandsregionen som potentiellt sätt skulle ha råd att kanske slumpartat råka få möjligheten att bjuda med nån beslutsfattare på en golfrunda av misstag kanske man kan bli lite konspiratoriskt lagt? Det sagt med att man alltid skall vara konspiratorisk mot konspirationsteorier givetvis.
Som tidigare konstaterat, ibland är det rätt gött att skriva av sig lite

Re: SOTU
Att sluta skicka pengar till Norge, Saudiearabien och Ryssland är det absolut viktigaste skälet till att jag skulle köpa elbil. Eller kanske mer rätt att jag tycker vi i Sverige ska övergå till elbilar. Har inte räknat eller sett siffror men det kan säkert röra sig om 100 miljarder/år som vi slänger ut ur landet. De pengarna kan användas bättre inom tex sjukvård, skola och äldreomsorg.
Det är ju till och med så att jag själv hemma kan tillverka bränslet till elbilen. Det är ganska svår slaget.
Det är ju till och med så att jag själv hemma kan tillverka bränslet till elbilen. Det är ganska svår slaget.
SOTU
Jag kan bekräfta att detta är fallet. Träffade en politiker som arbetade för den förra regeringen förra året på ett bröllop och hade ungefär samma samtal som vi haft i denna tråden. Han berättade att Centerpartiet (eller möjligen hela Alliansen?) blev uppvaktade av lobbyister från Volvo i förbindelse med presentationen av Bonus-Malus-konceptet. Volvo hade visst varit tydliga med hur viktig marknad Sverige är för Volvo och hur lätt det är att arbetstillfällen försvinner utomlands om marknaden sviker till följd av exempelvis ett bonus-malus-system. Detta var den direkta anledningen till att man inte tog med bonus-malus-förslaget i budgeten trots att man talat om det offentligt i god tid innan budgeten presenterades. Det var ett regelrätt hot från Volvo och det uppfattades som ett regelrätt hot.Bod skrev:Sverige har en egen bilindustri som ligger långt efter vad gäller elbilar. En industri som skapar många arbetstillfällen och har en stark lobbyorganisaiton. Tror detta är en bidragande orsak till varför våra politiker är ointresserade av elbilar.
De enda som kan få till stånd en ändring är vi själva.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: SOTU
Du har helt rätt, men problemet tror jag är att politikerna tänker på skattebetalarnas pengar som "budgetområden" istället för skatteintäkterna som helhet. Alltså - ett bortfall av skatter på olja ser man som förlorade pengar och inser inte att pengarna kommer tillbaka till staten i form av moms, arbetsgivaravgift och andra skatter. Det är nämligen orealistiskt att tänka sig att de pengar som sparas när hushållen inte längre behöver köpa bensin och diesel, skulle bli till sparande. Nej, istället får man några tusen extra per år att byta fönster eller renovera badrummet för.Daoops skrev:Fast det här med kilometerskatt.. allt handlar väl om att man öronmärker pengar genom bränsleskatter men makroekonomiskt är det katastrof. Vi importerar olja för runt 100 miljarder kronor varje år. Det är ingen höjdare för handelsbalansen och det är bokstavligen pengar rätt ut ur landet. Dom skatterna som invånarna lägger på bensin hade ju till en större del gått tillbaks in i landet i konsumtion så det är inte som man kan tro vid första anblicken att skatteintäkterna helt skulle utebli. Och lite lekmannamässigt uttryckt så har vi ju 100 miljarder sek om året att leka med som vi slipper köpa olja för.
När Göteborgs spårvägar köper spårvagnar från Italien eftersom de är billigare, tar man inte med i beräkningarna att om spårvagnarna hade producerats i Västerås istället, så hade 80% av inköpssumman kommit tillbaka till det offentliga i form av skatter. Göteborgs spårvägar har ju sin dedikerade budget, medan vi skattebetalare ser den offentliga ekonomin som en helhet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: SOTU
Fast vad politiker med begränsade hjärnor förstår och vad som händer är ju inte alltid samma sak. Om det sparas 100miljarder i det svenska systemet så kommer de att finnas där, oavsett om politikerna ser dem eller inte. Men efter ett tag får vi mer kvar i plånboken och kan handla lite mer, helst tjänster...
Tyvärr kommer de första besparingarna hamna hos höginkomsttagare och de har en otrevlig vana att spara pengarna eller resa utomlands.
Tyvärr kommer de första besparingarna hamna hos höginkomsttagare och de har en otrevlig vana att spara pengarna eller resa utomlands.
Re: SOTU
Vad är logiken i att höginkomsttagare sparar mer på att inte behöva köpa fossilt bränsle? Hur mycket man lägger i bränsle per år är ju en funktion av hur långt man har till jobbet och hur gammal bil man har (äldre bilar är törstigare än nya).LarsL skrev:Tyvärr kommer de första besparingarna hamna hos höginkomsttagare och de har en otrevlig vana att spara pengarna eller resa utomlands.
Eller menar du att höginkomsttagare sparar på att de har råd med lång-range-elbil före låginkomsttagare? Well, i såfall så stämmer inte det - men de kassa svenska miljöbilsincitamenten betalar en Teslaköpare mer till statskassan än vad en motsvarande fossilbil skulle generera i skatteintäkter på bil och bränsle.
Räkneexempel:
Tesla Model S
Pris: 1 000 000kr ink. moms
Skatter:
Moms: 200 000kr
Supermiljöbilspremie: -40 000kr
Moms på elektricitet under 10 år: 11 025 =((36,75 öre/kWh*2kWh/mil)/100)*1500 mil/år
Totalt skatter under 10 år: 171 025kr
Motsvarande utrustad Audi A7.
http://my.teslamotors.com/fr_CH/forum/f ... l-s?page=1
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ch-stilren
Pris: 564 000kr ink. moms
Skatter:
Moms: 112 800kr
Skatt och moms på bensin under 10 år: 53 625kr (((0,5 l/mil*13kr/l)*1500 mil)*55% skatt+moms)
Totalt skatter under 10 år: 166 425kr
Höginkomsttagaren betalar alltså 171 025kr i skatt för sin Tesla under 10 år, medan en annan höginkomsttagare som håller kvar vid fossilt bränsle "bara" betalar 166 425kr under samma period = total differens 4600kr mer skatteintäkter från Teslaägaren. En låginkomsttagare som köper en billigare bensinbil betalar ju såklart mycket mindre till statskassan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: SOTU
Svårt att säga vad en höginkomsttagare är och Bill Gates är nog en men jag känner mig inte som en höginkomsttagare och ändå köpte jag min privat men kan då köra en del i tjänsten som kan finansiera bilen.micha skrev:Där har du fel. Jag lyckades köpa via mitt företag. Och jag är ingen sk höginkomsttagare.LarsL skrev:Det är höginkomsttagare som har råd att köpa fungerande elbilar.
Men min drivkraft är teknikintresset och att tror på framtiden och ligga först är det som driver mig och ändå ligger jag 1 år efter pionjärerna inom elbils område men kan leva med det

Jag jobbar i ett tekniskt konsultföretag och efter bara 3 veckor med Teslan börja den stora massan (kolleger, anställda och kunder) prata om framtiden med elbilar var laddar man hur långt kan man köra osv. så hur man än ser det driver vi som har elbilar (om än en kort tid) och andra som väntar samt övriga som förstår framtiden inom detta område ATT detta måste vara framtiden.
Personligen känner jag mig som en Tesla försäljare för ex skall jag på måndag till en kund där hans 100% intresse inte är mina konsulttjänster utan bara vill se och prova Teslan så lite kul är det att äga en sådan bil.
Re: SOTU
Ni är höginkomsttagare, bara en som är det kan inte förstå att inte "alla" har råd med en bil för en miljon.
En defention av höginkomsttagre är väl att man betalar statlig skatt...
Fördelen med att ge låginkomstagare mer pengar är att de helt uteslutande kommer att konsumera upp pengarna. Och de har inte tillräckligt för att åka utomlands.
En defention av höginkomsttagre är väl att man betalar statlig skatt...
Fördelen med att ge låginkomstagare mer pengar är att de helt uteslutande kommer att konsumera upp pengarna. Och de har inte tillräckligt för att åka utomlands.
Re: SOTU
Du får nog omvärdera din syn på låginkomsttagare - också låginkomsttagare har råd att åka på utlandssemester; de Svenska lägstalönerna är absolut inte dåliga. Det låter som att du blandar ihop låginkomsttagare med långtidssjukskrivna/personer med försörjningsstöd (socialbidrag) - dessa är inte inkomsttagare över huvud taget utan bidragstagare.LarsL skrev:Fördelen med att ge låginkomstagare mer pengar är att de helt uteslutande kommer att konsumera upp pengarna. Och de har inte tillräckligt för att åka utomlands.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.