Säljare med fossilbil bojkottas
Moderator: Redaktion
Säljare med fossilbil bojkottas
Flera företag har ju infört ny miljöbilspolicy och kommer bara att införskaffa fossilfria bilar från 1 januari 2017.
Dessutom så kommer dessa förtag se över vilka de handlar med, besöks de av en säljare med fossilbil,
kommer företaget säga att de prioriterar att handla med fossilfria företag.
I praktiken blir det en bojkott av företag som använder fossilbilar i sin fordonsflotta.
Dessutom så kommer dessa förtag se över vilka de handlar med, besöks de av en säljare med fossilbil,
I praktiken blir det en bojkott av företag som använder fossilbilar i sin fordonsflotta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Säljare med fossilbil bojkottas
Har du länk eller annan källa? Det blir ju intressant när man t.ex. på anställningsintervjun säger att man kör med elbil. Frågan är om det även kommer gälla konsulter s¨att alla ens konsulter kommer krävas köra elbil?Zalman3 skrev:Flera företag har ju infört ny miljöbilspolicy och kommer bara att införskaffa fossilfria bilar från 1 januari 2017.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter riktigt bra, har du någon källa på detta och finns det någon information om vilka företag som gått med?
Kan återkomma i frågan när det blir officiellt 1 januari. En del företag vill nämligen slå på stora trumman om detta och se det somvigge50 skrev:Låter riktigt bra, har du någon källa på detta och finns det någon information om vilka företag som gått med?
en konkurrensfördel. Speciellt när många av dom arbetar som konsulter inom miljö och IT.
Ser dock det hela som en naturlig utveckling från att man skickade sina anställda på Ecodriving kurser för några år sedan.
Till att man nu har ett tak på 50gr CO2 på bilflottan, till att man helt blir fossilfri 2017.
Men varför vill man vänta med att berätta detta till det börjar gälla, borde man inte varna sina leverantörer innan det börjar gälla?Zalman3 skrev:Kan återkomma i frågan när det blir officiellt 1 januari. En del företag vill nämligen slå på stora trumman om detta och se det somvigge50 skrev:Låter riktigt bra, har du någon källa på detta och finns det någon information om vilka företag som gått med?
en konkurrensfördel. Speciellt när många av dom arbetar som konsulter inom miljö och IT.
Ser dock det hela som en naturlig utveckling från att man skickade sina anställda på Ecodriving kurser för några år sedan.
Till att man nu har ett tak på 50gr CO2 på bilflottan, till att man helt blir fossilfri 2017.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
De leverantörer man önskar behålla har man kanske förvarnat lite vid sidan omvigge50 skrev:Men varför vill man vänta med att berätta detta till det börjar gälla, borde man inte varna sina leverantörer innan det börjar gälla?

Ger mer rubriker i media, är min gissning. Intet sagt dock att det börjar gälla på en gång, eller?vigge50 skrev:Men varför vill man vänta med att berätta detta till det börjar gälla, borde man inte varna sina leverantörer innan det börjar gälla?Zalman3 skrev:Kan återkomma i frågan när det blir officiellt 1 januari. En del företag vill nämligen slå på stora trumman om detta och se det somvigge50 skrev:Låter riktigt bra, har du någon källa på detta och finns det någon information om vilka företag som gått med?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Givetvis har man pratat med sina stora leverantörer om vart åt det lutar.TiborBlomhall skrev:De leverantörer man önskar behålla har man kanske förvarnat lite vid sidan omvigge50 skrev:Men varför vill man vänta med att berätta detta till det börjar gälla, borde man inte varna sina leverantörer innan det börjar gälla?![]()
![]()
Intressant är att höra olika leverantörers attityd när de får frågan om övergång till fossilfri bilpark.
En del säger att de minsann vill fortsätta att köra sin Hummer...
Andra säger att de snarast ska ta fram en plan för att på ett smidigt sätt gå över till fossilfritt.
Många företag har redan idag avtal med fossilfri Eltaxi tex.
Jag kan ju säga att Ericsson (är bara kvar en vecka till) skiter fullständigt i sina konsulter. Dom har efter mycket tjat ifrån anställda tagit fram några få platser med möjlighet till laddning men dessa platser måste man ha tillstånd till och det är omöjligt som konsult att söka detta. Inget man nämner för pressen...Svenssons skrev:Har du länk eller annan källa? Det blir ju intressant när man t.ex. på anställningsintervjun säger att man kör med elbil. Frågan är om det även kommer gälla konsulter s¨att alla ens konsulter kommer krävas köra elbil?Zalman3 skrev:Flera företag har ju infört ny miljöbilspolicy och kommer bara att införskaffa fossilfria bilar från 1 januari 2017.

Så jag gissar att Ericsson inte tillhör dessa företag som tänker på miljön.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Man kan ju bygga varumärke på olika sätt...Pontus skrev:Jag kan ju säga att Ericsson (är bara kvar en vecka till) skiter fullständigt i sina konsulter. Dom har efter mycket tjat ifrån anställda tagit fram några få platser med möjlighet till laddning men dessa platser måste man ha tillstånd till och det är omöjligt som konsult att söka detta. Inget man nämner för pressen...Svenssons skrev:Har du länk eller annan källa? Det blir ju intressant när man t.ex. på anställningsintervjun säger att man kör med elbil. Frågan är om det även kommer gälla konsulter s¨att alla ens konsulter kommer krävas köra elbil?Zalman3 skrev:Flera företag har ju infört ny miljöbilspolicy och kommer bara att införskaffa fossilfria bilar från 1 januari 2017.
Så jag gissar att Ericsson inte tillhör dessa företag som tänker på miljön.
IKEA kör ju med dessa rubriker:
"Nu är Ikea i Norden självförsörjande på energi"
Sammanlagt har IKEA koncernen investerat över 1,5 miljarder kronor de senaste åren i förnybar energi i Sverige.
– Att bli energioberoende i Norden är ett viktigt steg mot vårt mål att vara globalt energioberoende år 2020. Vi tror att det som är bra för våra kunder och vår planet också är bra för IKEA, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.
http://fastighetstidningen.se/nu-ar-ike ... pa-energi/
- Off Grid Byggaren
Jag arbetar som konsult med elbesiktningar.
Flera av mina kunder accepterar inte bil överhuvudtaget redan sen flera år tillbaka.
De vill att jag använder mig av kollektiva färdmedel.
Flera av mina kunder accepterar inte bil överhuvudtaget redan sen flera år tillbaka.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det är ju intressant. Är dina kunder små, medel eller stora företag? Det måste ju begränsa valet av leverantörer väldigt mycket.Off Grid Byggaren skrev:Jag arbetar som konsult med elbesiktningar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Teslaspolen
- Teslaägare
Lustigt med sådant resonemang när elbilen är många gånger bättre än den stora tunga dieselbussen.Off Grid Byggaren skrev:Jag arbetar som konsult med elbesiktningar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Inte för trängseln och kösituationen i Stockholm eller andra städer.. Där är bussar eller sportartiklar överlägsen.
Trängsel kostar vissa företag rätt mycket, det påverkar restider för anställda och eventuella leveranser eller sånt. Räknar man på hur mycket tid (och indirekt pengar) som förloras varje dag i köer i Stockholm är det enorma summor.
Jag kör själv hellre bil än åker buss.. Men kan klart förstå resonemanget... Speciellt då man ibland sitter där och köar..
Trängsel kostar vissa företag rätt mycket, det påverkar restider för anställda och eventuella leveranser eller sånt. Räknar man på hur mycket tid (och indirekt pengar) som förloras varje dag i köer i Stockholm är det enorma summor.
Jag kör själv hellre bil än åker buss.. Men kan klart förstå resonemanget... Speciellt då man ibland sitter där och köar..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
Pontus skrev:Det är ju intressant. Är dina kunder små, medel eller stora företag? Det måste ju begränsa valet av leverantörer väldigt mycket.Off Grid Byggaren skrev:Jag arbetar som konsult med elbesiktningar.
Olika bolag inom Stockholms Stad samt SL. Och då är det ju förstås inte så konstigt att de vill undvika biltrafik.
Fast som konsult debiterar jag timtid, och eftersom jag inte har ett fast tjänsteställe utan ska till alla möjliga platser inom Stockholms län så går ju många timmar åt för restiden.
Bättre lönsamhet för mitt företag och miljövänligt så jag ska inte klaga.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag jobbar under hösten i Helsingborg och sitter då granne med IKEA IT. De har slängt upp totalt 14 st laddstolpar med vad jag antar totalt 28 st typ 2-uttag på sin personal-parkering. De har väl varit igång i kanske 1 månad men än så länge verkar det inte laddas så mycket från dem. Kanske en del av det här projektet? Jag är inne på kontoret först nästa vecka men kan nog ta lite bilder då.
Driver sajten Car.info
Merparten av de som jobbar där är konsulter, och sådana får ju såklart inte använda de laddplatserna..Franz skrev:Jag jobbar under hösten i Helsingborg och sitter då granne med IKEA IT. De har slängt upp totalt 14 st laddstolpar med vad jag antar totalt 28 st typ 2-uttag på sin personal-parkering. De har väl varit igång i kanske 1 månad men än så länge verkar det inte laddas så mycket från dem. Kanske en del av det här projektet? Jag är inne på kontoret först nästa vecka men kan nog ta lite bilder då.
Kollar du på den vanliga parkeringen så ser du att man hyfsat enkelt hade kunnat fylla upp de platserna.
Jag var där idag som konsult och laddad samtidig. Inge problem bara jag laddade.evilirish skrev:Merparten av de som jobbar där är konsulter, och sådana får ju såklart inte använda de laddplatserna..Franz skrev:Jag jobbar under hösten i Helsingborg och sitter då granne med IKEA IT. De har slängt upp totalt 14 st laddstolpar med vad jag antar totalt 28 st typ 2-uttag på sin personal-parkering. De har väl varit igång i kanske 1 månad men än så länge verkar det inte laddas så mycket från dem. Kanske en del av det här projektet? Jag är inne på kontoret först nästa vecka men kan nog ta lite bilder då.
Kollar du på den vanliga parkeringen så ser du att man hyfsat enkelt hade kunnat fylla upp de platserna.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Man kan i Skåne dra sitt lilla strå till stacken genom att anmäla sig på följande sida http://www.klimatsamverkanskane.se/.
Den kanske skulle läggas upp på uppladding
Kan vara bra att veta som elbilst
Kan vara bra att veta som elbilst
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Najs!Ampera skrev:Jag var där idag som konsult och laddad samtidig. Inge problem bara jag laddade.evilirish skrev:Merparten av de som jobbar där är konsulter, och sådana får ju såklart inte använda de laddplatserna..Franz skrev:Jag jobbar under hösten i Helsingborg och sitter då granne med IKEA IT. De har slängt upp totalt 14 st laddstolpar med vad jag antar totalt 28 st typ 2-uttag på sin personal-parkering. De har väl varit igång i kanske 1 månad men än så länge verkar det inte laddas så mycket från dem. Kanske en del av det här projektet? Jag är inne på kontoret först nästa vecka men kan nog ta lite bilder då.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19