– Det blir inte litium-jonbatteri. Vi väljer en annan beläggning i cellerna för att få tätare laddning. Den tekniken kan komma från Korea, säger Håkan Samuelsson och ler.
Vad tror ni det isåfall skulle kunna bli?!
Kanske lite riskigt om dom kör med helt nyutveklade batterier.. då vet ju ingen riktigt hur hållbara dom är och vad man har för degradering mm.. men bra om det utökar sätten man kan tillverka batterier på och vilka råvaror man kan använda.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
– Det blir inte litium-jonbatteri. Vi väljer en annan beläggning i cellerna för att få tätare laddning. Den tekniken kan komma från Korea, säger Håkan Samuelsson och ler.
Vad tror ni det isåfall skulle kunna bli?!
Kanske lite riskigt om dom kör med helt nyutveklade batterier.. då vet ju ingen riktigt hur hållbara dom är och vad man har för degradering mm.. men bra om det utökar sätten man kan tillverka batterier på och vilka råvaror man kan använda.
Nickel cadmium is the shit som man säger.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Litium är ju det lättaste materialet du kan använda i batterier så viktmässigt måste det vara bäst. Gissar att det är någon litium som han tänker använda men att journalisten i vanlig ordning missförstått. Annars misstänker jag att Volvos chef missat att 99% inom batteriteknik är bullshit... Kan ju också vara ett försök till waporwear (typ) där de vill få folk att vänta tills Volvo kommer med riktiga grejer
Jag tror att volvochefen själv inte vet vad han pratar om. Jag tror att det blir li jon men inte "renodlade" li jon utan typ lipo batterier lifepo4 eller nåt sånt.
Jag tänkte samma sak, men vågade inte skriva det. Tänk om Volvo kommer med revolutionerande teknik som ingen annan någonsin har använt förut. Bly-syra-batterier. Helt utan litium. De används för att driva en liten elmotor som i sin tur behövs för att få snurr på en så kallat förbränningsmotor. Konstigt att ingen annan har kommit på det tidigare. Det är framtiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
:D Jag tänkte samma sak, men vågade inte skriva det. Tänk om Volvo kommer med revolutionerande teknik som ingen annan någonsin har använt förut. Bly-syra-batterier. Helt utan litium. De används för att driva en liten elmotor som i sin tur behövs för att få snurr på en så kallat förbränningsmotor. Konstigt att ingen annan har kommit på det tidigare. Det är framtiden.
ja så är det ,istället för att framställa vätgas till en fuelcell som driver en elmotor så bränner vi kolvätena direkt i en kompressionsanordning, mycket av tekniken finns redan, bara att plocka ihop...
men seriöst, han ägnar sig åt damage control, mha lite fud
Det finns en stor mängd variationer på Li-jon. Dessutom testar de olika producenterna kemiska varianter med olika möjlighet till cykler. En mobiltelefon kan laddas med ca. 500-800 cykler. Om du använder den 50% per dag håller batteriet 1000 dagar eller knappt tre år. För mina barn håller en iPhone 18 månader, men så är också batteriet slut varje kväll.
För en bil gäller Li-jon celler med 2.000-4.000 cykler. Dessutom förbrukar t ex en Tesla ca. 25% av ett batteri/dag, naturligtvis beroende på hur långt du kör dagligen. För en elbil med mindre batteri, t ex en Leaf eller Seol, gäller att de förbrukar 80% per dag och då behöver de ha ännu fler cykler, eller så blir det kortare livslängd. Batteriet i en genomsnittlig Tesla bör kunna hålla 10-15 år. För en Leaf blir det 8-10 år.
På motsvarande sätt kommer batteriet i en hybridbil att användas 100% eller mer (!!!) under en dag. Om en hybrid-Volvo kan köra 40km. på en laddning och du laddar både hemma och på jobbet, med just 40 till arbetsplatsen. Ja då förbrukas två cykler per dag. Analogt blir då livslängden för ett batteri i en hybridbil kanske 3 år. Enkelt uttryckt. Ju mindre batteri, desto kortare livslängd. Batteriet i en M90 (100) håller alltså längre än i en M70/75 (även nya 60, som ju har 75).
Tesla Motors har sedan en månad anställt en forskare från ett universitet i Canada. Där har han i över 12 år forskat på olika kemiska varianter av Li-jon batterier. Det bådar gott för M3 och framtida modeller.
En kommande variant på batterier är Litium-metall. Forskningen är inte klar, men om några år...
Det finns en stor mängd variationer på Li-jon. Dessutom testar de olika producenterna kemiska varianter med olika möjlighet till cykler. En mobiltelefon kan laddas med ca. 500-800 cykler. Om du använder den 50% per dag håller batteriet 1000 dagar eller knappt tre år. För mina barn håller en iPhone 18 månader, men så är också batteriet slut varje kväll.
För en bil gäller Li-jon celler med 2.000-4.000 cykler. Dessutom förbrukar t ex en Tesla ca. 25% av ett batteri/dag, naturligtvis beroende på hur långt du kör dagligen. För en elbil med mindre batteri, t ex en Leaf eller Seol, gäller att de förbrukar 80% per dag och då behöver de ha ännu fler cykler, eller så blir det kortare livslängd. Batteriet i en genomsnittlig Tesla bör kunna hålla 10-15 år. För en Leaf blir det 8-10 år.
På motsvarande sätt kommer batteriet i en hybridbil att användas 100% eller mer (!!!) under en dag. Om en hybrid-Volvo kan köra 40km. på en laddning och du laddar både hemma och på jobbet, med just 40 till arbetsplatsen. Ja då förbrukas två cykler per dag. Analogt blir då livslängden för ett batteri i en hybridbil kanske 3 år. Enkelt uttryckt. Ju mindre batteri, desto kortare livslängd. Batteriet i en M90 (100) håller alltså längre än i en M70/75 (även nya 60, som ju har 75).
Tesla Motors har sedan en månad anställt en forskare från ett universitet i Canada. Där har han i över 12 år forskat på olika kemiska varianter av Li-jon batterier. Det bådar gott för M3 och framtida modeller.
En kommande variant på batterier är Litium-metall. Forskningen är inte klar, men om några år...
Så enkelt är det inte, en Tesla laddar inte upp till 100% i vanliga fall och skadar därför inte batteriet på alls samma sätt som en telefon som laddas till 100% på kvällen och sen ligger fulladdad hela natten. Det finns väldigt många faktorer som påverkar och många av dessa har Tesla tänkt på till skillnad från batterier i telefoner som gör att livslängden är längre. Samma sak med laddhybrider, om de inte laddas till 100% så håller de betydligt längre.
I framtiden kanske ingen behöver byta bly-, grafen- eller litiumbatterier längre eller meka med bilen överhuvudtaget, utan allt sker automatiskt med hjälp av en tacksam robot istället, då får jag tacka http://www.arbetskladerna.se/ för de utomordentligt roliga tiderna och byta hobby.
Volvos hybridbatteri har över 20% kapacitet som inte används. Som alltså är en buffert.. Troligen är den både uppåt och neråt.
På dom 3 år gamla D6 hybrider a som gått runt 10k mil märks ingen eller ytterst liten försämring. Du kommer fortfarande runt 40km i normal takt.. Lite mer vid snålkörning sommartid.. Lite mindre vintertid.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag tror att volvochefen själv inte vet vad han pratar om. Jag tror att det blir li jon men inte "renodlade" li jon utan typ lipo batterier lifepo4 eller nåt sånt.
Skulle gissa att hans jobb är just att veta vad han pratar om....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
På motsvarande sätt kommer batteriet i en hybridbil att användas 100% eller mer (!!!) under en dag. Om en hybrid-Volvo kan köra 40km. på en laddning och du laddar både hemma och på jobbet, med just 40 till arbetsplatsen. Ja då förbrukas två cykler per dag. Analogt blir då livslängden för ett batteri i en hybridbil kanske 3 år. Enkelt uttryckt. Ju mindre batteri, desto kortare livslängd....
Hjälp! Batteriet i phevn har nu gått nästan 14000mil, och laddas minst 2ggr/dag. Jag törs inte tänka på vad ett nytt kostar då Mitsubishi vill ha 11000:- för det lilla 12V 19Ah blybatteriet som har 1 års garanti.
På motsvarande sätt kommer batteriet i en hybridbil att användas 100% eller mer (!!!) under en dag. Om en hybrid-Volvo kan köra 40km. på en laddning och du laddar både hemma och på jobbet, med just 40 till arbetsplatsen. Ja då förbrukas två cykler per dag. Analogt blir då livslängden för ett batteri i en hybridbil kanske 3 år. Enkelt uttryckt. Ju mindre batteri, desto kortare livslängd....
Hjälp! Batteriet i phevn har nu gått nästan 14000mil, och laddas minst 2ggr/dag. Jag törs inte tänka på vad ett nytt kostar då Mitsubishi vill ha 11000:- för det lilla 12V 19Ah blybatteriet som har 1 års garanti.
Va'sa!! 11kkr för det "vanliga" 12v batteriet som sitter i skuffen? vart det månne en nolla fel? Hoppas jag.
Det finns ju alternativ till litium för att lagra elektroner och här är ett klipp där det lite kort tas upp vad som är fördelar och nackdelar mellan några ämnen. Titta mellan 19:25-21:50 ungefär:
Hela klippet är sevärt, men Yi Cui som föreläser är kanske inte helt lätt att lyssna på med sin kraftiga kinesiska accent...
Nej korrekt pris på bara det 0,228kW stora batteriet är 11000:-
Jag for med felaktiga uppgifter!
Rätt är att batteriet är på 45Ah, dvs 0,54kW priset är dock fortfarande 11000:-. Det finns 1 batteri på lagret, men jag sa att dom inte behövde beställa hem det åt mig.
Vätebatterier!
Väte har ju samma huvudkvanttal som litium, men väger mycket mindre, och behöver inte brytas ur jordskorpan. Okej, jag går och sätter mig igen...
Nej korrekt pris på bara det 0,228kW stora batteriet är 11000:-
Jag for med felaktiga uppgifter!
Rätt är att batteriet är på 45Ah, dvs 0,54kW priset är dock fortfarande 11000:-. Det finns 1 batteri på lagret, men jag sa att dom inte behövde beställa hem det åt mig.
Sofie: Jag kollade men min serviceverkstad. Du har fått ett bra pris! Bara att slå till.... Hos mig vill de ha 9600,15kr + Moms ....